Julmat 2024

Milosari

Trådstartare
Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis :)

Jag försöker styra upp årets julmat som blir en kombo av (syd-) svenskt, danskt och polskt. För egen del har jag tagit på mig att göra sill, långkål och ägg. Kommer nog bli brysselkål också, helt vanliga kokta. Tycker ibland att det är lite ont om "rena" smaker på julbordet.

Någon som har ett bra recept på vegetarisk långkål? Helst ett som inte är för sött.

Kommer göra stark senapssill, älskad av alla och jag brukar göra ett par extra batcher på beställning. Utgår från detta men byter ut minst hälften av den vanliga senapen till colemans
https://www.ica.se/recept/senapssill-1379/

Sill nr 2 blir en variant med creme fraiche chili och lime. Har aldrig provat just detta recept men sill + chili/lime/ingefära + julbord är en oväntat bra kombo!

Sill nr 3 blir ev någon klar sort med lingon och äpple. Tar gärna emot tips här med!

Julmaten kommer att hämtas från ett gästgiveri så det enda vi fixar själv i år är lite kakor och godis :) . Mandelmusslor har vi redan bakat. Vi ska koka lite mer knäck och baka struvor.

När jag var på viltjulbord åt jag en sill som smakade helt fantastiskt, den var inlagd i gin och blåbär. Kommer nog inte våga mig på att göra en sån dock. Själv köper jag sill från saluhallen, två sorter minst, deras hemgravade lax och sen blir det skinka, köttbullar och prinskorv. Rödkål och eventuell janssons frestelse. Är bara jag som äter sill och lax så det blir små kvantiteter därför är det enklast med att köpa.

Vi kommer att ha ett ganska traditionellt och enkelt julbord. Det kommer att finnas Janssons frestelse, kålrotslåda, kokt potatis, julskinka och kanske ett vegetariskt alternativ, vegetarisk prinskorv och "köttbullar", några olika sorters inlagd sill (har inte bestämt mig ännu om jag gör egna inläggningar eller köper färdiga), någon rökt lax och kanske gravad, kanske något vegetariskt alternativ till sill, inlagd strömming, rosoll, rödbetssallad, och ett par olika sallader. Kanske något mer som jag glömt bort nu, eller inte kommit på ännu :D

Vi satsar på att göra det så bekvämt som möjligt för oss i år, och köper mycket färdigt. Skönt att släppa på pressen att presentera ett "perfekt" och helt hemlagat julbord, tycker jag! Speciellt när vi också vill ha flera vegetariska alternativ.

De andra äter diverse kött och grejs på julbordet, men inte jag såklart.
Så i år ska jag göra Janssons med kapris, vegoprinskorv, vegobollar, rödbetssallad, rödkålssallad med apelsin, saffransbakad fänkål, dillpicklad pressgurka och grönkålspaj.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka