Sv: Olika ridsystem
Flash svarar egentligen bättre - jag är så "miljöskadad" av mina studier så jag hakar upp mig på att du skriver "lägga dem i en form där de slappnar av"
ja balans är ju en bra början tänker jag och utbildningskalan - eftersom takt kommer före losgelassenheit.
sedan är det så självklart för mig att det är rent nonsens att en häst slappnar av bara för att man håller ned huvudet - i så fall behövde inte veterinärer lugnande. Jag tycker du feltolkar hästen grovt
Sedan läser du in annat i orden än jag, jag har inte pratat om
mer hjälper utan tydligare - jag tycker att man måste bli tydligare i sin egen koordination och bålstabilitet och inte låta hästen flytta sig (som flash skrev)
HF är ju i stället mer hjälper
från rent psykologsikt perspektiv är en ängslig häst en häst som inte törs gå fram
en kontrollhäst har bara den rollen
men en häst som har ont tappar koncentrationen - det är i själva verket ett tecken på smärta att hästen inte orkar koncentrera sig
Och det är ju här som hästmannaskapet kommer in. Är det bar fråga om en kontrollhäst så kan den titta men inte agera om ryttaren fortsätter att rida och iten själva låter sig flyttas eller hamna i egen affekt. Är det lätt - ingalunda. Men bara för att det är svårt så är det inte samma sak som att slippa
och sin egen frustration - det är verkligen ens eget problem. Bristande tålamod godkänner aldrig att man avstår från utbildnings skalan så länge den är regeln. Vissa kan säga jag skiter i den - men då är det exakt
det man gör och det handlar inte om hästen
Och igen från ett psykologiskt perspektiv - hästen lita på den som beter sig förtroendeingivande
Så vill man att hästen skall lita på en så får man visa sig värdig det förtroendet
Vi har precis samma mål du och jag - att hästen skall lita på oss så den är säker ute och på främmande plats
vi har bara olika vägar att nå dit
Jag tycker personligen att har man hästens förtroende så spelar det ingen roll vad som händer - den kommer att lyssna på sin ägare
Men det förtroendet måste man precis som med barn visa sig värdig genom att vara en som man kan hålla i handen när det blåser - istället för att reagera med autkoritet