Ulvlek - Robinson Buke

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ulvlek - Robinson Buke

Jag reagerar också på den, det känns väldigt ulvigt att inte vilja avgöra och sen misstänka andras strömröstande. Dock tycker jag ju inte att man måste ta ställning så här tidigt i leken, utan man ska rösta på den man misstänker mest.

Jag har inget emot att avgöra, poängen var att jag trodde shaggy och hedinn var goda pga att jag tyckte rösterna trillade in lite väl lätt mot dem och då röstar jag givetvis inte på dem. Jag tror jag skulle agerat likadant även senare i leken.

Ja även för att vara ulvlek tycker jag det diskuterats rätt friskt runt den där kommentaren som jag själv knappt kommer ihåg att jag skrev. Jaja så kan det gå. Det du anmärker på är rätt intressant, självklart var min teori svag- det skrev jag åxå i inlägget, att teorier brukar vara det dag ett- men du menar alltså att man inte får anmärka på det om man inte har en bättre teori själv? Vem är då den huvudansvariga att bestämma exakt HUR bra en teori är så den duger åt dig?

Nja det jag reagerade på var att jag uppfattade det som att ett av skälen till att du röstade på Hedinn var att du tyckte att hennes röstmotivering är svag, vilket jag tyckte var lite lustigt eftersom jag såg din röstmotivering som ändå ett snäpp svagare. Jag tyckte inte heller att det framgick tydligt att du själv tyckte att din egen teori var svag - vilket fick mig att undra hur du redan kunde ha så starka misstankar mot Hedinn. Därmed inte sagt att du är ulv, i synnerhet inte om du faktiskt bara lade en normalsvag förstadagsröst.

Självklart är det jag själv som bestämmer vilka teorier som duger åt mig ;).

Tack! Hoppas verkligen jag kan ta mig hem imorgon. Även om jag blir ompysslad av snälla släktingar är det skönast att vara ynklig hemma. SJÄLV.

Om GAs röst - det var just detta att "vara med och rösta ut en god" jag tänkte på. Nu blev det ju ändå tydligt att GA röstat PÅ en god i första lynch. Men iofs, käket är ju (vanligen? Tror jag i alla fall) ett beslut som fattas efter DL. Och då har strategierna kanske utvecklats och det befinns lämpligt att "avslöja" en röst på en god trots att deltagande i lynchen undveks.

OT - min dator är ulv! I ovanstående stycke autokorrigerade den "käket" till "köket" och "lynchen" till "lunchen" - två gånger. Den har bara en sak i processorn!

Sedan menar jag inte att käkandet av bumpo1 antyder att GA är god. Eller ond för den delen.

Beträffande Lenis kommentar tycks ju du och cirkus uppfattat den på liknande sätt, att Lenis hade mer info av något slag (eller hur man ska uttrycka det). Jag får fortfarande inte ihop det, men vet ju att saker kan framstå mycket olika i ett snabbt/stressat skede av leken jämfört med när man läser dem i efterhand.

Jag har inget emot att avgöra, poängen var att jag trodde shaggy och hedinn var goda pga att jag tyckte rösterna trillade in lite väl lätt mot dem och då röstar jag givetvis inte på dem. Jag tror jag skulle agerat likadant även senare i leken.

Jag menar att agera likadant senare i leken, i avgörande lynch eller när det kan vara avgörande lynch är inte så smart - då bör man ta ställning. Men så tidigt tycker jag att man ska rösta på den man misstänker mest, därav kan jag ju inte säga så mycket om dina röst trots att den skaver.

Niyama avgjorde röstningen mellan Hedinn och Shaggy. Om båda var goda säger det ingenting, men om Hedinn skulle visa sig vara ulv skulle jag nog fundera lite på Niyama. Fast å andra sidan skulle det kanske vara väl riskabelt att rädda en ulvkollega på det sättet.
.

Jag tror inte att Hedinn och Niyama är ulvar tillsammans det känns osannolikt att ulvarna skulle rädda varandra så "uppenbart" (visst de kan alltid få för sig att göra det just därför men jag tror inte på det i det här fallet)

Jag menar att agera likadant senare i leken, i avgörande lynch eller när det kan vara avgörande lynch är inte så smart - då bör man ta ställning. Men så tidigt tycker jag att man ska rösta på den man misstänker mest, därav kan jag ju inte säga så mycket om dina röst trots att den skaver.

Ja är det helt avgörande och man röstar så sent som jag gjorde så bör man ta ställning men finns det tid kvar till deadlineså skulle jag ändå vilja rösta på någon annan om jag hade andra som var mer misstänkta.

Det är svårt att dra slutsatser enbart kring en röst tycker jag det är lättare när leken har kommit längre så man har ett större sammanhang
att stoppa in dem i.

Det här med taktik och sånt som jag inte fattar
Myrten skriver såhär
Syftet med avvikande röster från ulvar är (ofta) att skippa att vara med att rösta ut någon god, för då finns utåt sett fortfarande möjligheten att ulven röstade på en ond.

Alltså vill inte ulvarna rösta ut de goda ? Eller är det för att ta chansen till en ren alibiröst som man gör så ? Är det inte risky business att en ulv blir lynchad då eller vågar man bara lägga en sån röst om man är en av de sista att rösta ?

När det gäller dagens misstankar så måste jag läsa igenom allt ett par gånger till och förmodligen sortera de tankar jag har minst en gång till - och lagom till att jag har någon teori lär väl nya inlägg komma och förvirra mig.

[...]Alltså vill inte ulvarna rösta ut de goda ? Eller är det för att ta chansen till en ren alibiröst som man gör så ? Är det inte risky business att en ulv blir lynchad då eller vågar man bara lägga en sån röst om man är en av de sista att rösta ?[...]

Min uppfattning är att ulvarna ofta försöker hålla sig undan och låta de goda rösta ut varandra. Men ibland lägger de naturligtvis röster på goda. Men när det ska göras är det som ond bra att vara så diskret som möjligt.

Typ så - jag känner att min förklaringsförmåga inte är på topp.:D

Aha, så de röstar inte alls ? Eller sprider rösterna så mycket det går ? eller så lägger någon en avvikande röst som en liten avledning ? (ja, jag vet att jag lag en avvikande röst, jag som kände mig så stolt att jag hade en liten bräcklig egen känsla/teori och inte bara följde strömmen)

Hoppas att det är okej att jag ställer de dumma frågorna.

Aha, så de röstar inte alls ? Eller sprider rösterna så mycket det går ? eller så lägger någon en avvikande röst som en liten avledning ? (ja, jag vet att jag lag en avvikande röst, jag som kände mig så stolt att jag hade en liten bräcklig egen känsla/teori och inte bara följde strömmen)

Jovisst röstar de onda. Om de skippade det (vilket är ett regelbrott) skulle det ju vara enkelt att avgöra vilka som är onda och sedan rösta ut dem.

Vilken taktik som används beror helt på. Ibland sprids rösterna, ibland inte. Det beror nog på hur lynchen utvecklas generellt och vilka som ingår i lyan. Lite svårt att förklara och det finns ingen generell förklaring. Det enklaste är om du kollar igenom röstningarna på de senaste lekarna. I slutet finns alltid en sammanfattning som LL gjort där det framgår vilka som är goda respektive onda.

Och det är helt ok att ställa frågor.

Jag tror inte att Hedinn och Niyama är ulvar tillsammans det känns osannolikt att ulvarna skulle rädda varandra så "uppenbart" (visst de kan alltid få för sig att göra det just därför men jag tror inte på det i det här fallet)

Nej det låter inte supersannolikt, det gör det inte. Fast å andra sidan hade nog jag kunnat chansa på att göra det om jag var ulv och Hedinn min kollega, just eftersom det inte direkt fanns någon stark teori mot Hedinn och det var första dagen. Det skulle ju inte vara så våldsamt svårt att skylla ifrån sig. Å tredje sidan skulle det ju ha varit ett utmärkt alibi att rösta ut sin kollega på det sättet.

Summan av det hela är väl att om någon av dem skulle visa sig vara ulv skulle jag inte godförklara den andra, även om jag inte heller skulle se den som speciellt ulvig enbart av den anledningen.

(Suck, alltid är det å andra sidan och å tredje sidan i de här lekarna - och resultatet är att jag inte har någon aning om vilken av sidorna jag ska stanna på ...)

Det är väl lite så att när det blir den typen av röstning som igår, att en eller två personer får flera röster är det ju väldigt enkelt för ulvarna att haka på utan att det blir direkt misstänkt, eftersom "alla" gör så. Samtidigt så är det ju det som blir högst misstänkt - att det är ett enkelt sätt att inte sticka ut och få ut en god. Vilket leder oss till det bl.a glömmerallt skrivit, att just för att det är ett så misstänkt sätt så undviker ulvarna att göra det, så misstankarna ska hamna på de goda istället. Därav att det blir ulvigt att lägga avvikande röster i ett sånt läge...

Välkommen till ulvlekarna, allt man gör är misstänkt! :cautious: ;)

Jag behöver läsa igenom leken en vända till känner jag, innan jag kan uttala mig. För tillfället har jag enbart en magkänsla om vissa personer, men verkligen inget jag kan sätta fingret på gällande dem så behöver läsa för att se om jag kan hitta något.

Nu tänker jag upprepa mig lite, men det här var det första jag fastnade för efter gårdagens DL. Och ja, jag har full förståelse till att min kommentar (som citaten nedan är svar på) kan ses som misstänkt, men det är inte det jag ska ta upp nu.

Fast du var ju också en av de som strömröstade så nu känns det lite som att du försöker "vända kappan efter vinden" lite.

Glömmerallts kommentar. Inget speciellt med den, känns ganska neutral och ingen konstig reaktion på det som skrevs. Nästan tio minuter senare kommer detta:

Kasta sten i glashus..? Det här tyckte jag va lite misstänksamt när det skrivs av den som först lade en andraröst.

Tycker också den här kommentaren är märklig, eftersom du var med i strömröstandet. Håller med glömmerallt.

Lenis bör ha sett GAs kommentar innan, då hon hade postat ett annat inlägg före detta och Sasse skriver ju själv att hon håller med GA. Visst, det kan ju vara så att de faktiskt bara håller med och blir misstänksamma men det är nåt som inte känns helt rätt. Lenis kommentar känns betydligt mer anklagande på nåt sätt och inte bara funderande som jag upplever glömmerallts kommentar.

Sasses är visserligen inte alls anklagande på samma sätt men upprepar i princip det GA skrev för att sen avsluta med "Håller med glömmerallt", vilket ju känns lite överflödigt och jag upplever det lite som att hon väldigt tydligt vill peka ut att det inte var hon själv som kom på det, något som annars brukar kunna ses som ulvigt (att ta nån annans teori utan att nämna den personen).

Och då kan inte jag låta bli att tänka om glömmerallt skulle vara god så är ju detta ett väldigt enkelt sätt för ulvar att haka på och "hålla med en god" och rikta uppmärksamheten mot någon annan. Om det så är ena eller båda som är onda... Eller, såklart, möjligheten att en ond startade det hela och två goda hakade på. Eller en ond och en god. Eller en god som startade det och två goda hakar på... Som vanligt. Men det är nåt som inte känns riktigt bra med det hela.

Det här med taktik och sånt som jag inte fattar
Myrten skriver såhär

Alltså vill inte ulvarna rösta ut de goda ? Eller är det för att ta chansen till en ren alibiröst som man gör så ? Är det inte risky business att en ulv blir lynchad då eller vågar man bara lägga en sån röst om man är en av de sista att rösta ?

Det kan vara en "risky business" absolut, men förekommer. Det är många som gärna lägger alibiröster på sina kollegor.

För egen del, när jag är ulv, så lägger jag gärna en så tidig röst som möjligt på min ulvkollega. Just för att undvika de där misstankarna om alibiröst som kommer in sent.

Aha, så de röstar inte alls ? Eller sprider rösterna så mycket det går ? eller så lägger någon en avvikande röst som en liten avledning ? (ja, jag vet att jag lag en avvikande röst, jag som kände mig så stolt att jag hade en liten bräcklig egen känsla/teori och inte bara följde strömmen).

De röstar, eftersom det är ett regelbrott annars. Jag tycker ulvar brukar variera var de lägger rösterna kraftigt. De vill såklart ha ut goda, men om de kan spela ut goda spelare så gör det de och låter goda rösta på varandra. Ibland lägger de alibiröster (tidiga eller sena röster, vare sig ulvkollegan är misstänkt eller ej). Ibland röstar de enligt strömmen. Ibland röstar alla ulvar på samma deltagare (detta är dock lite ovanligare). De brukar sprida ut sina röster.

Sasses är visserligen inte alls anklagande på samma sätt men upprepar i princip det GA skrev för att sen avsluta med "Håller med glömmerallt", vilket ju känns lite överflödigt och jag upplever det lite som att hon väldigt tydligt vill peka ut att det inte var hon själv som kom på det, något som annars brukar kunna ses som ulvigt (att ta nån annans teori utan att nämna den personen).

Jag tycker jag brukar skriva vem som var först med en frågeställning/tanke. Bara så folk ska veta att jag vet att någon annan hade tänkt samma sak innan mig. Det är alltså av ren vana jag skriver så.

Samtidigt funderar jag över Mammas röst på Hedin. Om Hedinn är ond och hon och Mammas alltså var ulvar ihop så innebär det att Mammas lägger en ganska djärv röst. Är det rimligt? Ja, det tror jag. Jag tror att jag inte är ensam om att tro att Mammas i en sådan situation skulle försöka rädda sig själv framför kollegan. Dessutom vore det förmodligen det bästa för lyan eftersom Mammas i det läget inte hade några misstankar (väl?) medan Hedinn redan fått två röster.

Tror alltså att Mammas röst på Hedinn säger vare sig bu eller bä. Vet inte vad jag tror om Hedinn. Måste läsa hela diskussionen igen.

Jag är tveksam. För lyan var det ju klart bättre att få med sig en god i fallet, än att bara förlora en ond Hedinn. Misstankar dag ett är ju lätta att vända om man inte gjort bort sig fullständigt så jag håller inte med dig om att det bästa för laget var att en ond Hedinn skulle åka, om inte Hedinn skulle vara demon då.

Niyamas röst... känns lite förvånande att en ulv skulle gå in och avgöra där. Samtidigt kan det vara meningen att man ska tänka precis så. Ständigt detta å ena sidan, å andra sidan. Reagerar för övrigt inte på Niyama - vilket inte säger någonting. Jag brukar sällan kunna placera henne förrän i slutet på lekarna och då med någon form av uteslutningsmetod.

Tycker du? Det skulle inte förvåna mig - om Niyama skulle vara ond - att det är så hon vill att du ska tycka, att du/vi ska tveka.

Jag reagerar också på Hedinns uttalande. Samtidigt funderar jag över Mammas röst på Hedin. Om Hedinn är ond och hon och Mammas alltså var ulvar ihop så innebär det att Mammas lägger en ganska djärv röst. Är det rimligt? Ja, det tror jag. Jag tror att jag inte är ensam om att tro att Mammas i en sådan situation skulle försöka rädda sig själv framför kollegan. Dessutom vore det förmodligen det bästa för lyan eftersom Mammas i det läget inte hade några misstankar (väl?) medan Hedinn redan fått två röster.

Jag vet för all del att Mammas lätt skulle lägga upp en ulvkollega för lynch om hon så kände för det. Däremot känner jag mig smeksam den här gången. Mammas var inte i fara överhuvudtaget, hade väl knappt blivit omtalad? Varför skulle hon skicka ut Hedinn utan någon märkbar anledning sas? Visst, hon hade gjort så förut (den ondskefulla häxan) men jag känner mig ändå tveksam för det.

Ja, det är troligt att hon skulle kunna göra det, men nej, jag tror inte att så är fallet denna gång faktiskt. Mest pga känsla får jag väl erkänna.

Jag förstår inte delen om att det skulle ha varit det bästa för lyan?

Jag är tveksam. För lyan var det ju klart bättre att få med sig en god i fallet, än att bara förlora en ond Hedinn. Misstankar dag ett är ju lätta att vända om man inte gjort bort sig fullständigt så jag håller inte med dig om att det bästa för laget var att en ond Hedinn skulle åka, om inte Hedinn skulle vara demon då.

Men inte visste väl lyan om att Mammas var en i kärleksparet? Visst brukar väl kärleksparet fungera så att endast de två älskande känner till varandra, inte deras övriga eventuella partners, i det här fallet ulvar och en god tvilling? Eller blandar jag ihop rollerna med något annat?

Jag vet för all del att Mammas lätt skulle lägga upp en ulvkollega för lynch om hon så kände för det. Däremot känner jag mig smeksam den här gången. Mammas var inte i fara överhuvudtaget, hade väl knappt blivit omtalad? Varför skulle hon skicka ut Hedinn utan någon märkbar anledning sas? Visst, hon hade gjort så förut (den ondskefulla häxan) men jag känner mig ändå tveksam för det.

Ja, det är troligt att hon skulle kunna göra det, men nej, jag tror inte att så är fallet denna gång faktiskt. Mest pga känsla får jag väl erkänna.

För att rädda Shaggy och därmed sig själv.

Men inte visste väl lyan om att Mammas var en i kärleksparet? Visst brukar väl kärleksparet fungera så att endast de två älskande känner till varandra, inte deras övriga eventuella partners, i det här fallet ulvar och en god tvilling? Eller blandar jag ihop rollerna med något annat?

Nej, men Mammas måste ju ha vetat det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 741
Senast: qitis
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7... 42 43 44
Svar
872
· Visningar
17 840
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia... 32 33 34
Svar
677
· Visningar
14 755
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar... 40 41 42
Svar
827
· Visningar
16 856
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈