Olika ridsystem

Sv: Olika ridsystem

Jo, den är helt lealös som en trasa, jag drar honom efter en traktor..

Har du ridit en häst MED spänningar såsom i negativa spänningar såsom i motstånd

och en häst UTAN dessa spänningar?

förstår du då skillnaden?

Jag trodde du förstod vad jag menade, men du tror ju tydligen att jag min häst ligger på backen. Utgår du från det så lägger jag ingen energi på att bemöta ditt utlägg.

Vidare orkade jag inte strukturera i ditt långa svar till mig - men du lyckades tydligen reda ut vad jag svarade på till slut. :)
 
Sv: Olika ridsystem

Att sluta göra motstånd är inte att slappna av

En häst som slutar göra motstånd är deffinitivt inte avspänd i "skallen".

"I skallen" är dessutom ett förlegat uttryck - det handlar om stresshormoner i blodet, hjärtfrekvens mm Ja igen Centrala nervsystemet :grin:

Medicinskt korrekt uttryckt handlar det om att stressen slutar synas på ytan i form av rörelseuttryck i HF - men det syns ju på andra saker för den som läser häst enligt utbildnings skalan


Jag utgår från min häst - beklagar att jag inte kan förklara så du förstår.

Medicinskt korrekta formuleringar lämnar jag till läkare och veterinärer. Beklagar åter igen att jag använder förlegade uttryck. - och återigen, förstår du öht vad jag menar? eller ska du bara rida på ord för att snurra till allt ytterligare?

Som jag skrev tidigare: jag utgick från min häst.
 
Sv: Olika ridsystem

Nej, jag tror inte att hästarna "behöver" en annorlunda träning. Jag tror att det helt klart är en genväg. Jag har träffat på en del holländare och de är som min, stissiga hästar med mycket i skallen.. spända, spända och åter spända. Det är ju självklart fler än holländarna som är sådana, men tex den tjej jag köpte min av har tre till hemma i stallet hon samtliga tävlar svår dressyr på och hon upplever samma problem. Största svårigheten är spänningarna, och att det tar tid innan de slappnar av i skallen - pratar här mognad och utbildning (utbildningsskalan här jajjemän :D ) innan de mentalt varvar ned. Men ack så samarbetsvilliga :love:

Att använda roll på en sådan typ av häst - att dominera så pass mycket att de lämnar över ledarskapet till ryttaren så de slappnar av. Jag vet inte.. men jag kan tänka mig att det ÄR en genväg. Har det inte diskuterats låg form = avslappning a la gå och beta här tidigare?

Sen så har vi snacket om stretch och det har jag bara egna erfarenheter av och de kanske inte kan appliceras på hästar.

Jag tror numera att stretchen är bara en liten del och inte alls huvudsyftet.

Jag tror dom är bra på att göra hästarna starka och smidiga på ett sätt, uttrycksfulla, osv. Men inte lika lösgjorda i verklig mening och inte heller igenom på samma sätt som man kan se hos andra, (fast det finns förstås massor av andra hästar också som inte är det - av andra skäl)

Men ang holländare, ja alltså jag återgår igen till det som Sjef sagt flera gånger ang hur de väljer hästar, dom vill ha dom som fullblod i huvudet, mentalt allltså, och känsligheten, och därför kan jag säga att ja det är fler som är såna, lättspända osv;) Bara att kanske en del dressyrfolk inte är vana vid det direkt -engelska fullblod har väl inte överbefolkat dressyrbanorna direkt....
Att dom vill ha dom som fullblod mentalt är inte samma som att ha fullblod i stammen, det är en helt annan sak, ska man komma ihåg. Samt att man inte vill ha exteriören eller gången heller (jo skritten kunde dom behöva...) Det är inte rena fullblod man vill ha, absolut inte och det är inte andra jämförelser jag gör. än det mentala och känsligheten.

Jag tror att det som gör det så svårt är att dom dessutom har väldig rörlighet och gång som gör det ännu mera knepigt för ryttaren, samt att dom ofta som du säger är väldigt ambitiösa. Det min bekant säger är att man får vara väldigt noga, de kan stressa lätt pga missförstånd, däremot. Den här sammanlagda kombinationen är ju i sej inte upplagt för att bli en lättriden häst, om det är hästar av lite kvalité också. Sen har dom väl haft Jazz i många och det har jag förstått är inte helt lätta hästar.

Men vi är överens om att det nog kan upplevas som en genväg på dom, men jag ser det inte som en genväg till samma mål, utan andra mål till viss del, en genväg innebär att man kapar vissa bitar och det lär märkas i slutänden.

Jag håller med Susan att det är att börja i fel ände, helt enkelt, och att det är ett helt annat system att tänka runt utbildning träning och vad man vill ha för resultat. jag gillar helt enkelt inte vägen. :(

Jag tycker dessutom att det syns i tygelkontakten vilka som har hästen på sätet och att det ger ett helt annat intryck än de som har det här "signalsystemet" mera.
Men visst, det spelar uppenbarligen ingen roll eftersom dom vinner ändå. Eller att lösgjordheten är sämre:confused: Men visst den kan vara dålig hos andra också och även tygelkontakten, men överlag oavsett borde det bedömas, kan jag tycka:cool:

Sen kan inte jag bedöma det som domare kan, så jag går bara efter vad jag tycker mej se vilket andra kan tycka är helt fel, som kan mer än jag....


hmmmm svarade nog på allt möjligt nu....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olika ridsystem

Jag håller helt med, i allt du skriver. Jag tycker också att det är att börja i helt fel ände. Det hade dock varit intressant att se vad som händer med hästen i stretchen. Om man bortser från nackligament och allt annat skit.. utan vad är det för positivt som följer med HF. Finns det någon sådan utredning?
 
Sv: Olika ridsystem

Det svåra är kanske ang diskussionen en helt olika attityd till hästen - jag ser inte det som är i vägen som "motstånd" utan som tecken på brister i balansen.

detta för att jag upplever att en balans bakifrån löser en massa ridproblem av sig själv

För det som det handlar om - oavsett om man tolkar det som att hästen spänner en muskel för att den inte vill göra rätt - eller om den spänner den för att den behöver det för att hantera brister i ryttarens balans - i vilket fall är det en muskel som har för hög tonus

- jag tycker bara att det är bättre att åtgärda orsaken än symptoment



Vår diskussion gör det klarare för mig att det i mycket handlar om attityd rent generellt- hur man tolkar hästens beteende.

Och därefter väljer åtgärd

Dvs tränarens attityd styr hur den lär ut

För det är ju så alla använder inte DLR. Det förekommer inte hos alla tränare.

(jag pratar nu givetvis Dressyrtränare svår Dressyr och inget annat)
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Jag anser att du balanserar upp diskussionen väl när vi pratar om individer med stor flyktinstinkt. En del med mer andra med mindre.

Det finns hästar som i varje pass spänner sig för ett specifikt hörn i ridhuset eller som får spunk varje gång det rasar lite snö från taket.
Visst kan man lösa det på sikt, men vissa blir plötsligt väldigt trygga av att få lägga sig i en form där inte allt behöver stirras på. Djup o rund= kommer till ro.
 
Sv: Olika ridsystem

Men det där är ju din tolkning - att den kommer till ro.
Och tolkningar är ju styrda av ens attityd

andra ser andra saker och har andra attityder, och härom kan vi tvista oss blå vem som läser hästen bäst

Men den enda som i själva verket vet är ju hästen
- och det går att mäta i blodet, och i viss mån kropps språk

Det är därför det finns en hel lista att checka av om kroppspråket ang om hästen är losgelassen eller ej
 
Sv: Olika ridsystem

Men det där är ju din tolkning - att den kommer till ro.
Och tolkningar är ju styrda av ens attityd

andra ser andra saker och har andra attityder, och härom kan vi tvista oss blå vem som läser hästen bäst

Men den enda som i själva verket vet är ju hästen
- och det går att mäta i blodet, och i viss mån kropps språk

Det är därför det finns en hel lista att checka av om kroppspråket ang om hästen är losgelassen eller ej
Nog inser du väl att hästar har olika mentalitet? Och kan uppföra sig olika.

Det man kan o bör göra är att kunna lägga den vakna hästen i en låg form o komma till avspändhet o den loje kanske tvärtom.
Hur gör du då om hästen blir extra triggad av att komma ut på tävling?

Hästar visar spändhet på olika sätt. På en del syns det knappt, medan på andra ligger det utanpå.
Därvid tränaren kan få en helt annan syn på hur hästen KÄNNS än hur den uppfattas.
 
Sv: Olika ridsystem

Men det du skrev ovan var att i princip en rädd/ängslig häst ( flyktbenägen) blir lugn av att domineras

Medan det klassiska systemet och förenligt med psykologi är att ge den trygghet genom att vara tydlig i sin hjälpgivning och uppmuntra den.
Men det kräver mycket ridskicklighet och självförtroende

och handlar igen om attityd.

En av hästarna på B's clinic var just rädd för ett hörn - ryttaren ville dominera den genom hörnet och för varje gång så reagerade den tidigare och tidigare.

B sade redan från början vänd före hörnet - men ryttaren ville hellre dominera och förstärkte på så sätt beteendet

Man kan se på hästens beteende på olika sätt - och utifrån det välja sitt svarsbeteende
 
Sv: Olika ridsystem

Men det du skrev ovan var att i princip en rädd/ängslig häst ( flyktbenägen) blir lugn av att domineras

Medan det klassiska systemet och förenligt med psykologi är att ge den trygghet genom att vara tydlig i sin hjälpgivning och uppmuntra den.
Men det kräver mycket ridskicklighet och självförtroende

och handlar igen om attityd.

En av hästarna på B's clinic var just rädd för ett hörn - ryttaren ville dominera den genom hörnet och för varje gång så reagerade den tidigare och tidigare.

B sade redan från början vänd före hörnet - men ryttaren ville hellre dominera och förstärkte på så sätt beteendet

Man kan se på hästens beteende på olika sätt - och utifrån det välja sitt svarsbeteende


Njaäe, jag håller delvis med, men inte helt. Det är inte säkert det han sa där är rätt i alla lägen, jo där, under dom omständigheterna. Men i andra lägen är det mera som Hubertus sa på filmen med Furst Fabio (som ingen kommenterade, hade varit intressant..) man måste rida 200 procent istället, fortsätta fortsätta.
Min tränare är tex stenhård där. Godtar inte explosivitet, tittighet, spookigheter eller annat. Fokusera.

Det beror på orsaker och sammanhang. Ett hörn i ett ridhus kan man inte alltid undvika tro mej jag har gjort alla varianter ang sånt, men i vissa lägen med vissa hästar finns alltid nya hörn om man undviker ett...Elller så är det ett ljud som en annan häst som frustar, ja eller nåt.....

Men det är där det gäller att veta när man gör vad, det är en del av ridskicklighet och jag har det inte. Men lite bättre än förrut, bla tack vare en sträng tränare.


Men att lägga i en djup form för att undvika tittande, nej det är inte min väg. Det är som jag skrev innan i ett inlägg och inte orkar upprepa, att jobba envist med en helt annan typ av arbete enligt det klassiska systemet, för det ger den mentala balansen samt lösgjordhet i alla delar, rakriktar och ger fokusering med energin. Hästen känns som att delarna i kroppen lossar och får mer energi, mer utrymme att arbeta, mer igenom i alla delar.

JAG (obs bara min uppfattning och man kan säga emot) har svårt att se hur det går att kombinera för om man måste hålla kvar i den djupa formen för att få det andra, så borde det bli svårt att arbeta för det andra, om man säger så, med de övningar som ger det resultatet. Vilket de inte heller riktigt verkar göra, eftersom man inte anser den vägen rätt.:confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olika ridsystem

Vi är överens om att man måste vara tydlig i hjälperna. fastare om du så vill.

Och också om att det beror på orsaken, och hästens ålder, men om en relativt ung häst är genuint rädd så blir inget bättre av att man försöker tvinga den - elelr kuva den

Sedan finns det ju inre stress som poppar upp ibland, men den diskussionen hoppar vi i denna tråd som fortfarande är så städad :bow:

Jag är helt med på ditt sista stycke :bow: igen
 
Sv: Olika ridsystem

Vi är överens om att man måste vara tydlig i hjälperna. fastare om du så vill.

Ja, mer tydlig menar jag, ännu mer bestämd, även i sin egen posittion, ska man igenom ett hörn kan man inte sitta eller låta sej sättas som om man ska tvära igenom det:cool: ÖVerdriva alltså. Tydlgare inramning. Aldrig annat. Inte bestraffning eller så med andra ord.

Ja jag är positivt överraskad av hur städad tråden har kunnat vara:bow:

En sak som Anky säger ofta som jag uppskattar är att använda rösten mycket till hästarna, det är otroligt bra,:bow:
MEN inte enbart ptroande tex som nån slags westernstoppsignal:o
 
Sv: Olika ridsystem

Jag anser att du balanserar upp diskussionen väl när vi pratar om individer med stor flyktinstinkt. En del med mer andra med mindre.

Det finns hästar som i varje pass spänner sig för ett specifikt hörn i ridhuset eller som får spunk varje gång det rasar lite snö från taket.
Visst kan man lösa det på sikt, men vissa blir plötsligt väldigt trygga av att få lägga sig i en form där inte allt behöver stirras på. Djup o rund= kommer till ro.

Tack för de orden :) och i övrigt: Japps - håller helt med. Tror man måste känna det själv för att veta skillnaden - det passar inte heller alla ryttare eller tillfällen eller hästar. Dominans - ledarskap.. vet inte vad jag ska kalla det. jag måste visa min häst att det inte är okej att göra så, och jag använder mig av en lägre form samt att jag ser till att han verkligen tar den hjälp/skänkel han går emot när han slänger sig än hit och än dit. Det hjälper och jag behöver inte upprepa så många gånger innan han går avslappnad (öhh vad nu det är) som vid vilket hörn som helst. jag skiljer på vad det är jag försöker göra. Han ska
1 = ta sig förbi i samma gångart som jag hade honom i
2 = flytta honom i sidan för att kunna påverka och få tillbaka kommunikationen (han stänger av och kryper in i sitt skal) när vi rider förbi spökstället
3 = upprepa för att få honom avslappnad och jag ska inte göra ngn stor affär av det hela

Jag börjar alla pass med att lägga ned honom i formen, får honom att slappna av i nacke/hals innan jag kan påbörja något öht.

Jag gör kanske misstaget att utgå från min pålle - som rätt mycket stämmer in på den typ som ni beskriver. jag har faktiskt ingen aning om vilken känsla det är att sitta upp på Ankys hästar så jag vill inte spekulera i det faktiskt. Vi vet det vi vet helt enkelt - resten kan vi bara gissa oss till.

(hur visste du att han får spunk varje gång det rasar snö från taket?? :eek: :D )
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

tillägg: det är beroende på situation och dagshumör vilket sätt som passar att ta sig igenom spökighet...
 
Sv: Olika ridsystem

Appropå erfarenheter


Enligt min erfarenhet så beror nästan all spökighet på smärta... Jag brukar rekomendera klinikbesök.
Om inte annat kan man börja med att skicka en träninsgfilm till en erfaren veterinär. Det kan spara mycket frustration och gråa hår.

KL

Den tränare som jag nämnde i början tappade rätt mycket elever för att hon sa till när hästen inte var korrekt. Dvs ofräsch
Många tränare missar sådant - även sådant som syns tydligt. Frambenshältor kan ryttarna märka lättare om den inte är dubbelsidig, men många ryttare missar bakbenshältor, och tränare också. (de är ju faktiskt inte veterinärer, men)

Här igen är kvaliteten takt ovärderlig - kommer man inte till takt ens avsuttet så beror det på någonting - Sedan kan det ta tid att lista ut vad - fråga mig :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Här igen är kvaliteten takt ovärderlig - kommer man inte till takt ens avsuttet så beror det på någonting - Sedan kan det ta tid att lista ut vad - fråga mig


Tur då att vi har en rätt stadig grundtakt att jobba ur numera, annars hade vi hamnat i diskussion igen nu....du och jag..Det finns så många sorters spökighet dvs orsaker, olika dagar, olika omständigheter, som Malinsky skrev, snöras, hur många hästar går INTE igång av sånt, och spänner sej och väntar på mer åtminstone en stund?

Såg du filmen av Furst Fabio? Inte sa Hubbe att den verkar ha ont:confused:

OM den alltid är likadan, ja, då kan jag hålla med att man får fundera. Men så är det sällan. Det handlar om ridningen bla till väldigt stor del, och det har jag fått inse.

Men som sagt överböjningar är inte min väg.
 
Sv: Olika ridsystem

Vi är rätt överens egentligen.

och allt beror alltid på - visst vilken häst reagerar inte på snöras

Det enda jag säger egentligen är ju att överböjning inte botar inre stress, och att det är att hantera symptomet och inte orsaken

Sedan ett klinikbesök skadar ju ingen häst - har man problem så börjar man där - det får alla TS till svar inne på Hästvård ju :p :D

Diskussionen handlar ju egentligen om om vissa hästar behöver dominans pga av deras konstitution dvs hur de är skapta - jag säger NEJ.

Hästar är olika men tvång är aldrig vägen.

Det är en atitydfråga. ledarskap handlar för mig om att "visa" vägen till rätt. Inte att med redskap hindra den att göra fel.


Att vara fastare i sin hjälpgivning är en mil ifrån att överanvända vissa hjälper - i detta fall tygeln.

Sedan finns ju alltid en massa variabler på allting. men visst vore det trist att hänvisa tillhästens psyke om det egentligen handlar om ett bakben tex.

Orättvisst mot hästen att bli beskyldl för att ha mentala problem - när det egetliegn handlar om ngt annat

Givetvis säger jag inte att alla Ankys hästar är halta -men det säger de ju själva - de vill ha dem spooky och på tårna, och rider för att få dem sådana.

Så de rollar ju inte för att få dem lugnare
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Men man kan ju även hantera symptomet samtidigt som att långsiktigt jobba för att komma tillrätta med grundproblemet. Det är ju inte antingen eller. Olika situationer kräver olika saker, för olika ryttare och olika hästar. Det är iaf min erfarenhet.
 
Sv: Olika ridsystem

Diskussionen handlar ju egentligen om om vissa hästar behöver dominans pga av deras konstitution dvs hur de är skapta - jag säger NEJ.

Hästar är olika men tvång är aldrig vägen.

Att vara fastare i sin hjälpgivning är en mil ifrån att överanvända vissa hjälper - i detta fall tygeln.

Håller helt med om bla detta. Och att i Sjefs system ingår att trigga och kontrollera, för det spektakuklära. Det gillar jag inte. Inte lugna, lösgöra, rakrikta för att sen få energin ur det, utan just trigga och balansera på en gräns som ger den där vulkankänslan Sjef själv pratade om redan i filmen från 2002 med Anky.
 
Sv: Olika ridsystem

Absolut att man måste se till olika hästar o sitautioner, det tycker jag också. MEn jag tror att du och jag är ute efter att få annat än deras ridsystem bygger på, jag tror inte Anky vill få dem den vägen, som vi pratar om utan att kunna ha det spokiga, explosiva kvar men behärska det och kontrollera och använda det:idea: Det är vad jag tolkar att systemet går ut på bland annat.:idea:
 

Liknande trådar

Western Tråden är sammanfogad med inlägg från BBtråden. Förstainlägg: http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15341177&postcount=8 /ricca...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 885
Senast: Bewildered
·
Avel Det kan vara intressant att diskutera om treårstestet på Flyinge där det var en hollänsk domare som dömde enligt deras linjära system...
Svar
11
· Visningar
1 913
Senast: Flippeti
·
Utrustning Jag läste precis färdigt det lilla häftet "The Loriner: Opinions and Observations on Bridle-bits and the Suitable Bitting of Horses...
Svar
2
· Visningar
1 330
Senast: HannaZ
·
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 970
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp