Ulvlek: Tolv små bukefalister

Måste tänka ut ett hemskt öde för @Hedinn

som kom på idén med en lek på rim...
Skyll inte på mig, Habina rara
Reglerna är väldigt klara
På rim jag skola uppdatera
Men hakade på, det gjorde flera
Det var inget tvång från mig
Och är därmed inget tvång för dig
Men en guldstjärna i kanten man kan få
Om man parar ihop ord två och två
Du ska se att rimma är ingen pina
Du kommer att klara dig utmärkt, Habina

Eftersom jag är moderator och därmed har makt :devil: så bestämmer jag mig nu för att det är slutrimmat för min del.
Jag tyckte att @Lobelia var osedvanligt skum som stal ett helt inlägg men så var hon inte ens med i leken. :cautious:

Den enda som har försökt fundera runt leken istället för rim är @Blacksmithfarm vilket hedrar henne, men det gör henne varken god eller ond... :crazy:

I övrigt är jag imponerad över mängden rim! :up: Och det ska bli väldigt spännande att läsa @Hedinn s uppdateringar!

läst igenom lekstarten igen och förutom det jag redan funderat över förut så undrar jag även lite över detta:

*Brevbärare – kan varje dag dela ut ett paket.Paketen innehåller ett beskydd, en extraröst, en förhäxning (rösten räknas inte) samt en tjuvning (dvs att sno en förmåga från någon som då själv inte kan använda den följande natt).
Måste paketen delas ut i den ordningen du skrivit dem, eller får brevis välja själv? Och när den första omgången paket tar slut, kan den börja om igen med 4 nya paket? Eller har den totalt 4 paket att dela ut under hela leken?

*Ulvarna vinner när de är fler än de goda. Goda vinner när alla ulvar är döda.
Betyder detta att svarta fåret inte behöver vara död för att goda ska vinna? Eller räknar du den som en ulv också?

@Hedinn ?

läst igenom lekstarten igen och förutom det jag redan funderat över förut så undrar jag även lite över detta:

Måste paketen delas ut i den ordningen du skrivit dem, eller får brevis välja själv? Och när den första omgången paket tar slut, kan den börja om igen med 4 nya paket? Eller har den totalt 4 paket att dela ut under hela leken?

Betyder detta att svarta fåret inte behöver vara död för att goda ska vinna? Eller räknar du den som en ulv också?

@Hedinn ?
Paketen delas ut i valfri ordning och fylls på nytt om de skulle ta slut.

Fåret räknas inte som ulv, dock kom jag på nu att jag glömde skriva att fåret ska visas som god i sior... @Snurrfian @LenaH någon som kan lägga till det i rollbeskrivningen? :angel:

:rofl: Fruktansvärt roligt med en rim-lek. Jag har läst igenom allt igen och kan konstatera att det bara är blacksmithfarm och quarter4ever som faktiskt funderat på någonting kring rollistan. Så jag läser den igen nu och ser om jag blir fundersam på något de inte tagit upp. :angel:

Tarvligt
- god sia
inte lita på
Men å andra sidan så behöver vi inte ha ihjäl det svarta fåret, med lite tur så godförklarar siaren det svarta fåret, ulvarna försöker käka, går miste om käk och tror att det är den välsignade och käkar igen och hoppsan så blev vi av med det svarta fåret. Nu försöker jag se det positiva med det hela... :cautious:
Nackdelen är att vi får någon som siaren kanske tror är god men som jobbar för den onda sidan och att den därmed kan lyckas få någon ulv godförklarad av någon anledning.

Observera att det är mottagaren av paketen som får använda förmågorna, t.ex om Myrten är brevbärare ger hon en förhäxning till Paddington som förhäxar Hedinn så hennes röst inte räknas.

Det här är det enda jag hittar som känns lite oklart. Menar du att brevbäraren inte kan dela ut till sig själv?

Goda Roller
Siarlärling
Ängel
Brevbärare
Röstfifflare
Välsignad
Bybor

Onda roller
Svart Får
Ulvar

Om man utgår från att det är en tredjedel onda så finns det 8 goda, varav 5 namngivna roller. Och isåfall så är det 4 onda, varav en namngiven roll. Vad som känns extra lurigt den här leken är dels att Svarta Fåret syns som god i en sia, Det är ju ytterst vilseledande, därmed går det inte att lita på att någon är god även om sian säger det.

Svarta fåret räknas inte in bland ulvarna så det räcker med att få ut ulvarna för att kunna vinna, även om Svarta Fåret är kvar. Innebär det att det "egentligen" bara är ulvarna som är onda och det Svarta Fåret ett mellanting? För det Svarta Fåret gör egentligen ingen skillnad för de onda, och för de goda räcker det ju med att få ut ulvarna.

Hmm, fast iochförsig. Svarta Fåret känner ju till lyan och kan därmed hjälpa dem att få ut de goda. På så sätt blir det ju en ond roll.

Fast, det kanske innebär att det är fler ulvar ändå än vad jag som hastigast kom fram till genom 1/3-metoden. Om det är 1/3 del ulvar OCH ett Svart Får så innebär det ju att det är 4 ulvar och 1 Svart Får. Fast känns som att flesta lekledare räknar lågt och inte högt så ja... fast man får väl utgå från att de är mer än vad de är, så blir man istället glad och tacksam när det är färre än tänkt.

Bra att man kan reda ut sina egna tankar i ett och samma inlägg. :D

Änsålänge har leken inte kommit med så mycket så hoppas det blir mer skrivet under eftermiddagen.

Det här är det enda jag hittar som känns lite oklart. Menar du att brevbäraren inte kan dela ut till sig själv?
Ja, så kan man väl säga. ;) Ville mest poängtera att brevbäraren ger paket till någon som kan använda innehållet, inte att den ger ett beskydd och mottagaren skyddas, t.ex.

Ja, så kan man väl säga. ;) Ville mest poängtera att brevbäraren ger paket till någon som kan använda innehållet, inte att den ger ett beskydd och mottagaren skyddas, t.ex.

Aha! :idea: Nu fattar jag! Det innebär alltså att om jag får ett paket med beskydd från brevbäraren så kan jag själv välja om jag vill skydda mig själv eller någon jag tror är god. :D

Eller om en ulv får beskyddet så kan de lura de stackars goda i goda lyan genom att låtsas käka en av de egna. :nailbiting:

Men å andra sidan så behöver vi inte ha ihjäl det svarta fåret, med lite tur så godförklarar siaren det svarta fåret, ulvarna försöker käka, går miste om käk och tror att det är den välsignade och käkar igen och hoppsan så blev vi av med det svarta fåret. Nu försöker jag se det positiva med det hela... :cautious:
Nackdelen är att vi får någon som siaren kanske tror är god men som jobbar för den onda sidan och att den därmed kan lyckas få någon ulv godförklarad av någon anledning.

Sia säga
svart får
god

Sia säga
bybo
bybo?

Sia säga
ängel
ängel?

Svåra frågor cirkus undra
ge mig svaret innan cirkus räkna hundra

cirkus kunna inte tagga
annan ropa på vår hagga!

O_o

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 726
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 115
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 452
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 651
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar