Olika ridsystem

Sv: Olika ridsystem

När lösgjordheten uppnås i skallen (återigen utifrån mina egna erfarenheter) finns det inte heller något motstånd i kroppen. Hans spänningar finns endast i skallen, slappnar han av där sitter det inte heller fast något i kroppen.

Ja men är han lösgjord för det? Eller avspänd? Det är ju inte samma sak:confused: För mej är det mera förutsättningen att kunna bli lösgjord, det är en del av det som kommer innan - balansen, tänker jag.


Är det skillnad på hästmtrl som "passar" för ett sådant ridsystem? Ett halvblod av den gamla typen känns ínte som den mest optimala? De holländare jag har träffat har samma mentala stress / spändhet som min häst, kan det vara så att de ÄR så och kräver annan ridning - kanske anledningen till att man tar dessa genvägar för rider man enligt utbildningsskalan så tar det förbannat lång tid innan de mentalt slappnar av?

Ja jag tror det tar längre tid, som nån skrev Sjef hade kanske behövt två år till på sin för att nå dit.

Men vore det inte märkligt om vissa hästar inte skulle kunna tränas enligt samma grundprinciper som alla andra, (som givetvis anpassas efter varje häst) det måste återigen bero på hur man uppfattar utbildningssystemet, :confused: Så himla annorlunda är inte de här hästarna att man skulle behöva göra om systemet, det köper jag inte. Hästar som är speciella även i psyket har väl alltid funnits:confused:

Jag är annars rätt bra på att alltid tänka ut nya sätt att göra saker, ompröva osv, så det är inte nya tankar jag är emot, utan det här handlar om en väldigt annorlunda grundidé, det är det jag har insett.:cool:

Ang stretch så jag tror det är bra att stretcha och vissa överböjer hästar för att stretcha kortare stunder (inte halvtimmar och timmar:cool:) vilket jag tror är en helt annan sak på en elithäst och en hobbyhäst precis som på en elitgymnast och mej:angel:

Men det jag har insett är att det handlar inte om det. Om det vore så, men grundsystemet vore detsamma, då skulle det vara en annan sak, en annan diskussion.
Men jag tror nu man behöver sätta sej in i och ta ställning till om ridsystemet (där rollandet fyller en viktig funktion för resten av konceptet) är ok och ger de kvalitéer man enligt utbildningsskalan ska uppnå:confused:
Så som dom säger själva, är det ett helt system och ett annorlunda system -som hänger ihop och inte kan användas i delar.
 
Sv: Olika ridsystem

Ja när du säger det är det ju balansen jag inte fixar, givetis. Men låser jag mig kan jag sitta rakt på hästen. Dock inte med hästen och jag stör den.
Nackdelen med att diskutera på buke när man är så trött att man inte vet vad man heter är att man kanske säger saker innan man tänkt över dem. Iaf i mitt fall. ;)

När jag säger lyfta handen så menar jag inte lyfta halsen. Jag menar att den ska suga upp underhalsen i höjd som innan. Allt som sker är att underhalsen sugs upp och man får en annan välvning framför manken. Och rider man rätt bakifrån så får man bättre förutsättningar för att kunna forma till hästen baikifrån när den inte är i spänning och blockerad fram.
Dock måste sättet hästen och ryttare gör och svarar för detta läras in, i olika mån.
Det ser absolut inte ut som när PK, PK, CS eller CD gör. Det är en annan typ av ridning. Det här är i en betydligt lägre form och med mer ridning bakifrån. Pilbågen får aldrig någonsin släppa. Då har man gjort fel. Detta är också en korrigeringsgrej. Det är inget man under hela utbildningen och hela tiden ska göra. Det är något man kan göra i korrigeringssyfte någon enstaka gång ibland.

Jag tror absolut inte man kan höja formen på hästar innan den kommer bakifrån. Då orkar de inte bära och tappar ryggen. Vilket leder till att den är än mer på framdelen än innan. Och man tappar kopplingen genom kroppen/pilbågen.
Vi rider hästarna i en låg form tills de orkar upp av sig själva. Just för att inte tappa pilbåge och allt vad det innebär med takt, losshet, balans.
 
Sv: Olika ridsystem

Om man funderar lite till kring olika hästar.. Man rider ju inte likadant i alla länder. I olika länder med olika raser finns viss olik hästkultur med.

Varför kan man undra?

Och nu när hästarna börjar spridas runt jorden i alla möjliga raser kanske ridläror också börjar ändras?
 
Sv: Olika ridsystem

Om man funderar lite till kring olika hästar.. Man rider ju inte likadant i alla länder. I olika länder med olika raser finns viss olik hästkultur med.

Varför kan man undra?

Jag tycker generellt att kulturer tilltalas av något man tycker är snyggt och avlar på hästar som rör sig så av naturen, och gör ett system som skall främjar ännu mer sådant rörelsemönster

Sedan är hästen en bisak

och den som vill rida ergonomiskt får ett helvete att skola om hästen sedan när den svarar fel ur hästhälsasynpunkt
 
Sv: Olika ridsystem

kl

Om jag utgår från min holländare så är han en osäker individ som behöver en dominant ridning, kan mycket väl tänka mig hyperflex av någon som behärskar det tror jag han skulle gilla i en liten omfattning. Denna dominanta ridstil, stretchen och lösgjordheten i skallen so kommer av att "hänge sig" såsom hästarna gör när de rollas.här måste jag stoppa upp lite, och bara undra lite ang din tolkning Hänge sig? vet inte vad du menar med det? Du ser hängivenhet en annan underkastelse För det är inte roll i spänning jag menar. När lösgjordheten uppnås i skallen (återigen utifrån mina egna erfarenheter) finns det inte heller något motstånd i kroppen. Nja jag håller nog mer med Flash där att om hästen är avspänd psykiskt så kan den komma till balans i kroppen. Jag har svårt för resonemanget ang "mottstånd" som om det vore någon slags ovilja till arbete, då det som tolkas som motstånd faktiskt har en funktion -det är ett skydd.

Om vi har kommit så lång i diskussionen att vi talar om HF som ett sätt att dominera, så är det ju också ett sätt att hondra hsäten att använda sina skyddreeflexer - alla osm suttit på enhsät vet att tappar den sin balans så åker huvudet upp som en flytkork. och för mig finns då två vägar att gå. Antingen jobba på den gemensamma balansen så man tappar den midnre sällan - eller hindra hästen att hitta balansen med sin hals. För mig blir det som att klippa svansen av en ekorre. Eller knyta ihop armarna på en lindansare

Och har kan man ju återkoppla till domare - för det är så :devil: viktigt att hästen är stadigt på tygeln dvs inte flaxar med halsen - men hur det åstadkoms missas ju. Så länge man lär hästen att håll huvudet still - no matter what - så kan bakbenen vara i korpilombolo.

Jag säger ingenting om att man några språng rider hästen en aning överböjd för att förstärka pilbågen - men OM man gör det så skall man vara väldigt säker på att man själv sitter rätt - för annars kommer hästen reagera mot och försöka ta sig upp igen.

Då kan man tänka åt två håll igen. Hoppsan detta blev inte bra - eller jag böjer nog lite mer ja ... Böjer man tillräckligt så blir ju hästen helt försvarslös och det spelar ingen roll om den trampar snett eller whatever - den går som en klocka i alla fall :crazy:

Vad man har gjort då är ju att man anpassat sig till ett bedömninsgsystem som ser missar som ett större problem än att hästen inte ens har en godkänd lätt C form :o



Hans spänningar finns endast i skallen, slappnar han av där sitter det inte heller fast något i kroppen. Hur "vet" du det.
Hur bedömmer du om hästen är fysiskst avspänd - för eftersom det i Losgelassenheitsbegreppet ingår den rörliga ryggen och den inte kan röra ryggen så i HF - så blir det du skriver inte logiskt

Allmän fråga - Vilka kvitton visar hästen på att den är Lösgjord?




Jag har skrivit det förut - men jag vet vad hyperflex gör för min egen kropp. Den energin som alstras när man är i "tävlingskondition" och i det genomstretchar/överstretchar kroppen.. det är en energikick som heter duga - man kan hoppa över berg!! Kanske är det samma för hästarna?

Que :confused: Vad menar du med överstrech?
Menar du att om man blivit hindrad och motståndet försvinner?

Vad säger sjukgymnasten om uttänjda ligamet?
 
Sv: Olika ridsystem

från ett rent psykologiskt perspektiv så behöver en osäker individ uppmuntran - den lär inte bli mindre osäker om den domineras - snarare tvärtom
 
Sv: Olika ridsystem

Men jag tror nu man behöver sätta sej in i och ta ställning till om ridsystemet (där rollandet fyller en viktig funktion för resten av konceptet) är ok och ger de kvalitéer man enligt utbildningsskalan ska uppnå:confused:

Deras förslag till lösning har ju varit att ändra både utbildningskala och bedömning av tävling

Man får väl se Whitages statement i början av videon jag länkade till - som en replik på det
 
Sv: Olika ridsystem

Allmän fråga - Vilka kvitton visar hästen på att den är Lösgjord?

Jag tycker det är när man ser rörelsen genom hela hästens kropp. Den rör sig genom kroppen. Den är inte i motstånd mot vare sig mig eller sin egen kropp.

För att kolla det kan man checka av att takten är ren, man kan göra övergångar utan problem, den går att böja och flytta åt alla håll, man kan ändra formen och länga ut/sänka ner, den är bärig och hänger inte eller kryper undan. Kort sagt: den är ridbar/påverkbar. Och den känns sviktig.
 
Sv: Olika ridsystem

jag tror Sjef har svarat för många år sedan - För att man vinner
Då har han ju svaret på varför de tränar på detta sätt. Inte för att det bäst tränar hästen utan för att det ger bästa tävlingsmässiga resultat.
 
Sv: Olika ridsystem

KL


Ang den här filmen med Withages och Hubertus, så undrar jag hur man tänker om man tror att vissa hästar INTE skulle behöva den grunden:confused:
Hur kan man säga att det skulle vara föråldrat och inte passa "moderna" hästar:confused: Va?

Jag anser att dom behöver det i minst lika hög grad, men att det tar absolut längre tid. Hubertus sa nån gång att det är mycket svårare för ryttaren med dessa hästar som hellre springer iväg och dom behöver längre tid av grundridningen och det ställer mycket högre krav på ryttaren. En häst som måste ridas på framåt är väldigt mycket lättare för ryttaren, sa han bla. De här energirika sorterna tar längre tid och där kanske haken ligger då, tid är pengar. Genvägar är alltid populära och tilltalar oss, det har vi ju sett förr.

Här är en annan film från samma tillfälle där hon på slutet talar om just bedömning och bla om spänning (för som synes är det en högst "modern" häst;)) En härlig häst fö:love:

Synpunker?

http://www.youtube.com/watch?v=4Ar3AzY2_YY
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olika ridsystem

Ang Taine:

Det fanns en annan film där man också ser ett par medtävlare, dom var av samma typ...........
 
Sv: Olika ridsystem

Jag kan bara inte låta bli. Anky må kunna rida lätt i handen men se på AC, elev till Sjef. Hon hänger ju bakåt i tyglarna. Hästen måste ha en otrolig styrka för att kunna fortsätta gå som han gör, när han dessutom har hennes vikt i munnen.

I övrigt har jag inte mycket att lägga in i debatten.

Jag läser också Sjefs redogörelse om sin första häst som Flash citerade, med förvåning. att han ville ha den låg för att den inte var på bettet.

Jag har nämligen tolkat hela HF systemet som att man vill skola bort hästen från bettet. Det är vad jag ser i den ridningen.
 
Sv: Olika ridsystem

det är väl vad de som skall skola om hästarna från den ridningen får jobba med

Att få hästen fram till handen istället för att krulla ihop sig

KL


Och här kan det ju vara lämpligt att klämma in vad utbildnings skalan ser som kvitto på lösgjordhet

Att hästen söker sig FRAM med näsan in i kontakten - egentligen kan man säga att får man hästen losgelassen så har den placerat sig själv på hjälperna, och kvalitet 3 är uppnådd.

En häst som går med "rätt kontakt" dvs den tredje kvaliteten har en öppen ganaschvinkel - den är formad som ett uppochnedvänt U och inte ett V:idea:

Och just ja - hästen "talar" också om det själv - den frustar när spänningen i runt bröstkorgen släpper
Så kvitton på lösgjordhet enligt Utbildningskalan

Den söker sig framåt nedåt in i kontakten i alla tre gångarter samt frustar mjukt när spänningarna släpper
 
Sv: Olika ridsystem

Jo men det är ju precis det jag menar. För mig så går HF ut på att skola BORT hästen från bettet. Det blir för mig då jäkligt märkligt när Sjef säger att han ville ha hästen PÅ bettet och därav uppfann metoden.

KL
Har tränat för en tränare som är förtjust i detta systemet. (Ridit ett par gånger, på hennes häst, inte min egen). Den hästen är precis så - borta från bettet. Känslan är oerhört behaglig och mjuk. Jag gillar det dock inte mer för den skull : )
 
Sv: Olika ridsystem

Jo men det är ju precis det jag menar. För mig så går HF ut på att skola BORT hästen från bettet. Det blir för mig då jäkligt märkligt när Sjef säger att han ville ha hästen PÅ bettet och därav uppfann metoden.

Därför att han inte hade uppfunnit metoden än:angel: Han försökte fortfarande rida fram till kontakt enligt det system han då red efter.....som han delvis skippade när det gick lika bra ändå - och bättre....:cool:

Nej men allvarligt så var det väl i försöken att kontrollera den där hästen som han kom på att få den att ge efter i munnen och sluta ligga på framåt...säkert inspirerad av dem som använder mer den metoden "skola munnen" osv.
 
Sv: Olika ridsystem

kl

Om jag utgår från min holländare så är han en osäker individ som behöver en dominant ridning, kan mycket väl tänka mig hyperflex av någon som behärskar det tror jag han skulle gilla i en liten omfattning. Denna dominanta ridstil, stretchen och lösgjordheten i skallen so kommer av att "hänge sig" såsom hästarna gör när de rollas. För det är inte roll i spänning jag menar. När lösgjordheten uppnås i skallen (återigen utifrån mina egna erfarenheter) finns det inte heller något motstånd i kroppen. Hans spänningar finns endast i skallen, slappnar han av där sitter det inte heller fast något i kroppen.

Är det skillnad på hästmtrl som "passar" för ett sådant ridsystem? Ett halvblod av den gamla typen känns ínte som den mest optimala? De holländare jag har träffat har samma mentala stress / spändhet som min häst, kan det vara så att de ÄR så och kräver annan ridning - kanske anledningen till att man tar dessa genvägar för rider man enligt utbildningsskalan så tar det förbannat lång tid innan de mentalt slappnar av?

Jag har skrivit det förut - men jag vet vad hyperflex gör för min egen kropp. Den energin som alstras när man är i "tävlingskondition" och i det genomstretchar/överstretchar kroppen.. det är en energikick som heter duga - man kan hoppa över berg!! Kanske är det samma för hästarna?

Delvis KL

Svarar lite mera ang det här för jag tror många tänker så och ja, förrut tänkte jag lite åt ditt håll också, till viss del.

Men jag tycker nu att på min häst så är det faktiskt precis tvärtom egentligen!

Det är den klassiska grundridningen som dom beskriver tex i början av den där clinicen med Withages och Schmidt här i tråden, som fungerar och får henne både bättre avspänd och igenom och med en chans i alla fall att en stund ärligtbli kvar där....

Sån ridning som på miagis film med trauditräningen (som också finns att se på forumet), och andra bra exempel. Mycket diagonalt arbete, och att engagera båda sidorna, båda bakbenen mer lika, böja, ställa osv och få med hela kroppen. Verkligen få upp hästen på ytter och kunna ta halvhalterna där (bara det är något vi alla vet hur viktigt det är men knappast får till i praktiken på rätt sätt....)

Det är det arbetet som får min häst att spänna av, faktiskt, helt solklart är det så. Men jag vet att många nog tänker liknande som du här, att börja i den änden istället. Och det är sannerligen inte lätt, det har jag aldrig sagt....

Även klassiska ryttare och tränare pratar om att böja, stretcha, osv men det är på ett annat sätt, genom det diagonala arbetet som verkligen är det som får hästen både i balans, mer liksidig och mot att blir mer verkligt lösgjord, i alla fall. Då kommer kontakten också och det är ingen kontakt att få bort hästen ifrån, inget hängande framåt utan den där ytterst lätta som hänger ihop med bakbenens arbete. Den blir jämnare, det finns en chans i alla fall att bitvis lyckas ta halvhalterna på yttter och låta innersidan vara fri....
Först därifrån kan man verkligen variera formen sen.

Kanske ska lägga till att givetvis gör jag även mängder av halvhalter (på yttter) övergångar övergångar övergångar (men det pratar tex även Anky mycket om, så det skiljer inte, däremot sättet att reglera tempo och gör halvhalterna på tex)

Sen pratar jag om hur jag försöker rida för att få bäst resultat, sen är vi alla på dom nivåer vi är, självklart, så jag använder inte mej som nåt exempel alls, bara jämför med din beskrivning av vad din häst trivs med:idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olika ridsystem

Delvis knapplån

Oerhört intressant tråd. Jag följer den med spänning. Nu har jag tittat igenom alla klipp från YouTube också och spånat lite.

Skulle det inte vara spännande att se de bästa byta hästar med varandra under en vm-final (och gärna på lägre nivåer än så) så som det gjorts i hoppning? :d Jag hade suttit som klistrad - helst på plats men åtminstone framför dumburken. En annan tanke jag fick in i min skandinaviskt blonda skalle var hur spännande det vore att ha testryttare i sadeln på de högst placerade hästarna. Jag själv bara älskar att se dem i sadlarna och höra testryttarnas omdömen under bruksprovet - tänk om man hade kunnat spinna vidare på användandet av dessa. :idea: Är utbildningsstegen lika viktig som den förmodas vara kan jag inte direkt se att detta vore något problem - tvärtom.

Och så en vädjan till Susan: Kan du vara så snäll och utveckla vad Isabelle "gör mer"? Jag är verkligen inte ute efter några personangrepp utan uppriktigt intresserad att höra vad du har att säga. Och om du har mer att dela med dig av till oss som är intresserade att lära oss mer om rörliga höfter och schvungande ryggar så bara ös på. Du skrev om jag inte missminner mig att Sally Swift hittat rätt (inte exakt citerat) men inte kunde lära ut det. Eller liknande (internet här nere är så långsamt att jag gett upp om att leta upp inlägg). Jag känner precis likadant: jag hittar PUNKTEN att sitta i (jag upplever det mer som i än på) på våra hästar men inte sjutton lyckas jag förmedla det till dottern: hon anser mig mer eller mindre vara idiot och fiskar med händer och korrigerar med skänkel. Själv gör jag inte ett dugg när jag sitter rätt utom att ibland vänta på hästen (får oftast sitta upp för att reda ut dotterns problem och då är det mer regel än undantag att hästen i fråga är uppstressad p g a brister i kommunikationen).

Allmän reflektion: Jag vore oerhört tacksam om alla kunde försöka uttrycka sig så att även idioter som jag hänger med.

;) Krocket
 

Liknande trådar

Western Tråden är sammanfogad med inlägg från BBtråden. Förstainlägg: http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15341177&postcount=8 /ricca...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 885
Senast: Bewildered
·
Avel Det kan vara intressant att diskutera om treårstestet på Flyinge där det var en hollänsk domare som dömde enligt deras linjära system...
Svar
11
· Visningar
1 913
Senast: Flippeti
·
Utrustning Jag läste precis färdigt det lilla häftet "The Loriner: Opinions and Observations on Bridle-bits and the Suitable Bitting of Horses...
Svar
2
· Visningar
1 330
Senast: HannaZ
·
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 970
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp