Ulvlek Hela Buke bakar-Julspecial

Funderar lite på Elos resonemang kring Q´s och Cirkus´s röster men att hon ändå väljer att lägga en 5 röst på Karamellen... för mig verkar det som om hon försöker god förklara både Q och Cirkus genom att föreslå att en god Q vet något om Karamell fast inga sior eller annan info delats ut ännu.

Cirkus kan mycket väl vara ulv i lag med Q och Elo och lägger en djärv första röst i leken som Q sedan ser bort ifrån utan att lägga några större funderingar kring rösten, utan hellre ger sig på Karamelldrottningen.

Elo följer upp det hela med lite funderingar som godskriver både Cirkus och Q och lägger spiken i kistan för Karamelldrottningen.

Med detta som grund:

Pegasus63 röstar på Elo

Jag undrar varför du väljer att rösta på Elo och inte på mig eller q?
Elo satte inte spiken i kistan så som du skriver eftersom hon inte sett bsfs röst. Visst kan Elo vara ulv ändå men jag tycker att det är för mycket som inte stämmer i det du skriver. Dessutom så blev det 5-5 (alltså ingen övervikt till Karamells nackdel) om man inte har info om fejkrösten och nu undrar jag om du kanske vet något som jag inte vet. Dvs att det kanske fanns en synlig röst på dig men den riktiga låg nån annanstans så det verkligen var så att Elos röst var just spiken i kistan.

Senast ändrad:
Ursäkta men menar du att jag skulle sitta i lyan med q? För att jag la första rösten på henne i DL1? Om den här teorin ens skulle vara applicerbar i detta fall så borde q i så fall fått flera röster och det fick hon inte. Dessutom så får lyan inte nån info alls i den här leken om jag inte har läst fel i lekstarten.
Jag tänker att @Pegasus63 har en poäng med att alibiröster är vanliga i DL1, men sedan blir det ju bara konstigt eftersom det ju mycket riktigt inte existerar den typen av ond specialroll i den här leken. Och om det vore en alibiröst så kan det ju vara vem som helst av oss som lagt en sådan. Tänker att det snarast är lite farligt att lägga en alibiröst när man röstar först i leken, eftersom det finns en risk att fler hakar på en tidig röst.

Ok, då förstår jag! Jag uppfattade det som att du såg just dem som ulviga i ställningen karamell-Pegas, men då var du ju bara systematisk och jag som antog saker du inte skrev.
Ja precis, kikade lite snabbt nu på rösterna mot @Pegasus63 efter din kommentar för att kunna svara och spontat så reagerade jag mest på @Hedinn s hon hade uppenbart sett rösterna innan och la tredje rösten(jag fastnar ju lätt där) följde ju @iiantazie s röst. Så om pega skulle visa sig vara god så känns det misstänkt men så länge vi är ovissa om pegas roll så är det mest en notering för att hålla lite koll. Om pegas skulle visa sig vara ond så skulle det tala till hedinns fördel.

@alisias röst kom ju sent och där känner jag mest att det var bra att hon la en röst som påverkade.

Ingen av rösterna tycker jag säger så mycket innan vi vet pegas roll, i varjefall inte utan att analyserad det i samband med allt annat som skrivits och det vill jag inte lägga tid på nu. Övrigas röster känns mer intressanta att vrida och vända på lite mer.

Vet inte om du kanske missförstod hur jag menade? Eller om du bara tycker att det är skumt resonerat ändå, vi tänker ju olika ibland. Men det jag menade var att om karamell tycker att x sticker ut som något ulvig och lägger sin röst där i hopp om att andra ska gå på det spåret också så kan ju det beteendet vara smartare av en god, än att lägga en röst på någon man inte ser som ulvig för att rädda sig själv. För att senare, om ingen hakar på spåret mot x och man börjar ligga risigt till nära DL, ändra sin röst för att rädda sig själv. Men om man har tur får alla andra också upp ögonen för ulviga x, och röstar där i stället och man själv får inga fler röster och kan safely avvakta.
Jag skulle hålla med om det om det inte var DL1, vid DL1 finns ingen information i leken mer än att ulvarna känner till varandra. Om någon inte försäger sig så har jag svårt att se att en god person skulle ha så starka skäl att peka ut någon överhuvudtaget. Det var inte å att hon kom med någon motivering som pekar på detta heller.

Eller menar du att

Röstar på Hedinn som inte vill/kan baka.
Pga varför inte vilja lära sig dåh??!

På något vis ser ut att vara en förstadagsteori? Inte så värst bra heller enligt mig.

Nu vet vi att karamellen var god så jag är lite frågande till om du viste något mer?

Ja precis, kikade lite snabbt nu på rösterna mot @Pegasus63 efter din kommentar för att kunna svara och spontat så reagerade jag mest på @Hedinn s hon hade uppenbart sett rösterna innan och la tredje rösten(jag fastnar ju lätt där) följde ju @iiantazie s röst. Så om pega skulle visa sig vara god så känns det misstänkt men så länge vi är ovissa om pegas roll så är det mest en notering för att hålla lite koll. Om pegas skulle visa sig vara ond så skulle det tala till hedinns fördel.

@alisias röst kom ju sent och där känner jag mest att det var bra att hon la en röst som påverkade.

Ingen av rösterna tycker jag säger så mycket innan vi vet pegas roll, i varjefall inte utan att analyserad det i samband med allt annat som skrivits och det vill jag inte lägga tid på nu. Övrigas röster känns mer intressanta att vrida och vända på lite mer.
Jag ser ingen skillnad på önskan att påverka när det gäller Hedinns och @Aliisa röst. Hedinn utjämnar till 3 -3 och Aliisa till 5-5. Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara mindre misstänkt eller hr man nu ska uttrycka sig att rösta sent och vilja lägga en röst so räknas och att rösta lite tidigare och göra samma sak.

Men ja när vi vet Pegasus roll så är det lättare att analysera lynchningen. Och ja, det är intressant att kolla på de som av någon anledning valde att inte följa dreven, då främst

21.19 Vira röstar på Aliisa
21.19 LenaH röstar på Blacksmithfarm
21.24 fio röstar på glömmer allt

Som lägger sena röster som med stor sannolikhet inte påverkar alls.

Jag ser ingen skillnad på önskan att påverka när det gäller Hedinns och @Aliisa röst. Hedinn utjämnar till 3 -3 och Aliisa till 5-5. Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara mindre misstänkt eller hr man nu ska uttrycka sig att rösta sent och vilja lägga en röst so räknas och att rösta lite tidigare och göra samma sak.

Men ja när vi vet Pegasus roll så är det lättare att analysera lynchningen. Och ja, det är intressant att kolla på de som av någon anledning valde att inte följa dreven, då främst

21.19 Vira röstar på Aliisa
21.19 LenaH röstar på Blacksmithfarm
21.24 fio röstar på glömmer allt

Som lägger sena röster som med stor sannolikhet inte påverkar alls.
Jag har inte skrivit att det var skillnad i det hänseendet.?

Lena är ju bevisligen god och fios röst tycker jag är den minst intressanta av alla eftersom hon inte kunde läsa tråden( då vill jag hellre lägga tid på att analysera vad hon skrivit idag eftersom hennes dag 1 var så intetsägande).

Jisses @Blacksmithfarm det var mkt text och citat för att komma fram till typ samma slutsats som typ alla redan gjort. Det får mig att undra lite om du är en ulv som försöker se ut som väldigt grävande :cautious: Eller så är det bara typ det enda som finns att teoria om för tillfället 😆
Vad menar du att alla andra kommit fram till? Du själv hade väl i princip enbart skrivit detta teoriinlägg:
Det är väl överlag väldigt svårt att sätta någon åt det goda hållet bara efter enbart DL1

Några eller någon ulv bör ju finnas bland rösterna på Karamelldrottningen eller Pegasus63, dock är det ju totalt 10 st som röstat där så i stort omöjligt att luska fram i ett sådant här tidigt skede.

Sen vet jag inte om det borde vara mer misstänkt med rösterna i början eller i slutet som diskuterades.

Jag ser ju BSFs som betydligt mer grävande i så fall, en som kollar upp saker själv istället för att förlita sig på att det andra skriver stämmer. I mina ögon ser ju det bättre ut, och det brukar väl vara ulvar som är mer intresserade av att få ut aktiva, grävande spelare, för att de är ett möjligt hot?

Jag tycker ju att Blacksmithfarms inlägg har mer innehåll än många andras. Därför:

Hedinn röstar på fio

Funderar lite på Elos resonemang kring Q´s och Cirkus´s röster men att hon ändå väljer att lägga en 5 röst på Karamellen... för mig verkar det som om hon försöker god förklara både Q och Cirkus genom att föreslå att en god Q vet något om Karamell fast inga sior eller annan info delats ut ännu.

Cirkus kan mycket väl vara ulv i lag med Q och Elo och lägger en djärv första röst i leken som Q sedan ser bort ifrån utan att lägga några större funderingar kring rösten, utan hellre ger sig på Karamelldrottningen.

Elo följer upp det hela med lite funderingar som godskriver både Cirkus och Q och lägger spiken i kistan för Karamelldrottningen.

Med detta som grund:

Pegasus63 röstar på Elo
Jag misstänker också Elo tycker rösten på kara var lite svagt motiverat men jag reagerar mer på att du inte verkar ta hänsyn alls till att @Elo är ny. Varför skulle en helt ny spelare utgå från att ulvar röstar på varandra? Tycker heller inte hon godförklarar vare sig q eller c. Båda dina röster i den här leken är enligt mig tveksamma därför:

Glömmerallt röstar på Pegasus63

DL 2
13:42 Blacksmithfarm röstar på Heffaklumpen
14:49 Pegasus63 röstar på Elo
16:41 fio röstar på blacksmithfarm
18:15 Hedinn röstar på fio
18:18 glömmerallt röstar på Pegasus63

Heffaklumpen 1
Elo 1
Blacksmithfarm 1
fio 1
Pegasus63 1

Vad menar du att alla andra kommit fram till? Du själv hade väl i princip enbart skrivit detta teoriinlägg:

Jag ser ju BSFs som betydligt mer grävande i så fall, en som kollar upp saker själv istället för att förlita sig på att det andra skriver stämmer. I mina ögon ser ju det bättre ut, och det brukar väl vara ulvar som är mer intresserade av att få ut aktiva, grävande spelare, för att de är ett möjligt hot?

Jag tycker ju att Blacksmithfarms inlägg har mer innehåll än många andras. Därför:

Hedinn röstar på fio
Jag reagerade också på det där, jag håller inte med @Blacksmithfarm om mycket men tycker hon bidrar med mer teorier än @fio själv.

Exakt, onda vet vilka som är goda - just därför kan goda vara intresserade av att avgöra lynchen för att inte låta de onda styra.
Så om en person avgör en lynch så är den personen god, för att den tar kontrollen från de onda och avgör? Jag tycker att det låter som en väldigt konstig taktik och förstår inte riktigt hur/varför den skulle vara så bra.

Så om en person avgör en lynch så är den personen god, för att den tar kontrollen från de onda och avgör? Jag tycker att det låter som en väldigt konstig taktik och förstår inte riktigt hur/varför den skulle vara så bra.

Det håller jag med om. Särskilt om det inte finns nån info alls som i DL1

Nej. Men det är som god dumt att undvika att avgöra bara för att en är osäker för om alla goda tänker så kan ju de onda styra lyncherna som de vill.

Jag fattar inte varför Elo hamnar lite åt det goda hållet för att hon kanske inte hann se BSFs röst? Och tycker det är märkligt att du först ville ha det till att de tre första är mindre misstänkta, dvs du vill räkna bort BSF också.

Eftersom Karamell fick 5 röster så är det ju mycket möjligt att det finns nån eller flera ulvar bland de rösterna. Men det är ju inte ovanligt att goda lynchar goda dag 1. Intressant är väl om nån kan ha velat rädda Pegasus men vid de tre första rösterna på Karamell fanns ju inget behov av räddning av någon. Hänger nog inte med på varför de tre första är skummast?
Jag kollade på klockslagen och utifrån det hade jag en tanke. La ingen vikt i vem det var, vem som hade skrivit vad tidigare eller varför. Utifrån att jag bara kollade på klockslagen fick jag den tanken som jag skrev ner i samma inlägg som röstlistan.

Fast du har fortfarande inte svarat på varför bsfs röst inte fick dig att reagera i det första inlägget där du reagerade på 3 av 5 röster mest? Det var faktiskt den som tippade över till karamells nackdel. Jag tycker att du resonerar på ett underligt vis eftersom det i allafall i leken ser ut som om bsf lägger en avgörande röst, vad som hänt i det fördolda vet bara de onda
Aha, då förstår jag vad du menar. Vet inte om det är jag som är extremt trögfattad eller vad. Men ok.

Om man postar en röst typ samtidigt som någon annan har man med stor sannolikhet skrivit rösterna ungefär samtidigt också. Jag minns inte vad jag tänkte just då, men jag fick en känsla av att jag skulle titta på de tre första rösterna på karamelldrottningen och gjorde det. Som sagt, jag tittade bara på tiden och la inte någon vikt i vem son hade skrivit vad. Jag kunde absolut ha kollar mer och tagit fram citat, men det var sent på kvällen och jag valde att följa min känsla och skriva ner de lösa tankarna jag hade. Vilket jag vet nu att jag inte skulle ha gjort 🤷‍♀️. Varför reagerar du så mycket på att jag inte reagerade så mycket på BSFs röst?

Måste bara få göra en reflektion över detta. Om Elo och bsf skrev sina inlägg samtidigt så begriper jag inte varför den ena är mer ulvig än den andra. Båda trodde de la 4:e rösten.
För att jag inte tänkte så långt. Varnade redan i anmälningstråden för att jag troligtvis kommer vara förvirrad och jag kan inte skryta med att jag inte har varit det hittills...

Angående var den dolda rösten kan ha hamnat och varför så finns det så många olika möjligheter att det känns alltför tidskrävande att börja rota för mycket nu. Om den inte behövdes för att rädda en ond(vilket är omöjligt att veta nu) så är det väl ganska troligt att den är lagd för att förvilla den goda lyan men det säger ju inte så mycket.

Funderar även lite på det här vilket även några andra redan spekulerad i.

Kan röstfifflaren ha lagt en synlig röst på mig för att få det att se ut som en lottning, och sedan den "giltiga rösten" på Karamell (eller någon annan) när hon såg hur röstningen föll ut? Eftersom LL inte skriver ut om det var lottning eller röstfifflaren som avgjorde tycker jag nog (för att rädda mina kommande bakverk) att jag ska göra en närmare granskning av rösterna med motiveringar från dag DL1 och 2 om jag överlever lynch och/eller käk.

Nej. Men det är som god dumt att undvika att avgöra bara för att en är osäker för om alla goda tänker så kan ju de onda styra lyncherna som de vill.
Okej. Jag ska försöka förklara nu varför jag tycker att den taktiken är rätt dålig.

Så här. Precis som cirkus skriver finns det ingen information i omlopp i DL1. Det är rätt vanligt att en god lynchas i DL1 eftersom det inte finns så mycket information i omlopp och inte så mycket att gå på oftast och de goda är ju fler. Så sannolikheten är liksom högre att en god lynchas. Därför tänker jag att det är riskabelt att som god ta kontrollen och styra lynchen åt ett håll, dels eftersom det kan bli en sak många reagerar på och dels för att de onda kan tänka att en som vill ha kontrollen över en lynch kanske sitter på en specialroll. Att ta kontroll och styra kan så klart lika gärna göras av en bybo, men som bybo vill man väl inte riskera att avgöra en lynch och rösta ut en god med specialroll? Som i detta fallet karamell hade. Det kan iofs lika väl vara en bybo eller en ulv som åker, men risken att det är en specialroll finns ju. Därför tänker jag att det kanske snarare är ett mer "safe card" att lägga upp för lottning (eller lägga en uddaröst), för att lotten avgör. I en lottning är det ju svårt att peka ut X som det eller det, eftersom det blev just lottning. Dvs inte någon som aktivt avgjorde röstningen.

Jag vet inte om jag tänker helt fel, men så tänker jag i alla fall :)

Hedinn röstar på fio

Jag menar det jag skrev, att det bsf kom fram till hade ju redan jag och många andra (kanske inte alla då)kommit fram till redan. Bara det att bsf sa det i tusen fler citat och text. Därför anser jag att det ser mer grävande ut än vad det är. För mig är det inget grävande när man skriver om info som många redan skrivit.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 725
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 451
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 110
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 644
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024
  • Secret Santa 2024