Olika ridsystem

Sv: Olika ridsystem

Mmm.. visst gör vi som inte kommit lika långt fler misstag. Men jag VET att de tar i ibland;) Speciellt på dumma ston :p (Insiderinformation) Skämtåsido. Men ibland så måste de ta i

det där är ju ett sätt att rättfärdiga vad man gör

Där konsten slutar tar våldet vid.

En häst är ett flockdjur det är naturligt att underkasta sig inte att ta strid. Ett flyktdjur försvarar sig bara när den känner sig trängd

Jag vet inte vilka kretsar du rör dig i, men jag ser många ryttare kalla djur "dumma" när det i själva verket handlar om deras egna brister i kommunikation

Jag har häst som yrke, jag har hanterat mer än 2500 häst - jag har hittills inte hittat en enda "dum" häst. Massor med människor som kallar dem dumma när de inte lyckas hantera dem, men nej - någon "dum" häst har jag inte sett ännu. Det är en okunnig inställning

Och den beror nog mest på ointresse för individen

Det finns massor med TS trådar här - där "man måste". Mer sant är att ryttaren inte räcker till och skyller på hästen. ingen är alltid perfekt och räcker alltid till, men man väljer själv om man vill förbättra sig själv, - eller skylla på hästen
 
Sv: Olika ridsystem

Så här står det i förtexten

I human och även i hästsporten så är det inte strävan efter naturlig fysiogisk balans, (homestasis*)
utan strävan efter en ny balans, genom hårt arbete, nya tekniker och smart träning för att sträva för den ultimata prestationen (sporthästen - allostasis) vilken är en avgörande faktor för hästens välfärd

Men det här är bara en massa ord, och sätter man sig in begreppen så blir det helknasigt

Det är lätt att tolka ovanstående som att "en soffpotatis blir ingen atlet", men det som det egentligen står är ren rappakalja :o

Först. Vårt centrala nervsystem består av två delar. En livsuppehållande som strävar efter jämnvikt dvs håller temperaturen och reglerar kroppen så den hushåller med sina funktioner så vi lever länge.

Det andra är fight or flightresponsen - som skjutsar iväg hormoner så att vi skall kunna fly fort eller bli starka och slåss bra ( för vårt liv)
Ett av hormonerna här är adrenalin, det frigörs om vi blir hastigt skrämda, men om stressen ( som utlöser hormonutsöndringarna) sker under längre tid, så frigörs i stället bla Cortisol. Cortisol bryter ned kroppens vävnader, så att ju mindre denne del av det centrala nervsystemet används desto bättre för organismen. Stress = ohälsa

Sedan har vi allostasis, som de säger att de vill ha istället för homeostsis - och här är det underliga i texten :confused: För allostasis är en del av homeostasis. Ett system som går in under extrema fysiska tillstånd. Tänk typ vilse i öknen :confused: Man måste då svettas för att inte bli kokt, men det allostatiska systemet drar då in på vätskeslöseri på andra ställen, typ urinutsöndring och fukta ögon och mun och så.

:confused:

Det känns som man drar till med något som låter bra, men är egentligen väldigt ointresserad av träninsgfysiologi, mer tar till termer som rättfärdigar det man redan gör

och det gäller allt från AR - OLW ( för att förenkla)

Losgelassenheit är däremot själva grunden för att säkerställa att träning sker under anständiga fysiologiska former - att träningen stärker istället för att bryta ned. Så kan man ha hög ansträninsggrad - spänst alla gymnast - men kroppen är fri från det som kallas stress i medicinskt hänseende.

Viss Dressyr sker under en sådan spänning (stress) så den är ohälsosam för hästen, och det var ju inte så det skulle vara???

Grenen Dressyr är ju till för att stärka hästen
Det är ju därför man rider Dressyr? För att få den att hålla:idea:
Eller rider man numera olika avarter för att vinna eller för att man bara vill vara en del av en grupp?

Okey - men använd inte Dressyrens begrepp
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

menar du att hela systemet är fel och var är då den ryttaren som följer systemet? :)

Det som är bra med Flash utgångspunkt är ju att det är olika system. Det är alla inblandade överens om. Sjef har sitt och Utbildnings skalan är något helt annat, sedan finns det ytterligare andra system. AR till OLW

de som rider för Sjef följer hans system

Vissa tyskar (och en och annan annan ryttare) har tillräckligt bra sits för att behärska det tyska systemet, det innebär inte att de alltid lyckas med att få fram förstklassiga kvaliteter på tävling.

Men de vet hur man plockar fram de kvaliteterna ur en häst (tänk på bruksprovsryttarna som skapar helt andra hästar på bruksprovet om de är felridna innan) det mest tisslande exemplet är ju en ryttare som varit hos Anky och hävdade " att det inte gick" att han "måste rida så" , men testryttaren måste alls inte rida så och helt plötsligt gick det som inte gick: dvs att få hästen att trava med takt och losgelassenheit

Så en bra dag när solen skiner så kan de som behärksar systemet visa upp förstklassiga kvaliteter för det är det de strävar mot. i andra system letar man inte ens efter dem - man tycker antagligen inte de behövs :crazy:

Det är det som är hela poängen här

En del bryr sig inte för de har ett annat system.

Andra tar för givet att kvaliteterna är på plats, de som missförstått det tyska systemet.

Och här är den svenska attityden till kunskap trist - vi kan det där redan

Vilket Lette avslutade Balkenhols clinic med.

Om det vore så - varför är ingen svensk världstränare - och varför ser bilderna ut som de gör i Lettes bok

Här en passage enligt TR med bibehållna egenskaper
Kopia2av6.jpg


Denna har takt (diagonal) .
Den är losgelassen (diagonalen kan bara bibehållas om hästen är losgelassen)
Den har rätt kontakt med bettet ( rätt välvd hals som tänker framåt)
Den har impulsion(den orkar lyfta benen)
Den är rakriktad ( skulle vara oren annars) och
Den är samlad(lägger vikt bakåt och är i uppförsbacke)


pingo_susan



Här är Lettes passage i hans bok
E.jpg


en tävlingsryttare
salinero.jpg


Detta är inga nidbilder, och det handlar inte om ryttaren i sig utan många ser ut såhär - och ingen märker att de inte visar upp en enda kvalitet enligt utbidlningskalan

Man kan inte bara skylla på bildsättare, i en hyllning till Totilas användes en liknande bild, och ingen reagerar :o
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Jag hänger med i det du skriver och det är verkligen intressant att gå djupare på! Ett väldigt bra diskussionsämne är det här tycker jag! För man (jag) kan vinkla det lite som man (jag) vill :)
Det jag inte riktigt uppskattar är när du skriver så det nästan låter som om du drar slutsatser om mig. Vad jag verkligen värderar och tycker. För det är ju knappt så jag själv vet? Så det jag skriver ska inte direkt kopplas till mig och mina mål, för när man är under utbildning/utveckling, då förändras målen från dag till dag och det enda jag (man) vill är ju att hästen ska vara i harmoni, i balans och framförallt vara lycklig!
Men det vi pratar om här är ju verkligen en fråga om marginal, maginaler som kan vara svåra att märka men som ändå påverkar otroligt mycket.

Idag finns det ju mer bevis också på vad som händer med kroppen. Numera kan vi ju använda oss av "mattor" som kan mäta av trycket från sadeln och trycket från ryttarens sits och hjälper. Med den hjälpen kan du(man) ju hela tiden se när hästen sänker ryggen eller inte.

Ja, lite fler tankar. Susan har ju mycket bra information om hästkroppen som man(jag) kan ta ställning till och fundera över. Vissa saker finns det ju ändå bara rätt och fel på, som t.ex. hur en muskel arbetar. Det är ju egentligen sånt här som borde komma på teorilektionerna på ridskolan! Inte hur man sätter ihop ett träns, för det lär man(de flesta) sig ju ganska automatiskt?
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Intressant det där med texterna.

Tittade i slutet - mer text där, lite svårläst. Känns lite konstigt - det mesta är ju sånt som jag tycker att alla goda hästmänniskor gör eller ställer upp på. Tokigt att de tar äran och kallar det moderna systemet. :crazy:
 
Sv: Olika ridsystem

Det är intressant att läsa det du skriver, verkligen! Ja, hela tråden är intressant att följa.

Dock undrar jag hur du menar angående spänning? När man lär in nya moment kommer ju hästen med största sannolikhet, även för de bästa, att hamna i en viss spänning, först. Så att rida utan spänningen HELA TIDEN är väl ändå en praktisk omöjlighet. Även om man naturligtvis gör allt för att minska ned "tiden" med spänning. Men du talar kanske om en konstant spänning iom att hästen rids i en sådan form att den inte kan bli riktigt lösgjord? (tillägger att jag inte kunnat se någon enda av de filmer som länkats till här i tråden, om det jag skriver verkar "goddag yxskaft")

Sedan talar du om det tyska systemet, jag har själv en period ridit o arbetat för en tränare som var helt inriktad mot det tyska sättet att rida o utbilda. Det var en nyttig erfarenhet.
MEN, första gången jag hörde talas om HF så gällde det tyska ryttare i världseliten. Så uppenbarligen följer inte alla tyska toppryttare heller det tyska systemet.

*kl*
Måste för övrigt reflektera över sättet att utbilda o "hantera" domare idag. LA-domare ska skuggdöma domare med högre behörighet för att bli säkra (det gäller alla, oavsett om de dömt 1 år eller 30 år). Samtidigt sitter de allra högst utbildade domarna i världen och kan inte avgöra om det är spända explosiva hästar de ser ELLER spänstiga lösgjorda hästar... Jag fullkomligt avskyr gnäll på domare. Men t.o.m jag har börjat undra vart i hela friden vi är på väg.
 
Sv: Olika ridsystem

I ditt inlägg nr 120 står detta:

Hmm... just de här delarna funderar jag lite på. Just spänd nu då... hur menar man med spänd? Eller hur menar Du med spänd?

Skillnaden är enkel egentligen

En spänd häst tappar sin rörlighet i ryggen, det som benäms ryggswing och är en del av losgelassenehitsbegreppet

En anspänd häst är en spänstig häst
För en viss spänning måste ju finnas där när man tränar muskler.
Skillnaden är enkel egentligen
En spänd häst tappar sin rörlighet i ryggen, det som benäms ryggswing och är en del av losgelassenehitsbegreppet
En anspänd häst däremot är en spänstig häst, men utan onödig spänning

Jag tycker detta med spänning och spänst blir väldigt tydligt när man tittar på andra sporter. Min favorit är längdskidåkning där jag sitter klistrad framför TVn. Nu under OS har Per Elofsson varit soffexpert och han kommenterar just detta hur t ex Charlotte Kalla är så avspänd och åker med sån kraft, om hon är spänd går det helt enkelt inte lika bra, trots att hon har samma styrka i sin kropp.
 
Sv: Olika ridsystem

Det som är bra med Flash utgångspunkt är ju att det är olika system. Det är alla inblandade överens om

Exakt, det är det man måste inse och ta ställning till nånstans på vägen, tycker jag.
Det blir också så att i alla fall jag tror att själva rollkuren blir en nödvändig del, om man läser vad de har sagt och lyssnar. Den ingår som en viktig del i systemet, och kan inte plockas bort för då faller en del av det och det skulle inte gå att använda så som avsett (refererar fortfarande till deras egna beskrivningar) Det blir min slutledning och inget Anky eller Sjef sagt motsäger det, tycker jag.

Det kan finnas positiva delar som man kan se, osv men grundfrågan är den som jag skrev i förra inlägget? Är helheten ett ok tänk för mej, oavsett vem jag är? Måste man tro att man förstår elitens träning av sina hästar för att kunna ta ställning till det?

Andra tar för givet att kvaliteterna är på plats,

Ja det tror jag. Men hur kan man vara säker på det om inte ens skaparna pratar om att det är en prioriterad del, utan faktiskt (om man lägger ihop allt) rätt ärligt beskriver syftet och tanken och vad bakgrunden är och visar det. :confused:

Att Anky är jätteskicklig ryttare, att det låter sympatiskt med enkelheten som hon beskriver, javisst. Men tror man att det går att "köpa" bara den delen och få samma resultat? Så är det ju i alla fall inte enligt Sjef och Anky. Man köper helheten, man lär om och det går inte att förhålla sej mittemellan.

Men vi här kanske anser att dom har fel där;)

Är det så att många fler egentligen anser, precis som AR-folket, faktiskt, att den klassiska vägen är föråldrad, fyrkantig, oflexibel för hästarna och inte är så aktuell längre:o Vad är det då man egentligen ser framför sej?

Mycket av det här med hästvänlig ridning, att lyssna på hästen bla bla det vill väl alla göra, och det GÖR väl de flesta, så gott dom kan, det har inte med inriktning att göra, det är också ord som låter bra att ha med, det har väl Bent också. För att bli ett alternativ......
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olika ridsystem

Är det så att många fler egentligen anser, precis som AR-folket, faktiskt, att den klassiska vägen är föråldrad, fyrkantig, oflexibel för hästarna och inte är så aktuell längre:o Vad är det då man egentligen ser framför sej?

Det får man verkligen hoppas att så inte är fallet:crazy:

Jag har inte läst så jättenoga pga att jag försöker jobba också. Kanske har detta diskuterats och i så fall ber jag om ursäkt. MEN, hur är det med de unga hästar som dessa ryttare utbildar, utbildas dessa inte enligt den klassiska modellen? Eller är det tal om en annan metod även där? På den enda film jag sett säger AvG att deras sätt endast används på hästar som kommit mycket långt (svår klass?) iom att det kräver styrka. Inga unga hästar rids så. Men hur rids i så fall deras yngre förmågor?
 
Sv: Olika ridsystem

Jag vet inte själv alls. Men det Anky säger på filmen och i andra filmer är ju att själva principen är precis samma men att man startar med att böja lite och ökar på kraven efterhand, så att det är tävlingshästarna som rids i den djupa formen. Men hon säger också ökar på för varje dag tror jag, så hur fort det går har jag ingen aning om :confused:

Sjef säger om träningen bla :

We have a tendency to do more of the bending and the flexing at the end of the fourth year."
 
Sv: Olika ridsystem


Det finns ju felaktigheter i denna utifrån utbildningsskalan, men de är ofta värre tom,i att den är ändå längre ifrån att vara diagonal bakbenet belastas tom bakom kroppen - och där kan det inte bära vikt. Det ben som är mest under hästkroppen bär mest vikt

Sorry om det verkade som om jag tolkade ngt om dig personligen. det gör jag inte. Har inte en susning om vem du är eller dina värderingar och som du säger man ändrar dem ju mer man utvecklas

Jag svarar ofta allmänt och någonstans borde jag peta in KL men glömmer ofta.

Nu KL

jag tycker att man generellt pratar om tex lösgjordhet men utan att ha termen riktigt klart för sig enligt skalan

Domaren Dietmar Specht har skrivit en bra bok - tunn - borde vara billig. 29 kr tom på ett visst boksäljarställe

Dressyrens grunder hette den - och där avhandlas skalan och hur domaren skall döma

Det du frågade om Lussan hajade jag inte, men kom sedan på att i Ridlära finns en hel del bra bilder på henne ( kom hon kankse då direkt från HR :D ) den Tibblinbok jag menade är den gula "Ta tyglarna" där rider en ung kille. Den största orsaken till den sänkta ryggen är säkert sadeln och den felaktiga placeringen av densamma

På samma tema kollade jag Lettes bok igen - där står utbildningskalan såsom han förstått den - och nej -det är inte riktigt samma

Där beskrivs L som ett tillstånd efter att stekheten har gymnasticerats bort

aber nein...

(men nej - för de som inte läst tyska :D )
 
Sv: Olika ridsystem

Dock undrar jag hur du menar angående spänning? När man lär in nya moment kommer ju hästen med största sannolikhet, även för de bästa, att hamna i en viss spänning, först. Så att rida utan spänningen HELA TIDEN är väl ändå en praktisk omöjlighet.

Även en beridare hamnar i spänning, de är snabbare på att korrigera sig själva, och ffa en skciklig ryttare följer ju inte med i hästens reaktioner. Sedan vi vanliga dödliga vi ställer ju till det :angel: Fråga mig... Det jag är ute efter är mer attityden, om man inser nu blev det apfel för jag är lite klumpig i min hjälpgivning. Eller om man anser att hästar trotsar för att de är dumma, och därför istället för att lätta ur tvingar igenom. Även jag har sett framridningsfilmerna och ser då faktiskt resonemanget att kuva - och hur Anky uppmanas stå kvar i en halt i HF länge. och mycket handlar om att hästen skall "ge sig" det är maximal hjälpgivning för att ta igenom in absurdum. Och får hästen spel då sin inte backar man som man skall göra i det tyska, utan då tar mani mer. det jag är ute efter är nog lite attityden till hästen. Podhajsky skriver att när hästen protesterar är det nästan alltid för att vi skrämmer den, med den insikten/inställningen tycker jag att man sporras att hela tiden kommunicera bättre och bli mer tydlig och konsekvent och snarare vänta ut hästen, än att se det som en kamp som en skall vinna. det blir en kamp om man anser att man skall dominera - ingen ger sig helt frivillig, särskilt inte om man är rädd och det är obehagligt

Med det tyska sättet att först fokusera på ryttaren så hamnar man mer säger till hästen "detta kan jag - skall du hänga med" : och den följer - tills man råkar be om mer än man själv behärskar. :crazy: Då backar man ur - gör om gör rätt. och det är här som tränaren SKA kunna hjälpa - vad gjordes som bar felaktigt. men de kan de sällan :o :o :o För de har inte den fysiologiska utbildningen på sitsen - och heller inte tillräckligt intresse





Sedan talar du om det tyska systemet, jag har själv en period ridit o arbetat för en tränare som var helt inriktad mot det tyska sättet att rida o utbilda. Det var en nyttig erfarenhet.
MEN, första gången jag hörde talas om HF så gällde det tyska ryttare i världseliten. Så uppenbarligen följer inte alla tyska toppryttare heller det tyska systemet.

Absolut, den första som koms på att Rolla var ju Nicola Uphof om jag inte fattat fel. ALLA tyskar har inte en utbildning i det systemet

lila lila lila
 
Sv: Olika ridsystem

men precis :bow: :bow: :bow:


Spänning blir som att knyta ihop skidorna för en skidåkare - och på häst så hindrar den bakben och rygg
 
Sv: Olika ridsystem

Mycket av det här med hästvänlig ridning, att lyssna på hästen bla bla det vill väl alla göra, och det GÖR väl de flesta, så gott dom kan, det har inte med inriktning att göra, det är också ord som låter bra att ha med, det har väl Bent också. För att bli ett alternativ......

Touche vitt
 
Sv: Olika ridsystem

Susan, jag läste precis ditt inlägg ang centrerad ridning, lets dance. Mycket intressant och det du beskriver i detta inlägg är väl den enda ridsystem som jag känner att jag kan relatera till. Jag skulle tycka det var väldigt intressant att se några videoklipp där man verkligen ser rörelsen med bäckenet från ryttarens sida.

Personligen har jag själv genomgått en "omskolning" där jag från att enligt vissa tränare varit en tävlingsduglig ryttare (i grova drag) till att med ny tränare bli helt oduglig och bara få sitta på långa tyglar rida runt och lära mig styra, balansera, stanna, sätta igång och hitta takt. Kände mig ytterst dum och oduglig då jag första gången blev ombädd att göra små simpla övningar utan tygelkontakt och inte klarade av detta.
Nu kan jag inte säga annat än jag VAR helt oduglig som ryttare förut och är glad att jag fått denna nya kunskap.

*delvis kl*

Åter till trådämnet, hur nytt är detta ridsätt igentligen? Jag tyckeratt det har pratats i all evighet om denna rollkur (kanske med annat namn då). jag tycker det borde väl finnas lite "forskning" hurvida detta påverkar hästarna eller inte...
 
Sv: Olika ridsystem

det finns forskning, döär det visats att hästarna får blödningar på luft-/ matstrupe, nackkotorna blir negativt påverkade osv. Framförallt blir de ofta framtunga och belastar frambenen ytterligare, bakbensaktivitet kan man ju glömma och en lösgjord rygg vetefan...
 
Sv: Olika ridsystem

KL

Jag tycker det har varit en bra diskussion och sansad, mot förmodan kanske.

Det vore också intressant med synpunkter från dem som tycker annorlunda om systemet och helst med argument som handlar om just skillnaderna eller inte, vad man ser osv.

Jag måste understryka för min del att jättemycket av vad Anky och Sjef säger är väldigt synmpatiskt, när det gäller hästhållningen, synen på hästen, kommunikation, osv. Mycket och det tycker jag fortfarande.

Jag kan inte påstå att dom skulle ljuga om det, det vore löjligt, jag har ingen aning, jag kan bara höra och läsa vad de säger.

För mej handlar det helt och hållet om ridsystemet som jag har försökt förstå och se vad det innebär. Då ser jag rollkuren som en viktig del i systemet för att det ska fungera, det bygger på det till stor del och då inte korta stunder utan att så länge det krävs för att få kontrollen rida i den formen. Varierande på varje häst (enligt Anky). Jag kan inte förstå det på annat sätt, samt att jag anser att det inte ger de grundkvalitéer utan mera något istället för till viss del (naturligtvis inte helt, det menar jag inte) mera dressera än rida dressyr för mej. Det är en skillnad.

Man kan säkert se det annorlunda och det är också intressant att höra.


Man kan inte heller förkasta Sjef som den där okunniga idrottsmannen som inte kunde rida innan han var 28 osv. Han har två års klassisk skolning och det är nog mer än de flesta som diskuterar här.;) Det är inte en idiot det handlar om, med fixa idéer.....Iband kan det låta så.

Sjef fick en fråga i en intervju om han återvänder till nån av dom klassiska mästarna och svarade att den enda var Gustav Steinbrecht. Det är jätteintressant för när obildade jag tog reda på vem det är så var det just en man som förnyade dressyren till stor del.....Jag tror att Sjef helt ärligt tycker att han är nutidens Steinbrecht och jag kan förstå det. Sen kan man tycka om det som han framför och vad han tappar osv. Men det han säger är delvis nästan ordagrant vad Steinbrecht sa på sin tid.
Steinbrecht införde mer av den engelska sadeln och sitsen och talade om den nya tidens hästar med andra krav på ridningen osv. Han talar om en ny sorts hästar, om att gymnastisera och stärka osv. Bara ett citat, man kan söka på nätet om man vill läsa mer.

The first prerequisite for reawakening a general interest in the art of riding and a contribution in this respect is the main reason for writing this book is to ban from the art everything that is stiff, forced, and pedantic and to overcome the prejudices that a man on a horse must carry himself in strange posture, and that the dressage horse has to walk around as if screwed into an instrument of torture. Instead, the equestrian art is for both the type of natural gymnastic exercise with which it is possible to attain and demonstrate the highest development of physical strength and skill.”
This passage would seem to me to encapsulate what is important about the Classical Tradition, and with Steinbrecht, the connection between the horse’s natural physical and mental properties and the methods and aims of dressage training – only hinted at in previous texts – is made explicit. This does not mean that Steinbrecht, any more than any of the previous writer / horsemen, has ‘the last word’ on the subject, since obviously, as Steinbrecht himself stressed, changes in the breeding and the conformation of the horses, will produce further changes and refinements.
ur Horzemagazine.

Det är väldigt parallellt till det som sägs nu. Men i en annan tid givetvis.

Jag är övertygad om att Sjef har ärliga och väl underbyggda synpunkter men sen kan man ändå diskutera vad systemet går ut på och leder till, och där kan man tycka väldigt olika, se olika och jag har bara bildat min uppfattning och hör gärna andras.

Jag ville bara tillföra det till diskussionen, jag kanske är väldigt petig med sånt, men jag vill själv gärna försöka skilja ut vad jag tycker och på vilka grunder och vad jag har åsikter OM, inte bli en del av svepande kritik och urskiljningslösa avfärdanden.
 
Sv: Olika ridsystem

Jag känner igen din resa, och var väl djupt deprimerad i 3 månader kan jag säga :D
Helt oduglig. :o
Men när man får till det så kan man plocka in sin "gamla" kunskap igen, för allt var ju inte odugligt förr, det var ju inte bara samstämmigt med vad man gjorde med bålen.

Angående videosar, så har jag lagt in sådana förut, men problemet är att en som swingar med bäckenet - eller snarare låter hästen swinga det ser ut att sitta helt still - så det syns inte riktigt vad denne gör - men jämför gärna med vissa holländskors glappkontakt med sadeln. Eller varför holländskors föresten. De rider med ett annat system.

Massor av ryttare som ända vill rida efter utbildningskalan klarar inte av att rida igenom sprången - de får en häst i framvikt, de vill få bak vikten med handen (istället för att "hålla i" med magen dvs bålstabilitet) de blir så starka i handen att de helt slutar gå med i halsrörelsen i armarna och följaktligen lyfter hästen ryttarens rumpa med sina laner i varje språng.

De som gör det med bäckenet glappar inte med rumpan. Och den där rörelsen kan man ju använda för att få tillbaks losgelassenheit igen, när hästen blri spänd

Om du tex galoppar omkring och hästen spänner till och står emot i ryggen så - säger du så här gör jag i galoppen - vill du följa med? Min tränare menar att de fungerar lite som att massera hästens rygg och den svara med att skjuta rygg =pilbåge igen - och då blir den fri i sina rörelsemuskler och kan arbeta igen.

Sedan så är detta inte helt lätt på en ferrari, men då finns ju alltid möjligheten att lätta ur i sadeln - ställa sig i fältsits och låta hästen komma tillbaka i balans och få halsen att tänka framåt igen för.

Angående historia så var det väl Baucher som började
Vi har "moderna" Baucherist i Jean Claude Racinet, och Sjef Jansen
Skall se vad jag hittar ang videos och kanske ang Baucher, har lite bråttom idag
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Western Tråden är sammanfogad med inlägg från BBtråden. Förstainlägg: http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15341177&postcount=8 /ricca...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 885
Senast: Bewildered
·
Avel Det kan vara intressant att diskutera om treårstestet på Flyinge där det var en hollänsk domare som dömde enligt deras linjära system...
Svar
11
· Visningar
1 913
Senast: Flippeti
·
Utrustning Jag läste precis färdigt det lilla häftet "The Loriner: Opinions and Observations on Bridle-bits and the Suitable Bitting of Horses...
Svar
2
· Visningar
1 330
Senast: HannaZ
·
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 970
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp