Olika ridsystem

Sv: Olika ridsystem

utan just trigga och balansera på en gräns som ger den där vulkankänslan Sjef själv pratade om redan i filmen från 2002 med Anky.

Hade man talat om människor hade det varit samma som att gå in i en psykos om man råkar passera över gränsen :angel:
 
Sv: Olika ridsystem

Du upprepar dominans!

Då har man inte förstått vad rund o djup innebär- att kunna lägga den i en form där den lättare kan slappna av o jobba genom kroppen.

Om du tycker att det är snällare att använda mer hjälper, man spänner sig antagligen mer o även frustration kan komma med i bilden när tränaren inte är närvarande.


Vissa hästar är mer ängsliga eller av den motsatta sorten.. som vill hålla kollen.
Jag är av den uppfattningen att hästar inte behöver titta på allting runtomkring- sånt som de har sett tidigare.
En del kan vända sig helt om för att blåstirra.
De ska lita på sin ryttare o kunna besinna sig.

Arbetar en spänd häst över ryggen?
Hur ska man annars kunna tävla eller rida ut för den delen:confused:
 
Sv: Olika ridsystem

Då har man inte förstått vad rund o djup innebär- att kunna lägga den i en form där den lättare kan slappna av o jobba genom kroppen.

Fast det handlar ju, tycker jag, mera om hur man kommer till den formen som är rundare, så förbannat svårt är det knappast för en elitryttare oavsett häst att dom inte kan forma hästen och nå dit på andra sätt, men det är som sagt inte det som det handlar om TROR JAG, (vill jag poängtera). Det handlar om att använda ett system och lära in ett system som ger möjlighet till att balansera på den där gränsen, jag kan inte annat än ta till mej vad dom själva säger:confused: Jag tror jag innan mera lagt in egna tolkningar och valt vad jag sett att dom säger.......LÄgger man ihop det känns det rätt tydligt faktiskt.

Min egen (inget annat givetvis - ej att jämföra med nån annan) upplevelse av att rida en spooky häst lugnare är att det behöver inte ens bli en så himla djup och rund form för avspänningen om man inte börjar med att försöka lägga hästen så, och håller på med det, utan går via det "vanliga" takt, lösgörande, rakriktande, (och skiter i nosen - MEN är envis med att ha dom på ytter och inte inner tex), gör man det konsekvent och använder rätt sorts arbete, och inte slarvar, vilket jag har gjort, det kan jag villigt erkänna så är det en bättre väg. Men slarvar lär knappast Anky göra, det Patrik berömmer med Sjef är ju snarast noggranheten med detaljer, så....

Det är bara det att det inte har det syftet som vi kanske tror att dom har. Men jag kan säkert ha fel, jag säger bara vad jag tänker...
 
Sv: Olika ridsystem

Håller helt med om bla detta. Och att i Sjefs system ingår att trigga och kontrollera, för det spektakuklära. Det gillar jag inte. Inte lugna, lösgöra, rakrikta för att sen få energin ur det, utan just trigga och balansera på en gräns som ger den där vulkankänslan Sjef själv pratade om redan i filmen från 2002 med Anky.

Jag är så himla glad att du ser detta flash :bow:
och att du kan formulera det så bra :bow:

Och att du tolkat det annorlunda tidigare handlar väl om att du vill tro människor om gott - och det är ju en bra egenskap
 
Sv: Olika ridsystem

Jag tycker diskussionen är jättespännande, och även jag försöker hänga med på distans. Jag börjar allt mer se det som du, Flash m fl ser, och det gör mig lite irriterad. För jag har sett rätt mycket av Anky och jag tycker fortfarande att hon red jä*ligt skickligt "förr i tiden" (har bl a sett flera privatfilmade filmer på hennes clinics från förr) - hon var en jä*el på att rida lätt superbt t ex. Hon var så mjuk "utanpå" så att säga och hade en fantastisk inre balans. Därför börjar jag känna mig alltmer "lurad". :o Naiv, kan man väl säga.

Nåja, det var en utsvävning, som inte hade med detta att göra.

Ett argument är alltså att LDR lugnar "tittiga" hästar. (Även om det inte är detta som Sjef o co är ute efter, men som "vanliga" ryttare kan vara ute efter?). Vad är det i LDR som lugnar en tittig häst?
 
Sv: Olika ridsystem

Flash svarar egentligen bättre - jag är så "miljöskadad" av mina studier så jag hakar upp mig på att du skriver "lägga dem i en form där de slappnar av"

ja balans är ju en bra början tänker jag och utbildningskalan - eftersom takt kommer före losgelassenheit. :crazy:
sedan är det så självklart för mig att det är rent nonsens att en häst slappnar av bara för att man håller ned huvudet - i så fall behövde inte veterinärer lugnande. Jag tycker du feltolkar hästen grovt

Sedan läser du in annat i orden än jag, jag har inte pratat om mer hjälper utan tydligare - jag tycker att man måste bli tydligare i sin egen koordination och bålstabilitet och inte låta hästen flytta sig (som flash skrev)

HF är ju i stället mer hjälper

från rent psykologsikt perspektiv är en ängslig häst en häst som inte törs gå fram

en kontrollhäst har bara den rollen

men en häst som har ont tappar koncentrationen - det är i själva verket ett tecken på smärta att hästen inte orkar koncentrera sig

Och det är ju här som hästmannaskapet kommer in. Är det bar fråga om en kontrollhäst så kan den titta men inte agera om ryttaren fortsätter att rida och iten själva låter sig flyttas eller hamna i egen affekt. Är det lätt - ingalunda. Men bara för att det är svårt så är det inte samma sak som att slippa

och sin egen frustration - det är verkligen ens eget problem. Bristande tålamod godkänner aldrig att man avstår från utbildnings skalan så länge den är regeln. Vissa kan säga jag skiter i den - men då är det exakt det man gör och det handlar inte om hästen
Och igen från ett psykologiskt perspektiv - hästen lita på den som beter sig förtroendeingivande

Så vill man att hästen skall lita på en så får man visa sig värdig det förtroendet

Vi har precis samma mål du och jag - att hästen skall lita på oss så den är säker ute och på främmande plats

vi har bara olika vägar att nå dit

Jag tycker personligen att har man hästens förtroende så spelar det ingen roll vad som händer - den kommer att lyssna på sin ägare

Men det förtroendet måste man precis som med barn visa sig värdig genom att vara en som man kan hålla i handen när det blåser - istället för att reagera med autkoritet
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Ingenting - men den formen hindrar hästen att visa at den inte är lugn

du vet allt om "the startle reflex" HF hindrar hästen att uttrycka den - effektivt - för den är så svag i den positionen

För den som inte vet vad "the startle reflex" är - så är det när den spänd hästan kortar hela överlinjen och halsen kommer upp så den blir en giraff (om den är modernt byggd)

över tygeln är en minivariant på denna reflex som tjänar flera syften - dels att ha tillgång till benen i flykt, en höjd hals flyttar vikten bakåt, en höjd hals gör att hästen kan se på långt håll.

alla som rider vet att när hästen tappar balansen framåt så reagerar den på två sätt - den springer fortare = mer frekvens. och den höjer halsen - och anses inte gå på tygeln

Alla taktfel och formförändringar ger avdrag

i HF kan man inte ändra formen - man "släcker" som det heter på psykologispråk "the startle reflex"

"Släcker" betyder att hästen inte kommer att göra så mer
 
Sv: Olika ridsystem

Det är lite så mina funderingar gått också, nämligen. Genom att kontrollera hästens synfält dominerar man ju den ganska kraftigt, vilket jag förstått är ett ganska kraftigt dominansmedel för hästen? Sen begränsar ju hästen sitt eget synfält då den går i form, men då erbjuder den detta i förtroende för sin ryttare - och det är inget man "lägger hästen i", så att säga? Hästen ger, istället för att ryttaren tar?

Jag kan förstå att hästen genom att börja arbeta bättre genom kroppen kommer till mera ro, och känner ett "skönare flöde". Men hur ofta ser man det - ärligt talat - bland oss vanliga dödliga? :o Jag ser det iaf inte så himla ofta. Däremot ser jag ofta ryttare som är säkra på att de kan arbeta sina hästar i rund och djup form.
 
Sv: Olika ridsystem

Affekt = upplevelsen av en känsla

Det jag skrev var att bara för att hästen reagerade behövde inte ryttaren också agera känslomässigt genom att bli arg eller rätt eller frustrerad. = olika affekter (ung känslor som påverkar kroppen och tanken)

Så fort man hamnar i affekt så tappar man sig losgelassenheit

Visst är det svårt att inte - men det är ju det som skiljer proffsen från amatörerna

Fio skrev en gång att man skall tänka - det är bara sand när man går in på en Dressyrbana

och den tanken hindrar en från att hamna i "affekt" dvs prestationsångest - rädsla frustration som ligger väldigt nära ilska tex, och då blir man inte snäll i sin hjälpgivning
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Nähä du, det är minsann inte bara sand! Det finns järnbalkar också som gör jävligt ont! ;)
 
Sv: Olika ridsystem

Geni nummer två i tråden (alltså inte ditt inägg ovan - utan ditt förra inlägg inte det med balkarna... Balkarna sitter i väggen och där skall man inre rida hajar du väl )

(och ni andra har ni inte blivit kallade geni än - så är det bara en tidsfråga :D,)

Contribute more :D
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Sen begränsar ju hästen sitt eget synfält då den går i form, men då erbjuder den detta i förtroende för sin ryttare - och det är inget man "lägger hästen i", så att säga? Hästen ger, istället för att ryttaren tar?

Presajsly :bow:

Jag kan förstå att hästen genom att börja arbeta bättre genom kroppen kommer till mera ro, och känner ett "skönare flöde". Men hur ofta ser man det - ärligt talat - bland oss vanliga dödliga? :o Jag ser det iaf inte så himla ofta. Däremot ser jag ofta ryttare som är säkra på att de kan arbeta sina hästar i rund och djup form.

Jag kan inte låta bli att spinna vidare på detta - miljöskadad som jag är :o

vissa är "takers" och andra är "givers" - och jag vet vad hästen föredrar (den är ju levande :o )

Anky är ju inte oskicklig på ngt vis - jag tror mer det sitter i kynnet faktiskt

Och angående det sista; mindre lyhörda människor har det rätt bra - de märker ju inte vad hästen har för åsikt. dvs om den håller med eller inte :o

de har redan bestämt sig för vad hästen tycker och frågar inte den om den håller med
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Ang förr

så om man ser Bonfire i början så ja det var bra :bow:

ngt har hänt på vägen
 
Sv: Olika ridsystem

Jag är så himla glad att du ser detta flash :bow:
och att du kan formulera det så bra :bow:

Och att du tolkat det annorlunda tidigare handlar väl om att du vill tro människor om gott - och det är ju en bra egenskap

Nädå jag är rätt krass när det gäller folk, men jag har väl som Jacko säger sett att hon är en enormt skicklig ryttare och det har väl gjort det svårt att tro att hon valt bort hela den grund hon har ( som system alltså)

Vi blir väl dom flesta här som "snillen spekulerar" i det här, men det man kan göra är att läsa och lyssna vad dom faktiskt har sagt om sitt system, det är inte så komplicerat att hitta. Sjef beskriver tex det klassiska systemet ungefär som Bent Branderups anghängare :angel:

Jag kan inte se hur man kan kombinera det här ridsättet med det klassiska systemet och det säger ju Sjef att man inte kan, så då var det inte ens min amatörgissning längre;)

Jag tycker att videon i början av tråden där Anky demonstrerar själv visar också väldigt tydligt att det är ett helt annat system. Sen kan man faktiskt se en del ang skillnader jämfört med ryttare som verkligen har hästen på sätet. Är det ett mål i ens ridning så kan man inte välja Sjefs system. Så ser jag det. Så vad har man för röd tråd i sin egen ridning:confused: Stämmer det med den?

Jag tror dom som vinner med det här systemet är väldigt skickliga ryttare i grunden, dom hade kanske vunnit ändå, faktiskt. För det finns ju mer i det när man lyssnar o läser, en nogrannhet med detaljer, valet av hästar utöver det vanliga (som då kanske hade krävt mer tid då ev) att Sjef som idrottsmänniska är noga med upplägg på många sätt som handlar om den fysiska träningen, osv.
 

Liknande trådar

Western Tråden är sammanfogad med inlägg från BBtråden. Förstainlägg: http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15341177&postcount=8 /ricca...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 885
Senast: Bewildered
·
Avel Det kan vara intressant att diskutera om treårstestet på Flyinge där det var en hollänsk domare som dömde enligt deras linjära system...
Svar
11
· Visningar
1 913
Senast: Flippeti
·
Utrustning Jag läste precis färdigt det lilla häftet "The Loriner: Opinions and Observations on Bridle-bits and the Suitable Bitting of Horses...
Svar
2
· Visningar
1 330
Senast: HannaZ
·
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 970
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp