Ulvlek Hela Buke bakar-Julspecial

Okej. Jag ska försöka förklara nu varför jag tycker att den taktiken är rätt dålig.

Så här. Precis som cirkus skriver finns det ingen information i omlopp i DL1. Det är rätt vanligt att en god lynchas i DL1 eftersom det inte finns så mycket information i omlopp och inte så mycket att gå på oftast och de goda är ju fler. Så sannolikheten är liksom högre att en god lynchas. Därför tänker jag att det är riskabelt att som god ta kontrollen och styra lynchen åt ett håll, dels eftersom det kan bli en sak många reagerar på och dels för att de onda kan tänka att en som vill ha kontrollen över en lynch kanske sitter på en specialroll. Att ta kontroll och styra kan så klart lika gärna göras av en bybo, men som bybo vill man väl inte riskera att avgöra en lynch och rösta ut en god med specialroll? Som i detta fallet karamell hade. Det kan iofs lika väl vara en bybo eller en ulv som åker, men risken att det är en specialroll finns ju. Därför tänker jag att det kanske snarare är ett mer "safe card" att lägga upp för lottning (eller lägga en uddaröst), för att lotten avgör. I en lottning är det ju svårt att peka ut X som det eller det, eftersom det blev just lottning. Dvs inte någon som aktivt avgjorde röstningen.

Jag vet inte om jag tänker helt fel, men så tänker jag i alla fall :)
Fast om inte goda styr så får ju onda fritt fram att styra? Varför tycker du att det är bättre? Då garanterar det ju att en god åker i princip, medan om goda styr finns det möjlighet att få ut en ond, även om man styr i blindo.

Funderar även lite på det här vilket även några andra redan spekulerad i.

Kan röstfifflaren ha lagt en synlig röst på mig för att få det att se ut som en lottning, och sedan den "giltiga rösten" på Karamell (eller någon annan) när hon såg hur röstningen föll ut? Eftersom LL inte skriver ut om det var lottning eller röstfifflaren som avgjorde tycker jag nog (för att rädda mina kommande bakverk) att jag ska göra en närmare granskning av rösterna med motiveringar från dag DL1 och 2 om jag överlever lynch och/eller käk.
Varför tänker du att det är troligt? För mig är ju det en rimlig teori i ett fall där du är ond, någon som vill se ut som att den röstar på en ond men i själva verket röstar på en god. Varför tänker du annars att fårulven skulle rösta öppet på dig, om du också är god? Vad tjänar den på det?

Varför tänker du att det är troligt? För mig är ju det en rimlig teori i ett fall där du är ond, någon som vill se ut som att den röstar på en ond men i själva verket röstar på en god. Varför tänker du annars att fårulven skulle rösta öppet på dig, om du också är god? Vad tjänar den på det?

Återstår att finna ut, men i nuläget något jag funderar på i alla fall. Självklart kan fårulven ha röstat synligt på någon annan vid 5-5 läget, men i mitt huvud är det mer troligt med mitt scenario då Karamell är (var) en mycket bättre teoretiker än mig, vilket de flesta här nog kan skriva under på.

Återstår att finna ut, men i nuläget något jag funderar på i alla fall. Självklart kan fårulven ha röstat synligt på någon annan vid 5-5 läget, men i mitt huvud är det mer troligt med mitt scenario då Karamell är (var) en mycket bättre teoretiker än mig.
Men varför skulle fårulven rösta synligt på dig om du är god? Vad tänker du att hen tjänar på det?

Okej. Jag ska försöka förklara nu varför jag tycker att den taktiken är rätt dålig.

Så här. Precis som cirkus skriver finns det ingen information i omlopp i DL1. Det är rätt vanligt att en god lynchas i DL1 eftersom det inte finns så mycket information i omlopp och inte så mycket att gå på oftast och de goda är ju fler. Så sannolikheten är liksom högre att en god lynchas. Därför tänker jag att det är riskabelt att som god ta kontrollen och styra lynchen åt ett håll, dels eftersom det kan bli en sak många reagerar på och dels för att de onda kan tänka att en som vill ha kontrollen över en lynch kanske sitter på en specialroll. Att ta kontroll och styra kan så klart lika gärna göras av en bybo, men som bybo vill man väl inte riskera att avgöra en lynch och rösta ut en god med specialroll? Som i detta fallet karamell hade. Det kan iofs lika väl vara en bybo eller en ulv som åker, men risken att det är en specialroll finns ju. Därför tänker jag att det kanske snarare är ett mer "safe card" att lägga upp för lottning (eller lägga en uddaröst), för att lotten avgör. I en lottning är det ju svårt att peka ut X som det eller det, eftersom det blev just lottning. Dvs inte någon som aktivt avgjorde röstningen.

Så du menar att goda inte ska styra omröstningen för att inte råka ut för att lyncha någon god. Det låter lite som att det du bekymrar dig för är att få skulden för att ha lagt avgörande rösten i en lynch och du föredrar lottning. Stämmer det?

Om inte goda styr så är det slumpen eller de onda som styr. Slumpen ger inte så mycket när det gälle vilken roll folk har och att onda styr är i min värld inte så lyckat. Jag förstår dock känslan.

Kan röstfifflaren ha lagt en synlig röst på mig för att få det att se ut som en lottning, och sedan den "giltiga rösten" på Karamell (eller någon annan) när hon såg hur röstningen föll ut? Eftersom LL inte skriver ut om det var lottning eller röstfifflaren som avgjorde tycker jag nog (för att rädda mina kommande bakverk) att jag ska göra en närmare granskning av rösterna med motiveringar från dag DL1 och 2 om jag överlever lynch och/eller käk.

Fast det finns ingen röstfifflare......
Fårulven däremot har ju en röst i leken som är ogiltig och en röst dolt som är PMad till LL och det är den rösten som gäller.

I vilket scenario gynnar det lyan att det ser ut som lottning?

Det är ingen röstfifflare med i leken. Om du menar den dolda röst som finns så kan vi inte utesluta något än inte ens att den skulle hamnat på dig.

Återstår att finna ut, men i nuläget något jag funderar på i alla fall. Självklart kan fårulven ha röstat synligt på någon annan vid 5-5 läget, men i mitt huvud är det mer troligt med mitt scenario då Karamell är (var) en mycket bättre teoretiker än mig, vilket de flesta här nog kan skriva under på.
Jag känner inte någon av er väl så vem som är bäst teoretiker vet jag inte. Inte heller förstår jag varför det skulle spela någon roll vem som är det. Vi har haft förstadagsröster och gå på och röstning som kan liknas vid drev.

Fårulven kan ha röstat lite hur som. Är du ond har fårulven sannolikt lagt den dolda rösten på Karamellen och den andra någon annanstans.

Men varför skulle fårulven rösta synligt på dig om du är god? Vad tänker du att hen tjänar på det?

Rätt så enkelt, misstänkliggöra en god, vilket tydligen(?) gjorts i detta fallet.

Det är ingen röstfifflare med i leken. Om du menar den dolda röst som finns så kan vi inte utesluta något än inte ens att den skulle hamnat på dig.

Citat från LLs inlägg #1 i leken

Luriga Linnéa är noga med att framstå som söt och rar, men saboterar gärna för andra i smyg... (Ulv i fårakläder - en ulv som har även en särskild förmåga, den röstar dolt. Skriver en röst i tråden men skickar även en röst i pm till LL och det är rösten i detta pm som är den giltiga. Rösten som skrivs i tråden räknas inte med i röstningen utan är bara till för att förvilla de andra deltagarna!)

Undrar lite hur @glömmerallt missat detta, om det inte är för att hon möjligen själv är fårulven..
Fast å andra sidan torde det inte vara fallet just nu då @glömmerallt "glömde" DL1 och skrev ut sin röst först vid 0130 tiden.

Senast ändrad:
Nu håller jag absolut inte Pegasus93 som god på något sätt men förstår faktiskt hans tanke i det - OM han inte är ond så kan fårulven mycket väl lagt öppna rösten på honom och dolda på vilken som helst ( tom en lyakamrat )för att förvilla för goda lyan som får spioninfon? inte alls orimligt och har minsann hänt förr om jag inte missminner mig? piiiing @cirkus (fast då var det väl för att förvilla spionen i leken tror jag)

Om Pegasus 93 dock är ond så antar jag faktiskt att fårulven torde lagt sin dolda röst på karemell , dock inte säkert att den lagt den öppna rösten på Pegasus93 utan kan i så fall mycket väl lagt den på en uddaröst på en annan ulvkamrat för framtida alibi om den blir avslöjad

Håller på och läser ikapp mig men svarade på detta som jag såg direkt

Det är klart det är riskabelt att styra men vad är alternativet? I dl1 har ju ingen annan god mer info än en själv och att låta de onda bestämma är ju bara dumt. Det är bättre att försöka och ta risken att göra fel(det är ju trots allt bara en lek( ;) )

Det är inget positivt med lottning speciellt inte när vi inte kan veta om det blev lottning eller ej pga falsk och dold röst, det ger så många olika möjligheter att det blir väldigt svåranalyserat. Vilket ger elakingarna större möjligheter att undgå upptäckt.

Rätt så enkelt, misstänkliggöra en god, vilket tydligen(?) gjorts i detta fallet.

Luriga Linnéa är noga med att framstå som söt och rar, men saboterar gärna för andra i smyg... (Ulv i fårakläder - en ulv som har även en särskild förmåga, den röstar dolt. Skriver en röst i tråden men skickar även en röst i pm till LL och det är rösten i detta pm som är den giltiga. Rösten som skrivs i tråden räknas inte med i röstningen utan är bara till för att förvilla de andra deltagarna!)

Undrar lite hur @glömmerallt missat detta, om det inte är för att hon möjligen själv är fårulven..
Hur vet du det? Alltså att fårulven röstar på dig i leken? Och på vilket sätt misstänkliggör det dig? Att rösten an förvilla är uppenbart men misstänkliggöra?

Hemkommen från snöyran och stallet, har precis läst igenom tråden igen.

Ser att både Lobelia och Pega inte hunnit se rösten innan på karamell, de trodde alltså att de la en första respektive andraröst. Det känns definitivt mindre skumt än så jag trodde att det var, dvs att det var en medveten tredjeröst. Det gör därför att jag vill rikta blicken lite mot de senare rösterna på karamell.

Sen fårulvens röst, var kan den ha hamnat? Jag tror inte att någon av rösterna i tråden på karamell är en fejkröst, eftersom det skulle innebära att den dolda rösten också låg på karamell. Det hade då ändå blivit lottning, och hade Pega åkt då skulle åskådarna veta att fårulven fanns bland rösterna på karamell.

Om Pega är ulv känns det rimligt att den dolda rösten hamnat på karamell för att då rädda Pega, annars låg den dolda rösten på spelare som inte var uppe för lynch.

Sedan har väl någon spelare (förhoppningsvis en god) fått en spionrad av åskådarna? Skulle väl gissa på att det är raden om ängeln som skickats, eller möjligtvis någon annan rad om åskådarna inte var säkra på någon god. Då är det möjligt att de skickat vem som fått paket eller möjligtvis var fårulven röstat?

Jag har inte missat, du verkar dock inte ha läst det du citerar alternativt inte veta om att det finns en roll som heter just röstfifflare(det är vanligtvis en god roll och den fungerar annorlunda, se anmälningstråden om du är nyfiken).

Fast det är ulv i fårakläder/fårulv, inte röstfifflare. En röstfifflare är en god roll, som har två röster, en öppen och en dold och båda räknas.

Fast å andra sidan torde det inte vara fallet just nu då @glömmerallt "glömde" DL1 och skrev ut sin röst först vid 0130 tiden.
Fast det där är ju fårulven, inte röstfifflaren, eftersom det inte finns någon sådan i leken. Värt att hålla isär dem, röstfifflaren lägger ju en extra röst och fårulven lägger en fejk+ hemlig riktig röst.

Missat vad? Jag fattar inte? Jag var röstfifflaren i förra leken. Då la jag en giltig göt i leken och en giltig röst dolt.

@glömmerallt har ju helt rätt att det inte finns en röstfifflare utan bara en fårulv som röstar dolt och en falsk i leken. Röstfifflaren är ju en god lek

Jag tycker ju att det är en del märkligheter som några gjort hittills
Dels bsf som INTE ändrade sin röst i DL1 när hennes teori föll pladask eftersom Karamell ändrade sin röst. Jag tycker det skaver. Dels Heffaklumpen som gjorde en rätt märklig uppdelning av 3 skumma röster på Karamell och 2 som hon inte tyckte var så märkliga, sen blev det 1 som hon inte tyckte var så skum (Elos när det förklarades att hon nog inte sett rösten innan som kom istort sett samtidigt) + att jag håller med Hedinn och Lobelias notering om vilka som borde och vilka som inte borde styra. Sen tycker jag att Pega resonerar märkligt dels i sitt röstinlägg där han pekar på mig och q som skumma men ändå röstar på Elo PLUS tankarna runt fårulven som jag inte riktigt hänger med i om han är god är han ulv däremot så känns tankarna rimliga men kommer lite från fel käft (fast som vanligt - sånt som ulvar INTE borde göra är ofta sånt de gör). Även hans tankar om en förstaröst på en kollega och sen ett drev....där han pekar på mig som förstaröstaste på q och ev tanke om att skapa ett drevmot en kollega är märklig - grejen är ju att ingen annan röstade på q, detta scenario är väldigt appicerbart på honom själv dock (ännu en så skulle lyan aaaldrig göra)

Det som ändå syns i leken är ju att det blev 5-5 och ännu går det bara att spekulera i om det verkligen var så eller om fårulvens röst avgjort. Om pega är god så är det väl troligt att det just blev lottning men är han ulv så kan det mycket väl varit så att den dolda rösten låg på Karamell

Min gissning är för övrigt att åskådarna skickat en rad till ängeln och det är antingen vem jägaren jagar eller vem som fick PM rösten från fårulven.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 725
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 451
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 110
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 644
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024
  • Secret Santa 2024