Twisted truths of modern dressage ...

Sv: Twisted truths of modern dressage ...

Ja...om jag nu inte missminner så ingick anatomi-ryggradens förmåga redan i RIK 0 ...så lite lärde man sig :-)

Ja...om jag nu inte missminner så ingick anatomi-ryggradens förmåga redan i RIK 0 ...så lite lärde man sig :-)

Ja visst lärde man sig lite anatomi om hästen, men jag hade aldrig tidigare hört om vilka nack, hals, rygg och ländkotor som var rörliga och inte rörliga och bara till viss del rörliga. Det vi fick lära oss var att böja hästen runt innerskänkeln, ett uttryck som för mig nu för tiden har lite annan innebörd. Någon annan som hört det uttrycket? Och i så fall, hur har ni tolkat det?

Det finns säkert flera saker som jag inte lärde mig, alternativt så glömdes det bort att läras ut just på vår kurs, eller så lyssnade jag inte på det örat just då:angel: Alla är inte perfekta.
Det kan också vara så att nya rön har framkommit sen dess, forskningen går tack och lov framåt, och en del saker får man se på med nya ögon.
Har du boken vi pratar om i denna tråd ?

Gick du RIK 0 eller fler? Det anspelas att det varit mer:grin:

RIK 1 är på LA-nivå.

Gick du RIK 0 eller fler? Det anspelas att det varit mer:grin:

RIK 1 är på LA-nivå.

Det anspelas ingenting. Och vad spelar det för roll i diskussionen om bokens innehåll???

Du har gjort bra reklam för boken! Har nu beställt den för att lära mig mer om den heta potatis alla här på Buke pratar om. :D

Detta med att forma runt innerskänkel... Jag har hört:
* Skruvstädet - behöver nog inte någon vidare presentation.
* eller att hästen ska forma sig själv, villig efter inverkan av ryttarens inner sittben och kropp

Vad "vetenskapen" säger i ämnet har jag inte någon aning om...

Det ska bli roligt att läsa denna bok - en vecka skulle det ta. :)

Det ska bli roligt att läsa denna bok - en vecka skulle det ta. :)

Det lär nog ta mer än en vecka att läsa boken:angel::p

Återkom gärna när du läst en bit, så får vi lite mer att debattera här på Buke.

Jag har tidigare lärt mig:
*Att forma hästen i halsen och bålen (eg hela kroppen) runt inner skänkel. Den ska forma sig i kroppen som en banan, och vara lika böjd som volten är stor. (Liten volt = krokig banan, stor volt = rakare banan.) Det står i de flesta vanligt förekommande instruktionsböcker. Har en hel uppsjö i bokhyllan som beskriver samma sak.

Citat ur boken "Ta Tyglarna" av Bo Tibblin, LT-s förlag, sidan 40
Vid ridning på volter ska hästen vara så mycket böjd i bålen att hästen sammanfaller med det spår den rör sig på. Vid ridning på ridbanans stora volter med 20 m diameter innebär det en mycket liten böjning och ställning som inte får överdrivas. Efter hand som volterna minskas ner mot de volter med 7 m diameter som vi möter i de svårare dressyrprogrammen krävs en kraftig böjning i hästens bål

Hur tycker ni andra att det ska tolkas?
Var exakt tycker ni att bålen sitter?

Inga påhopp tack. Önskar trevliga och intressanta svar.

Det måste vara mig som du trampar på tårna i så fall, för jag har haft 3 kurser sen i våras då första PK-kursen hölls.

Nej, jag kallar mig inte tränare enligt Légèreté, men däremot har jag all rätt att få lära ut klassisk dressyr. Det gör jag med bakgrund av att jag tidigare tränat klassisk dressyr för olika tränare, samt att jag dessutom har en ridinstruktörsutbildning (RIK) från Strömsholm i grunden. Har arbetat som ridlärare på flera olika ridskolor (vanlig ridning) och arbetat som unghästutbildare i Skåne samt utomlands, och tävlat msv hoppning. Därför kan jag instruera mina elever på ett fullgott sätt, och har trots få egna kurstillfällen för PK full "kläm" på grunderna i den Klassiska Dressyren. Mycket har jag under åren studerat in via faktatexter och böcker, dessutom har jag öga för vad som är rätt och fel samt en pedagogik som mina elever tycker har gett dem en fantastisk start i den klassiska dressyren. Jag lär ut grunderna, och lär inte mina elever något som jag själv inte behärskar eller själv har tränat på. Hoppas att du anser att det är en bra filosofi, jag vill ju ge alla chansen att prova på och DESSUTOM måste vi som elever till PK ha egna elever, eftersom vi ska kunna bevisa att vi även kan lära ut detta vidare. Våra elever ska nämligen göra samma ridprov som vi får göra i slutet, och hur fixar man det om man inte har haft träningar innan?

Nu är jag en sådandär tråkig människa som anmäler reklam till moderatorn, detta inlägg är mer en annons för dina meriter än ett diksussionsinlägg. Moderatorn kontaktad och jag är som vanligt ärlig o berättar att jag trianglat.

/Carola

HUGA!

Man svarar på inlägg utifrån vad som står i inläggen - och det är vad man ska göra på ett diskussionsforum - egna meriter IRL ska inte behöva redovisas.
Det känns djupt orättvist att den som blivit "anmanad" (attackerad??)från många håll att berätta om sina meriter ska få på skallen när hon/han gör det...

Det lär nog ta mer än en vecka att läsa boken:angel::p

Återkom gärna när du läst en bit, så får vi lite mer att debattera här på Buke.

Jag har tidigare lärt mig:
*Att forma hästen i halsen och bålen (eg hela kroppen) runt inner skänkel. Den ska forma sig i kroppen som en banan, och vara lika böjd som volten är stor. (Liten volt = krokig banan, stor volt = rakare banan.) Det står i de flesta vanligt förekommande instruktionsböcker. Har en hel uppsjö i bokhyllan som beskriver samma sak.

Citat ur boken "Ta Tyglarna" av Bo Tibblin, LT-s förlag, sidan 40

Hur tycker ni andra att det ska tolkas?
Var exakt tycker ni att bålen sitter?

Inga påhopp tack. Önskar trevliga och intressanta svar.

Som jag ser det så kan inte hästen spåra om den inte är lika böjd som volten :confused: jag vill nog inte jämföra det med en banan för bananböjning är för mig inget positivt. Problemet är väl att dom flesta böjer för mkt i halsen, jag koncentrerar mig mer på att böja bålen så kommer ju halsen på köpet.
För mig är bålen mitten av kroppen dvs jag vill att hästen böjer sig och ger efter i revbenen annars blir det ju lätt att revbenen putar åt motsatt håll (dvs emot innerskänkel och inte undan innerskänkel )och att hästen puttar in bakdelen och viker sig framför manken = banan

För mig är bålen mitten av kroppen dvs jag vill att hästen böjer sig och ger efter i revbenen

Enligt PKs bok kan hästen inte böja sig på detta sätt eftersom ryggkotorna inte är tillräckligt rörliga för det.

dvs jag vill att hästen böjer sig och ger efter i revbenen

VA? Ska hästen ge efter i revbenen? Om man ska ta detta
bildligt talat så skulle jag rubrisera detta som djurplågeri.

Enligt PKs bok kan hästen inte böja sig på detta sätt eftersom ryggkotorna inte är tillräckligt rörliga för det.

Men trots det så böjer sig tusentals hästar på detta sättet...

Var vill PK böja hästen? I halsen enbart eller vad?

Jag kallar iallfall inte det böjning om hästens "mage" eller revben puttar inåt emot innerskänkel oavsett vad det står i PK´s bok!

Varför är den 70 kr billigare på tyska? Det är väl inte original språket?

Därför att jag 1.Har ögon att se med och 2. Så vet jag hur dom flesta tränare vill ha det och det gäller allt ifrån C-tränare till Världstränare.

Så hur vill PK ha det?

Men tänk om det bara är nåt som du tror att händer för att alla sagt åt dig att det är så? Kan du verkligen se när du sitter på hästen att den är böjd i bålen?

Att tränare vill ha det så hjälper inte om hästen inte fysiskt kan böja sig jämnt genom kroppen.

PK anser att hästen mest böjer sig i halsen därför att där KAN den böja sig.

Jag utvecklar: Om inte hästen böjer sig undan innerskänkel så kommer inte kontakten ut på yttertygeln och hästen blir inte eftergiven på innersidan (dvs innertyglen kan i stort sett hänga helt lös)vilket gör att hästen trillar ner på inner bog.

Varför tror ni det skulle kräva någon slags superböjning :confused:
Hästen behöver inte böja sig särskilt mkt för att uppnå det.

Men tänk om det bara är nåt som du tror att händer för att alla sagt åt dig att det är så? Kan du verkligen se när du sitter på hästen att den är böjd i bålen?

Att tränare vill ha det så hjälper inte om hästen inte fysiskt kan böja sig jämnt genom kroppen.

PK anser att hästen mest böjer sig i halsen därför att där KAN den böja sig.

Så PK böjer i halsen? För mig är halsböjning ett big no no.

Så när han gör en volt så är hästen böjd i halsen och går med rak kropp?
Hur kan då hästen spåra?
Eller han säger att hästen inte kan spåra heller då :confused:

Förlåt men jag förstår nog inte riktigt än hur du menar ;)

Så PK böjer i halsen? För mig är halsböjning ett big no no.

Så när han gör en volt så är hästen böjd i halsen och går med rak kropp?
Hur kan då hästen spåra?
Eller han säger att hästen inte kan spåra heller då :confused:

Förlåt men jag förstår nog inte riktigt än hur du menar ;)

Läs boken :idea:. Där finns en bild som visar bra vad han menar.
Jag har inte boken här nu så jag kan inte utveckla detta mera för tillfället.

Liknande trådar

Avel Klippt från horse2rider För vems skull pressas hingstarna? Är det stoägarna som kräver det eller är det hingstägarna som tror att...
Svar
16
· Visningar
2 217
Senast: Cyllene
·
F
Dressyr Ibland dyker det här och på andra forum upp diskussioner om olika ridsystem dvs system för att träna hästar. (Alternativ som leder till...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
24 419
Senast: flashlight
·
Ridning Postar här också - för kännedom. Nu blir det forskning iallafall.... A most productive workshop was held on 31 January 2006 at...
2
Svar
26
· Visningar
2 746
Senast: true_blue
·
Ridning German judges have discussed and taken a stand: (from www.chronofhorse.com bulletin board) //In German and English// Stellungnahme...
Svar
2
· Visningar
1 094
Senast: Noir3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama