Hedinn
Moderator
Jo, fast min poäng var ju att det optimala vore med flera med två röster snarare än att nån skulle få tre på slutet - just för att kunna avgöra i det dolda. När jag skrev att det var ett säkert sätt att styra utan att det är uppenbart menade jag just i ett scenario där 3-4 spelare (eller nåt liknande) hade två röster var, så att det utåt sett skulle se ut som att lotten avgjorde. Det skulle inte avslöja något för en spion (mer än lotten).Matematik?
Fårulven vill nog inte rösta så att den outade sig för en spion. Dvs så att det går att räkna ut för spionen. Typ att en med 3 röster inte åker utan en som bara har 1 i leken gör det - då vet man att fårulven troligen röstat på den med 3 röster. Det känns dumt att lägga energi på att tänka ut en massa såna scenarior eftersom spionen är död och dessutom vet vi inte vilken infon den skulle ha fått.
Nu när jag skriver det tänker jag att det är osannolikt att fårulven skulle lagt en avgörande röst på cirkus1 i slutet - dock skulle en annan ulv kunna göra det ifall nåt riskerade att gå galet, beroende på hur fårulvens röster låg.