Ulvlek- vampyrer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ulvlek- vampyrer!

Nja, det håller inte jag riktigt med om, tycker det brukar kunna förekomma hos nybörjare, oavsett roller.

Jag fick inget svar av karamelldrottningen (eller så missade jag det) så jag frågar dig och hoppas på svar, vad är det som känns skumt med den rösten?

Jag tycker att Myrtens röstmotivering med tanken på vad som fanns att gå på i leken kändes rimlig därför tycker jag det är märkligt att rösta på henne med hänvisning till att teorin var dålig. Det gäller inte bara dig ska påpekas. Dessutom vet jag inte om jag tycker det är misstänkt men rösten kändes konstig.

Har funderat lite på killas icke-försvarande av sig själv och något som slog mig, även om jag håller med Sasse om att hennes inlägg känns ärligt, är att om killa och ga skulle vara i lyan tillsammans så visste killa hur ga skulle rösta. Efter att de sista rösterna kom kan de (tillsammans m övriga i lyan) kommit överens om att lottning mellan tre personer var att föredra framför en ändrad röst (som skulle sticka ut) eller en avgörande röst på en god (som skulle ifrågasättas).

Avgörande röster som läggs för att rädda sig själv brukar väl inte ifrågasättas? En ändring av killa i det läget hade i varje fall inte fått mig att misstänka henne mer. Inte heller hade jag tyckt det vore konstigt av någon av de andra som fått flera röster hade ändrat för att rädda sig själva.

Hur ofta har du som ond diskuterat rösttaktik redan i första lynchen? För mig känns det resonemanget väldigt långsökt då jag tycker det är ovanligt att ulvarna försöker styra röstningen redan första dagen.

Tack för er omtanke allihop. Hästen mår helt okej idag. Jag undrar så varför hon får återkommande koliker. Hon skrämmer skiten ur mig (!) när det blir såhär. Usch !

Som ni förstår så är jag en smula splittrad i min tankeverksamhet idag, men jag tycker samtidigt att det är bra att ha något annat att fokusera på än en sjuk häst och andra tråkigheter.

Jag ska försöka läsa igenom leken och försöka komma med lite teorier vad det lider.

Avgörande röster som läggs för att rädda sig själv brukar väl inte ifrågasättas? En ändring av killa i det läget hade i varje fall inte fått mig att misstänka henne mer. Inte heller hade jag tyckt det vore konstigt av någon av de andra som fått flera röster hade ändrat för att rädda sig själva.

Hur ofta har du som ond diskuterat rösttaktik redan i första lynchen? För mig känns det resonemanget väldigt långsökt då jag tycker det är ovanligt att ulvarna försöker styra röstningen redan första dagen.

Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med om det första i ditt stycke, för jag upplever att det väldigt ofta ifrågasätts när någon ändrar röst och framförallt om det är för att skydda sig själv. Men det handlar säkert lite om i vilket läge leken befinner sig osv (samt att allt en gör kan vändas mot en :D).

Däremot delar jag helt klart din syn på att de onda skulle styra lynchen redan från dag 1. Min erfarenhet är att det är först lite senare i leken som det börjar diskuteras just röst-taktik, men att det typ brukar nämnas att det allt som oftast är okej att "offra" en kollega. Detta har ju dock inte hänt under gårdagens lynch (helt uppenbart! :D) så nej, jag tror också att det är tämligen otroligt att de onda har "styrt" den första lynchen.

Det enda jag skulle kunna tänka mig är att någon har gått in och jämnat ut oddsen i lottningen (vilket känns mer som enskild taktik än som något alla är överrens om). Ex så kan karamelldrottnigens röst vara ett sätt att förbättra de ondas odds i en ev lottning om nu Myrten skulle vara ond. Det är inte helt troligt, men det är kanske värt att fundera på iaf.

Det enda jag skulle kunna tänka mig är att någon har gått in och jämnat ut oddsen i lottningen (vilket känns mer som enskild taktik än som något alla är överrens om). Ex så kan karamelldrottnigens röst vara ett sätt att förbättra de ondas odds i en ev lottning om nu Myrten skulle vara ond. Det är inte helt troligt, men det är kanske värt att fundera på iaf.

Jag fortsätter dessa funderingarna något genom att kolla lite på röststatistiken:

17:12 Myrten röstar på Pegasus63
17:47 Shaggy röstar på Pegasus63
18:34 cirkus röstar på Killaloe
19:43 Niyama röstar på Myrten
19:55 Sasse röstar på Killaloe
20:11 Paddington röstar på Shaggy
20:37 pamelakarlsson röstar på Killaloe
20:38 Killaloe röstar på karamelldrottningen
20:44 Vira röstar på Myrten
21:01 Hedinn röstar på Myrten
21:05 Pegasus63 röstar på Shaggy
21:18 karamelldrottningen röstar på Pegasus63
21:28 glömmerallt röstar på pamelakarlsson

Karamelldrottningen är alltså den som lägger den sista rösten och gör att även pegasus hamnar i lottningen. Innan dess så verkar det alltså stå mellan mig och Myrten i lottning när det återstår tre röster. Det kanske trots allt inte är helt otroligt att Karamelldrottningen kommer till Myrtens försvar genom att få in fler i lottningen? Hennes funderingar och röstmotivering har ju trots allt ifrågasatts en del och känns väl kanske inte som den bästa - men samtidigt så är det ju svårt för henne att veta hur de sista rösterna fördelas för de kan ju lika gärna hamna på Shaggy eller vara en avgörande röst på någon som redan har en.

Sen har vi då den sista rösten av glömmerallt som i princip är helt meningslös (precis som min mao, så jag kanske kastar sten i glashus här - men jag hade å andra sidan några efter mig). Jag förstår motiveringen av rösten, eftersom även jag reagerade på pamelakarlsson och hennes motivering. Samtidigt så känns det som en väldigt bekväm röst att lägga då den inte tar ställning på något sätt, vilket skulle kunna innebära att det var en i lyan som inte vill lägga en avgörande röst på en god. Men det skulle lika gärna kunna vara en god röst baserad på vad som är mest misstänkt. Samtidigt så funderar jag vidare, är det så att Myrten är ond och även glömmerallt - varför tar inte glömmerallt chansen att rädda henne? Eller är det så att Myrten är god och glömmerallt vet om detta och därför tycker att det är fint med lottning utan att själv vara delaktig i någon utrösning?

Karamelldrottningen är alltså den som lägger den sista rösten och gör att även pegasus hamnar i lottningen. Innan dess så verkar det alltså stå mellan mig och Myrten i lottning när det återstår tre röster. Det kanske trots allt inte är helt otroligt att Karamelldrottningen kommer till Myrtens försvar genom att få in fler i lottningen? Hennes funderingar och röstmotivering har ju trots allt ifrågasatts en del och känns väl kanske inte som den bästa - men samtidigt så är det ju svårt för henne att veta hur de sista rösterna fördelas för de kan ju lika gärna hamna på Shaggy eller vara en avgörande röst på någon som redan har en.

Sen har vi då den sista rösten av glömmerallt som i princip är helt meningslös (precis som min mao, så jag kanske kastar sten i glashus här - men jag hade å andra sidan några efter mig). Jag förstår motiveringen av rösten, eftersom även jag reagerade på pamelakarlsson och hennes motivering. Samtidigt så känns det som en väldigt bekväm röst att lägga då den inte tar ställning på något sätt, vilket skulle kunna innebära att det var en i lyan som inte vill lägga en avgörande röst på en god. Men det skulle lika gärna kunna vara en god röst baserad på vad som är mest misstänkt. Samtidigt så funderar jag vidare, är det så att Myrten är ond och även glömmerallt - varför tar inte glömmerallt chansen att rädda henne? Eller är det så att Myrten är god och glömmerallt vet om detta och därför tycker att det är fint med lottning utan att själv vara delaktig i någon utrösning?

Fast om du är god så borde väl karamelldrottningen röstat på dig om om hon skulle vara ond och vilja rädda en ond myrten? Jag kan tänka mig scenariot att ni är onda alla tre men inte med dig som god det känns för långsökt

Jag kan förstå att folk reagerar på min röst just för att sena uddaröster alltid får folk att reagera. Men av samma anledning känns det egendomligt att kalla den bekväm. Att göra något som ofta gör folk misstänksamma är snarare obekvämt i mina ögon.

Cirkus: Skönt att höra att hästen mår bättre :)

Jag kan förstå att folk reagerar på min röst just för att sena uddaröster alltid får folk att reagera. Men av samma anledning känns det egendomligt att kalla den bekväm. Att göra något som ofta gör folk misstänksamma är snarare obekvämt i mina ögon.

Fast i förra leken tyckte du ju att det var strömröster som var misstänkta?

Detta är ju väldigt intressant.

under förutsättning att KD är ond
KD hade ju kunnat rösta på Shaggy också om hon velat jämna ut oddsen för en ond Myrten om nu inte Shaggy också är ond. Hon hade också kunnat rösta ut Killa ifall att Killa är god. Så en röst på den som vi vet var god, känns som om det skulle kunna vara en röst för att just utjämna så att lotten skulle ha större chans att avgöra till de ondas fördel

Jag fortsätter dessa funderingarna något genom att kolla lite på röststatistiken:

17:12 Myrten röstar på Pegasus63
17:47 Shaggy röstar på Pegasus63
18:34 cirkus röstar på Killaloe
19:43 Niyama röstar på Myrten
19:55 Sasse röstar på Killaloe
20:11 Paddington röstar på Shaggy
20:37 pamelakarlsson röstar på Killaloe
20:38 Killaloe röstar på karamelldrottningen
20:44 Vira röstar på Myrten
21:01 Hedinn röstar på Myrten
21:05 Pegasus63 röstar på Shaggy
21:18 karamelldrottningen röstar på Pegasus63
21:28 glömmerallt röstar på pamelakarlsson

Jag gick tillbaka och kollade lite på vad som skrevs där i slutet på röstningen och noterade att både jag och Sasse ifrågasätter saker pegasus skrivit strax innan Karamelld. röstar på honom så hon kan ha trott att pegasus skulle få fler röster. ( speciellt om hon hade koll på att jag inte röstat än)

Jag har dock inte kommit fram till om det betyder något än.

*KL*

Funderar lite (mer) på glömmerallts avvikande röst. Kl 21.05 ifrågasätter GA med rätta pamelakarlssons röstmotivering:

Varför har du bestämt dig att rösta efter något som i åtminstone mina ögon är uppenbart OT-snack nu när leken börjat ta fart känns det väldigt märkligt om du inte skulle kunna hitta någon röstmotivering med lite mer substans?

Samtidigt röstar Pegasus Shaggy. GA frågar kl 21.14 Pega:

Vad får dig att välja mellan just dem? jag tycker det är något skumt att du misstänker just dem som röstat på dig.

Pegas svar dröjer. Istället kommer karamelldrottningen in och röstar (kl 21.18):

Ok nu röstar jag och känner mig inte alls säker. Men tar den som jag tänkte rösta på först.

Karamelldrottningen röstar på Pegasus63

Motivering: den som jag först reagerade på i början som kändes som slingrande snack, dock var det ju OT men tycker inte att pegasus skrivit så mycket mer efter det som förklarar. Dessutom vet jag inte om teorin om "ond som hakar på" när det bara är en innan som röstat håller. Fast det kanske är så? Men verkar lite väl uppenbart isf.

Hoppas verkligen jag gör rätt nu! Som sagt inte säker på _någon_ än så länge.

Kl 21.27 svarar Pega på GAs fråga:

Utan att dra en massa citat, så håller jag med de som skrivit om Myrtens teorier tidigare i leken och att hennes röst inlägg saknar väldigt mycket av den annars så skärpta ton och motivering som man är van vid.

Att det är lekens första röst gör ändå att jag hellre väljer Shaggy, som med en (i mina ögon) ännu sämre motivering även lägger sin röst på mig. Att en andra röst på en person dessutom brukar läggas av en ond bidrar till mitt vak denna gång.

Dock är det oklart om hon hunnit se det (möjligt t ex om hon uppdaterade sitt röstinlägg) när hon själv röstar på PK, minuten efter d v s kl 21.28. GA fortsätter att diskutera med Pega efter DL (se nedan, samt även #203, kl 21.44, #208, 21.53, #215, kl 22.15). Alltså är GA inte "nöjd" med Pegas svar som han gav före DL.

Jag kan förstå dina teorier mot dem men jag tycker det är anmärknings värt att dina teorier kommit mot just dem som röstat på dig, vad har du för åsikter om övriga?

Och då funderar jag ännu mer på varför hon lade en betydelselös röst på PK eftersom hon tydligen tyckte att Pega var skum? Ok om man inte alls misstänker någon av de som fått flest röster. Känns lite tveksamt. Eller så tyckte hon bara att PK var ännu skummare? Eller ville hon undvika att lägga den sista rösten på en god?

extra-uppdatering

Häxan tyckte det blivit lite väl stökigt i byn. Två av hennes fina vänner- borta! Hon hade definitivt ingen lust att bli skjuten av någon silverkula och bestämde sig för att dra till sällare jaktmarker. Var och en är sig själv närmast, right?

pamelakarlsson var häxa- numera avhoppad sådan

Mina tankar om några, resten har jag antingen inte hunnit gå igenom ordentligt eller har ingen direkt tanke om alls än.

Karamelldrottningen – som jag kommenterat begriper jag inte hennes teorier. Dom känns ju helkonstiga. Men jag är väldigt osäker på om det betyder ond? Kan inte se vitsen med att som ond agera som hon gör, iofs är hon ny och kanske kan agera lite konstigt? Tveksam.

Myrten – reagerade på igår men tycker hon är sitt vanliga jag igen idag. Som sagt säger det inget om hennes roll men det oroar lite att jag faktiskt reagerade på henne igår.

Killaloe – jag brukar nästan alltid tycka att hon är skum, vilket jag även tyckte igår men det är ju ”som vanligt” med henne. Idag känns hon inte alls så skum, vilket också gör mig nervös.

Glömmerallt – som jag skriver i #246 känns GAs röst igår inte bra alls. Annars reagerar jag inte så mycket på det hon skriver i dag, det är mycket jag inte håller med om men det behöver ju inte betyda att GA är ond.

Shaggy – instämmer Shaggy i vad denne reagerat på när det gäller KD men i övrigt känns det väldigt tunt med teorier från Shaggy. Förstår förklaringen till rösten på Pegas, men samtidigt så gnager den lite i skallen på mig.

Hedinn – KD röstade på Hedinn för att hon tycker att rösten på Myrten stack i ögonen, ser även att ga tycker att Hedinns röst var konstig. Själv tycker jag inte att Hedinns röst stack ut på det sättet, det var ju fler som reagerat på hur myrten formulerade sig bland annat vira och niyama. I övrigt kan jag inte säga så mycket om Hedinn idag – hade gärna sett lite mer teorier om alla spelare från denne.

glömmerallt – hittar inget som får mig att direkt reagera på ga förutom den udda och väldigt sena rösten igår. Några har skrivit att det är en (o)vana ga har oavsett roll, men mitt minne sträcker sig knappt till senaste leken så det har jag ingen koll på – däremot sticker det i mina ögon.

cirkus – förstår att cirkus har helt andra saker att tänkta på än ulvlekar just nu, vilket gör det svårt att få något grepp om henne. Håller inte med att Shaggy inte stack ut för det tycker jag att hon gjorde dels i o m tjafset första dagen då hon hamnade i fokus och sedan andra-rösten på Pegas

karamelldrottningen – Igår tyckte jag att KD skrev många inlägg men egentligen var det inte mycket substans i dem (mycket OT eller korta en-radare som inte sa något) vilket kan tyda på en ond som har svårt m egna teorier.
La en väldigt tidig röst på Hedinn idag, vilket förvånar mig för oftast är väl anledningen till en tidig röst att man ska iväg och tror man kommer att missa DL, men KD har ju bevisligen varit inne och skrivit flera inlägg efteråt. Känns lite som om hon vägrar se skogen för alla träd för jag kan inte se att hon teoriat något om någon annan spelare?

(Apropå tidigt inlägg så måste jag rösta tidigt i morgon för jag ska iväg på projektavslutningsmiddag direkt efter jobbet så jag lär nog inte hinna in i leken alls innan DL)

Myrten – nu har jag gått igenom hennes inlägg sjuttielva ggr å vet inte vad jag ska tro. Igår märks det att hon var stressad men idag är hon tillbaka som hon brukar och det skrämmer mig, men samtidigt hittar jag inget som får mig att reagera på henne.

Sasse – har precis gått igenom Sasses inlägg och inser plötsligt att Sasse knappt varit inne idag. Igår skrev denne väldigt många inlägg men när man går igenom dem i sekvens inser jag plötsligt hur många rader som slutar med ”?”. Jag vet att Sasse ofta brukar ställa frågor till alla och be om förklaringar – men än så länge verkar det vara i stort sett det enda Sasse har gjort i den här leken (förutom några få teoriinlägg), känns inte riktigt likt Sasse överhuvudtaget, oavsett roll.

Niyama – har läst igenom niyamas inlägg och hittar inget som får mig att reagera så här långt

När jag läser igenom det här så inser jag en sak som skrämmer mig mest av allt – jag verkar inte ha nästan något att gå på, på någon idag!
Det enda som verkar ha hänt under dagen är KDs röst och sedan alla som försöker fråga och ifrågasätta och det enda som händer är att KD fortfarande inte ger några svar, inte teoriar om andra spelare (vilket kanske inte är konstigt, för det är knappt någon spelare som teoriat om någon annan spelare idag!)

Avgörande röster som läggs för att rädda sig själv brukar väl inte ifrågasättas? En ändring av killa i det läget hade i varje fall inte fått mig att misstänka henne mer. Inte heller hade jag tyckt det vore konstigt av någon av de andra som fått flera röster hade ändrat för att rädda sig själva[...]

Jag tycker nog att de brukar ifrågasättas. Men jag upplever också att acceptansen för dem blivit större under de år jag har spelat.

Egentligen är det ju superlogiskt att rädda sig själv som god eftersom det är det bästa sättet att hjälpa den goda sidan. Man vet var man själv står men kanske inte var de andra står. Undantaget skulle var om man visste att den man var uppe mot också var god men hade en viktigare roll (som exemplet med bybo vs siare som Niyama tog i #244).

För övrigt vet jag fortfarande inte riktigt var jag står rörande karamelldrottningen och Hedinn (skulle ju gå igenom de inläggen mer).

*KL*

Funderar lite (mer) på glömmerallts avvikande röst. Kl 21.05 ifrågasätter GA med rätta pamelakarlssons röstmotivering:

Samtidigt röstar Pegasus Shaggy. GA frågar kl 21.14 Pega:

Pegas svar dröjer. Istället kommer karamelldrottningen in och röstar (kl 21.18):

Kl 21.27 svarar Pega på GAs fråga:

Dock är det oklart om hon hunnit se det (möjligt t ex om hon uppdaterade sitt röstinlägg) när hon själv röstar på PK, minuten efter d v s kl 21.28. GA fortsätter att diskutera med Pega efter DL (se nedan, samt även #203, kl 21.44, #208, 21.53, #215, kl 22.15). Alltså är GA inte "nöjd" med Pegas svar som han gav före DL.

Och då funderar jag ännu mer på varför hon lade en betydelselös röst på PK eftersom hon tydligen tyckte att Pega var skum? Ok om man inte alls misstänker någon av de som fått flest röster. Känns lite tveksamt. Eller så tyckte hon bara att PK var ännu skummare? Eller ville hon undvika att lägga den sista rösten på en god?

Jag tror inte jag hann se pegasus inlägg som kom bara minuten innan, jagskriver långsamt så även ett kort inlägg tar ofta ett par minuter. Dock hade det inte ändrat min röst.

Det finns flera anledningar till att jag inte röstade på pegasus:

1. Han var inte den jag misstänkte mest.

2. Han har teoriat för mig obegripligt i tidigare lekar när han varit god.

3. Jag tycker dina och shaggys teorier mot honom var dåliga( ävenjag förstår dom efetrsom det inte fanns så mycket att gå på) och det är mot mina principer att strömrösta på någon som redan har flera dåligt motiverade ( jag fetmarkerar efersom det är helt avgörande i sammanhanget) röster mot sig för det känns inte bra.

Detta är en tanke som jag inte har tänkt, det har du faktiskt rätt i.

Ja, och som jag skrev i inlägg #270
Hon hade ju kunnat rösta på Shaggy också för en utjämning, men väljer pega

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 724
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 446
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 110
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 573
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar