Olika ridsystem

Sv: Olika ridsystem

Ja jag tror det tar längre tid, som nån skrev Sjef hade kanske behövt två år till på sin för att nå dit.

Men vore det inte märkligt om vissa hästar inte skulle kunna tränas enligt samma grundprinciper som alla andra, (som givetvis anpassas efter varje häst) det måste återigen bero på hur man uppfattar utbildningssystemet, :confused: Så himla annorlunda är inte de här hästarna att man skulle behöva göra om systemet, det köper jag inte. Hästar som är speciella även i psyket har väl alltid funnits:confused:

Min tränare skall få hem en sådan häst från Holland :d Men hon rider ju klassiskt och tänker inte ändra sig så det skall bli intressant att se hur det kommer gå
 
Sv: Olika ridsystem

Min tränare skall få hem en sådan häst från Holland :d Men hon rider ju klassiskt och tänker inte ändra sig så det skall bli intressant att se hur det kommer gå


det där tänket att de nya sport hästarna, särskilt de Holländska, är så speciella att de kräver en helt ny träningsmetod, är nog det smartaste sälj greppet genom tiderna. Uppenbarligen köper folk det också, till höger och vänster.
 
Sv: Olika ridsystem

Fast holländarna som jag ser är dunder-på- G.

Jobbar nästan "ihjäl" sig. Superduperambitiösa.
 
Sv: Olika ridsystem

Det betvivlar jag inte, men att det för den skull inte skulle gå att nå framgång genom att rida dem klassiskt,eller att de skulle behöva ett helt eget, unikt system, är för mig rena floskler.
 
Sv: Olika ridsystem

det finns forskning, döär det visats att hästarna får blödningar på luft-/ matstrupe, nackkotorna blir negativt påverkade osv. Framförallt blir de ofta framtunga och belastar frambenen ytterligare, bakbensaktivitet kan man ju glömma och en lösgjord rygg vetefan...

usch vad hemskt!
Med detta som facit borde det väl inte vara svårt att sätta stop för denna slags ridning tycker man.

delvis *kl*

Satt i ett intressant samtal häromdagen ang just detta ämne. Personerna i fråga är duktiga ryttare som rider på hög nivå. Jag könde att jag var tvungen att fråga lite ang vad de tyckte som all denna hysteri ang form och ridstilar.
Svaret jag fick av dem var att hästen SKA KUNNA ridas i ALLA former rollkur, högt, lågt, djuppt, lång, kort, you name it!
Helst skulle de vilja gå igenom alla dessa former under ett vanligt ridpass (dessa hästar går ca 30 min om det inte är någon speciell träning eller annat)
När jag satt och pratade med dem så lät allt väldigt logiskt och de poiängterade att ingen slags form frå bli monotom...

har själv inte hunnit tänka igenom allt vi pratade om, men som jag kände då lät det väldigt logiskt
 
Sv: Olika ridsystem

Min tränare skall få hem en sådan häst från Holland :d Men hon rider ju klassiskt och tänker inte ändra sig så det skall bli intressant att se hur det kommer gå

Ja, intressant att höra, du får förmedla hur det funkar:laugh:

En bekant som är en duktig dressyrryttare har en som hon köpte från Holland för något år sen, hon har inte haft några problem med att rida klassiskt på den vad hon säger. Hon har aldrig haft en så ambitiös och samtidgt känslig häst, säger hon. Den kräver mer för att det inte ska bli missförstånd, men ingenting som egentligen har varit problem. Tvärtom, hon är otroligt nöjd med den även om hon inte tävlar fn, (två småbarn tätt bla), men ska väl komma igång mera snart igen så får vi se.
 
Sv: Olika ridsystem

Satt i ett intressant samtal häromdagen ang just detta ämne. Personerna i fråga är duktiga ryttare som rider på hög nivå. Jag könde att jag var tvungen att fråga lite ang vad de tyckte som all denna hysteri ang form och ridstilar.
Svaret jag fick av dem var att hästen SKA KUNNA ridas i ALLA former rollkur, högt, lågt, djuppt, lång, kort, you name it!
Helst skulle de vilja gå igenom alla dessa former under ett vanligt ridpass (dessa hästar går ca 30 min om det inte är någon speciell träning eller annat)
När jag satt och pratade med dem så lät allt väldigt logiskt och de poiängterade att ingen slags form frå bli monotom...

har själv inte hunnit tänka igenom allt vi pratade om, men som jag kände då lät det väldigt logiskt

Men om du läser i tråden så handlar det inte om olika form, för det är ju sant att man ska kunna variera formen och det vill nog alla göra, så det är inte konstigt alls. Man SKA variera formen under ett pas.
Att gå djupt en kort stund kan nog också de flesta välridna dressyrhästar på högre nivå göra, men det handlar inte om det utan om hela ridsystemet, och syftet och HUR man rider i den formen, bla syftet med att rida så långa stunder. :idea:

Men jag tror att många precis som dina vänner tänker att det är samma sak, bara att dom rider den där djupa formen också, och sen kan man vara för eller emot det, dvs det som är rollkurformen. tror dom.

Men det ÄR inte samma sak alls som den klassiska ridningen och det var för att fler skulle fundera över den frågan också, som jag startade tråden:laugh: Sjef Janssen själv liksom Anky säger att det är ett helt annats system, så det är det. Sen kan det vara bra att sätta sej in i vad som skiljer tyckte jag i alla fall.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olika ridsystem

Jag frågade:
Jag blir nyfiken på hypotesen att deras hästar är mindre lösgjorda . Är det anspänningen i musklerna du tittar på? Eller på vilket sätt ser du detta??? Bara en allmän känsla eller något konkret att ta på?? *nyfiken*
Flashlight svarade:
Men jag tittar på rakhet i kroppen (inte att förväxla med rakriktning) följsamhet även i böjningar, att hästen sitter ihop även i den bemärkelsen s a s. Jag vill inte ta bort deras egenskaper alls, jag gillar som sagt verkligen hästarna, men min känsla blir att deras enorma smidighet och kraft och energi ger intryck av något som kanske mera är hästens sätt att röra sig. :confused: Man kontrollerar den energin och släppper fram den.

Nu efter Scandinavium och PK's ritter så funderar jag på om du tycker att det även syns på Scandic att han är mindre lösgjord?? Att han inte sitter ihop som de klassiskt ridna hästarna och är mindre följsam i böjningarna?
 
Sv: Olika ridsystem

Jag tycker att Scandic är mjuk fin och vältränad, men också en lite annan typ av häst och troligen (jag vet självklart inte, har ingen aning) mer lättriden än de typiskt holländska som Painted Black, Premier, Parzival, Krack C, osv.

Jag tycker att Sjef-ridningen syns emellanåt, men mindre än på tex Parzival vilket jag som sagt tror har med häst att göra.

Så nej det syns inte lika tydligt som på en del andra hästar, men jag tror det skulle göra det om det var en annan typ av häst men det är bara mina synpunkter.
Dessutom spelar det ingen roll, jag gillar inte systemet ändå eftersom man inte strävar efter grunderna och ha hästen på sätet så som jag anser är det rätta sättet att arbeta hästar.

Deras syn på fysisk träning är en annan sak och bra.
 
Sv: Olika ridsystem

Ja men är han lösgjord för det? Eller avspänd? Det är ju inte samma sak:confused: För mej är det mera förutsättningen att kunna bli lösgjord, det är en del av det som kommer innan - balansen, tänker jag.

det är lösgjord jag menar.

Ja jag tror det tar längre tid, som nån skrev Sjef hade kanske behövt två år till på sin för att nå dit.

Men vore det inte märkligt om vissa hästar inte skulle kunna tränas enligt samma grundprinciper som alla andra, (som givetvis anpassas efter varje häst) det måste återigen bero på hur man uppfattar utbildningssystemet, :confused: Så himla annorlunda är inte de här hästarna att man skulle behöva göra om systemet, det köper jag inte. Hästar som är speciella även i psyket har väl alltid funnits:confused:

Klart att alla kan tränas efter samma grundprinciper, men det jag menar är att vissa typer av hästar passar bättre för en annan, icke traditionell träning? Har vi inte suttit på en sådan typ av häst så vet vi ju inte..

Jag säger inget om någon metod, men det ser f_nimej inte trevligt ut för pållen.
 
Sv: Olika ridsystem

Citat:
Ursprungligen postat av malinsky
kl

Om jag utgår från min holländare så är han en osäker individ som behöver en dominant ridning, kan mycket väl tänka mig hyperflex av någon som behärskar det tror jag han skulle gilla i en liten omfattning. Denna dominanta ridstil, stretchen och lösgjordheten i skallen so kommer av att "hänge sig" såsom hästarna gör när de rollas.här måste jag stoppa upp lite, och bara undra lite ang din tolkning Hänge sig? vet inte vad du menar med det? Du ser hängivenhet en annan underkastelse Underkastelse är ett bättre ord. Men vad jag ser är att de lägger sig i ryttarens händer, om de hänger eller underkastar sig - vem vet? För det är inte roll i spänning jag menar. När lösgjordheten uppnås i skallen (återigen utifrån mina egna erfarenheter) finns det inte heller något motstånd i kroppen. Nja jag håller nog mer med Flash där att om hästen är avspänd psykiskt så kan den komma till balans i kroppen. Jag har svårt för resonemanget ang "mottstånd" som om det vore någon slags ovilja till arbete, då det som tolkas som motstånd faktiskt har en funktion -det är ett skydd. sorry, nu pratar jag om min häst :) När han är lösgjord i skallen så är han med, lyhörd och "på hjälperna" Jag kan INTE spekulera i andras hästar då jag inte har ngn aning om vad som händer där

Om vi har kommit så lång i diskussionen att vi talar om HF som ett sätt att dominera, så är det ju också ett sätt att hondra hsäten att använda sina skyddreeflexer - alla osm suttit på enhsät vet att tappar den sin balans så åker huvudet upp som en flytkork. och för mig finns då två vägar att gå. Antingen jobba på den gemensamma balansen så man tappar den midnre sällan - eller hindra hästen att hitta balansen med sin hals. För mig blir det som att klippa svansen av en ekorre. Eller knyta ihop armarna på en lindansare

Och har kan man ju återkoppla till domare - för det är så viktigt att hästen är stadigt på tygeln dvs inte flaxar med halsen - men hur det åstadkoms missas ju. Så länge man lär hästen att håll huvudet still - no matter what - så kan bakbenen vara i korpilombolo.

Jag säger ingenting om att man några språng rider hästen en aning överböjd för att förstärka pilbågen - men OM man gör det så skall man vara väldigt säker på att man själv sitter rätt - för annars kommer hästen reagera mot och försöka ta sig upp igen.

Då kan man tänka åt två håll igen. Hoppsan detta blev inte bra - eller jag böjer nog lite mer ja ... Böjer man tillräckligt så blir ju hästen helt försvarslös och det spelar ingen roll om den trampar snett eller whatever - den går som en klocka i alla fall

Vad man har gjort då är ju att man anpassat sig till ett bedömninsgsystem som ser missar som ett större problem än att hästen inte ens har en godkänd lätt C form



Hans spänningar finns endast i skallen, slappnar han av där sitter det inte heller fast något i kroppen. Hur "vet" du det. Därför att han inte har några spänningar i kroppen
Hur bedömmer du om hästen är fysiskst avspänd - för eftersom det i Losgelassenheitsbegreppet ingår den rörliga ryggen och den inte kan röra ryggen så i HF - så blir det du skriver inte logiskt Jag har inte kopplat samman HF och lösgjordhet i samma sekvens.. vad jag spekulerade i var att med HF så slappnar de av och sedan kan tas upp i en "normal" form och däri hitta losgelassenheit. HF för mig ser ut som ett sätt att hålla hästen på mattan. En sorts graman utan att ha extratyglar. Sen hur hästarna reagerar på överstretchen vet jag ju såklart inte

Allmän fråga - Vilka kvitton visar hästen på att den är Lösgjord?


Jag har skrivit det förut - men jag vet vad hyperflex gör för min egen kropp. Den energin som alstras när man är i "tävlingskondition" och i det genomstretchar/överstretchar kroppen.. det är en energikick som heter duga - man kan hoppa över berg!! Kanske är det samma för hästarna?


Que :confused: Vad menar du med överstrech?
Menar du att om man blivit hindrad och motståndet försvinner?

Vad säger sjukgymnasten om uttänjda ligamet?

Har du muskler för det och tar det försiktigt och ökar stretchen för varje gång så håller du ihop ändå. Men det är inget för vanliga otränade/omusklade svenssons att utföra. Likväl som det kanske inte heller kan utföras på vilken häst som helst heller.. återigen, det är bara funderingar och spekulationer från min sida. Jag sitter inte på några svar. jag vet bara hur min häst fungerar.
 
Sv: Olika ridsystem

Delvis knapplån

Oerhört intressant tråd. Jag följer den med spänning. Nu har jag tittat igenom alla klipp från YouTube också och spånat lite.

Skulle det inte vara spännande att se de bästa byta hästar med varandra under en vm-final (och gärna på lägre nivåer än så) så som det gjorts i hoppning? :d Jag hade suttit som klistrad - helst på plats men åtminstone framför dumburken.
Ja visst vore det spännande:d

En annan tanke jag fick in i min skandinaviskt blonda skalle var hur spännande det vore att ha testryttare i sadeln på de högst placerade hästarna. Jag själv bara älskar att se dem i sadlarna och höra testryttarnas omdömen under bruksprovet - tänk om man hade kunnat spinna vidare på användandet av dessa. :idea: Är utbildningsstegen lika viktig som den förmodas vara kan jag inte direkt se att detta vore något problem - tvärtom.
Egentlige hände ju något liknande på Balkenhols clinic. Inte så att han uttalade ngt men man fick ju se hur mycket han gjorde bättre. vet iten om det var därför som samma ryttare inte kom tillbaka

Och så en vädjan till Susan: Kan du vara så snäll och utveckla vad Isabelle "gör mer"? Jag är verkligen inte ute efter några personangrepp utan uppriktigt intresserad att höra vad du har att säga. Och om du har mer att dela med dig av till oss som är intresserade att lära oss mer om rörliga höfter och schvungande ryggar så bara ös på. Du skrev om jag inte missminner mig att Sally Swift hittat rätt (inte exakt citerat) men inte kunde lära ut det. Eller liknande
Jag köpte min nordis som 3 åring samtidigt som Sallys bok kom ut. Och med den fick jag en förståelse för hur ryttarens inverkan upplevs av hästen och hur dess protester ser ut. Däremot var hennes instruktioner inte tillräckligt "hands on", ochjag förstår dem först senare när jag behärskar dem bättre

de fyra buggstenarna rakt upp och ned säger i alla fall mig ingentin rakt upp och ned

1/ Mjuka ögon
2/andning
3/centrering
4/ byggklossar



1/ Losgelassenheit hos ryttaren - dvs fri från spänning - och är egentligen samma sak som att koppla på högra hjärnan i stället för den vänstra och på så sätt bli mottaglig och lyssna på hästen via rumpan
2/ låg tyngdpunkt
3/kontroll på tyngdpunkten
4/ hållning

Utan det första kan man inte känna av hur den egna kroppen beter sig - och då kan man inte kontrollera den - och följaktligen inte kommunicera med den hjälp som har direktinverkan på hästen

Ovanstående tycker jag alla som har en statlig tysk utbildning behärskar - de kan inta sätta ord på det - för detta har de lärt sig med sin högra hjärnhalva med ett helt gäng övningar




forts följer
 
Sv: Olika ridsystem

I artikeln om Heike Funk Hess - hittar jag de övningar jag själv har fått göra för att lära mig känna av var jag har min tyngdpunkt och hur jag kan påverka hästen med den

En övning som varit upp till diskussion här är att på en ganska lång tygel rida hästen i en fyrkant utan stöd av vare sig ridhusets väggar eller ridbanans staket

Då vänder man med sina axlar och inte genom att dra i innertygeln, man skall också hålla hästen rak mellan hörnen utan att ta till korrigerande hjälper då måste man lära sig kontrollera hästen med vikten. Och använda Sallys fyra hörnpelare. Jag skulle kanske säga at Sally har orden - Tyska statliga ridskolan har övningarna men inte orden :crazy:

Sedan är det såhär, att börjar du dansa balett så får du stå vid räcket ganska många månader och vifta med ena benet - ena armen och på sin höjd göra en plie (nigning)

Så är den statliga ridutbildningen man får lära sig gå innan man kan springa. men sedan är det upp till eleven - hur motiverad är den att göra dessa repetitioner inte vet jag men 100 000 gånger så att det blir ryggmärgsreflexer att hålla koll på sin tyngdpunkt.

Viss tyckte tränaren var värdelös - man fick ju bara skritta på dennes lektioner. ( för henne var alla gångarter ok dock - ansåg man sig klara övningen i galopp VASSEGO. Nja man hann ju inte det där i galopp i början :D:angel: Men så småningom så. hela hösten så skrittade jag - hela vintern så travade jag dessa övningar i snön. den bromsade upp så helt utan tygel (bara inverkade om den ville gå över tygeln) red vi fyrkant. Och sedan till våren så var det inte så omöjligt att göra samma övning i galopp (inte på jordbävningsnordis skall jag villigt erkänna och som intresseklubben redan har antecknat :angel::D )

Givetvis fanns andra övningar för att lära sig känna var man hade sin egen ända och hästens och bogar och tyngdpunkt också

Sally beskriver lättridningstekniken halvbra - hon är noga med att poängtera att underlivet skall över framvalvet och inte rumpan peta ut bakåt som på en anka. men men Mary Wanless är mer specifik och visar att nja man måste tillochmed resa sig med lårets framsida - men OM man behärskar det så oj vad man kan få med sig hästen i en framåt nedåt.

JÄmför där gärna Werh och von Grunsven där för Anky har balansen ja - men hennes häst trampar ju bara luft som en sysmaskin :grin: den tar inga rediga kliv in i handen. Jag tror sally skriver att man skall centrera där ovanför framvalvet, Igen så har Wanless än bättre beskrivning - hon kallar det bear down och det innebär öka buktrycket - och konsten att göra det vid rätt tillfälle sållar agnarna från vetet

Detta kallas idag populärt bålstabilitet - men kaninte riktigt läras tu på ett sätt som passar ridning - för för det är just det som ho Isabell har - som fan_ likväl har hon det under rörelse - hennes rumpa går som på en rumbadansare - för hon slappnar av i rätt muskler (mjuka ögon) andas rätt ( låg tyngdpunkt - vilket är ett måste för riktig bålstabilitet) hon har balans ( centrering av kroppsmassan perfekt kring tyngdpunkten) the pelvic tilt - för rumba :D (dvs kontroll på sina byggklotsar)
och därför kan hon gasa som en dåre och ändå ta upp mjukt





(internet här nere är så långsamt att jag gett upp om att leta upp inlägg). Jag känner precis likadant: jag hittar PUNKTEN att sitta i (jag upplever det mer som i än på) Wanless kallar det "plug in"på våra hästar men inte sjutton lyckas jag förmedla det till dottern: hon anser mig mer eller mindre vara idiot och fiskar med händer och korrigerar med skänkel. Själv gör jag inte ett dugg när jag sitter rätt utom att ibland vänta på hästen (får oftast sitta upp för att reda ut dotterns problem och då är det mer regel än undantag att hästen i fråga är uppstressad p g a brister i kommunikationen).

Men har dottern fått tid att göra dessa övningar - är hon motiverad att lära sig "känna" var hon och hästen är.

En och annan är naturbegåvning och mycket av detta lär man sig om man är lyhörd genom att rida terräng, men många behöver dessa övningar och om man ser på hur deras hästar kan ha rätt kontakt dvs kliva in i handen utan att ligag på bettet så gör det ju susen med ryttarbalans och kontroll och övningar behövs



Allmän reflektion: Jag vore oerhört tacksam om alla kunde försöka uttrycka sig så att även idioter som jag hänger med.
Krocket

Säg till om du inte hänger med.

Jag gick bara igenom första kapitlet i Sallys första bok - men vad det handlar om är ju olika lager av koordination. Först när vi kan balansera på hästen så kan vi ju på ett vettigt sätt påverka den med våra små balansjusteringar

ska glutta mer i böckerna när jag får tid
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Och då är ju du och flash eniga -du skriver underkastelse - och flasch talar om dominans

KL

Och ja rider man bara med hjälper som kan klassas som negativ förstärkning - då är det ju just det man gör

och då blir det mer domptera än Dressyr för mig.
För Klassisk Dressyr handlar först och främst om sätes hjälper.

Holländare upplever säkert att de använder sätet - men inte alls på samma sätt som de som sitter i hållning och med låg tyngdpunkt

Och det syns på en massa saker - men ffa på upptagningarna, men det är ju skitsamma också om det bara handlar om att få stop vid rätt bokstav och inte hur
 
Sv: Olika ridsystem

När lösgjordheten uppnås i skallen (återigen utifrån mina egna erfarenheter) finns det inte heller något motstånd i kroppen. Hans spänningar finns endast i skallen, slappnar han av där sitter det inte heller fast något i kroppen.

Ja men är han lösgjord för det? Eller avspänd? Det är ju inte samma sak För mej är det mera förutsättningen att kunna bli lösgjord, det är en del av det som kommer innan - balansen, tänker jag.

Sitter och tänker efter lite mer nu och det är nog olika. Ibland är det det som skapar förutsättningarna och ibland så är det det sista lilla som krävs för för att han ska bli helt lösgjord.. Det är inte heller svart eller vitt.
 
Sv: Olika ridsystem

Klart att alla kan tränas efter samma grundprinciper, men det jag menar är att vissa typer av hästar passar bättre för en annan, icke traditionell träning? Har vi inte suttit på en sådan typ av häst så vet vi ju inte..

Fast varför skulle hästarna "behöva" en annorlunda träning? För att....? Vilka av deras egenskaper skulle motivera ett annat system där man går ifrån de klassiska grunderna och som ju inte handlar om raser utan alla hästar:confused:
Man kan väl mycket väl variera inom det systemet utifrån hästens behov, och det gör man väl alltid?

Jag tror snarare att det är ryttarnas behov av annat på de hästarna i så fall. Det är hästar som det kanske (spånar jag bara) skulle ta år av längre tid för att utbilda och man har inte den tiden, det kanske skulle innebära att man inte kunde använda de hästarna alls:confused:


Jag säger inget om någon metod, men det ser f_nimej inte trevligt ut för pållen.

Nej men rollkuren är en del av metoden, så det hänger nära ihop.

HF för mig ser ut som ett sätt att hålla hästen på mattan. En sorts graman utan att ha extratyglar

Ja, absolut. Och för att kunna trigga fram den där nerven och explosiviteten och behärska den, för då blir det, om de lyckas med det, väldigt spektakulärt.
Det ger intrycket av kraft. (och det där har som sagt Sjef uttalat sej om att det är viktigt)
 
Sv: Olika ridsystem

:bow::bow::bow: Tack för att du tog dig tid att svara!

Angående dottern tycker jag att jag försökt förklara redan från början. T ex fick hon rida utan att titta väldigt mycket när hon började på allvar som 6-åring. Jag fick mig en funderare nu när du skrev om terräng. Tyvärr har vi inte kunnat komma ut så mycket där vi bor nu men jag ska ta tag i det. Själv red jag i åratal enbart ute i terräng innan jag "uppgraderade" mig till stall med ridbana. Så här i efterhand är jag inte så säker på att verkligen blev en uppgradering... :angel: I den bästa av två världar väljer jag tillgång till både ridbana och terräng men jag vet nu att om jag bara kan välja det ena är det terrängen som gäller.

;) Krocket - letar boende med bra uterittmöjligheter.
 
Sv: Olika ridsystem

Fast varför skulle hästarna "behöva" en annorlunda träning? För att....? Vilka av deras egenskaper skulle motivera ett annat system där man går ifrån de klassiska grunderna och som ju inte handlar om raser utan alla hästar:confused:
Man kan väl mycket väl variera inom det systemet utifrån hästens behov, och det gör man väl alltid?

Nej, jag tror inte att hästarna "behöver" en annorlunda träning. Jag tror att det helt klart är en genväg. Jag har träffat på en del holländare och de är som min, stissiga hästar med mycket i skallen.. spända, spända och åter spända. Det är ju självklart fler än holländarna som är sådana, men tex den tjej jag köpte min av har tre till hemma i stallet hon samtliga tävlar svår dressyr på och hon upplever samma problem. Största svårigheten är spänningarna, och att det tar tid innan de slappnar av i skallen - pratar här mognad och utbildning (utbildningsskalan här jajjemän :D ) innan de mentalt varvar ned. Men ack så samarbetsvilliga :love:

Att använda roll på en sådan typ av häst - att dominera så pass mycket att de lämnar över ledarskapet till ryttaren så de slappnar av. Jag vet inte.. men jag kan tänka mig att det ÄR en genväg. Har det inte diskuterats låg form = avslappning a la gå och beta här tidigare?

Sen så har vi snacket om stretch och det har jag bara egna erfarenheter av och de kanske inte kan appliceras på hästar.
 
Sv: Olika ridsystem

Lite svårt att svara på det du skriver då det tar ett tag att lista ut vad jag har skrivit och det du har skrivit

Du skriver att din häst inte har några spänningar i kroppen - är den helt lealös som en trasa undrar jag? Rör den sig för en 10 hela tiden?

Vi verkar definiera spänning helt olika, liksom lösgjord - så länge hästen inte går i equilibrium så har den spänningar där den inte ska ha dem - och för lite spänning där den borde vara dvs i hållningen

Det jag ser generellt är att många utifrån utbildningskalan jobbar på helt fel sak - de är så fokucerade på att hästen skall ............. (valfritt ord )- så de hindrar hästen att att arbeta med en hållning

Jag har inte kopplat samman HF och lösgjordhet i samma sekvens.. vad jag spekulerade i var att med HF så slappnar de av och sedan kan tas upp i en "normal" form och däri hitta losgelassenheit. HF för mig ser ut som ett sätt att hålla hästen på mattan. En sorts graman utan att ha extratyglar.

de kan inte slappna av i HF

Problemet är att med denna starka kontroll så hindras hästen att arbeta korrekt - när den kommer upp därur så har den inget lärt eller tränat ang att hitta balans bakifrån, och arbeta över ryggen. den har tvärtom hindrats att hålla balansen med sin hållningsmuskler

Den har tvinnagts till ett helt konstlat rörelsemönster - inte det som reflexmässigt initierats och fortgår autamotaiskt beroende på hur muskler är ihopkopplade via ligament och fascior (bindvävsplattor)

Bara som ett exempel så är trapezius ( rör övre bogbladet) helt beroende av att bli anspänd bakifrån annars kan den inte jobba. Likaså övertränas Latsar (drar frambenet bakåt) så att hästen inte kan sträcka benet naturligt framåt och bli framåtgripande - hästen kommer att "trampa luft"

För mig blir det helt baklänges - först hindra man hästen att arbeta - sedan säger man arbeta :confused:


När man kan komma till en naturlig avspändhet som inte är påtvingad hästen genom att arbeta _med_ den, istället för mot.

Igen många säger - det behövs på min häst - ja jag håller med Flash - den ryttaren behöver det

Jag säger bara det - kolla in Kalman de Julenkas video och se vad som händer med en hästs kvliteter med en ryttare som inte kan hjälpa hästen - det tar två minuter - klart den ryttaren känner ett behov av att göra på annat sätt...

Men där är ju ett vägskäl - vill man lära sig rida som den ordinarie ryttaren - eller skyller man på hästen och säger "den behöver"

Jag hade ett samtal med min tränare som gav mig alla dessa koordinationsövningar

Hon säger att många vill inte ta eget ansvar för sin ridning - de vill inte sitta med dessa övningar och känna efter - de vill att tränaren skall lära dem - de vill bli passivt matade

Den tränaren sa alltid; "JAG kan inte lära dig rida - det måste du göra själv. Och vid varje fråga så skickade hon tillbaka en och sa PROVA

I min värld så den som inte vill ta ansvar för sin egen kropps inverkan - skyller på hästen - att den behöver

Bevisligen behöver ingen häst detta - då de kunnat ridas normalt av andra.

Att säga hästen behöver - är att inte ta ansvar i min värld. Det är inte hästen som rider - det är ryttaren


KL nånstans - för det är inte personligt till Malinsky - jag diskuterar generellt
 
Sv: Olika ridsystem

Att sluta göra motstånd är inte att slappna av

En häst som slutar göra motstånd är deffinitivt inte avspänd i "skallen".

"I skallen" är dessutom ett förlegat uttryck - det handlar om stresshormoner i blodet, hjärtfrekvens mm Ja igen Centrala nervsystemet :grin:

Medicinskt korrekt uttryckt handlar det om att stressen slutar synas på ytan i form av rörelseuttryck i HF - men det syns ju på andra saker för den som läser häst enligt utbildnings skalan
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Western Tråden är sammanfogad med inlägg från BBtråden. Förstainlägg: http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15341177&postcount=8 /ricca...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 885
Senast: Bewildered
·
Avel Det kan vara intressant att diskutera om treårstestet på Flyinge där det var en hollänsk domare som dömde enligt deras linjära system...
Svar
11
· Visningar
1 913
Senast: Flippeti
·
Utrustning Jag läste precis färdigt det lilla häftet "The Loriner: Opinions and Observations on Bridle-bits and the Suitable Bitting of Horses...
Svar
2
· Visningar
1 330
Senast: HannaZ
·
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 970
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp