Twisted truths of modern dressage ...

Sv: Twisted truths of modern dressage ...

"Mano baso" säger han flera gånger.
Kan det betyda att han vill att ryttaren ska sänka sina händer?:confused: Mano betyder hand i alla fall.
Fullt logiskt i så fall, jag vill också sänka händerna på karlsloken.

Han berömmer honom flera gånger också "bueno"...

Jag hör "senso ritmo" vilket skulle kunna betyda "känn rytmen"...????

Jag hör "senso ritmo" vilket skulle kunna betyda "känn rytmen"...????

Snart har vi löst hela rebusen!!:banana:
Känn rytmen är ju också logiskt eftersom gubben som rider missat takten.

Jag läste nästan hela boken på tyska under en vecka i våras. Mycket självklara saker, när jag kände att han bara pratade runt kärnan gick jag till sista sidan och läste om hans praktikant, då bekräftades min skeptiska känsla mot hans metoder. Studera bilderna i boken så ser ni tydligt på vissa bilder hur den aktiva uppresning påverkar hästen om den utförs felaktigt. Om man väljer att publicera bilderna som demonstration på en korrekt samling eller rörelse fattas en del kunskap om hästens anatomi. Men visst i jämförelse med andra tränare har han bra poänger.

Jag tycker Bent Branderup är en bättre förebild då det gäller att förstå ridning genom biomekaniken och hästens anatomi. Det finns inga genvägar.

MEN som alltid: vi är olika som människor, hur vi uppfattar information och hur vi har det med ryttarkänslan... min mening är inte att reta upp någon utan vill bara att man ska vara en tänkande, kritisk och nyfiken ryttare för våra hästars skull

1) 3) Vet du om denna ryttare har ridit många lektioner tidigare för denna lärare?
4) Det kanske är första gången? Jag förstår inte språket och det framgår ingenstans om vem och vad som görs här.
5) Vad vet du om hästen? Hur den varit riden tidigare?
6) Vad vet du om ryttaren?

Nej, jag tycker inte ridningen ser harmonisk ut alls. MEN jag kan inte döma av en filmsnutt eftersom jag inte vet nåt om bakgrunden eller vad som sägs. Kanske borde du också tänka så.

Ingen som kan detta vackra språk som kan översätta??

Fast hallå, han stoppar inte framfarten :cool: Oavsett dessa frågor som du ställer ovan så har han medverkat och inte sagt till eleven på skarpen att hitta annat sätt att rida och han borde väl veta att den ligger på nätet dessutom:cool:

Till hans försvar låter han upprörd ett tag..... Bene säger han dock också = bra

Senast ändrad av en moderator:

Det är precis sådär som de tränar här- för att få loss den i nacken o sen flyttar rumpan åt samma håll. Antar att skolning av munnen ingår:grin:

De vill på så sätt få in rumpan. Sen kan man trampa den därifrån:confused:
lite AR-stuk.

låg nivå på eleverna. En annan film med samma ekipage visar tramp från ryggning.

1) Förstår du Italienska och kan tala om för oss vad som sägs på filmen?
2) Om inte, så vet vi inte vad PK har för åsikt om ridningen.
3) Vet du om denna ryttare har ridit många lektioner tidigare för denna lärare?
4) Det kanske är första gången? Jag förstår inte språket och det framgår ingenstans om vem och vad som görs här.
5) Vad vet du om hästen? Hur den varit riden tidigare?
6) Vad vet du om ryttaren?

Nej, jag tycker inte ridningen ser harmonisk ut alls. MEN jag kan inte döma av en filmsnutt eftersom jag inte vet nåt om bakgrunden eller vad som sägs. Kanske borde du också tänka så.

Ingen som kan detta vackra språk som kan översätta??

Jag pratar inte om ridningen i sig den har jag ingen lust att gå in i eftersom jag inte vet något om personen , jag pratar om BÖJNINGEN som är katastrof men böjningen utförs ju som ni förespråkar eller som PK förespråkar dvs böjning i halsen och då är min fråga tycker du/ni som förespåkar denna böjningen verkligen att såhär skall böjning se ut nu när ni ser det på film :confused:

Sen om han har ridit en eller femtio lektioner är helt oväsentligt för det superlilla italienska jag kan så tycker PK att är någorlunda ok som eleven gör!

Allt på italienska låter upprört oavsett om det är det eller inte.;)

/fio som tyvärr var ihop med en italienare i 5 år

:rofl::rofl: Ok, ja det har du förstås rätt i, att det gör - rätt härligt språk.:love:

Jag slås av att han mest handrider o åker runt. titta på den sk. öppnan 2,18 en förböjd hals o rak bål.
I slutan flyttas bara rumpan in o böjs i halsen- klart!

Ja det är många viktiga bitar som saknas!
Det är som att säga att man hoppar höjdhopp, lägga ribban på 2.10 och sen visar det sig att man inte hoppar över utan under;):rofl:

Jag slås av att han mest handrider o åker runt. titta på den sk. öppnan 2,18 en förböjd hals o rak bål.
I slutan flyttas bara rumpan in o böjs i halsen- klart!

Men "skola munnen" innebar att man kunde samla hästen med hjälp av tygeltag och hästen kan ju inte böja sig i bålen utan bara i halsen så hur förväntar du dig att det skall kunna se ut med de instruktionerna :eek:

Grejen är att ryttaren gör som tränaren säger varken mer eller mindre typ därav min undran :confused:

Enligt PKs bok kan hästen inte böja sig på detta sätt eftersom ryggkotorna inte är tillräckligt rörliga för det.
PK använder den "forskning" som passar honom

Och är föga uppdaterad

PK anser att hästen mest böjer sig i halsen därför att där KAN den böja sig.

Vad anser PK att alla muskler som är betecknande som sidböjande är till för
Ifall ryttaren skulle bli hungrig :confused:

Angående revbenen så finsn det muskler mellan revbenen så en viss dragspelsfunktion finns - och det är också förmodligen därför som revenen är ledade mot ryggraden :angel:

Det finns en undersökning som man gjort på stillastående häst där man mätt sidböjningen som mycket ringa. Detta är gjort på stillastående häst - och stillastående häst är icke att jämföra med en häst i rörelse.

Enligt anatomilektionen jag var på så var rörelsen i varje enskild eld någon grad.

Och eftrsom det finns 7 + 18 + 6 leder så blir det rätt många grader - och ännu fler blir det om andra saker sker i kroppen samtidigt.

så jo hästen går att böja

En bild?

Jag vill veta hur det är i verkligheten för enligt mig så låter det mer som om PK har problem med att böja en häst korrekt och därför enbart böjer i halsen vilket enligt mig är ett nybörjarfel. :

Ja en bild. Som kan säga mer än tusen ord. Finns flere bra illustationer som visar att hästen mest böjer i nacken.

Svarar till alla:

Jag sitter för tillfället dock på annan plats än boken, så jag kan inte kolla källhänvisningar etc. Men....

Det har gjorts en studie på ett antal hästar där de filmats rakt uppifrån under rörelse på voltspår. Mycket intressanta bilder faktiskt. Denna studie har jag för mig gjordes av en tysk veterinär. Bilderna visar att hästen är rak i ryggen under arbetet på volt och att det är halsen & nacken som är mest böjd. Det beror på (om jag nu minns rätt) att de första 8 ryggkotorna inte är rörliga över huvud taget. De ryggkotor som är placerade under sadeln är endast lite rörliga. Kotorna i länden är återigen inte rörliga men rörligheten ökar i och med svanskotorna. De är de mest rörliga kotorna tillsammans med halsen. (ni som har andra fakta, rätta mig om jag har fel).

Det är bland annat på dessa studier som PK bygger sina påståenden. Rätt eller fel? Jag har själv försökt googla och hittat en del intressanta sidor, men veterinära termer på engelska är ganska segt.

Om en ryttare så vill böja hästen i bålen medan det är bevisat att ryggkotorna här är orörliga eller endast lite rörliga så kämpar den antagligen förgäves om detta stämmer.

Jepp, det är precis så här han bekriver det i boken.

Men ändå är du tillräckligt insåld för att veta att PK:s sätt är det korrekta?:confused:

För om du inte vet mer, och inte sett mer än en bild, av ett system som du förespråkar - då blir man ju mörkrädd...:eek:

Jag upplever inte att jag förespråkar PKs system; som jag skrivit tidigare, jag har köpt denna bok, och tycker den är bra och väcker mycket funderingar, som man gärna vill diskutera kring (som detta med böjningen av hästen).

Jag söker ett alternativ till "standard" ridning, har gjort så i många år, och just nu verkar detta intressant.

Ja en bild. Som kan säga mer än tusen ord. Finns flere bra illustationer som visar att hästen mest böjer i nacken.

Ja visst kan man böja en häst bara i halsen........:angel: Men det säger ju inte att inte hästen kan böja till viss del i bålen.......För att en bild visar en sak betyder inte det att en annan bild inte skulle kunna visa en annan.....:cool:

jag tror på Fredriks förklaring. För något gör den i bålen i alla fall...........

Vår ena är extremt rörligt i bröstryggen. Kan böja sig som en banan.. men så blir det besvärligt att stabilisera upp sig oxå, ansträngande i längre sekvenser.
Men, böja kan de, om de inte fått spänningar som låser bröstryggen och även ländryggen (då är det riktigt svårt..) vilket är ohyggligt vanligt!

Enligt anatomilektionen jag var på så var rörelsen i varje enskild eld någon grad.

Och eftrsom det finns 7 + 18 + 6 leder så blir det rätt många grader - och ännu fler blir det om andra saker sker i kroppen samtidigt.

så jo hästen går att böja

Vilka källor grundar sig detta på? Så kan vi andra också ta del.
De 7 första är väl halsen och de kan böjas, enligt PK. Men de 18 följande är ganska orörliga, endast de i "midjan" ungefär där sadeln sitter kan röra sig litet lateralt. Enligt PK då.

Skulle gärna läsa mera information om detta om det finns på nätet nånstans?

Liknande trådar

Avel Klippt från horse2rider För vems skull pressas hingstarna? Är det stoägarna som kräver det eller är det hingstägarna som tror att...
Svar
16
· Visningar
2 217
Senast: Cyllene
·
F
Dressyr Ibland dyker det här och på andra forum upp diskussioner om olika ridsystem dvs system för att träna hästar. (Alternativ som leder till...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
24 419
Senast: flashlight
·
Ridning Postar här också - för kännedom. Nu blir det forskning iallafall.... A most productive workshop was held on 31 January 2006 at...
2
Svar
26
· Visningar
2 746
Senast: true_blue
·
Ridning German judges have discussed and taken a stand: (from www.chronofhorse.com bulletin board) //In German and English// Stellungnahme...
Svar
2
· Visningar
1 094
Senast: Noir3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama