Ulvlek: Tolv små bukefalister

Men då! Helt enkelt negativt att sitta & snurra tankar om en roll jag inte sett förut i en lek. Och ja, jag tyckte Snurrfian hade en poäng i det faktum i att Svarta Fåret visas som god i en sia, är det konstigt? Sen funderade jag på om Svarta Fåret egentligen är så betydelsefull för de onda i och med att det är en utöver. I mina tidigare lekar har jag inte sett någon sådan roll så jag fick helt enkelt fundera lite på rollen ifråga och gjorde det i text.

@Blacksmithfarm

Paket
med tjuvgods
kan bli sia

hm har en( eller ett par :o) frågor till @Hedinn angående detta:
Om ett paket med att kunna tjuva delas ut och den som får det paketet väljer att tjuva av siarlärlingen- får den då verkligen en sia oavsett vilken natt det är? med tanke på att den bara får sia varannan natt? ( mao om tjuvandet görs en natt när siarlärlingen inte skulle kunnat sia- får tjuven något alls då?)

fråga 2 ang detta med tjuveriet: om den som får ett paket att kunna tjuva en förmåga sedan tjuvar brevbäraren- kan den då välja på alla 4 paket som den kan dela ut, eller bara på de som är kvar för den ronden? Eller har du tänkt att lotta i sådana fall?

fråga 3 ang tjuvandet: om den tjuvar den välsignades förmåga har den då kvar det beskyddet fram tills en ulvattack kommer eller bara i ett dygn? Tjuvar den alltså förmågan från den välsignade för hela leken- eller bara för en natt? Och visavi vad händer med den välsignade i det fallet? Är den då av med sin förmåga för gott?

fråga 4 Om tjuvandet görs så det drabbar en bybo så blir det inget resultat alls av tjuvandet eller hur?

Fråga 5 : Om tjuvandet görs så det drabbar av det svarta fåret blir den då av med sitt beskydd? ( se min fråga om siarlärlingen- samma fundering)

hm har en( eller ett par :o) frågor till @Hedinn angående detta:
Om ett paket med att kunna tjuva delas ut och den som får det paketet väljer att tjuva av siarlärlingen- får den då verkligen en sia oavsett vilken natt det är? med tanke på att den bara får sia varannan natt? ( mao om tjuvandet görs en natt när siarlärlingen inte skulle kunnat sia- får tjuven något alls då?)

fråga 2 ang detta med tjuveriet: om den som får ett paket att kunna tjuva en förmåga sedan tjuvar brevbäraren- kan den då välja på alla 4 paket som den kan dela ut, eller bara på de som är kvar för den ronden? Eller har du tänkt att lotta i sådana fall?

fråga 3 ang tjuvandet: om den tjuvar den välsignades förmåga har den då kvar det beskyddet fram tills en ulvattack kommer eller bara i ett dygn? Tjuvar den alltså förmågan från den välsignade för hela leken- eller bara för en natt? Och visavi vad händer med den välsignade i det fallet? Är den då av med sin förmåga för gott?

fråga 4 Om tjuvandet görs så det drabbar en bybo så blir det inget resultat alls av tjuvandet eller hur?

Fråga 5 : Om tjuvandet görs så det drabbar av det svarta fåret blir den då av med sitt beskydd? ( se min fråga om siarlärlingen- samma fundering)
Blir brevbäraren tjuvad så lottar jag bland paketen som finns kvar för att inte avslöja för mycket.
För att en förmåga ska kunna snos måste det vara en förmåga som finns tillgänglig den dagen. Saknar den som blir tjuvad förmåga, har förbrukat sin, eller inte har någon just den dagen/natten så går tjuven lottlös.
Om den tjuvar ett "permanent beskydd" gäller det för en natt, blir tjuven då vald till käk är förmågan förbrukad, annars återgår den till ursprungliga ägaren natten därpå (under förutsättning att ursprungliga ägaren är vid liv efter natten). Men tjuven får bara ett tillfälligt skydd oavsett.

Sant, men jag tycker ändå problemet med att fåret visas som bybo är en aning överdrivet. Jag tror verkligen inte att alla kommer börja lita blint på någon som siaren kanske siar och kanske lite vagt skriver något gott om.

Håller helt och hållet med.

cirkus hittade leken först och har inte riktigt kunnat sluta rimma på haiku- vilket inte säger något om hennes roll alls, har haft lite funderingar kring sia och tjuvande av densamma samt hur fåret visas vid sia. får pudla lite om benämningen hagga till Snurrfian ( eller om det syftade på @Hedinn )
tydligen det enda som rimmade på tagga :D verkar nu i det sista innan jag postar detta ha farhågor i att bli kopplad som ulv/ får ihop med Niyama

Ferrari har dividerat om rollfördelningen ond/goda och resonerat med sig själv för att reda ut tankarna kring detta . Blir misstänkt av BSF för detta och får även dagens första röst på sig av densamme

quarter4ever det är jag :D

Mirtai hittat leken men inte mer då hon är i stallet ikväll.

MikaTela hittade leken igår men inte mer än så än så länge pga jobb.

Blacksmithfarm varit med tidigt och resonerat om roller och hur det svarta fåret visas i en sia ( bybo) röstar sin vana troget först ( på Ferrari ). Verkar tycka att Ferrari och Snurrfian skulle vinka åt varandra såsom varandes ulv/ svarta fåret oklart vem av dem hon tror mest på som har vilken roll.

Niyama resonerar även hon mycket kring svarta fåret och hur det påverkar leken att denne visas som bybo/ god . Ställer frågan till blacksmithfarm om varför hon röstar på den hon tror är svarta fåret i hennes teori-inlägg och inte den som enligt samma inlägg skulle kunna vara ulv. Jag tyckte iofs att BSF resonerade om båda möjligheterna kring de två att båda skulle kunna vara ulvar och den andra får, så lite intressant att Niyama väljer att fokusera på att BSF skulle rösta på den hon håller som troligast får, för så läste inte riktigt jag BSFs röstinlägg.

Snurrfian börjar resonera kring hur det svarta fåret kan ”ställa till det” både för siaren ( och i förlängningen andra goda ) samt för ulvarna om de råkar tro att fåret är god om siare skulle godförklara fåret… Fortsätter funderingarna kring risken att fåret kan bli godförklarad via siaren så den kan smyga med till slutet av leken ffa om den kan connecta med lyan

habina förefaller mest inne på att vilja rösta på @Hedinn och i övrigt inte kommit med så mycket input mer än att brevis nog inte får skicka brev till sig själv.

bollen__ har redan kommit i julstämning och ställt fram staken :angel: i övrigt har hon mest OT:at och hittat leken, och konstaterat att rim är inte hennes pryl :p

FiaM verkar bli matt av allt rim och verkar vara även hon inne på att LL förtjänar en röst

LenaH hittat leken så här långt, sällar även hon sig till skara som förefaller vilja rösta på LL :p

Jag känner mig alldeles slut efter två rätt tuffa jobbdagar (efter en tuff helg :angel:) så risken finns att jag somnar fast jag inte tänkt det. Därför vill jag rösta nu och hoppas vara vaken vid DL om jag hittar något mer misstänkt.

Habina röstar på blacksmithfarm

Då jag tycker att hon presenterar en konstig teori, när hon utesluter cirkus i diskussionen som var och enbart tittar på snurrfian och ferrari. Att hon sedan dessutom lägger rösten på den hon tror är får, när det är ulvar som är viktigast att få ut, gör henne ännu mer misstänkt.

Niyama resonerar även hon mycket kring svarta fåret och hur det påverkar leken att denne visas som bybo/ god . Ställer frågan till blacksmithfarm om varför hon röstar på den hon tror är svarta fåret i hennes teori-inlägg och inte den som enligt samma inlägg skulle kunna vara ulv. Jag tyckte iofs att BSF resonerade om båda möjligheterna kring de två att båda skulle kunna vara ulvar och den andra får, så lite intressant att Niyama väljer att fokusera på att BSF skulle rösta på den hon håller som troligast får, för så läste inte riktigt jag BSFs röstinlägg.

Fast jag ifrågasatte och resonerade om båda möjligheterna som BSF tog upp? Så det är intressant att du försöker få det till något annat än det jag gjorde.

Röstlista DL1 kl 21.00

16.42 Blacksmithfarm röstar på Ferrari
18. 49 Habina röstar på Blacksmithfarm

Ferrari 1
BSF 1

Fast jag ifrågasatte och resonerade om båda möjligheterna som BSF tog upp? Så det är intressant att du försöker få det till något annat än det jag gjorde.
tja jag såg att du tog upp det lite senare i ditt inlägg, men du tryckte på att det skulle vara skumt att BSF röstade på den hon trodde var fåret - eller hur?- i inledningen av ditt inlägg? Intressant är det också att Habina röstar på BSF med samma fundering , så klart värt att notera iaf :)

Jag känner att jag behöver lägga min röst nu - ska jobba inatt och tänkte sova lite till - vill inte riskera att missa DL.

Jag tycker att Ferrari lite snabbt hänger på Snurrfian om att det svarta fåret kan ställa till det för siaren - jag funderar på om det kan vara så att Ferrari är fåret och Snurrfian ulv? Eller en ulv som tror att Snurrfian är fåret?
Jag inser att det inte är en vattentät teori, men det är det bästa jag har hittat nu.

Därför
Blacksmithfarm röstar på Ferrari
För jag tror att hon kan vara ond med tanke på hur hon "hängde efter"/skrev samma som Snurrfian, Det kan vara en signal mellan får och lya... Om inte så är det i alla fall bra för onda om siaren är skraj för fåret (om den inte vågar "godförklara" så gagnar det onda, tänker jag)

Om du tror att Ferrari är fåret och Snurris ulv - varför röstar du inte på Snurris? Ulvarna är ju viktigare att få ut än fåret. Om Ferrari är ulv och tror att Snurris är får, varför försöka "visa" det? För att Snurris ska "bekräfta" på nåt sätt? Sen är det ju jäkligt snabbt jobbat om ulvarna redan hittat fåret, iofs är det ju Snurris som i så fall är fåret och hon är väl kanske inte alltid så diskret, ska läsa igen.

edit la till citeringarna. och strök under det som jag funderade på . JAG tyckte faktiskt att BSF tryckte på att den säkraste onda hon hittade utifrån sina funderingar i detta är Ferrari, därmed inte sagt att jag på något sätt håller BSF god bara att jag fann det intressant att du så pass vill tolka det i det första till att hon skulle vilja rösta på fåret? För just det kunde inte jag se? Och intressant dessutom ( som sagt) att det får följare i samma tanke .....

Senast ändrad:
tja jag såg att du tog upp det lite senare i ditt inlägg, men du tryckte på att det skulle vara skumt att BSF röstade på den hon trodde var fåret - eller hur?- i inledningen av ditt inlägg? Intressant är det också att Habina röstar på BSF med samma fundering , så klart värt att notera iaf :)

Lite senare? Tja, meningen efter ;) Nej, jag tryckte verkligen inte på att det skulle vara skumt, var menade du att jag gjorde det? Jag frågade BSF varför hon röstade som hon gjorde och skrev varför jag inte förstod det (dvs varför jag undrade).

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 726
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 115
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 457
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 651
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar