Olika ridsystem

Sv: Olika ridsystem

Fel ordval kanskse för auktoritet - när det är bra - bygger på kunskap och bättre erfarnehet
medan autkoritet när det är dålligt bara handlar om maktförhållande

att utnyttja ett maktförhållande är fel för mig - och varför borde vara uppenbart
sedan när handlar ridning om makt???? enbart

nej tyvärr ridning handlar om konst för mig.
konsten att kontrollera sig själv
sin kropp
och därigenom en annans kropp

att gå direkt på att kontrollera en annans kropp utan att ställa krav på sig själv ramlar väldigt nära slaveri för mig

Appropå erfarenheter

Enligt min erfarenhet så beror nästan all spökighet på smärta... Jag brukar rekomendera klinikbesök.
Om inte annat kan man börja med att skicka en träninsgfilm till en erfaren veterinär. Det kan spara mycket frustration och gråa hår.

Måste bara hoppa in här... Ett antal av hästarna i sv landslaget är/ har varit otroligt spooky. Detta är hästar som kollas av veterinär iallafall 4 ggr per år. Ont? Nerver hade jag sagt, och att de tränas till att vara så explosiva och känsliga. Anledningen att jag tar upp sv landslaget är för att jag har sett en del av dem på hemmaplan med, och har därför lite mer kött på benen sas. Men tittar man på exempelvis holländska landslaget så vet man ju att det är rätt spookiga hästar minst sagt....Men jo, det är nog för att dom har så ont.:grin:

Precis!
Hästar är unika individer. Vissa hästar har betydligt mer flyktinstinkt än andra, det betyder inte per automatik att de har ont. Men idag är det vanligt att rekommendera veterinär, ET mm mm för både det ena och det andra. Istället för att läsa av hästen och rannsaka sig själv och sin ridning.

*delvis knapplån*

Hittade en film på youtube - det är dock lite märkligt att se i den att många av hästarna faktiskt sätter ner foten i den riktning den pekar, trots den enorma aktionen. Kanske de klarar sig från "gräddvisp" genom att de inte har någon sadel och tyngd på ryggen som hämmar?

Dessa hästar är ju avlade för rörelsen, frågan är hur mycket av den rörelsen som kan tränas fram hos andra raser - och vilka metoder som är justa mot hästen att använda?

Tänk att det kan vara så provocernade med smärta

Läste du det jag skrev att jag inte trodde de hästarna hade ont - utan att de ville ha dem sådana?

Nu har vi ju gått från att diskutera HF och olika ridsystem till att diskutera hästar på bukenivå och varför man inte kommer till ridning

Min erfarenhet som hovis - är fler har ont än ägarna är intresserade av

Nu är jag inte hovis mer, men bara för några veckor sedan så var jag i ett stall med en häst som var helt utan muskler i överlinjen, förtvinade hela vägen, hyperventilerade när de tog på den och la på sadeln, och klarade inte att lyfta fötterna bak, men ont - nej det hade den inte - den var "känslig"

varje hästägare väljer den tolkning som passar den

och som sagt diskussionen om det centrala nervsystemet lämnar vi denna gång.

men detta med Nerv - det är ju inte förenligt med losgelassenheit - för den hästen skall ju vara fri från "nerv"

Vad man nu lägger in i det begreppet, rent medicinskt borde det ju vara synonymt med stress

Senast ändrad:

Tänk att det kan vara så provocernade med smärta

Läste du det jag skrev att jag inte trodde de hästarna hade ont - utan att de ville ha dem sådana?

Jag tor inte att de blev så provocerade - det är ett ifrågasättande av det du skrev - tror jag. Du tolkar det däremot som att de blir provocerade iom att de inte verkar hålla med om det du skriver ;)

Du skrev att enligt din erfarenhet så beror spökighet på smärta. Med det tolkar jag dig att du upplever att alla hästar som är spökiga upplever smärta.

Enligt dina erfarenheter - upplever de smärta vid de tillfällen de blir spökiga, eller är det en konstant smärta?

Senast ändrad:

- Som människa letar man ju efter känslan - full av energi och på högsta medvetandegrad, men inte spänd i kroppen utan vaken och beredd - "FLOW" kallas det av en del.

Inför tävling - förlamande nervositet eller eller för mycket tråkig rutin som inte ger tändning - båda dåliga tillstånd.

Vi översätter gärna mänskliga känslor till hästarna, vilket ofta är fel. Men att matcha en häst inför tävling - det är en konst. Ha den lagom i form, rätt foder, rätt träning, rätt uppvärmning osv... sen kan tom en sån vältränad häst få spel - Jag tror det var Balkenhols Goldstern som råkade ut för paraplyer :eek:

Dumt ordval av mig - hästar som exploderar titt som tätt har ofta skelettproblem
liksom all stress finns den där hela tiden mer eller mindre - hästen agerar ut när det blir för mycket

Den stora frågan är ju om man ser ett mönster i explotionerna, vilken den gemensamma nämnaren är. Är det bara snö, är det hjälperna, sker det när hästen belastar ett visst ben?

Ser man att den är halt så är det ju inget snack om saken

Jo men vilken häst som helst kan få spel på främmande plats av något den inte känner igen. de är ju flyktdjur

Diskussionen handlar för mig om man måste lägga hästen i HF för att komma till ridning i vardagen, då är ngt knas.
I hästen? i hjälpgivningen? i systemet?

utifrån perspektivet utbildnings skalan

Bara en fundering. Vem har skrivit att den måste lägga hästen i HF för att komma till ridning? Jag läser det mesta i tråden men hittar det ingenstans :confused:

Eller så kan man också se hästar på bukenivå som är välmusklade med fina överlinjer o svala, fina ben. Men som ändå inte är ko-lugna. Det finns sådana! Man behöver inte leta kroppsliga fel i precis allt. Man måste däremot kunna läsa sin häst, vara ödmjuk och försöka skapa förtroende.

En fundering angående det du skriver om att somliga lägger sina hästar i HF för att de ska bli "lugna".

Anser du det vara fel även att sätta sin häst "på tygeln" när den är ängslig, i syfte att få den lugnare?

Bara en fundering. Vem har skrivit att den måste lägga hästen i HF för att komma till ridning? Jag läser det mesta i tråden men hittar det ingenstans :confused:

Precis.
Det är väl INGEN här som skulle klara av metoden utan tvång typ graman.

Dumt ordval av mig - hästar som exploderar titt som tätt har ofta skelettproblem
liksom all stress finns den där hela tiden mer eller mindre - hästen agerar ut när det blir för mycket

Den stora frågan är ju om man ser ett mönster i explotionerna, vilken den gemensamma nämnaren är. Är det bara snö, är det hjälperna, sker det när hästen belastar ett visst ben?

Ser man att den är halt så är det ju inget snack om saken
Men det vet de flesta idag. Folk kollar upp både häst o utrustning. Proffsen än mer i förebyggande.
Det är skillnad på hästar som inte rids- som din då innan felet uppdagades.

Klart man kan se fel i varenda häst SEN. Lite miljöskadade som vi med fångest:crazy:
Seriösa hovisar vill ju se hästarna under rörelse o kan då se allvarligare rörelsestörningar. Sen ska man inte låta som en Vet. bara för att hästen hänger extra med ett ben eller drar. Den kan tidigare ha blivit sömtryckt o kommer ihåg o vill inte vara med...bara.
Har förövrigt sett nyutbildade hovisar med 0 tidigare hästerfarenhet uttala sig över rörelsemönstret på en helt frisk häst o sen inte ens kunnat se om en hästs ena hov är mindre än övriga:rofl:

sen kan tom en sån vältränad häst få spel

Ja precis, eller kanske just därför att dom är i toppkondition och laddade för en uppgift. Det är skillnad på hästar i toppkondition och skogsmullehästar också, precis som att det skiljer mentalt mellan raser också faktiskt. Och mellan individer inom raser, en del spelar gener in dessutom, det kan man inte komma ifrån.

KL
Men jag håller med Susan om att det inte är rätt ände att försöka placera nosen djupt, som en lugnande åtgärd. (Jag tror inte ens Sjefs inlärning av att gå djup handlar om det så nu lämnar jag den diskussionen åt sidan , utan vi andra hobbyryttare mfl, pratar jag om här:idea:)

Jag tycker att hela ridupplägget är viktigare, och att det leder, om man är tillräckligt grundlig själv, till att hästen släpper och kommer igenom och som ett resultat av det går att variera i formen mera "av sej själv" dvs huvudet kommer när kroppen är mera igenom. Jag har i alla fall svårt att få hästen djupare innan dess, och samtidigt rida för att få loss hästen men det beror kanske på att jag rider för dåligt då:cool:.

Det blir bara en kamp om formen i så fall som kommer att handla om tygeln, och jag tar hellre i så fall en diskussion om ärliga halvhalter, rakriktande och lösgörande rörelser, diagonala hjälper osv. jag tycker resultatet blir bättre, och att den mentala delen kommer av det. Om en halvhalt ska gå igenom tex så kan inte hästen ha huvudet i vädret......Den yttre ramen är jätteviktig och det är i alla fall där jag på min häst får lägga arbetet och det leder sen vidare till resten.

Men ingen här tror jag ens tänker att det är HF man vill lägga hästarna i för att få dem avspända, det tror jag faktiskt inte alls.

Men det vet de flesta idag. Folk kollar upp både häst o utrustning. Proffsen än mer i förebyggande.
Det är skillnad på hästar som inte rids- som din då innan felet uppdagades.

Klart man kan se fel i varenda häst SEN. Lite miljöskadade som vi med fångest:crazy:
Seriösa hovisar vill ju se hästarna under rörelse o kan då se allvarligare rörelsestörningar. Sen ska man inte låta som en Vet. bara för att hästen hänger extra med ett ben eller drar. Den kan tidigare ha blivit sömtryckt o kommer ihåg o vill inte vara med...bara.

Precis så där vill många bortrationalisera hästens signaler

jag är inte så oseriös att jag bygger min världsbild på mina egna hästar - snarare är mitt yrke och mina erfarenheter där en hjälp att tro på mina hästars signaler framför experterna - för hästen har alltid rätt.

Eftersom du drar in min häst -Jag trodde ett tag att den ena var undantaget som bekräftade regeln när alla sa hon var frisk både före och efter -operationen men Nej hon hade rätt. Ngt var knas sa hon och ja det var det - tur för henne att jag lyssnade och inte tvingade annars hade hon varit halt nu

Som hovis träffar man tusentals hästar: Är man engagerad så ser man rutinkring och man ser hur en hel del av dem rids, och man har hur det talas om dessa hästar

och ja många tillskrivs alla möjliga psykologiska egenskaper - men sedan när man skor dem - så undrar man vem som har de där psykologiska egenskaperna egentligen :crazy:

Hästar kan bara tala genom kroppsspråk - sedan beror det på ryttarens attityd om den lyssnar på mästarna som har sin erfarenhet att hästar bara protesterar om vi forcerar eller skrämmer dem

Nu är jag ingen mästare . men undantaget från unghästar som testar, är jag helt enig

Det ÄR ju ett flockdjur :idea:

Har man en konfliktrelation där man måste dominera med ett flockdjur då är något fel, väldigt fel

Sedan behöver man inte tolka allt kategoriskt och tillskriva mig att vara svart vit. För JAG kan se nyanser.
Ingen glider runt på en räkmacka, men kallar man sin häst äckel - eller anser sig behöva dominera den - då har man hamnat fel.

Det kan hända den bäste, och inget är för evigt, men man behöver kanske ett wakeup call

Sedan vet jag det är inte så lätt att hitta felen för de som behandlar - när de inte kan prata: men hästen är ett flockdjur det är naturligt för den att följa om den begriper och det inte är obehagligt

För mig är det ett under att hästar är så snälla som dom är - när man ser hur de mår: Otroligt tålmodiga djur.

Och nu pratar jag ur min yrkeserfarenhet - och om saker som inte kan sägas högt IRL

Men rent etologiskt dvs vetenskapligt angående flyktdjur så väljer de vid stress flight ( dvs flykt) om de inte är trängda - först då kommer fight reaktionen

Tyvärr tillskriver alltför många människor sin egen kampvilja - hästen

Sorgligt - och det måste pratas om i detta sammanhang. För den som inte är en del av lösningen - är en del av problemet

Som det formulerades på Boston Public igår :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Western Tråden är sammanfogad med inlägg från BBtråden. Förstainlägg: http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15341177&postcount=8 /ricca...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 894
Senast: Bewildered
·
Avel Det kan vara intressant att diskutera om treårstestet på Flyinge där det var en hollänsk domare som dömde enligt deras linjära system...
Svar
11
· Visningar
1 916
Senast: Flippeti
·
Utrustning Jag läste precis färdigt det lilla häftet "The Loriner: Opinions and Observations on Bridle-bits and the Suitable Bitting of Horses...
Svar
2
· Visningar
1 338
Senast: HannaZ
·
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 981
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka