Ulvlek- vampyrer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ulvlek- vampyrer!

Jag tycker nog att de brukar ifrågasättas. Men jag upplever också att acceptansen för dem blivit större under de år jag har spelat.

Egentligen är det ju superlogiskt att rädda sig själv som god eftersom det är det bästa sättet att hjälpa den goda sidan. Man vet var man själv står men kanske inte var de andra står. Undantaget skulle var om man visste att den man var uppe mot också var god men hade en viktigare roll (som exemplet med bybo vs siare som Niyama tog i #244).

Hur länge har du spelat?

Med reservation för att jag minns fel så tycker jag att röständringar i allmänhet inte bara för att rädda sig själv var både mer accepterade och mer vanligt förekommande under de första åren jag lekte. men jag tror jag började leka 2006 så allt senare än 2009 är "nyligen" för mig :p

Hm. Jag får fundera lite till, men i nuläget känner jag mig faktiskt benägen att köpa din förklaring. Speciellt som det var första dagen och som du säger röstmotiveringarna gav rätt mycket i övrigt att önska.

Dessutom - kan jag tycka att det i det läget varit gjutet att lägga en alibiröst och det har ju precis uppdagats att PK var god.

Dessutom - kan jag tycka att det i det läget varit gjutet att lägga en alibiröst och det har ju precis uppdagats att PK var god.

Va? Menar du att GA skulle alibiröstat på en kollega? Om kollegan var på väg att bli lynchad hade de onda blivit av med en pga GAs röst, och hade hon lagt en udda röst på kollega så är det ju inget alibi?

Hur länge har du spelat?

Med reservation för att jag minns fel så tycker jag att röständringar i allmänhet inte bara för att rädda sig själv var både mer accepterade och mer vanligt förekommande under de första åren jag lekte. men jag tror jag började leka 2006 så allt senare än 2009 är "nyligen" för mig :p

Bara sedan 2011. Det bör vara tvåårsjubileum nu i dagarna faktiskt. Tror det var i september 2011 jag spelade min första lek.

Det är ju möjligt att det just då var en speciell period, men som jag minns mina första lekar kunde man, framför allt i lekens inledning, bli misstänkt för precis vad som helst. Lenis skrev några exempel i förra leken som fick mig att skratta högt (typ: "Jag är hungrig" "Aha, du är ulv!"). Röständring var dödsdom. Så tycker jag inte det är längre.

Va? Menar du att GA skulle alibiröstat på en kollega? Om kollegan var på väg att bli lynchad hade de onda blivit av med en pga GAs röst, och hade hon lagt en udda röst på kollega så är det ju inget alibi?

Vi använder nog ordet alibiröster lite olika. Jag tycker att det är alla röster som läggs av onda, på onda. Även om de är i ett skede när inte kollegan står för lynch.

Sedan är de naturligtvis bättre eller sämre alibi beroende på när de läggs.

TILLÄGG: jag räknar ex min röst på GA vid DL1 förra leken som en alibiröst, trots att det var den enda rösten på GA den lynchen.

Senast ändrad:

Ja, och som jag skrev i inlägg #270
Hon hade ju kunnat rösta på Shaggy också för en utjämning, men väljer pega

Ja och du har en poäng i det. Dock anser jag det är märkligt( om vi nu rent hypotetiskt förutsätter att hon är ond) att hon om hon skulle villa rädda en kollega inte röstar på någon av dem som har flest röster, dvs Myrten och Killa, om de nu inte är onda alla tre det är ju också en möjlighet.

Fast det har jag väl aldrig skrivit. Att det var rösten på myrten som stack i ögonen och är anledningen till min röst på Hedinn.

I övrigt känns det som väldigt mkt fokus på mig. Hoppas ändå att som god tänka nått varv extra och inte slänga en röst på mig för det vore ju önskvärt att få ut de onda.

Känns som att jag har svårt att teoria om folk just nu utan att det ska anses som misstänkt.

Har läst det nu, men förstår ändå inte varför det skulle tyda på godhet att hon inte räddade sig själv. Håller inte med om att goda inte brukar ändra röster för att rädda sig själv, jag har spelat sen 2010 nu har jag för mig och jag tycker inte att det är direkt ovanligt. Jag antar dock att vi helt enkelt ser olika på detta.

Nej, både goda som ond kan rädda sig själva, absolut. Däremot tycker jag att det är vanligare att goda faktiskt håller kvar på sin "uddaröst" än vad onda om det skulle bli "dödläge" för personen ifråga. Annars förklarar glömmerallt bra vad jag menar med känsla, tror också Myrten försökte sig på en förklaring? Så jag hänvisar till de som kunnat beskriva bättre än mig varför jag backat på Killa. Rösten hon lade var bara delvis varför jag backade, det var mest pga känslan jag fick över hennes inlägg.

Jag brukar ofta håll folk som neutrala tills de skriver något som gör att de hamnar åt ena eller andra hållet men med Sasse utgår jag gärna från att hon är ond, känns säkrast så :D

Hahaha! Tack för den du :p

Har funderat lite på killas icke-försvarande av sig själv och något som slog mig, även om jag håller med Sasse om att hennes inlägg känns ärligt, är att om killa och ga skulle vara i lyan tillsammans så visste killa hur ga skulle rösta. Efter att de sista rösterna kom kan de (tillsammans m övriga i lyan) kommit överens om att lottning mellan tre personer var att föredra framför en ändrad röst (som skulle sticka ut) eller en avgörande röst på en god (som skulle ifrågasättas).

Jag har nyss kommit hem och är sjukt trött i huvudet. Orkar inte riktigt tänka. Förstår därför inte heller resonemanget ovanför och ber om en förenkling av teorin. Kan du ge det? :p

Bara sedan 2011. Det bör vara tvåårsjubileum nu i dagarna faktiskt. Tror det var i september 2011 jag spelade min första lek.

Det är ju möjligt att det just då var en speciell period, men som jag minns mina första lekar kunde man, framför allt i lekens inledning, bli misstänkt för precis vad som helst. Lenis skrev några exempel i förra leken som fick mig att skratta högt (typ: "Jag är hungrig" "Aha, du är ulv!"). Röständring var dödsdom. Så tycker jag inte det är längre.

Det förklarar saken, snackar vi 2011 håller jag nog med, jag blandar lätt ihop de senaste åren faktiskt.

Jag undrar för övrigt samma sak som Niyama:

Jag känner mig just nu mest bara förvirrad. Vart Karamelldrottningens röst på mig kommer ifrån förstår jag inte, åtminstone inte delen som grundade på OT. Visst, jag kan se att det sticker i ögonen på vissa att lägga en tredjeröst på någon. Dock var jag ju inte den enda som gjorde det och den var ju heller inte direkt avgörande i det läget. Hade Myrten åkt ut och visat sig god hade jag väl förstått reaktionerna lite mer, men det var första dagen och Myrten var den som i mina ögon stack ut mest i och med hennes röstmotivering.

Jag har fortfarande inte släppt det helt, även om Myrten känns betydligt mer som vanligt idag. Men jag vågar fortfarande inte lita på henne även om jag inte kan påstå att hon känns direkt ond efter dagens inlägg.

Killaloe kommer med ganska långa och vettiga teorier och känns lite "säkrare" idag än igår. Vilket väl är ganska normalt spel av henne så jag kan inte påstå att jag har några misstankar däråt i nuläget, det känns ändå som att hon försöker hitta saker och inte bara sprida ut misstankar. Detsamma gäller Niyama, hon känns som vanligt och kommer med vettiga inlägg och funderingar, så där kan jag inte direkt säga nåt heller.

Glömmerallt upplever jag lite tillbakadragen, men sånt kan ju ha många orsaker... Känns dock lite som att hon fastnar vid vissa personer och inte riktigt "ser alla" på nåt sätt. Å andra sidan är det ju inte lätt att göra det såhär i början av leken heller, jag gör garanterat inte det själv så det säger antagligen inte ett dugg om vart glömmerallt står, men hon känns inte helt som vanligt. Fast så vill jag minnas att nån skrev i nån lek att GA brukar spela bättre som ond, så att hon är lite tillbakadragen borde kanske snarare tyda på godhet.

Övriga har jag inte fått nåt riktigt grepp om, behöver gå igenom leken lite mer granskande en gång till känner jag.

Sasse – har precis gått igenom Sasses inlägg och inser plötsligt att Sasse knappt varit inne idag. Igår skrev denne väldigt många inlägg men när man går igenom dem i sekvens inser jag plötsligt hur många rader som slutar med ”?”. Jag vet att Sasse ofta brukar ställa frågor till alla och be om förklaringar – men än så länge verkar det vara i stort sett det enda Sasse har gjort i den här leken (förutom några få teoriinlägg), känns inte riktigt likt Sasse överhuvudtaget, oavsett roll.

Inte? Jag tycker det är mycket likt mig att ifrågasätta, däremot brukar jag också skriva långa teorier, vilket är något jag inte gjort de senaste lekarna. Idag har jag inte varit inne för att jag jobbat. Jag är typ aldrig med i lekarna när jag har jobb eftersom jag då bor på jobbet i princip, så jag har inte tid med lekarna. Vilket väl märktes idag om inte annat.

Jag flummar mest nu för att jag är satans trött :p

Hur länge har du spelat?

Du har inte fel, det var mer accepterande då. Ändrar man röst nu ska man ha tur om man överlever två extra dygn, eller ett dygn. Jag började dock spela 2008, men det var accepterat att ändra röst då också. Minns inte när trenden vände :p

Glömmerallt upplever jag lite tillbakadragen, men sånt kan ju ha många orsaker... Känns dock lite som att hon fastnar vid vissa personer och inte riktigt "ser alla" på nåt sätt. g.

Det där kan kanske bero på att jag inte brukar skriva den där typen av långa inlägg där alla deltagare nämns förrän betydligt senare i leken då jag gör det för att få en överblick. Jag föredrar att kommentera saker allteftersom jag läser dem istället för att sammanfatta på det viset.

Ok försöker teoria lite iaf (blunda om ni vill!)

Myrten- antingen en väldigt skicklig spelare eller så känns hon rätt god. Inte hittat något utstickande. Dock har jag läst förra tråden och där var hon genial. Så absolut inte säker men mer åt det goda hållet om jag vågar mig en gissning utifrån hennes teorier.

Glömmerallt- svår!

Niyama- känns god så här långt. Väldigt frågvis.

Sasse- är oxå svår att få grepp om. Ena stunden skriver hon på ett sådant sätt att jag inte alls vet vad jag ska tro och nästa stund helt vettig. Med andra ord: ingen aning vart hon står!

Killaloe- lite samma som Sasse. Vågar varken säga bu eller bä.

Det där kan kanske bero på att jag inte brukar skriva den där typen av långa inlägg där alla deltagare nämns förrän betydligt senare i leken då jag gör det för att få en överblick. Jag föredrar att kommentera saker allteftersom jag läser dem istället för att sammanfatta på det viset.

Precis, lite det jag menade med att jag inte heller gör det, jag tycker helt enkelt det är för svårt och därför svarar jag också mer på sånt jag reagerar på. Därav att det inte säger nånting om vart du står, i mina ögon.

Nu känner jag att tiden börjar rinna iväg inför DL och det jag inte kan släppa är Karamelldrottningen. Det kan vara så att hon helt enkelt är en förvirrad nybörjare, men samtidigt så gnager fortfarande gårdagens röst en aning och det blir inte bättre av hennes röst idag. Jag kan väl kanske förstå hennes teori på ett plan, men samtidigt inte och för mig känns hennes inlägg mest som aktivitet utan särskilt mycket substans. Framförallt när hon inte utvecklar sina tankar särskilt mycket. Det i kombination med hennes röst på Pegasus som ledde till lottning mellan tre får mig att vilja sätta henne mot det onda hållet och därför kommer min röst att hamna på henne även idag.

Killaloe röstar på Karamelldrottningen

Edit: Såg nu att hon hade presterat ytterligare ett inlägg under tiden jag skrev mitt inlägg, men jag vet inte direkt om det talar till hennes fördel då det mest känns som att hon går igenom några spelare bara för att. Det är inga exempel eller direkta förklaringar till varför hon tycker som hon gör utan bara att hon har svårt att sätta någon spelare åt något håll. Typ. Så även om det var lite mer teorier från henne som efterfrågades upplever inte jag detta inlägg som särskilt givande och det påverkar med andra ord inte heller min uppfattning om henne

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 724
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 446
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 110
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 573
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar