Ulvlek Hela Buke bakar-Julspecial

Jag tror inte heller att alla tre sitter i lyan - det skulle ju vara dumt att outa hela lyan DL1. Det jag menade var att jag tyckte det var ovanligt med en tredjeröst DL1 när det bara fanns uddaröster, och eftersom rösterna inte kom samtidigt tror jag ändå Pega hade chans att se att det redan fanns två röster på karamell innan. Det ihop med att det var samma motivering som Q gjorde att jag röstade så.

Jag håller koll lite i tråden under dagen, men kommer in mer ikväll när stallet är klart :)

Fortsätter på samma spår

Detta är typ första DL jag varit med om där det inkommit så många röster på samma person/er och då har jag varit med i stora lekar förr.
Jag tänker inte utesluta att 3 ulvar har röstat på samma , enbart bara för att det verkar så sjukt orimligt och att alla tänker att "så gör inte ulvar". 🤔

Men det är ju mer klart intressant än att det är 15 uddaröster iallafall 🙂

Hedinn - Hakar på iiantazie, men nämner inget om karamelldrottningens tre röster i sin motivering, endast att Pegasus är skum för att han använder qitis motivering.
Varför skulle jag ha nämnt att karamelldrottningen hade tre röster i min motivering mot Pegasus? Det var ju inte därför jag röstade på Pegasus, utan pga hans röstmotivering.

Faktiskt så tycker jag att du hade åtminstine i dåläget en rimlig teori som inte höll när det visade sig både att hon bytte röst och var god med viktigaste rollen. Du tänkte inte på att ändra din röst när hon gjorde det? Eftersom din teori föll?

Jag tänker också i de banorna. Förmodligen vill de hålla fejkröstaren anonym för åskådarna så långt det går, vilket också borde leda till att fejkröstaren antingen har stenkoll på tråden för att inte tex råka lägga en röst på karamell/pegasus som inte räknas sedan vilket skulle kunna outa röstaren, eller så röstar den på samma i tråden som dolt men i så fall i någon av klumparna/dreven för att inte synas för åskådarna, eller så lägger den uddaröster där vare sig den riktiga eller den dolda rösten kan förväntas räknas. Det gör de sena uddarösterna mer misstänkta (tyvärr, eftersom jag också lade en någorlunda sen uddaröst, dock med förhoppning om att fler skulle gå på det spåret mest eftersom jag tyckte att det blev så dumt att de mest aktiva spelarna fick så mycket röster).
Ja, och ligger den dolda på karamelldrottningen så måste inte den i tråden ligga på Pegasus, den kan ju ligga på vemsomhelst av de andra. Äsch vad tusan. Om fejkrösten ligger på Pegasus måste väl inte den dolda ligga på karamelldrottningen heller...
Jag tror inte heller att alla tre sitter i lyan - det skulle ju vara dumt att outa hela lyan DL1. Det jag menade var att jag tyckte det var ovanligt med en tredjeröst DL1 när det bara fanns uddaröster, och eftersom rösterna inte kom samtidigt tror jag ändå Pega hade chans att se att det redan fanns två röster på karamell innan. Det ihop med att det var samma motivering som Q gjorde att jag röstade så.

Jag håller koll lite i tråden under dagen, men kommer in mer ikväll när stallet är klart :)
Okej:)
Jisses @Blacksmithfarm det var mkt text och citat för att komma fram till typ samma slutsats som typ alla redan gjort. Det får mig att undra lite om du är en ulv som försöker se ut som väldigt grävande :cautious: Eller så är det bara typ det enda som finns att teoria om för tillfället 😆

Fejkrösten kan ju ha hamnat precis var som helst, antingen som en uddaröst eller i drevet. Mest troligt dock är ju att den inte ligger i drevet såvida inte den dolda rösten ligger där oxå. Men det känns ju väldigt riskabelt att outa sig för åskadarna... visserligen handlar det om 5 spelare så kanske inte jätteoutande ändå. Men med tanke på förra leken där 100 personer ändrade sin röst den sista minuten så tippar jag på att varken den fejkade eller dolda rösten ligger i drevet. Även om jag själv liksom du som la en sen uddaröst blir misstänkt så håller jag med i din fundering där.
Jag kände att jag behövde reda ut det för mig själv eftersom jag när jag läste det igår blev osäker på om folk misstolkade varandra eller hur det låg till. Men som du säger så kom jag nu fram till samma slutsats som alla andra.

Varför skulle jag ha nämnt att karamelldrottningen hade tre röster i min motivering mot Pegasus? Det var ju inte därför jag röstade på Pegasus, utan pga hans röstmotivering.
Det var inte så jag menade, utan jag menade mer att du byggde din teori på hans röstmotivering, inte på att karamelldrottningen hade tre röster och pegasus var mest misstänkt av de tre - ser att jag utryckte det otydligt.

Gah! Jag måste åka till jobbet nu, borde hinna in till DL, men misstänker att jag kommer att ha en del att läsa ikapp.
Så för att vara på den säkra sidan så röstar jag nu.

Blacksmithfarm röstar på Heffaklumpen

För att jag inte förstår motiveringen bakom varför Elo (och jag?) inte är lika misstänkta som de tre första, när motiveringen för varför de tre första är skumma består, i alla fall delvis?, av att de skulle sett/vetat om de andra rösterna på karamelldrottningen.

Den enda jag nog skulle våga sätta lite (med betoning på lite!) åt det goda hållet är Elo för att hon mest troligast inte hann se. Mellan Pegasus och BSF var det också långt mellan, över en timme. Så BSF skulle också kunna vara ond...
Måste bara få göra en reflektion över detta. Om Elo och bsf skrev sina inlägg samtidigt så begriper jag inte varför den ena är mer ulvig än den andra. Båda trodde de la 4:e rösten.

Jo, jag funderade på det, men samtidigt ändrade hon efter att jag skrev min teori och jag hittade ingen bättre kandidat i dåläget.:(

Det var ändå en hel del tid kvar till DL - jag tycker det är lite märkigt att inte revidera sin uppfattning åtminstone när ens teori faller sådär. Jag hade nog funderat lite mer i det läget.

Jag kan förstå teoriandet baserat på vem som bakar och inte. Som andra också sagt; hur kommer man ens med om man inte bakar? Då borde man ha fuskat till sig sin plats, eller?

Sen funderade jag lite över röstandet nämligen den här biten: Cirkus röstade på Q. Men Q röstade på karamelldrottningen.

Jag är ju helt newbie på detta, men tänker att så här: Om jag är Q och är god, så måste jag väl misstänka att någon som röstar på mig är ond? Det kan vara en randomröst, självklart, men tanken bör ju finnas där. För ulvarna vet om varandra (eller?) och vet då vilka som är goda och skulle väl inte starta röstningen med att rösta på en av de egna (vilket jag antar att de kan göra vid andra tillfällen för att villa bort de goda).

Hade jag, å andra sidan varit Q och varit ond så hade jag slagit ifrån mig och röstat tillbaka på Cirkus, eller på något sätt startat tanken på att Cirkus är ond hos oss andra för att få oss att rösta på denne.

Fast nu verkar Q vara god, och ändå ha koll på att Cirkus är god, om än felinformerad. Istället röstar Q på karamelldrottningen, något som många andra verkar följa upp på. Det vekar som om de vet något.

Så Q är övertygad om att Cirkus är god, men på fel spår och det är därför rösten faller på en annan.

Så jag tänkter att Q då är något på spåret och därför (och lite för att jag kan vara lite feg)

Elo röstar på karamelldrottningen

Funderar lite på Elos resonemang kring Q´s och Cirkus´s röster men att hon ändå väljer att lägga en 5 röst på Karamellen... för mig verkar det som om hon försöker god förklara både Q och Cirkus genom att föreslå att en god Q vet något om Karamell fast inga sior eller annan info delats ut ännu.

Cirkus kan mycket väl vara ulv i lag med Q och Elo och lägger en djärv första röst i leken som Q sedan ser bort ifrån utan att lägga några större funderingar kring rösten, utan hellre ger sig på Karamelldrottningen.

Elo följer upp det hela med lite funderingar som godskriver både Cirkus och Q och lägger spiken i kistan för Karamelldrottningen.

Med detta som grund:

Pegasus63 röstar på Elo

Jag tycker det är jättesvårt att teoria om andra men ska göra ett försök:

Om karamelldrottningen hade varit ond, så hade jag förstått varför så många "plötsligt" röstade på Pegasus, då hade jag antagit att det var lyan som försökte rädda en av sina egna. Men nu var det ju inte så utan vi lyckades döda en av de goda med specialroll istället.

Sen verkar det vara ovanligt med 'drev' (många som röstar på samma person????) i första DL, och denna gång blev det två? Hur kommer det sig? Och "vilken tur" att så många även röstade på Pegasus att det blev lika. 10 av 16 (en som inte röstade) gick med i ena eller andra drevet.

Karamelldrottningen var god, så hennes röst på Pegasus var ren röst för att rädda sig själv, men det är först Aliisas röst som gör att det blir lika mellan K och P. Så frågan är varför Aliisa valde att jämna ut ställningen. Vad har hon att vinna på det? Det gör mig misstänksam. Speciellt utifrån Aliisas motivering till hennes röst.

Jag blir också lite misstänksam om fio som lägger en randomröst på glömmerallt som inte varit närvarande (kanske för att hon glömmer allt...) men det kan ju också vara ett enkelt sätt att lägga en icke-röst i första omgången.

Misstänksam även på Blacksmithfarm som har skrivit riktigt riktigt långa inlägg som skall se välunderbyggda och resonerade ut men också kan vara där för att lägga upp och planera en röst-styrning utifrån den person hon vill skall åka ut. Och är det så så borde hon vara ond.

Nu kom citaten i fel ordning men det är kanske inte så viktigt. Jag undrar lite hur du tänker @glömmerallt först skriver du att jag lägger en sen uddaröst, visst uddaröst var det men särskilt sen var den verkligen inte eftersom jag var upptagen på kvällen. Sen sätter du min röst i ett läge där det står 3-3 mellan två spelare i första dl, jag hade inte en uppfattning om någon av dem och tänkte inte var delaktig i ett drev första dl när det finns noll information. Jag försökte gå igenom alla deltagare och la min röst där det kändes rimligast, att jag lägger en första röst på någon i dl 1, en timme innan dl känns inte som någon uddaröst direkt. Att sen andra lägger uddaröster kan knappast vara mitt fel.
Först så tycker jag faktiskt att en timme före deadline är ganska sent så ja jag kalla det sent. Det hade kommit sju röster när du la din röst och lynchen lutade åt att stå mellan två spelare(dag 1 är rösterna ofta spridda så att de var så samlande kändes anmärkningsvärt). Du väljer då att rösta efter vad jag tolkade som en "hittadepåteori" ( dvs en sådan som den som skriver inte tror på själv men den behöver rösta och drar därför till med något).Vilket jag reagerade på. Jag ogillar drev starkt men om goda undviker dem(och istället uddaröstar) så låter ju man de onda styra röstningen och därför funderar jag lite extra på uddaröster som liksom inte påverkar utgången. Sen är inte alla uddartöster misstänkta utan det är när och hur de läggs med vilken teori och övriga kommentarer osv., som sagt är det din och @Vira s röster jag reagerade på här.

Jag har inte beskyllt dig för andras uddaröster så den biten förstår jag inte alls?

Det var ändå en hel del tid kvar till DL - jag tycker det är lite märkigt att inte revidera sin uppfattning åtminstone när ens teori faller sådär. Jag hade nog funderat lite mer i det läget.
Jag håller med dig. Jag har inget bra försvar, man kan tycka olika om vad som är en hel del tid, men ja. En halvtimma hade jag ungefär. Men jag fastnade i att jag inte hittade någon annan misstänkt att ändra röst till. Fundera gjorde jag, men omsatte det tyvärr inte i handling.

Cirkus kan mycket väl vara ulv i lag med Q och Elo och lägger en djärv första röst i leken som Q sedan ser bort ifrån utan att lägga några större funderingar kring rösten, utan hellre ger sig på Karamelldrottningen.
Vad är det du tycker är djärvt med cirkus röst? Någon måste lägga lekens första röst (det var det väl?) Tycker inte det är konstigt att q låter bli att hämmdrösta.
För att förtydliga, jag gudföräldrar ingen pga det, men tycker inte heller det är så väldigt misstänkt?

Röstlista DL1 kl 21.30

17.28 cirkus röstar på qitis
18.34 Heffaklumpen röstar på Pegasus63
18.34 qitis röstar på karamelldrottningen
18.52 Lobelia röstar på karamelldrottningen

qitis 1
pegasus63 1
karamelldrottningen 2
Eftersom frågan var it uppe. När jag började skriva mitt röstinlägg så hade jag inte koll på att karamell fått en röst, när jag postade den så viste jag. Jag uppdaterade och kollade innan. Med facit i hand var karamelldrottningen inget bra val och jag önskar givetvis att min röst fallit annorlunda, men det fanns inte mycket att gå på. Jag funderade lite på att ändra min röst men då karamell själv lade en röst utan att försöka klara sig så antog jag att hon aktivt valde bort att kämpa för livet. Jag brukar inte dra några slutsatser om det nödvändigtvis bara är specialroller som försöker rädda sig, men de som har specialroller brukar göra det.

BSF uppmärksammade detta, jag ser det dock som noterbart att hon till synes endast överväger en ond roll, och inte att det kan vara en bybo. BSF är också lite ologisk när det gäller valet av vem hon ska rösta på, hon väljer att rösta på den som enligt teorin försöker skydda och inte på den som enligt teorin skulle ha en ond specialroll

Okej. Det här reagerar jag på. Karamelldrottningen lägger inte en röst för att rädda sig. Kan hon vara en "vanlig" ulv som skyddar sin kollega med en mer viktig roll?
Blacksmithfarm röstar på karamelldrottningen

Nu ändrade hon sig karamellen senare men tyvärr räckte det inte för att rädda skinnet.
Hyfsat bra poäng där, även om det dels finns många kvar som ska rösta (dvs @karamelldrottningen tänker kanske snarast att hon ska avvakta tills slutet för att ev rädda sig själv då men annars lägga rösten där hon tror att den passar bäst?). Men kanske!
Sen menar Viva att det kan finnas en bra poäng med att avvakta att lägga rösten för att rädda sitt liv. Jag har dock svårt att se poängen. Man kan ändra sig lika väl om man lägger på någon för att utjämna antalet röster om det skulle visa sig att rösten är mer effektiv någon annan stans. Så här DL1 kan ingen god veta något om andras roller så rösten kan inte säga något om det.

Båda dessa inlägg verkar lite aviga i och med vad jag skulle kalla "otur när man skriver" men om de är ulvar för det? Jag vet inte riktig, men jag tänker hålla ögonen på dem.

Jag har problem med att komma in på tråden här, dvs när jag ska byta sida så kommer jag inte in. Får upp något säkerhetsfel oxå när jag ska trycka på notiser, Så jag kan inte läsa vidare just nu.. Vågar inte chansa så får rösta nu när jag väl är inne i tråden.

Denna rösten blir kass :rofl:

fio röstar på glömmer allt för att hon verkar undvika vattenbad och vilken ulv gillar att bada?
Det här låter som en väldigt enkel röst för DL2, helt baserad på det första som skrivits i tråden, kan fio vara desperat när det gäller att hitta på en teori där inget skumt skrivits? Eller är det bara tidsbrist/en säkerhetsröst?

Det här låter som en väldigt enkel röst för DL2, helt baserad på det första som skrivits i tråden, kan fio vara desperat när det gäller att hitta på en teori där inget skumt skrivits? Eller är det bara tidsbrist/en säkerhetsröst?
Det där är väl hennes röst från igår? Och att hon pga tekniska problem inte kunnat läsa tråden?

Angående rösterna på karamelldrottningen så tycker jag det är de tre sista som är skummast det skulle förvåna om inte någon av dem är ond. Vem (eller eller vilka?) är däremot en annan sak. behöver läsa igenom ett par gånger till. Men jag håller inte med @Blacksmithfarm i hennes resonemang kring röständringar, @Pegasus63 har jag ju nämt tidigare och när det gäller @Elo så är det många av resonemangen jag inte håller med om snarare tycker tvärtom i vissa fall men hon(?) är ny och försöker teoriia och ger ändå ett intryck av att försöka, så jag vill inte lägga för stor vikt vid att jag tycker annorlunda.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 724
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 446
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 110
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 640
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar