Olika ridsystem

Sv: Olika ridsystem

Här i Sverige låter vi outbildade ryttare försöka utbilda hästar, och som hon citeras i intervjun - de har sällan styrkan i sin core - "efter halva passet sitter de och håller balansen i tygeln"

Det gör inte Anky, ang filmen

hur många kan rida lätt så utan kontakt i tygeln som på hennes film...

Jag kan bara inte låta bli. Anky må kunna rida lätt i handen men se på AC, elev till Sjef. Hon hänger ju bakåt i tyglarna. Hästen måste ha en otrolig styrka för att kunna fortsätta gå som han gör, när han dessutom har hennes vikt i munnen.

I övrigt har jag inte mycket att lägga in i debatten.
 
Sv: Olika ridsystem

Jag tänkte inte bara på att det var en stabilare häst. Utan att man med flit väljer vad man vill visa då man ska visa upp sitt system och försöka rättfärdiga det. Då väljer man en lugnare häst med mindre show i sig. Den skulle inte vinna lika mycket.
Men jag tänkte också på att man då kanske rider lite nedtaggat för att "vinna" folk. Och så påstår man kanske att det är så man rider. Även om man vet med sig att man egentligen rider lite värre på många sätt. Kanske med mer tvång i hand och med mer driv.

Det var så jag tänkte..
 
Sv: Olika ridsystem

Jag ser ofta träningar med olika tränare i de stall jag är i. Och det är otroligt sällan instruktörer löser ekipagens grundproblem. Man försöker rida övningar med hästar och ryttare i obalans och helt stela i kropparna. Där harvar man runt år efter år och skriker "braaa, braa!". Och hästen går inte ens i form.

Och ryttaren sitter inte för att låta hästen göra det heller.

Jag tycker många tränare lärt in fraser och ord som de upprepar med totalt missat förståelsen för vad det betyder egentligen. Det hörs då de likt papegojor upprepar samma fraser utan att kunna förklara om eleverna inte gör som de säger av olika skäl. Kan man inte sätta egna ord på sakerna eller förklara mer detaljerat blir jag lite orolig.

Och något som också oroar mig är att en del av dessa tränare själva år efter år på samma häst sitter och rider på graman. Har man inte missat en hel del om man själv som tränare inte ens kan rida sin häst i en korrekt form?:crazy:

Det där med att bilder i böcker ganska ofta ser lite annorlunda ut än man föreställer sig i texten är ett fenomen jag känner till. Men där försöker jag tänka hur jag själv tycker systemen borde kunna fungera. Jag är verkligen inte någon OS-ryttare själv. Men jag har samlat på mig ganska mycket kunskap om vad som är ergonomiskt för hästen. Och jag har ett bra öga för spänningar och rörelse även om jag inte alltid får till det som jag vill i sadeln. Jag har iaf kommit så långt att jag gör fel och har långt kvar innan det blir bra. Men jag har också lyckats lära mig att rida utan att det sliter. Det är det viktigaste. För mitt nöje ska inte vara på hästens hälsas bekostnad.
 
Sv: Olika ridsystem

Som allmänt tillägg i debatten tycker jag absolut det kan finnas redskap i ridningen man inte bör nyttja som nybörjare. Anky menar på att hon är proffsryttare med elithästar. Och ser hennes rollkursform som en sån grej.

Jag vet inte om jag håller med om att det någonsin är ergonomiskt.

Men det finns andra saker jag tycker man kan göra som kan hjälpa hästar. Men som jag inte skulle rekommendera till en grön ryttare. Men det är små kompletteringar i en befintlig ridilosofi och plan.
Och så tror jag hon ser sin metod med. Just själva rollkursformen är något som kommer på slutet i sin extrema form. Och en fortsättning på resten av deras system. Inte så att man hux flux lär om mitt i allt.

Jag som själv har nackproblem vet att man kan få hjälp av stretching, Feldenkrais, triggerpunktsbehandling, manipulation, massage etc. Men de mest extrema behandlingarna går jag ju inte till Pelle i korvkiosken för att testa om han skulle kunna få till första gången han gör det. Då går jag till en välutbildad sjukgymnast eller liknande. Så tror jag man får tänka med vissa redskap inom ridningen med. Man ska veta vad man gör för att hjälpa istället för att riskera skada.

Man kan ju tex genom bettets inverkan lossa lite vid atlaskotan. Det är inget man ska laborera med om man sitter fel eller hästens kropp inte är i rätt position och loss i övrigt. Men gör man det först då kan man få den där extra lilla skjutsen.
 
Sv: Olika ridsystem

Tuapha - Du skriver "Man kan ju tex genom bettets inverkan lossa lite vid atlaskotan. Det är inget man ska laborera med om man sitter fel eller hästens kropp inte är i rätt position och loss i övrigt. Men gör man det först då kan man få den där extra lilla skjutsen. " sist i ditt inlägg.

Det du talar om - tror jag är en helt vanlig ställning.

eller?mvh/:cool:
 
Sv: Olika ridsystem

Fast det var nog rida lätt som hon gör utan kontakt i tygeln.:idea:

Delvis KL
Anky är en oerhört skicklig ryttare själv, det är hon verkligen, jag ifrågasätter verkligen inte det och det är inte helt svart eller vitt, Anky hade ju varit en väldigt duktig ryttare även utan det här systemet det är jag helt övertygad om och det hon kan göra kan inte automatiskt alla andra som försöker göra, så är det ju.
En hel del av det hon säger låter väldigt sympatiskt när det gäller hästarna, att lyssna på hästarna, okomplicerad ridning osv. Det är ju sånt alla kan skriva under på, vem gör inte det?
 
Sv: Olika ridsystem

Är det någon som kan ge mig en tydlig, enkel förklaring på vad rollkür egentligen innebär? har spånat runt men förstår inte alls..

Low deep round? Innebär det låg form i allmänhet eller huvudets placering? :o
 
Sv: Olika ridsystem

Jag tänkte inte bara på att det var en stabilare häst. Utan att man med flit väljer vad man vill visa då man ska visa upp sitt system och försöka rättfärdiga det. Då väljer man en lugnare häst med mindre show i sig. Den skulle inte vinna lika mycket.
Men jag tänkte också på att man då kanske rider lite nedtaggat för att "vinna" folk. Och så påstår man kanske att det är så man rider. Även om man vet med sig att man egentligen rider lite värre på många sätt. Kanske med mer tvång i hand och med mer driv.

Det var så jag tänkte..

Ok, ja det tror nog, att det är så att det blir en light-version, s a s.

Men de som visas på clnic liksom tex GP-hästarna är ju redan tränade att kunna gå där och det blir inte tvång alls, det är där jag f ö tror haken blir för arbetsgruppen som ska diskutera gränsdragningar för det tillåtna.

KL

Tidigare trodde jag att hon s a s mera red in dem mellan tyglarna vilket hon skulle kunna göra utan tvekan, eftersom hon är en skicklig ryttare, men i hennes egen beskrivning låter det mera som att det handlar helt enkelt om tryck och eftergift, där kraven ökar successivt på böjningen.
Det gör ju att tvånget i så fall fanns där långt före GP-klasserna, vid det laget så är hästen så intränad på vad minsta lilla av det trycket innebär vilket man ser, de går in i den formen plättlätt så fort ryttaren tar tygeln.
 
Sv: Olika ridsystem

Nej jag menar ställa i nacken och lossa där precis som du säger. Men på ett annat sätt där man påverkar bara nacken och inte resten av halsen som vid vanliga tygeltag om nacken är lite spänd.
 
Sv: Olika ridsystem

Fransmännen använde sig ju förr i tiden av att flexa hästen via bettet. De slutade dock när nosen var vertikal.

Det jag benämt som böjning som lösning istället är alltså böjning i sidled av hela kroppen. Inte böjning a la böj halsen in mot bogen så den går i rollkursform.
 
Sv: Olika ridsystem

Men nu när jag såg clinicen så tyckte jag det såg mkt lugnare ut än jag minns henne rida. För jag har upplevt det som om det varit mer driv förr. Och övriga rollare har jag nog upplevt en känsla av mer stress och spänning i hästarna.

Där har du säkert rätt.
 
Sv: Olika ridsystem

KL

Sista tiden har ju Totilas diskuterats en del i trådar, som en fantastisk häst (vilket jag tycker det är) men också utifrån träningsmetoder och hur han eg rör sig (han vann ju som sagt senast i Neumünster igår)

För dem som är intresserade finns tre filmer från youtube som visar en clinic från 2007 alltså då han var bara 7 år. Tyvärr på holländska men man kan ju se i alla fall:)


Synpunkter?

http://www.youtube.com/watch?v=ZZkAqyniCgE&feature=channel

http://www.youtube.com/watch?v=Q7itK8W6J4E&feature=channel


http://www.youtube.com/watch?v=PfRuCoXa1A0&feature=channel
 
Sv: Olika ridsystem

Men de som visas på clnic liksom tex GP-hästarna är ju redan tränade att kunna gå där och det blir inte tvång alls, det är där jag f ö tror haken blir för arbetsgruppen som ska diskutera gränsdragningar för det tillåtna.


Jo, jag undrar också var gränsen kommer att gå?
Det kan knappast bli så enkelt att ryttarna själva döper om sin ridning till LDR istället?:D

Sedan kan man undra om tvånget kommer att diskuteras vad gäller den vanliga tävlingsdressyrridningen utan roll o flex?, och varför det inte har diskuterats förut och där det borde diskuterats ist lagts locket på?

Det blir lite snett om tvång accepteras vid ett ridsätt men inte ett annat.
 
Sv: Olika ridsystem

Absolut, det håller jag med om! Man kan se hemska exempel på ridning även utan HF på framridningar..

Ang namnet så heter det redan LDR; se namnet på videon:angel:


tua:

Ja jag förstår det, böjning igenom kroppen blir en annan sak, det engagerar hela kroppen på ett annat sätt.
 
Sv: Olika ridsystem


Ja alltså det känns inte helt normalt att efter 7 minuters uppvärmning så börjar hästen skumma som attan på halsen... Hästen är tillsynes inte utsatt för yttre stress alltså slag eller sporrning eller annat av ryttaren. Min slutsats är då att hästen lider av ganska stor inre stress och då har han inte ens börjar rolla ihop hästen ens till hälften som jag vet att dom gör. Det känns inte bra helt enkelt tycker jag. Så mkt arbetar han inte i uppvärmningen och hästar skummar bara så på halsen av extremt arbete eller stress.
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem


Ja alltså det känns ju oerhört fånigt att kritisera världens bästa ekipage måste jag erkänna men inte sjutton kan någon kalla detta för harmonisk ridning :eek:

Ok för att det ser snyggt ut i ett program men det är ju en grov väg dit tycker jag! Vissa gillar ju det här flashiga fram och tillbaka ridningen men nä jag tycker inte det ser snyggt ut. Han får kicka fram honom så att näsan kommer upp och fram och sedan blir ju halvhalterna grova eftersom han ligger så på bettet, sedan fixar han till det i programmet men om man behöver rida så grovt för att få fram detta så är det inte vad dressyr handlar om, eller står för överhuvudtaget!
Sen får sjef och alla anhängare säga vad dom vill om att det klassiska systemet är gammalmodigt och allt vad det är , men systemet står iallfall för en harmonisk ridning även om det inte alltid heller visas upp.

Men jag har ju sett väldigt grov ridning från både Anky och Edward i uppvärmningar, själva systemet är ju mao grovt och för mig är det en gåta hur någon ens vill rida på det viset :confused: Inte alla vinner rosetter med detta systemet , det går ju inte jättebra för tex EB som varit därnere i omgångar och inte heller för MJ.

Jag tror det krävs stor skicklighet för att fixa till det i programmet som då Anky , Edward och Adelinde uppenbarligen klarar av.

Helt ärligt så tror jag INGEN hade stått och beundrat denna ridningen som visas på videorna om det hade varit en nobody som hade ridit runt så , utan då hade folk förfärat sig och tyckt det varit förskräckligt. Allt för många är förblindade av namn.

Dessutom ser jag ingen lösgjordhet någonstans, inte fysiskt och definitivt inte psykiskt :(

Jag ser då sjutton ingen HAPPY ATHLETE här inte :cry:
 
Sv: Olika ridsystem

Jag tycker nog att det är fel att kalla videorna för grova? Han gör ju inget särskilt grovt alls i dem mer än att vara lite snabb och vass i hjälperna i bland. Men det har han ju igen senare. Hästen kommer ju bli snabbar att svara på hjälperna med denna träning så att ryttaren kan göra mindre hjälper men få samma effekt. Men hästen måste ju lära sig först. Hästen tycker jag ser relativt avspänd och harmonisk ut, "eftergiven" i den bemärkelsen att den protesterar aldrig, skyggar inte, ropar inte "på sin flock", försöker följa hjälperna i varje steg. Det ÄR ju att vara eftergiven! Edward kan ju i prinip göra vad han vill, och det är ju ändå en hingst han sitter på.
Sen att hästen är lite i framvikt ibland och ibland inte, så är det ju, träning är träning, den är inte hela tiden snygg? Det är ju resultatet som ska vara snyggt!
Vet inte exakt vad jag svarade på, bara att jag inte tycker att det är ngt konstigt med videorna. Att hästen blir svettig/skummig fort kan vi ju knappt uttala oss om. Han kanske har ridit fram ett bra tag bakom arenan innan han gick in bara för att Totilas ska slappna av lite och inte bralla runt där inne. Det är ju ändå en clinic folk betalat för.
 
Sv: Olika ridsystem

Jag la ut dem med en tanke efter att ha sett dem.....Jag tyckte det var bra att visa.

Jag ser en häst med på den här videon mindre spektakulära men snarare fantastiska gångarter. En hel del av det som ser mjukt ut handlar om en häst som rör sig helt underbart - i mina ögon.

Men sen ridningen:
Jag ser dels hur T svettas, (säkert som inte syns på övriga kroppen men kopiöst på halsen)
dels ryckigheten, de rätt stora förhållningarna bakåt när han går iväg framåt för mycket och faktiskt emellanåt trillar fram....Halsen är väldigt kort och jag ser inte verklig lösgjordhet här heller (inte heller mentalt).

Det ser trots hästens i sej mjuka rörelser forcerat ut, på ett underliggande sätt. (om nån förstår)

Jag menar inte att kritisera världens bästa ekipage, han är en fantastiskt skicklig ryttare, de kan man aldrig bortse ifrån.

Men sättet han valt att rida på blir inte harmoniskt för mej heller. Det är det jag vill peka på. Att systemet blir mera signal än inverkan i egentlig mening. Blir det bättre för hästen? Att man tilltalas av det enkla, ok! Men hur blir det i detta fall? Jag ser inte en häst som sitter ihop hela vägen och på alla håll, och som är i balans fysiskt och psykiskt. :confused: Det verkar heller inte vara viktigt :confused: En så skicklig ryttare kan ju inte missa det annars.

(Jag måste erkänna att jag har alltid kvar den där filmen när han red fram Gribaldi i rollkurform, jag tycker den videon var mycket värre än videorna med Anky, om man ska jämföra så)
 
Sv: Olika ridsystem

Hästen tycker jag ser relativt avspänd och harmonisk ut
,

Blir lite nyfiken på vad du ser som gör det? För det här:

"eftergiven" i den bemärkelsen att den protesterar aldrig, skyggar inte, ropar inte "på sin flock", försöker följa hjälperna i varje steg. Det ÄR ju att vara eftergiven! Edward kan ju i prinip göra vad han vill, och det är ju ändå en hingst han sitter på.

Det är inte att vara lösgjord, sitta ihop, vara i mental och fysisk balans för mej:confused: För den gör ett stressat intryck samtidigt, och där händer inte så mycket, dvs blir inte så stor skillnad:confused:

Ok att det kan vara en lättstresad häst, en hingst med ev fokus på annat, osv men sånt brukar lägga sej när hästen väl fokuserar på arbetet, (hästar är trots allt rätt enkla djur som har svårt att nån längre stund göra två saker samtidigt....det gäller särskilt hingstar....) Visst kan det vara jättesvårt för mej eller andra medelmåttor att få en sån avspänd på en arena som här, men Edward är inte jag eller nån annan här.....Han ska klara det, att få en häst fokuserad på arbete i ett stressande sammanhang är hans jobb som dressyrryttare.

Sen är det inte vilken 7-åring som helst, det är knappast första gången han rids inför publik.

Så tänker jag, men det är jättebra med synpunkter för en diskussion:bow:
 
Sv: Olika ridsystem

Jag tänkte inte bara på att det var en stabilare häst. Utan att man med flit väljer vad man vill visa då man ska visa upp sitt system och försöka rättfärdiga det. Då väljer man en lugnare häst med mindre show i sig. Den skulle inte vinna lika mycket.
Men jag tänkte också på att man då kanske rider lite nedtaggat för att "vinna" folk. Och så påstår man kanske att det är så man rider. Även om man vet med sig att man egentligen rider lite värre på många sätt. Kanske med mer tvång i hand och med mer driv.

Det var så jag tänkte..

Eller så är det kanske så att man inte vill ta in sin bästa-häst, pga att man inte vill slita på den i onödan, viktiga tävlingar som kommer, om det av någon anledning påverkar den negativt mentalt med en clinic så vill man inte riskera något, det kanske inte passar med ens upplägg. Jag blir så TRÖTT på att man varje gång tror att det alltid är fuffens hit och dit. Salinero är en av världens bästa hästar, Anky's hästar håller av många olika anledningar, en av dem tror jag är att hon har ett bra upplägg.

Dessutom, Salinero är den som är känsligast och mest lyhörd av dem - varför skulle det då krävas mer tvång och driv....?
 

Liknande trådar

Western Tråden är sammanfogad med inlägg från BBtråden. Förstainlägg: http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15341177&postcount=8 /ricca...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 885
Senast: Bewildered
·
Avel Det kan vara intressant att diskutera om treårstestet på Flyinge där det var en hollänsk domare som dömde enligt deras linjära system...
Svar
11
· Visningar
1 913
Senast: Flippeti
·
Utrustning Jag läste precis färdigt det lilla häftet "The Loriner: Opinions and Observations on Bridle-bits and the Suitable Bitting of Horses...
Svar
2
· Visningar
1 330
Senast: HannaZ
·
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 970
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp