Hedinn
Moderator
Fast om inte goda styr så får ju onda fritt fram att styra? Varför tycker du att det är bättre? Då garanterar det ju att en god åker i princip, medan om goda styr finns det möjlighet att få ut en ond, även om man styr i blindo.Okej. Jag ska försöka förklara nu varför jag tycker att den taktiken är rätt dålig.
Så här. Precis som cirkus skriver finns det ingen information i omlopp i DL1. Det är rätt vanligt att en god lynchas i DL1 eftersom det inte finns så mycket information i omlopp och inte så mycket att gå på oftast och de goda är ju fler. Så sannolikheten är liksom högre att en god lynchas. Därför tänker jag att det är riskabelt att som god ta kontrollen och styra lynchen åt ett håll, dels eftersom det kan bli en sak många reagerar på och dels för att de onda kan tänka att en som vill ha kontrollen över en lynch kanske sitter på en specialroll. Att ta kontroll och styra kan så klart lika gärna göras av en bybo, men som bybo vill man väl inte riskera att avgöra en lynch och rösta ut en god med specialroll? Som i detta fallet karamell hade. Det kan iofs lika väl vara en bybo eller en ulv som åker, men risken att det är en specialroll finns ju. Därför tänker jag att det kanske snarare är ett mer "safe card" att lägga upp för lottning (eller lägga en uddaröst), för att lotten avgör. I en lottning är det ju svårt att peka ut X som det eller det, eftersom det blev just lottning. Dvs inte någon som aktivt avgjorde röstningen.
Jag vet inte om jag tänker helt fel, men så tänker jag i alla fall