Sv: Olika ridsystem
Nej, jag tror inte att hästarna "behöver" en annorlunda träning. Jag tror att det helt klart är en genväg. Jag har träffat på en del holländare och de är som min, stissiga hästar med mycket i skallen.. spända, spända och åter spända. Det är ju självklart fler än holländarna som är sådana, men tex den tjej jag köpte min av har tre till hemma i stallet hon samtliga tävlar svår dressyr på och hon upplever samma problem. Största svårigheten är spänningarna, och att det tar tid innan de slappnar av i skallen - pratar här mognad och utbildning (utbildningsskalan här jajjemän
) innan de mentalt varvar ned. Men ack så samarbetsvilliga
Att använda roll på en sådan typ av häst - att dominera så pass mycket att de lämnar över ledarskapet till ryttaren så de slappnar av. Jag vet inte.. men jag kan tänka mig att det ÄR en genväg. Har det inte diskuterats låg form = avslappning a la gå och beta här tidigare?
Sen så har vi snacket om stretch och det har jag bara egna erfarenheter av och de kanske inte kan appliceras på hästar.
Jag tror numera att stretchen är bara en liten del och inte alls huvudsyftet.
Jag tror dom är bra på att göra hästarna starka och smidiga på ett sätt, uttrycksfulla, osv. Men inte lika lösgjorda i verklig mening och inte heller igenom på samma sätt som man kan se hos andra, (fast det finns förstås massor av andra hästar också som inte är det - av andra skäl)
Men ang holländare, ja alltså jag återgår igen till det som Sjef sagt flera gånger ang hur de väljer hästar, dom vill ha dom
som fullblod i huvudet, mentalt allltså, och känsligheten, och därför kan jag säga att ja det är fler som är såna, lättspända osv
Bara att kanske en del dressyrfolk inte är vana vid det direkt -engelska fullblod har väl inte överbefolkat dressyrbanorna direkt....
Att dom vill ha dom
som fullblod mentalt är inte samma som att ha fullblod i stammen, det är en helt annan sak, ska man komma ihåg. Samt att man inte vill ha exteriören eller gången heller (jo skritten kunde dom behöva...) Det är inte rena fullblod man vill ha, absolut inte och det är inte andra jämförelser jag gör. än det mentala och känsligheten.
Jag tror att det som gör det så svårt är att dom
dessutom har väldig rörlighet och gång som gör det ännu mera knepigt för ryttaren, samt att dom ofta som du säger är väldigt ambitiösa. Det min bekant säger är att man får vara väldigt noga, de kan stressa lätt pga missförstånd, däremot. Den här sammanlagda kombinationen är ju i sej inte upplagt för att bli en lättriden häst, om det är hästar av lite kvalité också. Sen har dom väl haft Jazz i många och det har jag förstått är inte helt lätta hästar.
Men vi är överens om att det nog kan upplevas som en genväg på dom, men jag ser det inte som en genväg till samma mål, utan andra mål till viss del, en genväg innebär att man kapar vissa bitar och det lär märkas i slutänden.
Jag håller med Susan att det är att börja i fel ände, helt enkelt, och att det är ett helt annat system att tänka runt utbildning träning och vad man vill ha för resultat. jag gillar helt enkelt inte vägen.
Jag tycker dessutom att det syns i tygelkontakten vilka som har hästen på sätet och att det ger ett helt annat intryck än de som har det här "signalsystemet" mera.
Men visst, det spelar uppenbarligen ingen roll eftersom dom vinner ändå. Eller att lösgjordheten är sämre
Men visst den kan vara dålig hos andra också och även tygelkontakten, men överlag oavsett borde det bedömas, kan jag tycka
Sen kan inte jag bedöma det som domare kan, så jag går bara efter vad jag tycker mej se vilket andra kan tycka är helt fel, som kan mer än jag....
hmmmm svarade nog på allt möjligt nu....