Ulvlek - Robinson Buke

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ulvlek - Robinson Buke

Uppdatering!

På morgonen inkallas samtliga deltagare till möte med programledaren. Denne informerar att febril aktivitet har pågått under natten för att hitta ersättare till Ottilia och Memmis22 och att man nu kan stolt presentera de nya deltagarna:

Säg välkommen till Vira och välkommen åter till bumpo!

Tillägg, varför funkar inte smileysarna?

De blir ivägskrämda av din avatar...;)

OT, OT

Tänkte försöka teoria lite där jag ligger utslagen i min kusins soffa, men det här med touch är inte min grej. Hur fan markerar man hela stycken, tex om man ska radera delar i ett citat? Fick använda backspace nyss. Hur gör man hakparantes? Hur markerar man för att fetstila?

Känner att jag nog får docka tangentbordet om det ska bli något vettigt skrivet, men då måste jag sätta mig upp och det tror jag inte att jag orkar.

Kan avslöja min roll i den här leken: Myrten är Drama Queen!

Det är inte normalt att bli såhär barnsligt ynklig p g a en förkylning.

Har dockat tangentbordet. Skriver medan jag läser igenom leken.

[...]Sen så när jag höll på och tänkte så - dog mitt internät och när jag kom tillbaka så hade även Lenis röstat, och då blev jag misstänksam mot följande:
;" bumpo avvaktar fler händelser, kan ibland vara misstänkt men det finns det ju antagligen fler som gör där ute inkl onda " vadå inklusive onda ? Det tycker jag var väldigt konstigt uttryckt. [...]

Jag funderade också på den formuleringen men trodde att det var jag som var för trött bara.

Jag håller med om att det är lite konstigt uttryckt, men min hjärna fattar inte varför det är misstänkt (vilket jag antar att ni tycker). Kan ni utveckla?

Jag tycker också strömröstande kan vara misstänkt. Och avvikande röster kan vara misstänkta. Hur man än röstar är det alltså misstänkt, och givetvis är ens egen röst också misstänkt.

+1 på den! Precis så är det, allt är misstänkt!:crazy:

Jag reagerade direkt på glömmerallts avvikande röst på bumpo1. Att rösta avvikande kan ju vara en ulvtaktik för att slippa vara med och rösta ut en god.

Å andra sidan, i detta fall så käkades bumpo1. Så som då blev det i alla fall tydligt att GA röstat på en god i första lynch och alltså faller det argumentet för att lägga en avvikande röst. Tycker alltså inte att GAs röst säger något om var hon står.

Ska fortsätta läsa.

Jag kan inte riktigt förklara VAD det misstänkta egentligen är, det som om Lenis har nån sorts vetskap som jag inte riktigt får grepp om.

Jag tycker också att glömmerallts avvikande röst på bumpo1 är konstig fast den tanken fick jag inte förrän vi fick facit att bumpo1 ändå blev käkad så kan det ju vara en sorts avledande manöver eftersom hon visste ju att en god var på väg att bli lynchad och om lyan redan bestämt att bumpo1 skulle bli nattamat så kunde hon rösta så just för att avleda

Gårdagens lynch:

Shaggy röstar på Hedinn
Myrten röstar på glömmerallt
Sasse röstar på Shaggy
Hedinn röstar på Shaggy
Lenis röstar på Hedinn
Bumpo röstar på Shaggy
Mammas röstar på Hedinn
Cirkus röstar på Lenis
Niyama röstar på Shaggy

Hedinns uttalande nedan har fått viss uppmärksamhet:

Håller med, jag får ingen bra känsla av sånt. Det är ju väldigt lätt för onda att haka på och risken är ju stor att det blir en god som åker då...

Exempel på reaktioner (ej alla):

Fast du var ju också en av de som strömröstade så nu känns det lite som att du försöker "vända kappan efter vinden" lite.

Kasta sten i glashus..? Det här tyckte jag va lite misstänksamt när det skrivs av den som först lade en andraröst.

Jag reagerar också på Hedinns uttalande. Samtidigt funderar jag över Mammas röst på Hedin. Om Hedinn är ond och hon och Mammas alltså var ulvar ihop så innebär det att Mammas lägger en ganska djärv röst. Är det rimligt? Ja, det tror jag. Jag tror att jag inte är ensam om att tro att Mammas i en sådan situation skulle försöka rädda sig själv framför kollegan. Dessutom vore det förmodligen det bästa för lyan eftersom Mammas i det läget inte hade några misstankar (väl?) medan Hedinn redan fått två röster.

Tror alltså att Mammas röst på Hedinn säger vare sig bu eller bä. Vet inte vad jag tror om Hedinn. Måste läsa hela diskussionen igen.

Niyamas röst... känns lite förvånande att en ulv skulle gå in och avgöra där. Samtidigt kan det vara meningen att man ska tänka precis så. Ständigt detta å ena sidan, å andra sidan. Reagerar för övrigt inte på Niyama - vilket inte säger någonting. Jag brukar sällan kunna placera henne förrän i slutet på lekarna och då med någon form av uteslutningsmetod.

Jag kan inte riktigt förklara VAD det misstänkta egentligen är, det som om Lenis har nån sorts vetskap som jag inte riktigt får grepp om.

Jag tycker också att glömmerallts avvikande röst på bumpo1 är konstig fast den tanken fick jag inte förrän vi fick facit att bumpo1 ändå blev käkad så kan det ju vara en sorts avledande manöver eftersom hon visste ju att en god var på väg att bli lynchad och om lyan redan bestämt att bumpo1 skulle bli nattamat så kunde hon rösta så just för att avleda

Jag fattar fortfarande inte hur du menar, men det känns som om alla mina tankar dövas av ett par kg bomull, vilket kan vara förklaringen.

Jag vet inte var glömmerallt står, men hur blir det avledande om lyan bestämmer nattkäk tidigt och sedan röstar på sitt nattkäk? Då uppdagas det ju att den som ulven röstade på var god. Syftet med avvikande röster från ulvar är (ofta) att skippa att vara med att rösta ut någon god, för då finns utåt sett fortfarande möjligheten att ulven röstade på en ond.

Dock betyder inte valet av nattkäk att glömmerallt är god. Men ett av de vanligaste syftena med avvikande röster faller när den som ulven röstade på blir käkad. Dock är typ all möjligt för att förvirra övriga spelare.

Generellt: min uppfattning är att det är ganska ovanligt att nattkäk bestäms före lynch, förutsatt att någon av ulvarna kan vara inne vid DL. För lyan är infon om vilken roll den lynchade spelaren (om hen är god) hade viktig för att ev kunna spåra specialroller, gissa vem som blir skyddad etc.

Det kan ha sina fördelar att ha spelat förut, men å andra sidan så blir det ju lite utanför boxen tänk av en sån som mig inser jag.
Strategier och sånt kan jag liksom inte alls. Jag spelar på i mitt oförstånd, men kul och nyttigt för min trasiga hjärna (ja, stroken för ett år sen snodde ju en stor del av höger sidoloob) att få tänka lite extra.

Även om lyan tidigt bestämmer vem de ska käka så kan de ju ändra sig ända inpå nattDL väl ?

Sista teoriinlägget innan jag får återgå till sängläge. Att köra hem idag har jag släppt vill jag meddela. Förhoppningsvis för det det goda med sig att jag kan vara aktiv vid DL, men det beror helt på hur jag mår. Igår sov jag som en gris flera timmar på kvällen. Ev lägger jag en tidig säkerhetsröst för att verkligen vara säker på att rösta. Om jag skulle orka vid DL kanske jag ändrar den, beroende på utvecklingen.

Vira och bumpo2 - har inte skrivit i tråden ännu. Men välkommen/välkommen tillbaka förresten!

Sasse - är väldigt tydlig med att hon OT-röstar. Inget konstigt. Jag funderar ändå lite över valet av Shaggy. Är det inte ganska vanligt att just felläsningar som den Shaggy baserade sin röst på drar många röster, just för att det är något konkret? Kändes lite som om Shaggy kanske därför skulle riskera att sitta löst, varför en röst på henne mycket väl kunde vara första steget i ett drev, trots att motiveringen så tydligt var OT. Var det någon som hängde med där?:D

Reagerar för övrigt inte direkt på Sasse. Känns neutral.

Hedinn - när jag läser om diskussionen runt Hedinns kommentar (på glömmerallts kommentar) känns den ändå - neutral. Samtidigt skaver själva kommentaren lite. Känns som ett försök att lyfta fokus från det faktum att hon själv strömröstade. Argh, jag vet inte!

Lenis - hänger med hur Lenis menar runt att det kan vara riskabelt att teoria i början. Sedan tror jag inte det säger något om var spelarna står, men det uppfattar jag inte att Lenis menar heller. För övrigt inget märkligt. Iofs, eftersom både Cirkus och Niyama reagerat på en kommentar måste jag se närmare på den och försöka fatta, men det orkar jag inte just nu.

Cirkus - ny spelare (kul!) och jag har därför ingen koll på spelstil etc. Som det väl har framgått hänger jag inte med i motiveringarna kring rösten och vad som var utstickande i Lenis kommentar. Jag avvaktar och hoppas att jag fattar lite senare.

Niyama - känns som vanligt neutral. Den avgörande rösten i det läget kan betyda vad som helst.

glömmerallt - av någon anledning som jag absolut inte kan förklara skaver gårdagens kommentar på tidigt stadium en aning. Om den avvikande rösten på bumpo1 har jag redan skrivit. För övrigt tycker jag inte att något känns konstigt. Äsch, jag vet inte alls var GA står.

Gårdagens lynch:

Shaggy röstar på Hedinn
Sasse röstar på Shaggy
Hedinn röstar på Shaggy
Lenis röstar på Hedinn
Bumpo röstar på Shaggy
Mammas röstar på Hedinn
Cirkus röstar på Lenis
Niyama röstar på Shaggy [...]

Jaha, inser nu att ovanstående lista var felaktig:

Shaggy röstar på Hedinn
Sasse röstar på Shaggy
Hedinn röstar på Shaggy
Lenis röstar på Hedinn
Bumpo röstar på Shaggy
Mammas röstar på Hedinn
Cirkus röstar på Lenis
Niyama röstar på Shaggy
glömmerallt röstar på bumpo

Kan någon som har huvudet med sig dubbelkolla? Det är ju bra att ha en korrekt röstlista. Nu ska jag gå och lägga mig igen.

[...]Även om lyan tidigt bestämmer vem de ska käka så kan de ju ändra sig ända inpå nattDL väl ?

Alla val kan ändras in i sista minuten, d v s inte bara nattkäk utan även vem siaren siar, vem ängeln skyddar o s v.

Och det händer rätt ofta att det ändras är min erfarenhet, både som spelare och LL.

Det finns också en del val som har dag-DL som gräns, exempelvis brukar paket levererade av brevbäraren ha det och även (naturligtvis) borgmästaren som kan avbryta lynch och lägga extraröst.

Jag håller med om att det är lite konstigt uttryckt, men min hjärna fattar inte varför det är misstänkt (vilket jag antar att ni tycker). Kan ni utveckla?

Nej, jag menade inte alls att det behövde vara misstänkt.
Lenis skrev:
bumpo avvaktar fler händelser, kan ibland vara misstänkt men det finns det ju antagligen fler som gör där ute inkl onda.
Jag vet inte om det egentligen ska stå "inkl goda" då blir meningen mer begriplig. Igår läste jag den som att Lenis skulle eventuellt kunna känna till vilka som är goda/onda och därmed veta att bumpo var god och lägga till "inkl onda". Att det skulle kunna vara en tabbe alltså. Men jag är rätt tveksam till det, jag bara noterade formuleringen igår.

Myrten skrev:
Jag reagerade direkt på glömmerallts avvikande röst på bumpo1. Att rösta avvikande kan ju vara en ulvtaktik för att slippa vara med och rösta ut en god.

Jag reagerar också på den, det känns väldigt ulvigt att inte vilja avgöra och sen misstänka andras strömröstande. Dock tycker jag ju inte att man måste ta ställning så här tidigt i leken, utan man ska rösta på den man misstänker mest.

Myrten skrev:
Å andra sidan, i detta fall så käkades bumpo1. Så som då blev det i alla fall tydligt att GA röstat på en god i första lynch och alltså faller det argumentet för att lägga en avvikande röst. Tycker alltså inte att GAs röst säger något om var hon står.

Fast nä, det faller inte? GA slipper ju vara med att rösta ut en god, senare i lekarna brukar ju alltid några kolla på "vilka som röstade ut goda x" typ. Att sen välja att käka den som GA röstade på kan ju vara just för att man kan resonera olika om det. Jag brukar inte undvika att käka folk jag röstat på för det är ju inte så jäkla bra om man kan se ett mönster. Dessutom, hade bumpo varit ond och åkt idag hade jag verkligen kikat på GA.

Krya på dig Myrten!

Sasse - är väldigt tydlig med att hon OT-röstar. Inget konstigt. Jag funderar ändå lite över valet av Shaggy. Är det inte ganska vanligt att just felläsningar som den Shaggy baserade sin röst på drar många röster, just för att det är något konkret? Kändes lite som om Shaggy kanske därför skulle riskera att sitta löst, varför en röst på henne mycket väl kunde vara första steget i ett drev, trots att motiveringen så tydligt var OT. Var det någon som hängde med där?:D

Jag funderade på det om jag ska vara ärlig. Du skrev väl i dina egna teorier att Shaggy lätt får röster på sig dessutom, inte för att jag kommer/kom ihåg det själv, men hon var den jag reagerade mest på i mitt rätt stressade tillstånd (var i bokkoma och maten var dessutom klar). Så jag "högg första bästa" kommentar jag reagerat på, i detta fallet Shaggys.

Undrar dessutom hur det kommer sig att du reagerar på glömmerallt avvikande röst, men inte cirkus?

Ska återgå till mitt läsande (eller pluggande som det egentligen borde vara) och återkommer senare.

*KL*

Åh vad kul med en lek med tema! :bump: Jag har läst igenom den en gång och reagerat lite på ett par saker, men ska gå tillbaka nu när jag har läst allt och se i vilket ljus det faller då, och sedan förhoppningsvis skriva något vettigt :).

Undrar dessutom hur det kommer sig att du reagerar på glömmerallt avvikande röst, men inte cirkus?.

Kan fortfarande inte göra hakparanteser, men det framgår väl att jag klippt i citatet.: D

Jag har fortfarande inte riktigt fattat grunden till Cirkus röst (för jag uppfattade det som att hon verkligen tyckte att det var något knepigt i vad Lenis skrev), så jag har inte tänkt vidare runt den ännu.

Sen är jag nog ofta mer vaksam mot vissa, slipade spelare efter vad jag uppfattar som avvikelser.

Jag får väl först säga att jag förstår rösterna på Shaggy. Jag tycker förvisso inte egentligen att det hon skrev pekade på att hon var ulv (en ulv skulle knappast med avsikt missa att Hedinn skrivit att hon inte fått sin roll än), men eftersom det var första dagen och ingen röst är stort bättre än en chansning så är det alltid tacksamt att hitta vilken motivering som helst. Däremot är det förstås även ett mycket tacksamt läge för en ulv att haka på - kort sagt tycker jag inte att rösterna på Shaggy säger så våldsamt mycket.

Hedinns röst på Shaggy har varit på tapeten en del, främst pga Hedinns kommentar om strömröster. Jag ser inget särskilt misstänkt med det då det bara var en andraröst Hedinn lade - skillnad om det hade varit en fjärderöst. Hedinn är alltså neutral så länge.

Lenis har diskuterats en del. Hennes röstinlägg var ett av de jag reagerade på då jag läste igenom tråden första gången - dock inte av samma skäl som andra. Jag såg inte Hedinns röst som mer misstänkt än någon annans, och reagerade på att Lenis gjorde det. Men det kanske bara var en typisk förstadagsröst eftersom det inte fanns något att gå på? Annars lite skumt att hon klagar på Hedinns svaga motivering och sedan kommer med en ännu svagare själv.

Niyama avgjorde röstningen mellan Hedinn och Shaggy. Om båda var goda säger det ingenting, men om Hedinn skulle visa sig vara ulv skulle jag nog fundera lite på Niyama. Fast å andra sidan skulle det kanske vara väl riskabelt att rädda en ulvkollega på det sättet.

glömmerallt röstar avvikande i sista ögonblicket. Det skulle kunna vara ett sätt att slippa hamna i facket som jag just har stoppat Niyama i. Kanske att en ulv är mer angelägen om att undvika att lägga avgörande röster än en god? Å andra sidan vill man ju inte bli misstänkt oavsett om man är god eller ond. Dessutom låter glömmerallts motivering om att inte lägga strömröster ganska vettig. Så jag vet inte.

Sasse och Myrten låter lika vettiga som vanligt. Säger ingenting om deras roller är jag rädd.

Cirkus har jag inte heller sett något misstänkt med. Rösten på Lenis kändes som en helt OK förstadagsröst, även om den kanske inte skulle hålla senare. Så Cirkus är också neutral så länge.

Funderar vidare på Shaggys tvilling - det bör ju inte vara någon av dem som röstade på Shaggy i alla fall. Inte mycket till ledtråd nu, men det kanske kan säga något senare när rollistan har krympt lite. Vi får väl se.

Lenis har diskuterats en del. Hennes röstinlägg var ett av de jag reagerade på då jag läste igenom tråden första gången - dock inte av samma skäl som andra. Jag såg inte Hedinns röst som mer misstänkt än någon annans, och reagerade på att Lenis gjorde det. Men det kanske bara var en typisk förstadagsröst eftersom det inte fanns något att gå på? Annars lite skumt att hon klagar på Hedinns svaga motivering och sedan kommer med en ännu svagare själv.

.

Ja även för att vara ulvlek tycker jag det diskuterats rätt friskt runt den där kommentaren som jag själv knappt kommer ihåg att jag skrev. Jaja så kan det gå. Det du anmärker på är rätt intressant, självklart var min teori svag- det skrev jag åxå i inlägget, att teorier brukar vara det dag ett- men du menar alltså att man inte får anmärka på det om man inte har en bättre teori själv?

Senast ändrad:

Insåg för övrigt att jag glömde Bumpo2 i min genomgång, men där finns det ju inget att säga än. Hoppas på inlägg från henne så att det kommer något att gå på snart :).

Håller med, jag får ingen bra känsla av sånt. Det är ju väldigt lätt för onda att haka på och risken är ju stor att det blir en god som åker då...

Att jag reagerade på detta inlägg av Hedinn var för att det ville liksom peka mot alla andra och ignorerade faktumet att Hedinn själv precis gjort amma sak. Jag tycker det är skumt alltså. Men jag kan inte minnas om jag spelat med H tidigare och har därför svårt att veta hur slipad hen är.

När jag röstade låg det tre röster, på olika personer. Visst, jag hade kunnat rösta på en fjärde, men när den enda jag kunde peka på gjort något misstänkt i mina ögon redan fått en röst, skulle jag låta bli att rösta på den bara för det? Jag kunde ju omöjligt veta att flera skulle haka på det. .

Nej det kan jag hålla med om. Man kan få misstankar både om man lägger en ytterligare röst som inte gör ngn större skillnad, likväl om man är med i ett sk "drev". Så att du lade rösten i sig ser jag inte som konstigt.

Nej alla håller inte med, jag motsäger mig tex. att det skulle vara stor sannolikhet att ulvarna hakar på, jag menar det är knappast någon nyhet att man kan bli misstänkt för att strömrösta, sen kan man givetvis snurra hjulet ett varv till och säga att ulvarna strömröstar bara för att folk inte tror de ska göra det osv.

Det är snarare hur strömröster är utformade och när de kommer som är interessant än själva strömröstandet i sig.

Håller med.

.

Ja det där är ett frågetecken för mig. Det är alltid lite risky om hon nu vore ond, för som redan nämnts finns det de som gillar att basera teorier på att "X har röstat på si och så många goda". Det ger sällan mig personligen ngt då många ulvar är fula nog att rösta på varann (Mammas.....! :p ). Samtidigt kan det vara en omvänd taktik. Lämnar det tills vidare.

Jag reagerar också på Hedinns uttalande. Samtidigt funderar jag över Mammas röst på Hedin. Om Hedinn är ond och hon och Mammas alltså var ulvar ihop så innebär det att Mammas lägger en ganska djärv röst. Är det rimligt? Ja, det tror jag. Jag tror att jag inte är ensam om att tro att Mammas i en sådan situation skulle försöka rädda sig själv framför kollegan. Dessutom vore det förmodligen det bästa för lyan eftersom Mammas i det läget inte hade några misstankar (väl?) medan Hedinn redan fått två röster.

Niyamas röst... känns lite förvånande att en ulv skulle gå in och avgöra där. Samtidigt kan det vara meningen att man ska tänka precis så. Ständigt detta å ena sidan, å andra sidan. Reagerar för övrigt inte på Niyama - vilket inte säger någonting. Jag brukar sällan kunna placera henne förrän i slutet på lekarna och då med någon form av uteslutningsmetod.

Mammas skulle absolut kunna lägga en så pass djärv röst men det är lite mkt till och med för att vara hon.. jag har iofs varit med om att hon lagt utjämnande på mig när vi var i lyan ihop så det är inte omöjligt, sörskilt om vi ponerar att Hedinn kanske sagt sig vara villig att offra sig eller ha fått lite tid.. Men å andra sidan känns Hedinn så aktiv att jag spontant vill ha det till att hen vill fortsätta leka. Detta ställt mot Hedinns lite skumma kommentar vet jag inte riktigt vad jag ska tro.

Niyama går in och lägger avgörande rösten på en god. Det är ju alltiod ett observandum, men avvaktar lite för att se vad som händer under dagen innan jag tänker mer på det.

Vad gäller Vira är det nog ingen jag spelat med (?) så kan hen dåligt och har missat en dag vilket gör det lurigt, men kul att hen är på g och teoriar redan (ber om ursäkt om du tycker jag verkar vara en grinig jä*el ibland Vira, jag kan verka taggigare än jag menar i skrift och det är ju ett rollspel om inte annat, så tänk att jag sitter med glimten i ögat så är det lugnt ;) )
Samma för bumpo, måste försöka radera det en gjort tidigare då det är ny roll nu. Kan vi kalla det bumpo2 i röstningslistorna kanske..?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 724
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 109
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 637
Senast: Niyama
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 441
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar