Ulvlek Hela Buke bakar-Julspecial

Vad är det du tycker är djärvt med cirkus röst? Någon måste lägga lekens första röst (det var det väl?) Tycker inte det är konstigt att q låter bli att hämmdrösta.
För att förtydliga, jag gudföräldrar ingen pga det, men tycker inte heller det är så väldigt misstänkt?

Med mitt teflonminne (köpte nytt på rean i dag) har jag för mig att en första röst gärna följs upp av flera deltagare, onda som goda.
Jag vet att då jag var "valp" i dessa leker och (kanske inte så lovande teoretiker (är jag väl heller inte nu efter 8 år...)) ny i lyorna gärna körde denna strategi med första röst DL1 på en kollega mest som ett alibi för resten av lyan som röstade på samme kollega som då ofta hade en specialroll som fick spioninfo och även kunde kommunicera med lyan efter sin död. Med detta i minne är alltid en första röst till DL1 misstänkt i min hjärna. Om kollegan överlevde DL1, fine, men om kollegan lynchades ett perfekt alibi för resten av lyan...

Senast ändrad:
Angående var den dolda rösten kan ha hamnat och varför så finns det så många olika möjligheter att det känns alltför tidskrävande att börja rota för mycket nu. Om den inte behövdes för att rädda en ond(vilket är omöjligt att veta nu) så är det väl ganska troligt att den är lagd för att förvilla den goda lyan men det säger ju inte så mycket.

Med mitt teflonminne (köpte nytt på rean i dag) har jag för mig att en första röst gärna följs upp av flera deltagare, onda som goda.
Jag vet att då jag var "valp" i dessa leker och (kanske inte så lovande teoretiker (är jag väl heller inte nu efter 8 år...)) ny i lyorna gärna körde denna strategi med första röst DL1 på en kollega mest som ett alibi för resten av lyan som röstade på samme kollega som då ofta hade en specialroll som fick spioninfo och även kunde kommunicera med lyan efter sin död. Med detta i minne är alltid en första röst till DL1 misstänkt i min hjärna. Om kollegan överlevde DL1, fine, men om kollegan lynchades ett perfekt alibi för resten av lyan...

Jag fattar inte? Nu följde ju ingen @cirkus ? Så vad är skumt ?

Jag kommer få lägga en säkerhetsröst då jag strax ska iväg, jag tror att jag hinner in innan DL

Jag tycker som jag var inne på tidigare idag att BSF sticker ut mest hittills med att skriva långa texter utan så mkt innehåll, inte mer än vad som redan kommit fram, känns ulvigt. Även att hon inte funderade på att ändra sin röst när hon tom tog upp att Karamellen skulle röständrat om hon ville rädda sig själv.

fio röstar på blacksmithfarm

Angående hela diskussionen om vem som röstat på karamell i vilket skede osv känner jag mig lätt uppgiven inför möjligheten att hitta ulvar där eller inte, just eftersom vi inte vet om @Pegasus63 är ond eller god. Om Pegas är ond kan det kanske gå att utläsa en del, men om det stod mellan två goda i "dreven" så vet jag inte riktigt vilket röstbeteende som är ulvigt och vilket som inte är det. På det sättet känner jag mig lite frestad att rösta på @Pegasus63 för att få ett "facit" från DL1, men om Pegas är god leder ju inte det till så mycket heller. Sedan kan jag iofs tänka mig att om Pegas är ond så skulle jag vara mer benägen att tro att röst 3-5 på honom är goda (eller fejkröst), men tidiga röster kan ju i alla fall vara alibiröster. Så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka här.

Eftersom frågan var it uppe. När jag började skriva mitt röstinlägg så hade jag inte koll på att karamell fått en röst, när jag postade den så viste jag. Jag uppdaterade och kollade innan. Med facit i hand var karamelldrottningen inget bra val och jag önskar givetvis att min röst fallit annorlunda, men det fanns inte mycket att gå på. Jag funderade lite på att ändra min röst men då karamell själv lade en röst utan att försöka klara sig så antog jag att hon aktivt valde bort att kämpa för livet. Jag brukar inte dra några slutsatser om det nödvändigtvis bara är specialroller som försöker rädda sig, men de som har specialroller brukar göra det.

BSF uppmärksammade detta, jag ser det dock som noterbart att hon till synes endast överväger en ond roll, och inte att det kan vara en bybo. BSF är också lite ologisk när det gäller valet av vem hon ska rösta på, hon väljer att rösta på den som enligt teorin försöker skydda och inte på den som enligt teorin skulle ha en ond specialroll

Nu ändrade hon sig karamellen senare men tyvärr räckte det inte för att rädda skinnet.

Sen menar Viva att det kan finnas en bra poäng med att avvakta att lägga rösten för att rädda sitt liv. Jag har dock svårt att se poängen. Man kan ändra sig lika väl om man lägger på någon för att utjämna antalet röster om det skulle visa sig att rösten är mer effektiv någon annan stans. Så här DL1 kan ingen god veta något om andras roller så rösten kan inte säga något om det.

Båda dessa inlägg verkar lite aviga i och med vad jag skulle kalla "otur när man skriver" men om de är ulvar för det? Jag vet inte riktig, men jag tänker hålla ögonen på dem.
Vet inte om du kanske missförstod hur jag menade? Eller om du bara tycker att det är skumt resonerat ändå, vi tänker ju olika ibland. Men det jag menade var att om karamell tycker att x sticker ut som något ulvig och lägger sin röst där i hopp om att andra ska gå på det spåret också så kan ju det beteendet vara smartare av en god, än att lägga en röst på någon man inte ser som ulvig för att rädda sig själv. För att senare, om ingen hakar på spåret mot x och man börjar ligga risigt till nära DL, ändra sin röst för att rädda sig själv. Men om man har tur får alla andra också upp ögonen för ulviga x, och röstar där i stället och man själv får inga fler röster och kan safely avvakta.

Jag fattar inte? Nu följde ju ingen @cirkus ? Så vad är skumt ?

Funderar även jag på i nuläget, hoppas det klarnar lite mer för mig i dag hur jag skal förhålla mig till Cirkus, därför rösten på Elo då "spiken i kistan" (även om det "bara" innebar en möjlig lottning mellan Karamell och mig) känns mer skum i nuläget.

DL 2
13:42 Blacksmithfarm röstar på Heffaklumpen
14:49 Pegasus63 röstar på Elo
16:41 fio röstar på blacksmithfarm

Heffaklumpen 1
Elo 1
Blacksmithfarm 1

Vet inte om du kanske missförstod hur jag menade? Eller om du bara tycker att det är skumt resonerat ändå, vi tänker ju olika ibland. Men det jag menade var att om karamell tycker att x sticker ut som något ulvig och lägger sin röst där i hopp om att andra ska gå på det spåret också så kan ju det beteendet vara smartare av en god, än att lägga en röst på någon man inte ser som ulvig för att rädda sig själv. För att senare, om ingen hakar på spåret mot x och man börjar ligga risigt till nära DL, ändra sin röst för att rädda sig själv. Men om man har tur får alla andra också upp ögonen för ulviga x, och röstar där i stället och man själv får inga fler röster och kan safely avvakta.

Jag hade hållt med i ditt resonemang om det inte varit DL 1. Inte så enkelt att ens ha en tanke om ulv eller inte ulv så tidigt.

Så här tänker jag också. Bra formulerat.

Angående rösterna på karamelldrottningen så tycker jag det är de tre sista som är skummast det skulle förvåna om inte någon av dem är ond. Vem (eller eller vilka?) är däremot en annan sak. behöver läsa igenom ett par gånger till. Men jag håller inte med @Blacksmithfarm i hennes resonemang kring röständringar, @Pegasus63 har jag ju nämt tidigare och när det gäller @Elo så är det många av resonemangen jag inte håller med om snarare tycker tvärtom i vissa fall men hon(?) är ny och försöker teoriia och ger ändå ett intryck av att försöka, så jag vill inte lägga för stor vikt vid att jag tycker annorlunda.
Varför just de sista rösterna på karamell och inte de sista rösterna på @Pegasus63 ? Utgår du då från att Pegas är ond och att det därför någon av de som lagt de sista tre rösterna på karamell är onda? Och om du utgår från det, är det inte i så fall bättre att rösta på Pegas? För om Pegas är god och det stod mellan två goda så blir ju rösterna på dem båda lika misstänkta...? Eller missar jag någon del av resonemanget, som gör rösterna på karamell skummare?

Jag hade hållt med i ditt resonemang om det inte varit DL 1. Inte så enkelt att ens ha en tanke om ulv eller inte ulv så tidigt.
Även om alla teorier är svaga kan de ju vara mer eller mindre dåliga och jag skulle då hellre vilja rösta på någon jag har en svag misstanke mot än någon jag inte misstänker alls än bara för att rädda mig själv. (om jag hade möjlighet att vara inne och ändra senare vid behov) även om jag skulle ha någon viktig roll.

Ursäkta men menar du att jag skulle sitta i lyan med q? För att jag la första rösten på henne i DL1? Om den här teorin ens skulle vara applicerbar i detta fall så borde q i så fall fått flera röster och det fick hon inte. Dessutom så får lyan inte nån info alls i den här leken om jag inte har läst fel i lekstarten.

Varför just de sista rösterna på karamell och inte de sista rösterna på @Pegasus63 ? Utgår du då från att Pegas är ond och att det därför någon av de som lagt de sista tre rösterna på karamell är onda? Och om du utgår från det, är det inte i så fall bättre att rösta på Pegas? För om Pegas är god och det stod mellan två goda så blir ju rösterna på dem båda lika misstänkta...? Eller missar jag någon del av resonemanget, som gör rösterna på karamell skummare?
Jag har inte analyserat rösterna på Pegas än, och har inte utalat mig om dem alls. (mer än att jag troligtvis hade röstat där om jag inte missat att rösta. Utgår inte från något och det där om röstningen försår jag inte riktigt?

Jag började med att kika på de udda rösterna(varför har jag gått in på tidigare) fortsatte sedan med rösterna på karamell( eftersom vi vet att hon var god) är inte klar med det än men när jag är det tänkte jag fortsätta med rösterna på pegas.

Din teori är i så fall mer tänkbar i ett scenario med dig i lyan och den kollegorna röstar på. Å andra sidan vore det djärvt om något att lansera teorin om man själv satt i lyan - fast å tredje sidan why not? Sånt skulle ulvarna aaaaaldrig göra liksom.

Jag har inte analyserat rösterna på Pegas än, och har inte utalat mig om dem alls. (mer än att jag troligtvis hade röstat där om jag inte missat att rösta. Utgår inte från något och det där om röstningen försår jag inte riktigt?

Jag började med att kika på de udda rösterna(varför har jag gått in på tidigare) fortsatte sedan med rösterna på karamell( eftersom vi vet att hon var god) är inte klar med det än men när jag är det tänkte jag fortsätta med rösterna på pegas.
Ok, då förstår jag! Jag uppfattade det som att du såg just dem som ulviga i ställningen karamell-Pegas, men då var du ju bara systematisk och jag som antog saker du inte skrev.

Ursäkta men menar du att jag skulle sitta i lyan med q? För att jag la första rösten på henne i DL1? Om den här teorin ens skulle vara applicerbar i detta fall så borde q i så fall fått flera röster och det fick hon inte. Dessutom så får lyan inte nån info alls i den här leken om jag inte har läst fel i lekstarten.

Som jag skrivit tidigare, jag utgår från spelmönster jag var med om då jag senast spelade för drygt 4-5 år sedan, att leken har utvecklats sedan dess och mönster ändrats är jag fullt medveten om. Men det är ju en del av det roliga för mig i denna lek, att lära sig hur det spelas och teoriseras nu.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 724
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 446
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 110
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 640
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar