Sv: Olika ridsystem
Lite svårt att svara på det du skriver då det tar ett tag att lista ut vad jag har skrivit och det du har skrivit
Du skriver att din häst inte har några spänningar i kroppen - är den helt lealös som en trasa undrar jag? Rör den sig för en 10 hela tiden?
Vi verkar definiera spänning helt olika, liksom lösgjord - så länge hästen inte går i equilibrium så har den spänningar där den inte ska ha dem - och för lite spänning där den borde vara dvs i hållningen
Det jag ser generellt är att många utifrån utbildningskalan jobbar på helt fel sak - de är så fokucerade på att hästen skall ............. (valfritt ord )- så de hindrar hästen att att arbeta med en hållning
Jag har inte kopplat samman HF och lösgjordhet i samma sekvens.. vad jag spekulerade i var att med HF så slappnar de av och sedan kan tas upp i en "normal" form och däri hitta losgelassenheit. HF för mig ser ut som ett sätt att hålla hästen på mattan. En sorts graman utan att ha extratyglar.
de kan inte slappna av i HF
Problemet är att med denna starka kontroll så hindras hästen att arbeta korrekt - när den kommer upp därur så har den inget lärt eller tränat ang att hitta balans bakifrån, och arbeta över ryggen. den har tvärtom hindrats att hålla balansen med sin hållningsmuskler
Den har tvinnagts till ett helt konstlat rörelsemönster - inte det som reflexmässigt initierats och fortgår autamotaiskt beroende på hur muskler är ihopkopplade via ligament och fascior (bindvävsplattor)
Bara som ett exempel så är trapezius ( rör övre bogbladet) helt beroende av att bli anspänd bakifrån annars kan den inte jobba. Likaså övertränas Latsar (drar frambenet bakåt) så att hästen inte kan sträcka benet naturligt framåt och bli framåtgripande - hästen kommer att "trampa luft"
För mig blir det helt baklänges - först hindra man hästen att arbeta - sedan säger man arbeta
När man kan komma till en naturlig avspändhet som inte är påtvingad hästen genom att arbeta _med_ den, istället för mot.
Igen många säger - det behövs på min häst - ja jag håller med Flash - den
ryttaren behöver det
Jag säger bara det - kolla in Kalman de Julenkas video och se vad som händer med en hästs kvliteter med en ryttare som inte kan hjälpa hästen - det tar två minuter - klart den ryttaren känner ett behov av att göra på annat sätt...
Men där är ju ett vägskäl - vill man lära sig rida som den ordinarie ryttaren - eller skyller man på hästen och säger "den behöver"
Jag hade ett samtal med min tränare som gav mig alla dessa koordinationsövningar
Hon säger att många vill inte ta eget ansvar för sin ridning - de vill inte sitta med dessa övningar och känna efter - de vill att tränaren skall lära dem - de vill bli passivt matade
Den tränaren sa alltid; "JAG kan inte lära dig rida - det måste du göra själv. Och vid varje fråga så skickade hon tillbaka en och sa PROVA
I min värld så den som inte vill ta ansvar för sin egen kropps inverkan - skyller på hästen - att den behöver
Bevisligen behöver ingen häst detta - då de kunnat ridas normalt av andra.
Att säga hästen behöver - är att inte ta ansvar i min värld. Det är inte hästen som rider - det är ryttaren
KL nånstans - för det är inte personligt till Malinsky - jag diskuterar generellt