Tips på lämplig hund till mindre gård med häst?

Skogsstjärnan

Trådstartare
Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök.
Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver när vi skaffat (och landat ordentligt) på gård. Med gård menar jag egentligen bara hus, ett litet stall och hagmark mm, vi har alltså inte planer på någon form av lantbruk.
Önskemål:
*Kräver inte någon vidare pälsvård (räcker med den hund vi har).
*Något större/medelstor så den kan följa med på joggingturer/ridturer.
*Fungerar med andra djur såsom häst, katt och eventuellt höns (och andra hundar).
*Låg jaktinstinkt, iaf så pass låg att den går att hantera/tränas bort utan större ansträngning.
*Vi har inget emot vakt-egenskaper, men vi räknar med att vi kan träna in en önskvärd nivå av vaktskall som upphör när vi tackat för varningen.

Förhoppningsvis lär vår vardag och fritidsintressen vara lagom för att aktivera hunden. Följa med ut till djuren på gården, skogspromenader, till kompisar, ut på stan mm. Vi är intresserade av agility/parkour, rallylydnad och spår. Vi tänker skaffa valp och gå valp/grund/lydnadskurser mm.

Sambon har funderar på dalmatiner men vi har hört att rasen har en del sjukdomsrisker? Dobbermann har också kommit på tal men jag har inte erfarenhet nog av rasen för att avgöra om den jaktinstinkt jag läst att de har är "hanterbar", alltså att det går att lära den att inte springa efter vilda djur, oavsett kopplad eller ej. Hunden vi har nu har noll jaktlust, vilket förhoppnignsvis kan hjälpa valpen vid inlärning.

Förstår att det allra mesta går att träna fram/bort, men vill gärna se till att det finns goda förutsättningar, och framför allt att vi inte råkar skaffa en hund som inte blir tillräckligt aktiverad hos oss.

Har vi alldeles för orimliga krav/önskemål? Har inte koll på raser utöver "de vanliga". När jag sökt på "hundar utan jaktinstinkt" har nästan bara små eller långhåriga hundar kommit upp. Tacksam får tips!

Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver när vi skaffat (och landat ordentligt) på gård. Med gård menar jag egentligen bara hus, ett litet stall och hagmark mm, vi har alltså inte planer på någon form av lantbruk.
Önskemål:
*Fungerar med andra djur såsom häst, katt och eventuellt höns (och andra hundar).
*Låg jaktinstinkt, iaf så pass låg att den går att hantera/tränas bort utan större ansträngning.
*Vi har inget emot vakt-egenskaper, men vi räknar med att vi kan träna in en önskvärd nivå av vaktskall som upphör när vi tackat för varningen.

Förhoppningsvis lär vår vardag och fritidsintressen vara lagom för att aktivera hunden. Följa med ut till djuren på gården, skogspromenader, till kompisar, ut på stan mm. Vi är intresserade av agility/parkour, rallylydnad och spår. Vi tänker skaffa valp och gå valp/grund/lydnadskurser mm.

Sambon har funderar på dalmatiner men vi har hört att rasen har en del sjukdomsrisker? Dobbermann har också kommit på tal men jag har inte erfarenhet nog av rasen för att avgöra om den jaktinstinkt jag läst att de har är "hanterbar", alltså att det går att lära den att inte springa efter vilda djur, oavsett kopplad eller ej. Hunden vi har nu har noll jaktlust, vilket förhoppnignsvis kan hjälpa valpen vid inlärning.

Förstår att det allra mesta går att träna fram/bort, men vill gärna se till att det finns goda förutsättningar, och framför allt att vi inte råkar skaffa en hund som inte blir tillräckligt aktiverad hos oss.

Har vi alldeles för orimliga krav/önskemål? Har inte koll på raser utöver "de vanliga". När jag sökt på "hundar utan jaktinstinkt" har nästan bara små eller långhåriga hundar kommit upp. Tacksam får tips!
Varför inte en trevlig labrador eller golden? :)
Dalmatiner kan säkert passa också men personligen tycker jag att de kan vara lite skarpa.

Dobermann skulle jag slopa av listan direkt, det är en krävande brukshund med starka drifter.

Varför inte en trevlig labrador eller golden? :)
Dalmatiner kan säkert passa också men personligen tycker jag att de kan vara lite skarpa.

Dobermann skulle jag slopa av listan direkt, det är en krävande brukshund med starka drifter.
Vi är rätt trötta på pälsvård så vet inte om vi orkar med en golden med underull mm, men förstår att rasen annars bör passa oss bra! Inser att labrador faktiskt kan vara aktuell, men har läst att de fäller något förskräckligt 😅 Men en sådan nackdel är ju iofs inte så farlig. Tack för tips, ska kolla upp dessa lite mer.

Vi är rätt trötta på pälsvård så vet inte om vi orkar med en golden med underull mm, men förstår att rasen annars bör passa oss bra! Inser att labrador faktiskt kan vara aktuell, men har läst att de fäller något förskräckligt 😅 Men en sådan nackdel är ju iofs inte så farlig. Tack för tips, ska kolla upp dessa lite mer.
Labradorer fäller absolut något Gräsligt - men glöm inte bort att alla korthåriga hundar gör det också och att de inte ens har fällperioder utan det är alltid. 24-7 365 dagar om året och håret hamnar överallt, inkluderat i ens hälar och under naglarna om man har otur! :D

En mindre, men sportig och kavat hund hittar ni ju i dvärgschnauzer också annars. Lite pälsvård men långt emellan.
Finsk lapphund?
Jag försöker komma på någon i den slanka, sportiga utsidan ni verkar gilla i och med dalmatiner och dobermann men kan inte komma på någon sådär på rak arm.

Önskemål:

En kortklippt storpudel låter perfekt för er tycker jag, under all päls finns den slanka kroppen ni verkar gilla och dessutom fäller dom ingenting.
Visst får man lägga någon timme på att raka ner hunden några gånger om året om man vill slippa pälsvård men det kan det vara värt för er del då rasen stämmer in på allt ni söker i övrigt.

Annars tycker jag dalmatiner också stämmer in bra på vad ni söker. Kanske något svårare att hitta en mentalt bra dalmatiner än en srorpudel men det finns bra dalmatiner med :)

Lagotto? Vår funkar utmärkt som gårdshund med övriga djur, ingen jakt alls och markerar vid nya ljud men inte särskilt vaktig i övrigt. Jag tyckte tex labbe var lite för stor, men 15 kg kändes lagom tåligt i stallet. Står att de har mycket pälsvård men vi har gjort det enkelt för oss och kör med trimmer då och då under sommarhalvårer, fäller inget och gör inget särskilt annars.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 641
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej, jag skulle vilja ha lite råd och tankar om vilken ras som skulle passa mig. Jag är en 30åring som bor i centrala Stockholm. Har ett...
2
Svar
37
· Visningar
4 041
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 884
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag och min sambo har nu bestämt oss för att köpa en till hund, idag har vi 3 barn, två flickor som är enäggstvillingar på 3 år och en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 981
Senast: holymary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar