Olika ridsystem

Sv: Olika ridsystem

Jag tycker inte det är konstigt att träningsmetoder utvecklas. (Tänk om människor skulle träna sig själva på samma sätt nu som de gjorde på 50 talet)
Det är bra med utveckling men för den sakens skull behöver man inte ta avstånd från det gamla. Jag tror absolut det finns flera vägar att ta mot ett mål och att man kan behöva tänka olika när det gäller träning av olika individer. I och med att hästarna är olika får man anpassa träningen så att det passar dem så bra som möjligt.
Nu menar jag inte att jag tycker just Sjef och Ankys system är bra utan att det är bra att det finns olika system/sätt att lägga upp träningen för att komma framåt.
Att Sjef inte vill ha den klassiska utbildningsvägen som grund säger inte mig så mycket för det finns olika åsikter om vad som är klassisk utbildning av häst, och vad menar just han? nej det vet jag inte. För mig blir det konstigt om han konsekven inte vill ha det ena eller andra sättet att träna eftersom hästarna är olika, men det kan ju betyda att de endast vill ha en speciell typ av hästar för tävling?
Just rollkur känns inte meningsfullt att diskutera (för mig). För min del tycker jag det fortfarande är väldigt luddigt vart gränsen mellan DLR och rollkur går. Att variera formen är för mig självklart, men att låta hästen fortsätta jobba i en form där den inte ens kan se vart den går är inget jag tycker om. Djup/låg/rund kan jag rida, men med näsan framme.
Det skulle vara intressant om det fanns mera forskning på hur olika träning påverkar hästen.
Anky är ju en ryttare som är väldigt skickligt på vad hon gör. Hon rider/tävlar ju även western nu för tiden och det skulle vara intressant att höra henne prata om skillnader och likheter mellan dessa. Hon har väldigt mycket tävling i fokus, men jag skulle vilja höra henne diskutera träningen. Hur hon tränar westernhästarna och varför. (jämfört med dressyrhästarna alltså)
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Jag tycker nog att det är fel att kalla videorna för grova? Han gör ju inget särskilt grovt alls i dem mer än att vara lite snabb och vass i hjälperna i bland. Men det har han ju igen senare. Hästen kommer ju bli snabbar att svara på hjälperna med denna träning så att ryttaren kan göra mindre hjälper men få samma effekt. Men hästen måste ju lära sig först. Hästen tycker jag ser relativt avspänd och harmonisk ut, "eftergiven" i den bemärkelsen att den protesterar aldrig, skyggar inte, ropar inte "på sin flock", försöker följa hjälperna i varje steg. Det ÄR ju att vara eftergiven! Edward kan ju i prinip göra vad han vill, och det är ju ändå en hingst han sitter på.
Sen att hästen är lite i framvikt ibland och ibland inte, så är det ju, träning är träning, den är inte hela tiden snygg? Det är ju resultatet som ska vara snyggt!
Vet inte exakt vad jag svarade på, bara att jag inte tycker att det är ngt konstigt med videorna. Att hästen blir svettig/skummig fort kan vi ju knappt uttala oss om. Han kanske har ridit fram ett bra tag bakom arenan innan han gick in bara för att Totilas ska slappna av lite och inte bralla runt där inne. Det är ju ändå en clinic folk betalat för.

Jag förstår att du inte tycker att det spelar någon roll hur vägen till resultatet ser ut bara resultatet blir snyggt. Jag tänker inte så, snyggt för mig är harmoniskt och det här är inte harmoniskt hur snyggt än resultatet blir.
Han rider ju fantastiskt fint inne på tävlingsbanan, för mig är det en gåta varför han inte kan rida fram på samma fina sätt helt enkelt.
 
Sv: Olika ridsystem

Men sättet han valt att rida på blir inte harmoniskt för mej heller. Det är det jag vill peka på. Att systemet blir mera signal än inverkan i egentlig mening. Blir det bättre för hästen? Att man tilltalas av det enkla, ok! Men hur blir det i detta fall? Jag ser inte en häst som sitter ihop hela vägen och på alla håll, och som är i balans fysiskt och psykiskt. :confused: Det verkar heller inte vara viktigt :confused: En så skicklig ryttare kan ju inte missa det annars.

Cirkus mao...

Fast det här är inte kommunikation för mig utan ren dominans.

Som jag sa tidigare INGEN hade hyllat detta om det var en nobody som satt och red så hemma eller på en framridning.
 
Sv: Olika ridsystem

Fast det här är inte kommunikation för mig utan ren dominans.

Jag har håller med om det, faktiskt, inte minst för att det är precis vad man säger jag skulle kunna plocka fram otaliga citat ang metoden där fr a Sjef men även Anky säger att det är för "dominant and unfocused horses".

Men även om Totilas nu skulle definieras som en sån, så skulle jag i så fall genom ridpasset vilja se att han genom en klar linje och målmedvetet får honom mer i balans, mer fokuserad, mera ihop o fri. Men det ser jag inte att han ens arbetar på. Så därför håller jag med om dominans från ryttaren, snarare än hästen:cool:
 
Sv: Olika ridsystem

KL
Man ska ju heller inte glömma att detta är en bedömningssport och att det inte är konstigt att det utvecklas olika metoder för att få så höga betyg som möjligt. För mig blir det lite som att vissa vill vinna till nästan vilket pris som helst. (men det är en annan diskussion kanske) Om man ska vara krass så kan man ju fråga sig varför de tagit fram detta sätt att träna hästar. Är det för att det tränar hästarna bättre eller är det för att vara ännu mera framgångsrik på tävlingsbanan? Jag gissar på det sistnämnda. Håller med fio om att det är mera dominans är kommunikation.
 
Sv: Olika ridsystem

Men sättet han valt att rida på blir inte harmoniskt för mej heller. Det är det jag vill peka på. Att systemet blir mera signal än inverkan i egentlig mening. Blir det bättre för hästen? Att man tilltalas av det enkla, ok! Men hur blir det i detta fall? Jag ser inte en häst som sitter ihop hela vägen och på alla håll, och som är i balans fysiskt och psykiskt.

varning långt - hjärtefråga

*KL*

Alltså folk brukar bli arga på mig, men jag tror att detta val också handlar om referenser. Han tycker säkert detta funkar jättebra med tanke på vad han gjort förut. Ja jätteskicklig, men det behöver inte betyda att han är intresserad av alla aspekter inom ridningen

Det tyska systemet bygger helt på att ryttaren "die kreuz ahnlenen", dvs ryggsving som egentligen är bäckenswing.:idea:

- För att det skall fungera så måste tyngdpunkten ned i kroppen som på en hiphop dansare, Och man måste kunna separera höfter och överdel som de säger på let's dance
Man kommer aldrig till att använda sin egen kropp på ett atletiskt vis - om man inte får tag i sin core - och det gör man bara om man hittar rätt förhållande mellan bröstkorg och bäcken, dvs en fysilogisk korrekt hållning.
Jag skrattade på lets dance när de talade om "the pelvic tilt = Kisseriet till hakan i samband med rörligt bäcken - man kan inte röra höfterna utan det. och hästen kan inte röra sin rygg through/genom kropen om vi inte är så lösa i höfterna.

Hundra ryttare babblar om genom ryggen - men genom ryggen kommer aldrig ske utan "the pelvic tilt" (vinkla om bäckcenet) som möjliggör att Hästen swingar vårt bäcken :bump:

För mig är det überkonstigt att tro att hästen skall kunna hitta en funktionell hållning och komma till arbeta , utan en ryttare som gör det.

Ja Gal och Anky sitter jättesnyggt, men inte funktionellt ur detta detta hänsennede, då deras tyngdpunkt är för högt upp, det blir inte bäckenswing utan ryggswaj och ävenom det kanske är snyggare för ögat, så har det avgörande betydelse för hur hästen kan arbeta, ÄR MAN MEDVETEN OM I UTBILDNINGSKALAN

Det står i ridhanboken och de med utbildning i den inom systemet i Tyskland poängterar den för sina elever. Det står noga förklarat på en massa hemsidor på nätet (tyvärr på engelska eller tyska :o )


Tyvärr hoppar många stjärntränare som är här i Sverige över detta, då det skulle innebära att många av deras elever får börja om som rena nybörjare. Vem ställer upp på det på medelsvår nivå eller högre??? :grin: De som redan har en beundrarskara här i Sverige? Och vinner, för här rider ingen med nåt bäckenswing :o (jo en och annan men då ploppar ögonen ur skallen)


Jag tycker kunskap lärs in i lager på lager, och nu flera varv senare så inser jag hur nära dans och ridning är. Först nu efter Lets dance fattar jag vad Sally Swift förstår, men inte kan lära ut. Dvs detta med "centrering" är inget annat än att kontrollera sin tyngdpunkt.
ju bättre centrerad dansar - ju bättre piruetter. Ju bättre centrerad ryttare - ju bättre vädninggar och övergångar)

Centrering är de som rider efter utbildningsskalan överdjävliga på - och där ser hästen kanske trist ut i vissas ögon, men upptag och vändningar sker utan våld, och våld är för mig att ta rejält tag i kandaret. Jag ser det som våld utifrån referensen att man kan göra det utan tygel om hästen är i balans via ryttarens balans

och slänger man då in AR ryttarna som rider på blank stång att då stanna med tygeln :eek: Eller slänga på en stång och galoppera. och tro att man skal få ordning på galoppen då, särskilt på en nordis. det enda sättet att få en nordis i balans är att rida igenom sprången med sitt bäcken att med sitt bäcken i the pelvic tilt hjälpa hästen upp i varje språng - så den slipper springa ifatt sig själv

Ja stickspår men TAKT är ju gudbevares den första kvaliteten att söka!

oavsett ras - samma anatomi - samma naturlagar

Titta på när de ryttarna som berhärksar detta får höga poäng - de vänder en galoppiruett som fio säger för yttertygel, dvs hästen är så på både hjälper och ffa deras vikthjälp så om de vänder - så följer hästen med

Att jämföra med ett equipage som inte fått till en pilbåge, och som släpas runt i innertygeln. Eller skenar runt i galoppen med HF hals a la AR

Enda anledningen att denna förenklade men grova hjälpgivning behövs är att man inte kommer till en pilbåge för att man inte kan hjälpa hästen med sin egen kropp:cool:

Man kan inte sätta ihop hästen - för man sitter inte ihop själv

Och sitter inte hästen ihop så räcker det inte med att sluta gå med i handen för att den skall spänan pilbågen mer - utan det krävs ryttarvikt i kandaret -för hästen har oerhört svårt att ta en förhållning om den inte sitter ihop

Pilbågen handlar om att sätta ihop hästen så man kan flytta vikt bakåt
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Och nu är vi inne på ridsystem igen. För mig handlar det inte om att välja ridsystem som man väljer färg på tröjan, utan om något som är förenligt med hur hästkroppen klarar av att arbeta - utan tvång.

Och tyvärr så är det många svenska tränare som inte hajjat det tyska - oavsett nivå.

Om ryttaren inte tycker det känns bra, om ryttaren tycker det känns olustigt - hur tror man då hästen upplever situationen - definitivt inte rolig

Att många går till AR PK CS osv beror på tror jag att utan denna kroppsliga kompetens så blir Dressyr bara olika grader av Crank and Spank - och det visar sig i Stress testet

Sorry att jag går i gång men det är min hjärtefråga

Hur många Dressyrhästar visar egentligen upp alla kriterier för lösgjordhet om vi nu skall diskutera utifrån utbildningskalan som vi borde enligt här i Sverige: Hur många går tysta stilla med avspänd kropp och ansikte och svans och jobbar på i godan ro?

Och vidare det finns en massa begrepp

accepting the bit (kontakt)
On the aids (kontakt)
Allowing the rider to sit (losgelassenheit)

utifrån vad som skrivs om den kamprelation som många ryttare på internet beskriver i sina bloggar så har majoriteten stora problem med att ens få till de första kvaliteterna

Man har inte hajat någonting om utbildnings skalan om man får stora protester från hästen.

Utbildningsskalan är nedpräntad för att säkerställa att hästen utbildas i Harmoni.:idea: Fysisk och psykisk

Det stora problemet är att i tyskland lär man in kroppskontrollen så tidigt så det är inte en medveten kunskap, de enda som kan förmedla den till icketyskar är enligtmin erfarenhet de som har både en statlig beridarutbildning OCH utbildning i träning av människokroppen
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

KL

Sista tiden har ju Totilas diskuterats en del i trådar, som en fantastisk häst (vilket jag tycker det är) men också utifrån träningsmetoder och hur han eg rör sig (han vann ju som sagt senast i Neumünster igår)

För dem som är intresserade finns tre filmer från youtube som visar en clinic från 2007 alltså då han var bara 7 år. Tyvärr på holländska men man kan ju se i alla fall:)


Synpunkter?

http://www.youtube.com/watch?v=ZZkAqyniCgE&feature=channel

http://www.youtube.com/watch?v=Q7itK8W6J4E&feature=channel


http://www.youtube.com/watch?v=PfRuCoXa1A0&feature=channel

Jag har inte sett hela filmerna nu men jag kan inte tycka att det är grov ridning?
Han inverkar, tydlig och bestämt. Han kräver snabba, ordentliga reaktioner.
Ang att hästen svettas - vi vet ju ingenting om hur länge han är riden när man börjar filma. Att hästen svettas behöver inte betyda någonting.
 
Sv: Olika ridsystem

Jo sättet det svettas på har betydelse. Så tydlig svettning på halsen brukar handla om stress, inte arbete eller i så fall mycket hårt ansträngande arbete och det har det ju knappast varit före en clinic.
Visst kan det finnas orsaker, som att clinicen hölls på en stopremiering mitt i betäckningssäsong. Med alla stona på första parkett...;) Man kan inte dra alla slutsatser av hur den svettas.

Visst kan träning se mindre vackert ut än tävling, men det jag ser är ryckigheten i och med hjälpgivningen, och att förhållningar blir kraftiga, den är inte i balans fysiskt och psykiskt, den är inte lösgjord utan det finns en underliggande spänning/stress som gör att det ser nästan forcerat ut, och att den lätt trillar iväg framåtoch det ändras inte heller. Halsen är väldigt kort en stor del av tiden (ja som Susan skrev tidigare)

Om det vore att hästen är ofokuserad, spänd, osv och man såg att han hade en linje för att uppnå mera av dom här grundkraven och sen byggde på det, så skulle det vara en annan sak. Men det jag ser, (men förstår inte vad han säger så visst....) är att i det sker ingen förändring. Det ser inte ut att vara viktigt. Självklart kan jag missförstå det, jag är fullt beredd att få på skallen för det här, men det är det jag ser, helt enkelt.

Att det ser så mjukt ut också är mycket pga hästens fysik tror jag, det är en häst med mjuka härliga rörelser. Ryttaren sitter också mycket mycket still.
Det ser väldigt fint ut på det sättet. Men själva ridningen, själva ridsättet är dominant i första hand, det handlar om att dressera mer än dressyr för mej, och att det är dominant är ju också faktiskt vad de själva säger (se mitt förra inlägg)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olika ridsystem

:bow::bow::bow:

Jag som varit i Tyskland och tränat, inte så värst länge 2 mån men jag red lektion 6 dagar i veckan, känner helt igen mig i det du skriver. Vi påpeka att jag kanske lyckades få fram en långsida per pass som var bra:p

Jag tror att de nya träningsmetoderna framkommer ur att man helt enkelt inte vill ta jobbet, man vill hitta genvägar och hittar men dessutom en genväg som ger vinster och guld så har man ju dragit jackpot! Jag tror att den absolut största orsaken till detta och i princip allt annat i världen är: PENGAR!
Ju mer du vinner, desto fler elever får du, desto dyrare kan du sälja de hästar som inte riktigt kan gå hela vägen och desto mer sponsorer och pengar rullar in. Alla vet hur svårt det är att tjäna pengar på hästar och att dessutom tjäna så pass mycket att du kan köpa de bästa hästarna, ha de finaste ridhusen, de nyaste hästbussarna, ha råd att kuska hela världen runt, ha en toppmodern anläggning, fint bostadshus, personal osv osv det kostar massor med pengar. Vi ska inte glömma att Sjef var inte så rik från början, eller det kanske han var, han var också en som slet för att kunna få ekonomin ihop och så var han dessutom ingen fantastisk ryttare. Han lyckades hitta en genväg som fungerade för honom och denna har gett honom berömmelse och pengar.
Hade han hållt sig till den klassiska utbildningen så hade de kanske tagit honom 3 år att få ordning på den där hästen men den tiden var han tydligen inte villig att lägga ner och speciellt inte när han lyckades på 1,5 år och kom med i holländska landslaget.
Jag är helt övertygad om att Anky skulle vara minst lika duktig om hon red enl. den klassiska utbildningsskalan för hon är en gudabenådad talang.

Ibland tycker jag att alla här inne på buke som försöker och kämpar att göra sitt bästa är mycket bättre ryttare än de som håller på med HF och skit, vi försöker iallafall och även fast vi inte lyckas varje dag, eller i mitt fall ens varannan dag :D, är jag helt övertygad om att våra hästar är med happy athletes än vad deras är.

Ang. Totilas har jag inget mer att säga, jag fick så mycket skit i tråden om honom att jag avstår ;)

en till liten tanke: HF, DLR eller va fan det nu heter är lite som barrering inom hoppningen enl. mig.
 
Sv: Olika ridsystem

En till grej:

Om den klassiska utbildningen var gjord för hästar som var mer stela, orörliga och byggda annorlunda än dagens hästar så borde det ju vara ÄNNU lättare att följa den idag med tanke på hur fina och rörliga dagens hästar är? Om man lyckades uppnå lösgjordhet, samling och smidighet på de slagskeppen som var dåtidens dressyrhästar så borde det ju vara plättlätt idag :D
 
Sv: Olika ridsystem

Som jag sa tidigare INGEN hade hyllat detta om det var en nobody som satt och red så hemma eller på en framridning.

Fast det här är inte heller ett hållbart argument. Det är väl ingen som köper det när en nobody rider på sättet och inte får igenom något - när det bara blir drag och tvång? När Anky och co rider ser man hur OTROLIGT snabba de är med att lätta, inte ge motstridiga signaler etc, hästarna är på hjälperna och personligen anser jag att de hästarna definitivt inte ser mer deprimerade/knäckta ut än övriga, snarare tvärtom.
 
Sv: Olika ridsystem

På vilket sätt är LDR/HF en genväg? På vilket sätt skulle det gå fortare och vara "fusk" genom att lägga hästen rund och låg?
 
Sv: Olika ridsystem

Jag tycker man fuskar med lösgjordheten och rider med mer spänning än vad man skulle ha om man följde den klassiska skolan. Men som sagt det är min åsikt.

Jag tycker t.ex Hubertus Schmidts hästar ser 1000 ggr mer harmoniska och lösgjorda ut än Totilas, Salinero eller Parzival.

Alltså enl mig ger låg och rund en "falsk" lösgjordhet vilket man också kan se skillnaden på i t.ex ökad trav. Om man jämför de tyska ryttarna vars hästar har ordentliga bakben i ökad trav jämfört med de holländska som mest har framben.
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Jag håller med dej :bow:

Det är det här som jag kan se också och det är sammantaget en anledning till att ta upp diskussionen och tråden. Jag tror att man behöver fundera en vända till, och se med lite andra ögon, i alla fall har det varit så för mej.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olika ridsystem

På vilket sätt är LDR/HF en genväg? På vilket sätt skulle det gå fortare och vara "fusk" genom att lägga hästen rund och låg?

Det handlar egentligen inte om bara den frågan, det handlar om hela systemet som bygger på signaler, tryck och eftergifter och den eftergiften kan se ut som och kanske upplevas som lösgjordhet men är inte en lösgjordhet utan just eftergift för tryck, som är något annat. Och har man inte en lösgjordhet som grund så har man ju inte uppfyllt den delen enligt bedömningsgrunderna faktiskt och alltså är det ju en form av genväg och snabbfix och gå förbi. Som exempel på hur jag tänker.

(Det är lite intressant hur helt olika skolor utvecklas - tänker även på AR - av personer som säger sig ha hittat en annan väg till "samma mål" som ska vara lättare och snabbare och bättre för hästen än det klassiska som beskrivs som mer eller mindre okänsligt för hästen och som en rigid ridning - intressant ;) )
 
Sv: Olika ridsystem

*kl*

Tittar man på Ankys clinic och lyssnar på vad hon säger så finns det egentligen inte mycket att invända. Hennes tänk påminner om hur man resonerar i westernridningen, vilket kanske inte är direkt förvånande.

Men på en förevisning gör man ju sitt bästa för att presentera sitt system i en så positiv dager som möjligt, det är fullkomligt naturligt, vem vill visa upp något som man vet att folk kommer opponera sig mot? Det är ju inte som att Anky och Sjef är omedvetna om kritiken mot LDR/whatever. Man väljer den häst som gör sig bäst och man väljer vad man gör för att optimera clinicen.

Jag litar på fio, säger hon att ridningen hon sett på framridning är annorlunda så tror jag henne.

Och videon på Totilas tycker jag bara är sorglig. Det stärker mig i min tidigare uppfattning om två saker:

1 - LDR/whatever kan genomföras med mjukhet men det görs hos de flesta inte.

2 - Totilas är en fantastiskt häst och det skulle vara oerhört intressant att se honom klassiskt utbildad.
 
Sv: Olika ridsystem

Tittar man på Ankys clinic och lyssnar på vad hon säger så finns det egentligen inte mycket att invända. Hennes tänk påminner om hur man resonerar i westernridningen, vilket kanske inte är direkt förvånande.

Precis, det var vid första anblicken lite märkligt med westernintresset men sen helt begripligt! Då insåg i alla fall jag mera om det här systemet kan jag säga.

Jag litar på fio, säger hon att ridningen hon sett på framridning är annorlunda så tror jag henne.

Ja du behöver bara lyssna på Anky själv i den där intervjun nyligen där hon säger det rakt ut att hon kan rida så långa stunder, när de frågar vidare, hon tar väldigt lätt på den frågan om tid och hur länge och det kan vara betydligt längre än de 10 - 20 sekunder som Sjef sa i annat sammanhang, tror hon utan vidare gick med på 20 minuter som det kan bli - eller mer kunde nog också bli - hon kollar inte på klockan när hon rider, och har roligt:cool:
Det tyckte jag var rätt tydligt i alla fall.

Hålller med om att Totilas är en fantastisk häst, men att filmerna är (för mej i alla fall) en jättebra utgångspunkt för diskussion i den här tråden, just för det, att det blir faktiskt inte så kul att se:(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olika ridsystem

Jo sättet det svettas på har betydelse. Så tydlig svettning på halsen brukar handla om stress, inte arbete eller i så fall mycket hårt ansträngande arbete och det har det ju knappast varit före en clinic.
Visst kan det finnas orsaker, som att clinicen hölls på en stopremiering mitt i betäckningssäsong. Med alla stona på första parkett...;) Man kan inte dra alla slutsatser av hur den svettas.
Nu får du skaffa nya glasögon:rofl:

kolla skummet mellan bakbenen!!!!!
 
Sv: Olika ridsystem

och den eftergiften kan se ut som och kanske upplevas som lösgjordhet men är inte en lösgjordhet utan just eftergift för tryck, som är något annat. Och har man inte en lösgjordhet som grund så har man ju inte uppfyllt den delen enligt bedömningsgrunderna faktiskt

det här är exakt den anledningen att jag inte gillar den svenska termen lös "gjord"

För många tror att om de bara får hästen eftergiven i sidorna så är den lösgjord. jag vet en massa ryttare som ägnar hela ridpass till detta:crazy:

jag har läst artiklar av BT där han påpekar vikten av detta:crazy:

Men då har man inte fattat kvaliteten, det heter löstillåten= losgelassen

Dvs att man tillåter hästen att röra sig, genom att man har koll på sin egen tyngdpunkt och släpper igenom hästens rörelser i sin sits - man själv är genomsläpplig = Durchlässig.
Man skall vara som ett durkslag för hästens rörelser :D Ja visst hästar kan vara spända av yttre påverkan, men se på bruksprovsryttarna - de placerar sig rätt först och främst.

Min första tränare i det tyska sa - känn efter var hästen vill ha dig! Den lär meddela när man prickat dess tyngdpunkt ( släpper halsen = tecken på losgelassenheit)

Och ja:angel: "de" kanske ger eftergift i handen - men de ger aldrig eftergift i ryggen så att en pilbåge kan bildas- Och pilbågen måste skapas om hästen skall kunna arbeta bakifrån :grin: Och för att förhållningskall gå oigenom till bakhov. Funkar det inte = fel i pilbågeskapandet dvs hästen sitter inte ihop

Jag är jätte glad att du skriver detta på det här sättet.

Det handlar inte om att "de" inte kan rida - jag tror inte de är intresserade på det sättet: Frågan är på vilket sätt vi som publik är intresserade

Appropå att det inte handlar om nationer - kolla in Matines tränares videos när han rider själv

Jag pallade bara två minuter, för där sket man helt i att man inte gav efter åt det håll man tyckte hästen skulle böja, den skulle tränas trots att ryttaren :eek:

Ibland undrar jag om det handlar om att vissa individer är helt okänsliga för andra varelser.
Jag undrar hur de läser häst när de säger att hästarna gillar det de gör :confused:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Western Tråden är sammanfogad med inlägg från BBtråden. Förstainlägg: http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15341177&postcount=8 /ricca...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 885
Senast: Bewildered
·
Avel Det kan vara intressant att diskutera om treårstestet på Flyinge där det var en hollänsk domare som dömde enligt deras linjära system...
Svar
11
· Visningar
1 913
Senast: Flippeti
·
Utrustning Jag läste precis färdigt det lilla häftet "The Loriner: Opinions and Observations on Bridle-bits and the Suitable Bitting of Horses...
Svar
2
· Visningar
1 330
Senast: HannaZ
·
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 970
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp