Uppdatera ännu mera, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Uppdatering ang hund till min pappa. Det har köpts en fin 'vanlig' svart labradorvalp. Alltså inte en jaktlabb vilket jag tycker är toppen eftersom det definitivt inte ska jagas utan bara gås promenader, vara en snäll och barnvänlig sällskapshund. Kunna följa med på cykelrundor (alltså inga jättelånga utan en och en halv km), gås i skogen.

Den kommer att få ett härligt liv, landet med skog och natur nära till vatten så en simtur på somrarna och ägare som är hemma hela dagarna - pensionärer. Hundanpassat hem där det finns soffor och fåtöljer där man kan ta sig en tupplur eller två.

Är dock lite orolig för det här med lydnadsträning, inte direkt deras starka sida sas. Men förhoppningsvis kräver inte en labb lika mycket jobb? Älskade gamla hunden, var väl inte så där otroligt uppfostrad. En av hennes favo grejer var att slicka smutsig disk när diskmaskinen fylldes och alltid komma vid inkallning eller gå fot (heter det fortfarande det?) Och tja, det här med att sova i sängen, iofs förstår jag henne eftersom olika personer hade olika regler ;) Hon var faktiskt smart nog att veta när hon fick och inte fick sova där.

Vad träligt det är att ha skadad vovve :arghh:
Hund är jätte uttråkad.. och benet har inte blivit det minsta bättre. Fortfarande lika halt.. och tiden hos ortoped är inte förens nästa vecka. Så slängde iväg ett mail till min vanliga veterinär och frågade om de tror att de kan kolla på det istället.. Så slipper vi Anicura här i stan dessutom, inget vidare trivsamt ställe.

Jag sällar mig nog till @Malibu_Stacy och hennes halta skara. :(

Det är något knas med Pivi, han funkar helt plötsligt inte riktigt bak. Han rör sig väldigt stelt och sätter inte ner baktassarna som vanligt, utan sätter dem typ på linje under sig. Står han stilla så sätter han baktassarna på samma kvadratcentimeter centrerat under sig, väldigt konstigt. Svansen är uppe, men "låst", antar för balansens skull...

Han vill INTE att jag ska undersöka eller ta på honom, utan pep och skrek när jag försökte känna försiktigt.

Han har inte blivit blöt, kall eller överansträngd utan haft en väldigt lugn helg, så jag vet inte alls vad det kan bero på. :crazy:

Nu ligger han i soffan med fleecetäcke på, och jag ska testa att använda Novafonen om en stund.

Jag sällar mig nog till @Malibu_Stacy och hennes halta skara. :(

Det är något knas med Pivi, han funkar helt plötsligt inte riktigt bak. Han rör sig väldigt stelt och sätter inte ner baktassarna som vanligt, utan sätter dem typ på linje under sig. Står han stilla så sätter han baktassarna på samma kvadratcentimeter centrerat under sig, väldigt konstigt. Svansen är uppe, men "låst", antar för balansens skull...

Han vill INTE att jag ska undersöka eller ta på honom, utan pep och skrek när jag försökte känna försiktigt.

Han har inte blivit blöt, kall eller överansträngd utan haft en väldigt lugn helg, så jag vet inte alls vad det kan bero på. :crazy:

Nu ligger han i soffan med fleecetäcke på, och jag ska testa att använda Novafonen om en stund.

Men neeeej! :(
Har han feber?
Låter som att han har ont i ryggen och försöker avlasta den. Typiskt att de skriker vid beröring.

Halta Winzi hade ingen fraktur tack och lov utan verkar mest bara varit mjukdelarna som tagit skada. Nu på kvällen är hon ohalt tack och lov utan smärtis också!

Dahlia är ultrlajudad, ingen ny pankreatit och ingen pyo övrigt såg bra ut. Troligtvis är det väl ändå ryggen som orsakat hennes symtom. På lunchen och nu ikväll kändes hon väldigt opåverkad av den i alla fall men det blev ändå bara en kort koppelpromenad. Fick medicin mot illamående, skonkost till middag och probiotika ifall det ändå är något med magen, kan ju vara Metacamet som påverkar.

På torsdag ska hon träffa sjukgymnasten så vi kan göra upp en bra plan. Vill veta exakt vad jag kan göra för att stärka hennes rygg och undvika att hon får ont igen.

Men neeeej! :(
Har han feber?
Låter som att han har ont i ryggen och försöker avlasta den. Typiskt att de skriker vid beröring.

Halta Winzi hade ingen fraktur tack och lov utan verkar mest bara varit mjukdelarna som tagit skada. Nu på kvällen är hon ohalt tack och lov utan smärtis också!

Dahlia är ultrlajudad, ingen ny pankreatit och ingen pyo övrigt såg bra ut. Troligtvis är det väl ändå ryggen som orsakat hennes symtom. På lunchen och nu ikväll kändes hon väldigt opåverkad av den i alla fall men det blev ändå bara en kort koppelpromenad. Fick medicin mot illamående, skonkost till middag och probiotika ifall det ändå är något med magen, kan ju vara Metacamet som påverkar.

På torsdag ska hon träffa sjukgymnasten så vi kan göra upp en bra plan. Vill veta exakt vad jag kan göra för att stärka hennes rygg och undvika att hon får ont igen.

Tror inte att han har feber, men det är ingen idé att ta tempen när han ligger nerbäddad. Nosen är sval och fuktig i alla fall, tandköttet ser ut som det ska.

Efter en stund med fleecetäcke på kunde jag ha honom i knät och körde två omgångar med novafonen (nej, jag tror inte på mirakel - men den funkar på mig och jag tänker att det inte gör någon skada). Efter det kunde jag palpera och känna igenom lite. Nu är han mer avslappnad och låter mig ta i honom.

Om det inte ger sig - skulle en veterinär skriva ut smärtstillande utan undersökning, eller är det ingen idé att ens försöka? Jag vill inte jättegärna åka in med honom "bara för att", i och med att han ändå inte går särskilt bra att undersöka... :cautious:

Tror inte att han har feber, men det är ingen idé att ta tempen när han ligger nerbäddad. Nosen är sval och fuktig i alla fall, tandköttet ser ut som det ska.

Efter en stund med fleecetäcke på kunde jag ha honom i knät och körde två omgångar med novafonen (nej, jag tror inte på mirakel - men den funkar på mig och jag tänker att det inte gör någon skada). Efter det kunde jag palpera och känna igenom lite. Nu är han mer avslappnad och låter mig ta i honom.

Om det inte ger sig - skulle en veterinär skriva ut smärtstillande utan undersökning, eller är det ingen idé att ens försöka? Jag vill inte jättegärna åka in med honom "bara för att", i och med att han ändå inte går särskilt bra att undersöka... :cautious:

De flesta skulle nog inte göra det, nej. Hoppas han kryar på sig ändå!

Usch, Pivi har varit uppe och rört lite på sig - men är inte bra. Han kan hoppa upp och ner från soffan men vill inte att någon ska ta i honom och ligger väl dold inne i sin filt. Det innebär att han väljer värme och vila. Han får vara ifred till i morgon bitti, jag undersöker honom då och ser vad det är för status.

Jag tror att jag har lokaliserat det onda till mitten av ryggen på högersidan, "filén" liksom.

En del utländska "uppfödare" är verkligen helt oetiska o bombade,jag blev tillfrågad om jag ville köpa en dräktig tik, efter en del mailande till o från så framkom det att hon ska föda om 10 dagar :arghh::rage::banghead:

Uppdatering ang hund till min pappa. Det har köpts en fin 'vanlig' svart labradorvalp. Alltså inte en jaktlabb vilket jag tycker är toppen eftersom det definitivt inte ska jagas utan bara gås promenader, vara en snäll och barnvänlig sällskapshund. Kunna följa med på cykelrundor (alltså inga jättelånga utan en och en halv km), gås i skogen.

Den kommer att få ett härligt liv, landet med skog och natur nära till vatten så en simtur på somrarna och ägare som är hemma hela dagarna - pensionärer. Hundanpassat hem där det finns soffor och fåtöljer där man kan ta sig en tupplur eller två.

Är dock lite orolig för det här med lydnadsträning, inte direkt deras starka sida sas. Men förhoppningsvis kräver inte en labb lika mycket jobb? Älskade gamla hunden, var väl inte så där otroligt uppfostrad. En av hennes favo grejer var att slicka smutsig disk när diskmaskinen fylldes och alltid komma vid inkallning eller gå fot (heter det fortfarande det?) Och tja, det här med att sova i sängen, iofs förstår jag henne eftersom olika personer hade olika regler ;) Hon var faktiskt smart nog att veta när hon fick och inte fick sova där.
Tycker det låter som ett helt ok labbeliv :).

Har precis gett mig in i en tråd på fb om labbars vikt :nailbiting:. Jag hävdar att de flesta labbar på utställning är överviktiga, men neeej då, de är grova med grov benstomme :banghead::banghead::banghead:. Sen visar de bilder på labbar utan midja och med rejäl bukfylla. Stackars hundar.
Såg två av dessa i verkligheten häromveckan då matte jobbar på en butik vi var på och kom gående med dessa. Bägge hundarna feta, en haltade och var väldigt stel. Jag vet ju att hälta kan komma av andra orsaker, men det kändes verkligen inte som den där vikten gjorde det lättare för den stackars hunden.

Gissar att jag lär få en hel del påhopp att utställning inte alls premierar feta labbar :angel:.

Har precis gett mig in i en tråd på fb om labbars vikt :nailbiting:. Jag hävdar att de flesta labbar på utställning är överviktiga, men neeej då, de är grova med grov benstomme :banghead::banghead::banghead:. Sen visar de bilder på labbar utan midja och med rejäl bukfylla. Stackars hundar.

Är det i LÄiS-gruppen? Sådana diskussioner, liksom jaktlabbe vs. standardlabbe, brukar vara både :banghead::banghead::banghead: och :rofl::rofl::rofl: att läsa där. Tyvärr blir de låsta illa kvickt.

Är det i LÄiS-gruppen? Sådana diskussioner, liksom jaktlabbe vs. standardlabbe, brukar vara både :banghead::banghead::banghead: och :rofl::rofl::rofl: att läsa där. Tyvärr blir de låsta illa kvickt.
Ja var annars :p. Just nu har det återigen kommit upp att uppfödare som haft rasen i 15 år vet mycket bättre än en veterinär hur de ska se ut, veterinärer ser det bara ur ett patientperspektiv. Hur nu det berättigar att överviktiga hundar premieras förstår jag dock inte.

Varit och tränat på klubben idag. Helt tomt. Medan jag värmde upp kom det två ekipage, så det var trevligt att för en gångs skull få lite störningsträning, jobba på attityd och fokus även när andra är i närheten. Inga problem :p Vi tränade lite attityd i fotgående, lite stadga i ställande och läggande, lite ingångar och framförgående. Nytt på menyn var att träna kryp! Hon var så duktig! Jag körde bara max två "steg" för henne, men hon var platt mot marken och med fokus på mig. Finaste lilla hund :love:

Nu sover lilla räven så nöjt så. Det märks att hon är mer tillfreds nu när vi kan träna regelbundet. :D

Ja var annars :p. Just nu har det återigen kommit upp att uppfödare som haft rasen i 15 år vet mycket bättre än en veterinär hur de ska se ut, veterinärer ser det bara ur ett patientperspektiv. Hur nu det berättigar att överviktiga hundar premieras förstår jag dock inte.

Ja, standard... antingen så har veterinärerna ingen koll eller så har hundarna kraftig benstomme eller tunnformad bröstkorg heeeelt enligt rasstandard, eller så är det "45 kg muskler", eller att "man kan inte se från att bara titta på hunden om den är tjock, du måste känna! Har du känt på alla labbar i utställningsringen????".

Sist såg jag till och med någon skriva att "jag har sett så många anorektiska labbar på sistone". :grin: Jag har lekt med tanken att lägga upp denna bild i den gruppen bara för skojs skull... men då får väl dessa erfarna uppfödare en infarkt eller något, och det kan jag ju inte ha på mitt samvete.

img_5776_564ba70ce087c3310020dea4.jpg

Tänkte att jag skulle piffa upp eftermiddagsrastningen lite. Så jag la två spontana hårda spår med direktupptag, bara för kuls skull.

Tinja jobbade på även när en man kom fram och började prata med mig om Tinjas färg, hur duktig hon var som inte pep eller skällde när hon var uppbunden ect ect.. Gratis störningsträning :rofl: Var nog svårare för mig att hålla koncentrationen än för Tinja.

Men iallafall, Tinja hade roligt! Hon gillar verkligen spår, även om hon har en del att lära sig :D Och vi tog tillfället i akt att träna lite på disciplinen "du kommer bara framåt om du har nosen i backen", så det var ju bra. Sen körde vi lite Rally på vägen tillbaka till porten. Allt som allt så blev det lite mer händelserikt än att bara gå ut och kissa :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 112
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
730
Senast: MML
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård