Olika ridsystem

Sv: Olika ridsystem

Hej! Jag är verkligen inte en förespråkare för just det du beskriver där. Jag tycker absolut att vägen dit är viktig, det viktigaste t.o.m!
Sen tycker jag att man måste komma ihåg att han PÅVERKAR där. Om han bara travade runt lite och gjorde serpentiner så skulle det vara jättemjukt och lätt men han vill ju ha MER och MER, eftersom han vet HUR han ska få MER. Alltså mer bärighet, spårning, rakriktning, lösgjordhet osv. Man ser ju emellanåt där hur han bara travar på i lite symaskinstrav med fin lång hals och lugnt tempo. Men då travar han ju bara lite, han utvecklar ju ingenting så.

Men det går att påverka på ett mjukt och harmoniskt sätt. Det finns en rad ryttare som lyckas med det, det är dit jag vill komma. För du menar väl inte att man måste vara en hård ryttare för att kunna påverka ?? Jag är helt övertygad om att både Anky och Edward fortfarande hade varit bäst om dom hade ridit på ett annorlundare sätt.
 
Sv: Olika ridsystem

Alltså jag håller ju absolut med dig i det du skriver i båda inläggen. Och att det är lite ryckigt, framförallt lite ONÖDIGT ryckigt. Men det är också svårt att sitta här och säga att det skulle göras si eller så eftersom man inte vet vad han tänker på? Edward alltså...

Och jag håller med om att den inte är helt "jämnt" bärig eller hur man ska säga det, halsen är ju lite väl invecklad ibland och bakbenen lite väl bakom men jag skulle på samma gång kanske vilja påstå att för ett annat proffs som har mer erfarenhet så skulle de säkert få mera "kompakthet" och få hästen att sitta ihop bättre med några bra övningar och kanske inte en ryttare som är så "tung i rumpan". :D Lite tankar. Men det här är ju ett diskussionsforum där man ska diskutera och framkalla tankar! Bra än sålänge! Inget bråk och buke är uppe i 5 sidor! :o
Nej ändring, 6 sidor!!
:p
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Men det går att påverka på ett mjukt och harmoniskt sätt. Det finns en rad ryttare som lyckas med det, det är dit jag vill komma. För du menar väl inte att man måste vara en hård ryttare för att kunna påverka ?? Jag är helt övertygad om att både Anky och Edward fortfarande hade varit bäst om dom hade ridit på ett annorlundare sätt.

Ja, det håller jag också med om till viss del. IBLAND! :D Just nu är jag så inne på brunstiga ston som bara skiter i en! HAHA så jag är väl lite aggressiv kanske:p Men visst kan det alltid vara mjukare. Men det är väl det som är den mänskliga faktorn lite, att vara bestämd men inte för okänslosam och hård!
 
Sv: Olika ridsystem

Fast åandrasidan så är det ju så hästar "reagerar". En flock, där överleva är viktigast och dominansen/ledarskapet näst viktigast. I korta drag. Det är ju så de kommunicerar! Hästar är ju ändå bara hästar. De reagerar bara.
Nu blev det punkt och punkt men det var bara lite tankar:)

Ok men sen när räknas människan som en häst och medlem i en flock :confused:

Att hästar kan vara tuffa mot varandra är ju ingen nyhet , men dom har ju chansen att gå undan när dom märker att en häst är mer dominerande och håller dom sig på avstånd så får dom vara ifred.

Hur kan detta vara samma sak som under ryttare :confused:
 
Sv: Olika ridsystem

Ok men sen när räknas människan som en häst och medlem i en flock :confused:

Att hästar kan vara tuffa mot varandra är ju ingen nyhet , men dom har ju chansen att gå undan när dom märker att en häst är mer dominerande och håller dom sig på avstånd så får dom vara ifred.

Hur kan detta vara samma sak som under ryttare :confused:

Ja, jag håller med dig lite där med. Jag menar nog bara mer att på tuffare/dominansa hästar behöver man kanske ta i lite mer och vara lite mer "tvingande/hård/bestämd" för att öht sitta kvar:O Å det föds väl en hel del "mer vilda än tama" hästar i dag med tanke på allt tävlingsblod eller vad man ska kalla det. Eller är det inbillelse?
Det var nog det jag syftade på:)
 
Sv: Olika ridsystem

Men det här är ju ett diskussionsforum där man ska diskutera och framkalla tankar! Bra än sålänge! Inget bråk och buke är uppe i 5 sidor! :o
Nej ändring, 6 sidor!!
:p

Eller hur:D Det är jättepositivt, tycker jag:bow:

Jamen precis, min tanke var just en diskussion av vad man ser och tänker, och jämföra det:idea:
 
Sv: Olika ridsystem

Alltså jag håller ju absolut med dig i det du skriver i båda inläggen. Och att det är lite ryckigt, framförallt lite ONÖDIGT ryckigt. Men det är också svårt att sitta här och säga att det skulle göras si eller så eftersom man inte vet vad han tänker på? Edward alltså...

Nej jag önskade jag kunde holländska så att man hade fattat vad han sa :)
Ankys clinics tycker jag har varit bättre och hon har uppvisat mjukare ridning, hennes video the winning formula var oxå bra tycker jag men visar inte upp verkligheten. Tyvärr..
 
Sv: Olika ridsystem

Nej jag önskade jag kunde holländska så att man hade fattat vad han sa :)
Ankys clinics tycker jag har varit bättre och hon har uppvisat mjukare ridning, hennes video the winning formula var oxå bra tycker jag men visar inte upp verkligheten. Tyvärr..

Ja, tyvärr:)

Men Anky har ju mer erfarenhet också, något får man väl hoppas att man lär sig med erfarenhet! :D
 
Sv: Olika ridsystem

Ja, det håller jag också med om till viss del. IBLAND! :D Just nu är jag så inne på brunstiga ston som bara skiter i en! HAHA så jag är väl lite aggressiv kanske:p Men visst kan det alltid vara mjukare. Men det är väl det som är den mänskliga faktorn lite, att vara bestämd men inte för okänslosam och hård!

Men vet du vad:idea: Om jag red som dom två, (ja det finns fler jag kan tänka mej) så skulle jag inte behöva vara aggressiv eller överdriven i min ridning :mad:

Vi vanliga klantar ställer till det för hästarna och det känns skit ibland när man inte tycker att man får ordning på nånting, vi får problem med det ena och andra som dom inte får, och vi skulle väl ha en ursäkt om vi gav upp och tog till aggressiva metoder:angel: (jag skojar om nån inte förstår det:angel:)

Men dom som är så otroligt skickliga, :mad:
 
Sv: Olika ridsystem

Men vet du vad:idea: Om jag red som dom två, (ja det finns fler jag kan tänka mej) så skulle jag inte behöva vara aggressiv eller överdriven i min ridning :mad:

Vi vanliga klantar ställer till det för hästarna och det känns skit ibland när man inte tycker att man får ordning på nånting, vi får problem med det ena och andra som dom inte får, och vi skulle väl ha en ursäkt om vi gav upp och tog till aggressiva metoder:angel: (jag skojar om nån inte förstår det:angel:)

Men dom som är så otroligt skickliga, :mad:

Mmm.. visst gör vi som inte kommit lika långt fler misstag. Men jag VET att de tar i ibland;) Speciellt på dumma ston :p (Insiderinformation) Skämtåsido. Men ibland så måste de ta i. Lite mer.. inte brutalt! Men lite mer...:) I samband med en övning då såklart...
De blandar ju beroende på vad de vill: http://www.youtube.com/watch?v=Uz9r9zqGKhE
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Det enda som var trevligt i den där filmen var runt 1:35 då hon klappar häste lite på halsen.....
 
Sv: Olika ridsystem

Jag håller med.:bow:

Hästen är i spänning. Den rör sig inte genom kroppen för fem öre. Ryggen är nere pga den hålls in fram, stången genomfallen hela tiden, benen rör sig i påskjut bakom hästen och inte framåtGRIPANDE in under.

Allt som rör sig där är benen och ryttaren på hästen. När man vill att ryttaren ska vara still och hästen röra sig genom kroppen. Tacka fasen att tom Anky skumpar på en häst som är så spänd.

Jag tycker det ger ett stumt och hårt intryck. Knappast hälsosamt för hästen. Och det ser inte så mentalt skoj ut heller.
Då finns det tom hobbyhästar som är lyckligare med sina kassa ryttare. De tvingas iaf inte in i spänning så oftast.

Jag vidhåller fortf att det inte går att rida ergonomiskt med näsan så inne och halsen så överflexad.

haha, det här har du och jag ganska nyligen pratat om vill jag minnas. Även Totilas.. Kul att det kom upp en tråd om det.
 
Sv: Olika ridsystem

Nu tror jag iofs den videon är rätt gammal vid det här laget. Kom den inte ut i samband med OS i Sidney eller något sådant?

Antingen har de sedan dess utvecklat systemet, eller så har de lärt sig att inte visa upp de där bitarna offentligt.

Men riktigt så här eländigt spända är ju inte hästarna numera, trots allt.

*funderar*
 
Sv: Olika ridsystem

Nej det var det jag menade med clinicen. Antingen har man valt att dölja de bitarna iom all negativ publicitet och förbudsregler. Visar man upp lite mer lugn ridning med hästar som rör sigmindre spända kanske man kan få till en mer positiv bld av det man gör och då också slippa förbud på framridning etc.

Eller så har man bara slutat spänna till dem så.
För jag tycker clinicfilmen ser betydligt trevligare ut. Även om jag har synpunkter på vad jag tror skulle få det bättre. Sen att jag själv inte skulle kunna genomföra det bättre är väl en annan femma. Men så rider jag inte OS. ;)
 
Sv: Olika ridsystem

Jag tycker att det på sätt och vis blir två olika diskussioner även om de också hör ihop.

Dels är det det här som ni diskuterar nu ang mjuk eller hårdare ridning osv. Där tycker jag Ankys första film, den där clinicen med Salinero, visade mjuk ridning och den är väl från 2002 eller så, och på många sätt väldigt sympatisk inställning, jag gillade den på många sätt. Där ser man vilken skicklig ryttare hon är.:bow: Det är mycket mjukare ridning än på den film som Cut3Leo nu la in.


Men även där visar hon deras system (sen vet jag inte hur det utveckats sen dess, förstås) Och systemet är en egen diskussion tycker jag. Just i relation till det klassiska systemet som ligger till grund för tävlingsbedömning blir det ju lite speciellt, kan man med det "nya" systemet uppnå samma kvalitéer:confused: Får man verkligen samma resultat i hästens utbildning? Det är en viktig fråga tycker jag. Jag tror det inte, men jag är inte elitryttare. Jag tycker Susan har rätt ang de här viktiga grundskillnaderna i hela ridsystemet. Vad väljer man?

Egentligen är historien bakom denna "utveckling" kanske bara så enkel som dom själva berättar:
Sjef hade en känslig "svår" häst (som han ansåg dominant och ofokuserad) som han som relativt medelmåttig ryttare och med tävlingsmäniskans vilja att komma framåt, hittade ett system att behärska bättre, än vad han kunde med den klassiska vägen eftersom han såg en potential i hästen och kanske inte själv hade förmågan att få fram den på annat sätt.

Han insåg att det gick att föra över till andra hästar som annars kan vara lite svåra inom dressyren, känsliga, explosiva, rörliga, med mycket nerv. Kanske en lite ny typ av dressyrhästar, en form av utveckling. Systemet utvecklades för att kunna få fram dessa hästars potential på en tävlingsbana.

Det säger de redan på den där videon från 2002, de vill ha hästar som mentalt är som fullblodshästar, de vill ha explosivitet i rörelserna, det ger utstrålning och Sjef pratar om att det ska kännas som att sitta på toppen av en vulkan, ungefär.

Så det hela går ut på att få dessa hästar att balansera på den gränsen, och att behärska den energin och explosiviteten, det är huvudsyftet, inte utbildningsskalans grunder.

Sen tycker jag att de ha rätt i att det är toppidrottshästar inte hobbyhästar, de måste vara tränade för det, Anky är mycket för att använda rösten, det gillar jag, liksom att hon ofta kan ses klappa på dem och på den där videon med Salinero, där hon pratar mycket med hästarna hon sitter på, vilket inte låter som något hon gör för publiken, utan som kommer naturligt.

Men trots det så gillar jag alltså inte systemet de väljer att använda, pga att de inte prioriterar de grundläggande kvalitéerna utan har valt att "komma förbi" eller hitta sätt att ge intryck av något som inte är där, och att det mera påminner om dressera så som det beskrivs i alla fall och som blir tydligt på Totilasfilmerna tex.


Systemet är verkligen egentligen faktiskt just det som de själva säger, det handlar om att kontrollera, om "dominanta och ofokuserade" hästar, som man har hittat en metod att visa upp på ett skickligt sätt på tävlingsbanan. För visst är Anky och Edward enormt skickliga ryttare, sen att systemet dessutom används av mindre skickliga för inte saken bättre:cool:

Det är andra (bla jag tidgare) som läser in att de trots allt har samma grundsyn på ridningen som inom det klassiska systemet, själva har de aldrig påstått det , tror jag. Tvärtom, Sjef har sagt flera gånger att det inte är så.

Usch vilket långt inlägg, såg jag nu:eek: Ber om ursäkt för det. Men då har jag nog sagt det som jag tänker i det här.
 
Sv: Olika ridsystem

Mmm.. visst gör vi som inte kommit lika långt fler misstag. Men jag VET att de tar i ibland;) Speciellt på dumma ston :p (Insiderinformation) Skämtåsido. Men ibland så måste de ta i. Lite mer.. inte brutalt! Men lite mer...:) I samband med en övning då såklart...
De blandar ju beroende på vad de vill: http://www.youtube.com/watch?v=Uz9r9zqGKhE

Jag hoppas ni förstod att jag la in denna film för jag tyckte den var brutal :) Inte för att det förespråkar det jag vill se..
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Jag håller med.:bow:

Hästen är i spänning. Den rör sig inte genom kroppen för fem öre. Ryggen är nere pga den hålls in fram, stången genomfallen hela tiden, benen rör sig i påskjut bakom hästen och inte framåtGRIPANDE in under.

Allt som rör sig där är benen och ryttaren på hästen. När man vill att ryttaren ska vara still och hästen röra sig genom kroppen. Tacka fasen att tom Anky skumpar på en häst som är så spänd.

Jag tycker det ger ett stumt och hårt intryck. Knappast hälsosamt för hästen. Och det ser inte så mentalt skoj ut heller.
Då finns det tom hobbyhästar som är lyckligare med sina kassa ryttare. De tvingas iaf inte in i spänning så oftast.

Jag vidhåller fortf att det inte går att rida ergonomiskt med näsan så inne och halsen så överflexad.

haha, det här har du och jag ganska nyligen pratat om vill jag minnas. Även Totilas.. Kul att det kom upp en tråd om det.


Håller med helt här, därför jag la in den. Det är ju inte hälsosamt att rida sådär och jag tycker inte att det ser trevligt ut;)
Men, hon gör det ju med ett syfte, att kunna påverka bakbenen ännu mer, sas "baka ihop" hästen mera. När hon sen släpper/lyfter upp hästen hals/huvud och rider lite mjukare och stilla så kommer ju resultatet vara en förstärkning av kontakten mellan skänkel och bakben, en mer kompakt häst och en häst som har ännu mer sug framåt. Eller? En tanke...:)
 
Sv: Olika ridsystem

Jag håller med.:bow:

Hästen är i spänning. Den rör sig inte genom kroppen för fem öre. Ryggen är nere pga den hålls in fram, stången genomfallen hela tiden, benen rör sig i påskjut bakom hästen och inte framåtGRIPANDE in under.

Allt som rör sig där är benen och ryttaren på hästen. När man vill att ryttaren ska vara still och hästen röra sig genom kroppen. Tacka fasen att tom Anky skumpar på en häst som är så spänd.

Jag tycker det ger ett stumt och hårt intryck. Knappast hälsosamt för hästen. Och det ser inte så mentalt skoj ut heller.
Då finns det tom hobbyhästar som är lyckligare med sina kassa ryttare. De tvingas iaf inte in i spänning så oftast.

Jag vidhåller fortf att det inte går att rida ergonomiskt med näsan så inne och halsen så överflexad.

haha, det här har du och jag ganska nyligen pratat om vill jag minnas. Även Totilas.. Kul att det kom upp en tråd om det.
Den där videon är när hon lär in passage. ja då rider - skumpar man så.:bump:när det sen är etablerat behöver hon inte rida så mkt.

Visst kan man sitta mer still, men då använda mer skänkel, som ger..... mer broms.
Det kanske ser bättre ut för vissa.
Jag tycker att det bra kvitto på träningen är om den piaffar med bjudning- inte som när de allra flesta andra ska till.. Hästarna knyter sig o står o fjuttar. snacka om spänd o ovillig.:crazy:
Där ser man oxå på hur stor respekt den har för bettena- vågar inte.

Jag tycker att det är ett vettigare system med hjälpgivningen. Hästarna får gå fram mer o i piruetterna drivs den inte samtidigt UR den med innerskänkeln- dvs framåt- endast vändande hjälp. DET gör oxå att de inte behöver bromsa den häst som har fått hjälpen...framåt/ ur.

Jag ser ridstilen som mindre hjälper i konflikt o därmed en mjukare/ tydligare ridning som ger större vilja hos hästen.

varför ska hon vara så noga med att få det korrekt på en gång?
 
Sv: Olika ridsystem

Jag bli konfunderar när jag läser vad du skriver för det är sådär man tänker i grunden.Man - skriver du. deffiniera "man". det jag tycker flashlight gör så bra här är att hon tar utgångspuntk i olika ridstilar, så nej "man" tänker inte så, vissa tänker så i sin bristfälliga tolkning av det tyska systemet.


När jag ser bilderna så tänker jag, visst! Helt rätt! Men jag blir ändå lite fundersam på hur detta ska gå till i praktiken, att det ska vara helt "perfekt" hela tiden i utvecklingen.
det är inte perfekt för någon hela tiden, men närman tappar en kavlitet så backar man och hämtar den igen. Kolla clinicen med Whitages och Hubertus. Man hittar takt och losgelassenheit under framridningen, när man rider lätt på lång tygel och driver hästen med sitt bäcken och får resultatet en näsa som sträcks framåt, blir hästen spänd så backar man tillbaka och gör det igen - det sägs uttryckligt av Hubertus när han förklarar kvaliteterna. Klart och tydligt, kan inte missas. En skicklig ryttare kan lätta ur i handen så fort man får spänning. Anky är tillräckligt skicklig, men hon bryr sig inte om den kvaliteten

Alltså inte tappa någon kvalité i jakt på någon annan. Om hästen inte är 18 år och gått grand prix hela sitt liv. Då bör de flesta kvalitéer kunna hållas. Så om du, som nu har en så stark tanke om just detta fenomen, bara lite kort skulle beskriva mer i detalj vad Edward ska ändra på för att komma till denna typ av ridning? Och OBS den skall fungera i de värsta situationer. Dvs den måste fungera på ett brunstigt sto=arg,känslig,ovillig (Kan såklart vara opåverkad också) Jag säger som Stephen Peters - detgrå iten att diskutera från den vinkeln - det är för känsligt.
Som jag sa så tycker jag inte att Edward är den bästa ryttaren men har som sagt en fin häst. Men vad skulle du då säga om t.ex Lussan? Har hon också missat "pilbågens grund"?

Jag vill inte diskutera Lussan heller, detta är en alltför bra tråd. Och Obs Ingenting är enligt mig det handlar om hur pass väl man förstår det tyska systemet. Där är systemet facit - inte jag
 
Sv: Olika ridsystem

Hmm... just de här delarna funderar jag lite på. Just spänd nu då... hur menar man med spänd? Eller hur menar Du med spänd?

Skillnaden är enkel egentligen

En spänd häst tappar sin rörlighet i ryggen, det som benäms ryggswing och är en del av losgelassenehitsbegreppet

En anspänd häst är en spänstig häst

För en viss spänning måste ju finnas där när man tränar muskler.
Skillnaden är enkel egentligen
En spänd häst tappar sin rörlighet i ryggen, det som benäms ryggswing och är en del av losgelassenehitsbegreppet
En anspänd häst däremot är en spänstig häst, men utan onödig spänning


Och om man vill undvika denna typen av spänning, då pratar man om två helt olika tankesätt.
Ja faktiskt. det ena bygger på simpel träningsfysiologi, där givetvis tonus måste höjas rent generellt, men samtidigt måste det dynamiska muskelarbetet få fortgå. Muskler måste växla mellan anspänning och avspänning för att inte börja arbeta mot varandra. Enekelt förklarat så måste de muskler som böjer en led slappna av när samma led skall rätas ut igen.. det är också en del av losgelassenehitsbegreppet. Totilas är jätterörlig i vissa leder medan andra inte rör sig alls. Även detta talas om i Dressyren skillnaden mellen backmover - dvs en som rör sig i ryggen också. och en legmover somhar en relativit stilal rygg men men aktiva framben. http://i33.photobucket.com/albums/d93/pingo_susan/Zettl.jpg
Det ena är ett där man ska få hästen att ta i allt vad den orkar med vissa specifika muskler och även får fram dessa spektakulära gångarter. Det andra sättet är att få hästen lugn, lydig och bärig med egentligen oförändrad luft under magen.

det andra tankesättet avslöjar en brist i fysiologisk grundkunskap

Ska översätta vad som står i början på filmerna som är i början av tråden. det är mycket konstigt
 

Liknande trådar

Western Tråden är sammanfogad med inlägg från BBtråden. Förstainlägg: http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15341177&postcount=8 /ricca...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 885
Senast: Bewildered
·
Avel Det kan vara intressant att diskutera om treårstestet på Flyinge där det var en hollänsk domare som dömde enligt deras linjära system...
Svar
11
· Visningar
1 913
Senast: Flippeti
·
Utrustning Jag läste precis färdigt det lilla häftet "The Loriner: Opinions and Observations on Bridle-bits and the Suitable Bitting of Horses...
Svar
2
· Visningar
1 330
Senast: HannaZ
·
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 970
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp