Sv: Olika ridsystem
Men det vet de flesta idag. Folk kollar upp både häst o utrustning. Proffsen än mer i förebyggande.
Det är skillnad på hästar som inte rids- som din då innan felet uppdagades.
Klart man kan se fel i varenda häst SEN. Lite miljöskadade som vi med fångest
Seriösa hovisar vill ju se hästarna under rörelse o kan då se allvarligare rörelsestörningar. Sen ska man inte låta som en Vet. bara för att hästen hänger extra med ett ben eller drar. Den kan tidigare ha blivit sömtryckt o kommer ihåg o vill inte vara med...bara.
Precis så där vill många bortrationalisera hästens signaler
jag är inte så oseriös att jag bygger min världsbild på mina egna hästar - snarare är mitt yrke och mina erfarenheter där en hjälp att tro på mina hästars signaler framför experterna - för hästen har alltid rätt.
Eftersom du drar in min häst -Jag trodde ett tag att den ena var undantaget som bekräftade regeln när alla sa hon var frisk både före och efter -operationen men Nej hon hade rätt. Ngt var knas sa hon och ja det var det - tur för henne att jag lyssnade och inte tvingade annars hade hon varit halt nu
Som hovis träffar man tusentals hästar: Är man engagerad så ser man rutinkring och man ser hur en hel del av dem rids, och man har hur det talas om dessa hästar
och ja många tillskrivs alla möjliga psykologiska egenskaper - men sedan när man skor dem - så undrar man vem som har de där psykologiska egenskaperna egentligen
Hästar kan bara tala genom kroppsspråk - sedan beror det på ryttarens attityd om den lyssnar på mästarna som har sin erfarenhet att hästar bara protesterar om vi forcerar eller skrämmer dem
Nu är jag ingen mästare . men undantaget från unghästar som testar, är jag helt enig
Det ÄR ju ett flockdjur
Har man en konfliktrelation där man måste dominera med ett flockdjur då är något fel, väldigt fel
Sedan behöver man inte tolka allt kategoriskt och tillskriva mig att vara svart vit. För JAG kan se nyanser.
Ingen glider runt på en räkmacka, men kallar man sin häst äckel - eller anser sig behöva dominera den - då har man hamnat fel.
Det kan hända den bäste, och inget är för evigt, men man behöver kanske ett wakeup call
Sedan vet jag det är inte så lätt att hitta felen för de som behandlar - när de inte kan prata: men hästen är ett flockdjur det är naturligt för den att följa om den begriper och det inte är obehagligt
För mig är det ett under att hästar är så snälla som dom är - när man ser hur de mår: Otroligt tålmodiga djur.
Och nu pratar jag ur min yrkeserfarenhet - och om saker som inte kan sägas högt IRL
Men rent etologiskt dvs vetenskapligt angående flyktdjur så väljer de vid stress flight ( dvs flykt) om de inte är trängda - först då kommer fight reaktionen
Tyvärr tillskriver alltför många människor sin egen kampvilja - hästen
Sorgligt - och det måste pratas om i detta sammanhang. För den som inte är en del av lösningen - är en del av problemet
Som det formulerades på Boston Public igår