Ulvlek Hela Buke bakar-Julspecial

uppdatering Dag-DL 1:
Deltagarna står vid sina bänkar och ser nervösa men glada ut. Programmets värd Idahoe kommer in och harklar sig ljudligt.
"Varmt välkomna allesammans till första avsnittet av Hela Buke bakar- julspecial!
Då var det dags för den första utmaningen, och här för att berätta vad ni ska göra för något är våra eminenta domare. En stor applåd för Paul Hollywood och Mary Berry!"
Hon klappar ivrigt händerna, följd av deltagarna, medan domarna kommer in i tältet. Mary är prydligt klädd i kjol och en quiltad jacka med julklockor på och ler vänligt mot deltagarna, medan Paul, iklädd jeans och en svart uppkavlad skjorta, nickar kort.
Mary tar till orda:
"Er första signatur-utmaning är att baka oss er bästa mjuka julkaka! Det kan vara en mjuk pepparkaka, en saffranskaka, en julpudding eller vad ni vill, men den måste vara utsökt!"
Deltagarna nickar, några ler förväntansfullt.
"Fantastiskt! Så spännande!" Utbrister Idahoe och vänder sig till Paul. "Paul, några ord på vägen till våra bagare?"
Paul höjer ena ögonbrynet. "Se till att inte göra bort er ."

"Haha, eh, okej, bra råd! Bagare, ni har 2 timmar på er. På era platser, färdiga, BAKA!"

Alla deltagare börjar rusa runt, hämta vispar och bunkar och sätta på ugnar.
Domarna strosar runt och tittar på vad som bakas. Paul blänger på Sten som smakade på smeten med fingret.
Tiden går och deltagarna blir alltmer stressade och jobbar fortare och fortare.
Plötsligt hörs ett illvrål.
Oskar hackade nötter att ha ovanpå sin kardemummakaka, men samtidigt försökte han hålla koll på vad de andra gjorde vilket såklart gick sådär...
Ett finger kortare fick Oskar lämna tävlingen och åka i ilfart till sjukhuset.

Karamelldrottningen var Ordentliga Oskar, Givmild siare.

Natt-DL imorgon kl 08.00
Dag-DL 2: 25.12 kl 21.30

@glömmerallt påminns om att så snart som möjligt skriva vem du skulle röstat på samt motivering.
ajajaj :banghead:

ja det här blir något att fundera över när väl julafton har kommit och gott
såklart jag funderar över de flertalet röster som lades på karamelldrottningen efter min tidiga förstaröst på henne-
Kanske mest fundersam över BSF röst där dock på karamellen då hon ju följt leken och mycket väl visste att hon la upp henne till lottning där
Elo följer upp med en röst strax därefter som får upp karamelldrottningen i ledning men är ny spelare så vet inte riktigt vad man ska kunna tro om det
sedan lägger aliisa en röst på pegasus som gör att han och Karamelldrottningen kommer lika
Frågan är ju om den dolda rösten/ den synliga rösten som inte räknades i lynchen i så fall avgjorde denna lynchen
eller om det rent av var så att båda var goda?
Dock noterar jag att pegasus inte var med i diskussionerna efter han lagt sin röst- om det betyder något det har jag ingen aning om dock

Dag DL1:
17.28 cirkus röstar på qitis
18.34 Heffaklumpen röstar på Pegasus63
18.34 qitis röstar på karamelldrottningen
18.52 Lobelia röstar på karamelldrottningen
18.58 Pegasus63 röstar på karamelldrottningen
19.15 iiantazie röstar på Pegasus63
19.26 Hedinn röstar på Pegasus63
20.24 Snurrfian röstar på Vira
20.27 karamelldrottningen röstar på Hedinn
20.56 Blacksmithfarm röstar på karamelldrottningen
20.57 Elo röstar på karamelldrottningen
21.01 karamelldrottningen ändrar röst till Pegasus63
21.19 Vira röstar på Aliisa
21.19 LenaH röstar på Blacksmithfarm
21.24 fio röstar på glömmerallt
21.25 Aliisa röstar på Pegasus63
21.29 Niyama röstar på Hedinn

karamelldrottningen 5
Pegasus63 5
qitis 1

Vira 1
Aliisa 1
Blacksmithfarm 1
glömmerallt 1
Hedinn 1

Tog mig friheten att färga röstlistan (lite mindre än förra gången ;)). Så om den dolda rösten var på samma person som i tråden så borde det ha blivit lottning, där karamelldrottningen tyvärr var tvungen att lämna tävlingen. Samma utfall borde det ha blivit om den dolda rösten var på någon annan än Pegasus63 eller karamelldrottningen. De tre första rösterna var med ett ganska långt mellanrum, så där borde det varit tid att se de tidiga rösterna som redan fanns på karamelldrottningen. Däremot Elo, som postade med bara en minut efter Blacksmithfarm, kanske inte hade möjlighet att den tidigare rösten på karamelldrottningen.
Jag funderar på om det möjligtvis kan finnas någon/några onda bakom rösterna på karamelldrottningen. I alla fall bland de första tre. Men frågan är ju om ulvarna skulle vilja sticka ut så mycket att de alla röstar på samma? Speciellt eftersom det inte är någon som behöver vinka till någon.

@glömmerallt påminns om att så snart som möjligt skriva vem du skulle röstat på samt motivering.
ber som hemskt mycket om ursäkt för att jag glömde bort leken. Vad jag skulle röstat på beror på när jag röstat. Troligtvis hade jag röstat på Pegasus för att han la en i mitt tycke svag tredjeröst. Och jag är sen gammalt insnöad p att tredjeröster är skumma.

Sen är sena uddaröster skumma om de inte har vettiga motiveringar och här tycker jag snurrfian och vira sticker ut. Dock inte så mycket att jag själv hade velat lägga en sen udda röst. ( vira hade ju en röst men den var ju skum så hade inte velat lägga en andraröst där.

Uppdatering Natt-DL 1:

RRRIIING!!!
En klocka skräller högt och Idahoe kliver fram framför kameran med ett stort leende.
"Och där är tiden ute! Bort med händerna från era bakverk!"
Hon ser allvarlig ut
"Ja, tyvärr fick ju Oskar lämna oss i förtid. En påminnelse om hur viktigt det är att ha koll på vad man gör när man bakar.
- Men nu till provsmakningen, jag är hungrig och det luktar så gott härinne i tältet!" Hon ler glatt och följer med Paul och Mary när de går runt och smakar de olika kakorna. Domarna hummar och utbyter ibland menande blickar, men säger inte mycket.
När de har smakat allas kakor så återvänder de till sin plats längst fram i tältet. Deltagarna står uppradade framför dem, alla ser nervösa ut.
Mary tar till orda först:
"Generellt tycker jag standarden på bagarna är hög, vi har fått smaka flera utsökta kakor. Min favorit var den saftiga sockerkakan med saffran och apelsin, som Karin hade gjort. Fantastiskt god!"
Idahoe leder deltagarna i en applåd för Karin, som ler glatt och överraskat. Sedan vänder hon sig till Paul:
"Tyvärr måste ju en av deltagarna lämna oss här. Har ni kommit fram till ett beslut?"
Paul nickar. Han ser lite barsk ut.
"Ja, kvalitén på bakverken var överlag hög. Ingen gjorde en direkt dålig kaka. Däremot är hygien en viktig sak i bakning. Att stoppa fingrar i smeten för att smaka kan man kanske göra hemma, men inte på nationell TV och inte när jag måste smaka kakan efteråt, det är äckligt! Därför är det Sten som får lämna oss." Han blänger på Sten.
Sten ser förkrossad och väldigt generad ut, men nickar, tackar domarna, och lämnar snabbt tältet. Till kameran efteråt rycker han på axlarna och menar stött att eventuella baciller dör när kakan gräddas, och han hade ju faktiskt tvättat händerna innan han började baka, sådetså! Nedrans Paul Hollywood att vara kinkig.

LenaH var Sten, bybo.

Nästa DL är imorgon kl 21.30

Hela Buke bakar - redaktionen önskar alla spelare en riktigt God Jul!

De tre första rösterna var med ett ganska långt mellanrum, så där borde det varit tid att se de tidiga rösterna som redan fanns på karamelldrottningen. Däremot Elo, som postade med bara en minut efter Blacksmithfarm, kanske inte hade möjlighet att den tidigare rösten på karamelldrottningen.
Jag funderar på om det möjligtvis kan finnas någon/några onda bakom rösterna på karamelldrottningen. I alla fall bland de första tre
Varför bland de första tre? Varför inte de två andra?

Jag tror defintivt att det kan finnas röster på karamell från onda, men varför just de första tre rösterna är mer misstänkta än de andra fattar jag inte riktigt. Jag har läst igenom röstmotiveringarna och i dåläget hade bsf något som ändå kunde likna en teori - men den känns ju högst irrelevant nu när karamell blev lynchad och dessutom så ändrade hon ju sin röst. Elos röst kom i stort sett samtidigt och var ett ganska långt inlägg så det är väl troligt att hon inte sett bsfs inlägg - men jag tycker inte det friskriver henne (?) ändå - det var trots allt röst 4 eller 5 (om hon nu inte sett bsfs röst) på samma

Själv funderar jag i banorna om det stod mellan en ulv - pega och karamell. I så fall kan det ju vara så att fårulvens röst är lagd på karamell i PM men ej i leken, kan till och med vara redigt ulvspel och fårulvens röst ligger på pega i leken- då visste de rätt säkert att pega inte var i riskzonen (-1 röst på honom och +1 på karamell) , samtidigt som det kan vara att outa en ulv, å andra sidan så är det så pass många röster det handlar om att ingen outar sig tydligt. Eller så är bägge goda och lyan har kunnat luta sig tillbaka

Jag vill nog också hålla med glömmerallt om att uddarösterna också är värda att granska

Jag fortsätter fira jul under dagen och bakar min saffranskladdkaka

Nu när jag är lite mer vaken (jag är verkligen inte en kvällsmänniska).

Det var ju jättedumt att vi blev av med en av de goda rollerna med en gång. Inte alls bra. Speciellt inte eftersom jag själv röstade på henne.

Sen känns det svårt att se något mönster. Om både följeröster och uddröster är misstänkt så finns det ju fortfarande inget att gå på?

(I am confused) :confused:

Varför bland de första tre? Varför inte de två andra?

Jag tror defintivt att det kan finnas röster på karamell från onda, men varför just de första tre rösterna är mer misstänkta än de andra fattar jag inte riktigt. Jag har läst igenom röstmotiveringarna och i dåläget hade bsf något som ändå kunde likna en teori - men den känns ju högst irrelevant nu när karamell blev lynchad och dessutom så ändrade hon ju sin röst. Elos röst kom i stort sett samtidigt och var ett ganska långt inlägg så det är väl troligt att hon inte sett bsfs inlägg - men jag tycker inte det friskriver henne (?) ändå - det var trots allt röst 4 eller 5 (om hon nu inte sett bsfs röst) på samma

Själv funderar jag i banorna om det stod mellan en ulv - pega och karamell. I så fall kan det ju vara så att fårulvens röst är lagd på karamell i PM men ej i leken, kan till och med vara redigt ulvspel och fårulvens röst ligger på pega i leken- då visste de rätt säkert att pega inte var i riskzonen (-1 röst på honom och +1 på karamell) , samtidigt som det kan vara att outa en ulv, å andra sidan så är det så pass många röster det handlar om att ingen outar sig tydligt. Eller så är bägge goda och lyan har kunnat luta sig tillbaka

Jag vill nog också hålla med glömmerallt om att uddarösterna också är värda att granska

Jag fortsätter fira jul under dagen och bakar min saffranskladdkaka
Var det inte precis det jag skrev? Att det var tätt mellan Elo och BSF och att Elo därför inte hade tid att se att det blev en femte röst på karamell då? På grund av att det bara var 1 minut mellan så tänker jag att det inte är troligt att Elo hann se fjärde-rösten. Men jag har inte avskrivit någon

Anledningen till de tre första är för att det är 16 och 6 minuter mellan, på 16 min borde man hinna se att det redan kommit in en röst. Beroende på hur långt röstinlägg Pegasus skrev (jag minns inte i huvudet och sitter med telefonen) kan även han ha haft tid att se att det var en tredje röst.

Nu får jag lite känslan av att du inte läste mitt inlägg så noggrant, vilket får mig att misstänka dig lite. En ond som inte behöver ha så bra koll i tråden för att man ändå har kontrollen i lyan, kanske?

Var det inte precis det jag skrev? Att det var tätt mellan Elo och BSF och att Elo därför inte hade tid att se att det blev en femte röst på karamell då? På grund av att det bara var 1 minut mellan så tänker jag att det inte är troligt att Elo hann se fjärde-rösten. Men jag har inte avskrivit någon

Anledningen till de tre första är för att det är 16 och 6 minuter mellan, på 16 min borde man hinna se att det redan kommit in en röst. Beroende på hur långt röstinlägg Pegasus skrev (jag minns inte i huvudet och sitter med telefonen) kan även han ha haft tid att se att det var en tredje röst.

Nu får jag lite känslan av att du inte läste mitt inlägg så noggrant, vilket får mig att misstänka dig lite. En ond som inte behöver ha så bra koll i tråden för att man ändå har kontrollen i lyan, kanske?
Det är nog du som inte läste ordentligt, varför är de TRE första mer misstänkta än de TVÅ sista? Elos röst är vi nog överens om att det kan ha varit svårt att se rösten innan.

Det är nog du som inte läste ordentligt, varför är de TRE första mer misstänkta än de TVÅ sista? Elos röst är vi nog överens om att det kan ha varit svårt att se rösten innan.
Därför att det var relativt långt mellan rösterna vilket innebär att man har haft möjlighet att se de tidigare rösterna innan man postade sin röst. Vill man avgöra en lynch i DL1? Hur vet man att den man röstar på är ond/god? Nu vet vi ju att karamell var god, men hur vet man det innan DL? De enda som vet om karamell var ond/god är de onda, eftersom alla onda sitter i lyan (om jag läst rätt). Det är för de ondas intresse att ha ut goda och att lägga upp för lottning är inte avgörande på samma sätt som att lägga en avgörande röst. Men sedan kan det så klart ha hänt saker i det dolda, tex att fåret röstade på någon annan i tråden och sedan på karamell dolt.

Vet du något som inte jag vet?

Den enda jag nog skulle våga sätta lite (med betoning på lite!) åt det goda hållet är Elo för att hon mest troligast inte hann se. Mellan Pegasus och BSF var det också långt mellan, över en timme. Så BSF skulle också kunna vara ond...

Sen är sena uddaröster skumma om de inte har vettiga motiveringar och här tycker jag snurrfian och vira sticker ut. Dock inte så mycket att jag själv hade velat lägga en sen udda röst. ( vira hade ju en röst men den var ju skum så hade inte velat lägga en andraröst där.
Varför de två? Snurrfians röst var ju inte ens särskilt sen? Min röst var udda och kom sist av alla, men den sticker inte ut lika mycket menar du?

Därför att det var relativt långt mellan rösterna vilket innebär att man har haft möjlighet att se de tidigare rösterna innan man postade sin röst. Vill man avgöra en lynch i DL1? Hur vet man att den man röstar på är ond/god? Nu vet vi ju att karamell var god, men hur vet man det innan DL? De enda som vet om karamell var ond/god är de onda, eftersom alla onda sitter i lyan (om jag läst rätt). Det är för de ondas intresse att ha ut goda och att lägga upp för lottning är inte avgörande på samma sätt som att lägga en avgörande röst. Men sedan kan det så klart ha hänt saker i det dolda, tex att fåret röstade på någon annan i tråden och sedan på karamell dolt.

Vet du något som inte jag vet?

Den enda jag nog skulle våga sätta lite (med betoning på lite!) åt det goda hållet är Elo för att hon mest troligast inte hann se. Mellan Pegasus och BSF var det också långt mellan, över en timme. Så BSF skulle också kunna vara ond...
Exakt, onda vet vilka som är goda - just därför kan goda vara intresserade av att avgöra lynchen för att inte låta de onda styra.

Jag fattar inte varför Elo hamnar lite åt det goda hållet för att hon kanske inte hann se BSFs röst? Och tycker det är märkligt att du först ville ha det till att de tre första är mindre misstänkta, dvs du vill räkna bort BSF också.

Eftersom Karamell fick 5 röster så är det ju mycket möjligt att det finns nån eller flera ulvar bland de rösterna. Men det är ju inte ovanligt att goda lynchar goda dag 1. Intressant är väl om nån kan ha velat rädda Pegasus men vid de tre första rösterna på Karamell fanns ju inget behov av räddning av någon. Hänger nog inte med på varför de tre första är skummast?

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 947
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 564
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 164
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 671
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar