Olika ridsystem

Sv: Olika ridsystem

(Det är lite intressant hur helt olika skolor utvecklas - tänker även på AR - av personer som säger sig ha hittat en annan väg till "samma mål" som ska vara lättare och snabbare och bättre för hästen än det klassiska som beskrivs som mer eller mindre okänsligt för hästen och som en rigid ridning - intressant ;) )

Du... jag har sprungit på en massa clininc, och ja man säger sig hittat en snäll väg,,, men det är ofta brutalt i meningen; jag formar halsen och antar att resten följer efter :o:o:o


Helt tvärtom - jag formar mig - som formar hästen - och ser kvitto i hur hästen formar halsen

Eller så gör man som vissa westerntränare man binder upp hästens haks böjd i boxen och så får den stå några timmar
 
Sv: Olika ridsystem

hittade detta

Är det någon som kan ge mig en tydlig, enkel förklaring på vad rollkür egentligen innebär? har spånat runt men förstår inte alls..

Low deep round? Innebär det låg form i allmänhet eller huvudets placering? :o

Att rolla (rollkur = rullbehandling) betyder egentligen att man med halsen kraftigt böjd växlande och ganska snabbt böjer den från sida till sida.

Sedan talar man om hyperflexion - det är en kraftigt böjda halsen

Och sedan vet ingen var gränsen går mellan HF och LDR som betyder att hästens hals är låg djup och rund, och rent semantiskt undrar jag vad som är lägesskillnad i låg och djup, och ja det är halsen.
 
Sv: Olika ridsystem

Det är inte att vara lösgjord, sitta ihop, vara i mental och fysisk balans för mej:confused: För den gör ett stressat intryck samtidigt, och där händer inte så mycket, dvs blir inte så stor skillnad:confused:


Där tror jag iof att vi menar samma sak men uttrycker oss lite olika? Hästen ska sitta ihop osv men det gör den ju om den "är på hjälperna" så som ett proffs ridit den. Ett proffs som Minna telde t.ex. I fysisk balans tycker jag man kan se att den är. Bara det att den är otroligt framme, uppe, balanserad och rak även när Edward bara skänklar igång den utan ngn som helst kontakt med tyglarna eller förberedelse, man ser att kroppen arbetar. Den psykiska balansen är ju just den jag nämnde. Att hästen är lätt att påverka och att den är trygg (så trygg som en häst kan bli med tanke på naturlig instinkt).
Sen att skillnaden inte blir så stor kanske har lite att göra med att vi inte exakt vet vad han vill uppnå och att hästen redan är rak och fin.


Ok att det kan vara en lättstresad häst, en hingst med ev fokus på annat, osv men sånt brukar lägga sej när hästen väl fokuserar på arbetet, (hästar är trots allt rätt enkla djur som har svårt att nån längre stund göra två saker samtidigt....det gäller särskilt hingstar....) Visst kan det vara jättesvårt för mej eller andra medelmåttor att få en sån avspänd på en arena som här, men Edward är inte jag eller nån annan här.....Han ska klara det, att få en häst fokuserad på arbete i ett stressande sammanhang är hans jobb som dressyrryttare.

Sen är det inte vilken 7-åring som helst, det är knappast första gången han rids inför publik.

Jag vet inte om jag skrev att han skulle vara stressad men det jag menade med hingst var ju mer den naturliga instinkten/läggningen/drivkraften som hingstar har av natruliga skäl. Han är ju väldigt avspänd men med SPÄNNING i bågen, alltså kvick på hjälperna utan att bli rädd.


Så tänker jag, men det är jättebra med synpunkter för en diskussion:bow:


Tycker jag med!:bump:
 
Sv: Olika ridsystem

Jag förstår att du inte tycker att det spelar någon roll hur vägen till resultatet ser ut bara resultatet blir snyggt. Jag tänker inte så, snyggt för mig är harmoniskt och det här är inte harmoniskt hur snyggt än resultatet blir.
Han rider ju fantastiskt fint inne på tävlingsbanan, för mig är det en gåta varför han inte kan rida fram på samma fina sätt helt enkelt.

Hej! Jag är verkligen inte en förespråkare för just det du beskriver där. Jag tycker absolut att vägen dit är viktig, det viktigaste t.o.m!
Sen tycker jag att man måste komma ihåg att han PÅVERKAR där. Om han bara travade runt lite och gjorde serpentiner så skulle det vara jättemjukt och lätt men han vill ju ha MER och MER, eftersom han vet HUR han ska få MER. Alltså mer bärighet, spårning, rakriktning, lösgjordhet osv. Man ser ju emellanåt där hur han bara travar på i lite symaskinstrav med fin lång hals och lugnt tempo. Men då travar han ju bara lite, han utvecklar ju ingenting så.
 
Sv: Olika ridsystem

Cirkus mao...

Fast det här är inte kommunikation för mig utan ren dominans.

Som jag sa tidigare INGEN hade hyllat detta om det var en nobody som satt och red så hemma eller på en framridning.

Fast åandrasidan så är det ju så hästar "reagerar". En flock, där överleva är viktigast och dominansen/ledarskapet näst viktigast. I korta drag. Det är ju så de kommunicerar! Hästar är ju ändå bara hästar. De reagerar bara.
Nu blev det punkt och punkt men det var bara lite tankar:)
 
Sv: Olika ridsystem

Han är ju väldigt avspänd men med SPÄNNING i bågen, alltså kvick på hjälperna utan att bli rädd.

det är bra med metaforer - men det talas om två helt olika bågar här, lätt att tro att man menar samma båge då vilket inte är fallet

det är på detta sätt det blir en förflackning i termer

Med pilbågen menas helt enkelt att underlinjens muskler välver överlinjen uppåt och då rätas halsen ut och sträcks framåt in i handen = vägen till kontakt = kvalitet 3 på skalan


Du pratar om en helt annan sorts anspänning, och det är synd att använda metaforen "bågen" då, då många missförstår och tror felaktigt att det är samma sak

Totilas har ingen pilbåge i biomekaniska termer
När hästen använder sin underlinje så är bakbenen med och halsen sträcks så mycket framåt att den ser ut att vara en fortsättning på ryggen och ganaschvinkeln är öppen
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

det är bra med metaforer - men det talas om två helt olika bågar här, lätt att tro att man menar samma båge då vilket inte är fallet

det är på detta sätt det blir en förflackning i termer

Med pilbågen menas helt enkelt att underlinjens muskler välver överlinjen uppåt och då rätas halsen ut och sträcks framåt in i handen = vägen till kontakt = kvalitet 3 på skalan


Du pratar om en helt annan sorts anspänning, och det är synd att använda metaforen "bågen" då, då många missförstår och tror felaktigt att det är samma sak

Totilas har ingen pilbåge i biomekaniska termer
När hästen använder sin underlinje så är bakbenen med och halsen sträcks så mycket framåt att den ser ut att vara en fortsättning på ryggen och ganaschvinkeln är öppen

Jag kan hålla med om att man kan prata om olika spänningar till viss del. Men jag tycker också man får komma ihåg att han bara är 7 som sagt... Den där spänningen som du pratar om...
Med pilbågen menas helt enkelt att underlinjens muskler välver överlinjen uppåt och då rätas halsen ut och sträcks framåt in i handen = vägen till kontakt = kvalitet 3 på skalan
Den stabiliteten kommer ju med åren. I mina ögon. Det är ju ett resultat av många års uppbyggande av balans och muskler.
Det du menar att du vill se är alltså: Ett längre avstånd mellan haka och bringa? Högre rygg? Mer uppdragen mage? Mer vinklade bakben? I enkla drag...?
 
Sv: Olika ridsystem

Sen är ju Edward Gal inte den bästa utbildaren i mina ögon... Han har en j***igt fin och bra häst men det är ju lite just därför han kanske är där han är idag...?
 
Sv: Olika ridsystem

Hej! Jag är verkligen inte en förespråkare för just det du beskriver där. Jag tycker absolut att vägen dit är viktig, det viktigaste t.o.m!
Sen tycker jag att man måste komma ihåg att han PÅVERKAR där. Om han bara travade runt lite och gjorde serpentiner så skulle det vara jättemjukt och lätt men han vill ju ha MER och MER, eftersom han vet HUR han ska få MER. Alltså mer bärighet, spårning, rakriktning, lösgjordhet osv. Man ser ju emellanåt där hur han bara travar på i lite symaskinstrav med fin lång hals och lugnt tempo. Men då travar han ju bara lite, han utvecklar ju ingenting så.

Men nu är vi där i tolkningen av begreppen

Utbilningskalan är kvaliteter som skall behållas - tappas en så är det ett tecken på att utbildningen inte går korrekt till

Lös... igen - det är en häst fri från spänning - blir hästen spänd så har man inverkat fel/ för mycket och rider inte ifrån någon utbildningsskala

I Losgelassenheitbegreppet så ingår att hästen swingar med ryggen (egentligen alla tre plan) vet inte om en om den kommer till ett sådant rörelsmönster nånsin och det är som redan påpekats inget man ens eftersträvar - och den är ju verkligen sju mil ifrån stundtals av brysk inverkan

vad ja säger är - att nä nån lösgjordhet finns inte här

Och vore hästen rak skulle hästen vara taktmässig och regelbunden

Igen rider man såhär och tappar hållning och rytm och regelbundenhet så är man väääldigt långt ifrån egenskaper på skalan, snälla använd inte dem

De kvaliteterna skall behållas under inverkan :idea:

Okey man kan göra fel -men då "gör om gör rätt" som ryttare, det är dålig kommunikation.
 
Sv: Olika ridsystem

Du svarar angående pilbåge

Den stabiliteten kommer ju med åren.? ??? :confused:

Nej det ingår i rätt kontakt med bettet:idea: och etableras under det första året, det är ryttarens första uppgift enligt utbildnindgskalan
I mina ögon. och det är det som är problemet i Sverige - det verkar var fri tolkning av utbildnings skalanDet är ju ett resultat av många års uppbyggande av balans och muskler. Nein
Det du menar att du vill se är alltså: Ett längre avstånd mellan haka och bringa? Högre rygg? Mer uppdragen mage? Mer vinklade bakben? I enkla drag...?

I enkla drag en jämn välvning av hela överlinjen - det initieras av bäckenet och följs upp framåt och resultatet är en häst som sträcker sig in i handen. det anses som det viktigaste kvittot på Losgelassenheit

här kan du se principen http://i33.photobucket.com/albums/d93/pingo_susan/Spnnanpilbgenienhalvhalt.jpg

här kan du se hur den hållningen bibehålls i en korrekt utförd ökning halsen sträcks framåt men bakbenen är fortfarande diagonala

http://i33.photobucket.com/albums/d93/pingo_susan/Patch.jpg
När man pratar om takt i utbildningsskalan är det främst detta man menar
http://i33.photobucket.com/albums/d93/pingo_susan/diagonal.jpg det gäller givetvis galoppen att den har en ren diagonal -

Totilas har en kantig galopp dvs ej raktitad i kroppen sidled eller överlinje

Så termerna passar inte in - de andra har rätt - han sitter inte ihop dvs den första kvaliteten lyser med sin frånvaro
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

pilbågen är ett sätt för hästen att hantera ryttarens vikt utan att ta skada, dvs den trycker emot tyngden, istället för som dess spontana reaktion sjunka undan.

Men det kan den bara göra om ryttaren är stilla och centrerad :idea:

- utan pilbåge ingen swikt i bakbenens leder
- det är därför den är livsviktig för hästen
- utan svikt hård belastning på lederna
- inte en chans att få tygeltag igenom till bakhoven
- eller att flytta vikt bakåt och all vikt fortsätter att vara fram

Det är ovanstående som tyskarna tycker dagens träning glömmer bort, dvs hästen befästs inte i pilbågen

Vi hoppar över hästens grundträning. Den träning som denbehöver för att inte ta skada :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

ju bättre centrerad dansar - ju bättre piruetter. Ju bättre centrerad ryttare - ju bättre vädninggar och övergångar)

Centrering är de som rider efter utbildningsskalan överdjävliga på - och där ser hästen kanske trist ut i vissas ögon, men upptag och vändningar sker utan våld, och våld är för mig att ta rejält tag i kandaret. Jag ser det som våld utifrån referensen att man kan göra det utan tygel om hästen är i balans via ryttarens balans
Jag vill buga :bow: åt detta och allt du skrivit ovanför (men det blev så långt att citera allt) Tyvärr blev det förstört när jag läste detta.
och slänger man då in AR ryttarna som rider på blank stång att då stanna med tygeln :eek: Eller slänga på en stång och galoppera. och tro att man skal få ordning på galoppen då, särskilt på en nordis.
Om du vull beskriva något som är felaktigi så götr det, men blanda inte in AR i det hela för AR är INTE det du beskrivit. Håll isär begreppen.
det enda sättet att få en nordis i balans är att rida igenom sprången med sitt bäcken att med sitt bäcken i the pelvic tilt hjälpa hästen upp i varje språng - så den slipper springa ifatt sig själv
:laugh: helt överens med dig där.
 
Sv: Olika ridsystem

Jag bli konfunderar när jag läser vad du skriver för det är sådär man tänker i grunden. När jag ser bilderna så tänker jag, visst! Helt rätt! Men jag blir ändå lite fundersam på hur detta ska gå till i praktiken, att det ska vara helt "perfekt" hela tiden i utvecklingen. Alltså inte tappa någon kvalité i jakt på någon annan. Om hästen inte är 18 år och gått grand prix hela sitt liv. Då bör de flesta kvalitéer kunna hållas. Så om du, som nu har en så stark tanke om just detta fenomen, bara lite kort skulle beskriva mer i detalj vad Edward ska ändra på för att komma till denna typ av ridning? Och OBS den skall fungera i de värsta situationer. Dvs den måste fungera på ett brunstigt sto=arg,känslig,ovillig (Kan såklart vara opåverkad också)
Som jag sa så tycker jag inte att Edward är den bästa ryttaren men har som sagt en fin häst. Men vad skulle du då säga om t.ex Lussan? Har hon också missat "pilbågens grund"?
 
Sv: Olika ridsystem

Men nu är vi där i tolkningen av begreppen


Lös... igen - det är en häst fri från spänning - blir hästen spänd så har man inverkat fel/ för mycket och rider inte ifrån någon utbildningsskala

vad ja säger är - att nä nån lösgjordhet finns inte här

Och vore hästen rak skulle hästen vara taktmässig och regelbunden

Igen rider man såhär och tappar hållning och rytm och regelbundenhet så är man väääldigt långt ifrån egenskaper på skalan, snälla använd inte dem

Hmm... just de här delarna funderar jag lite på. Just spänd nu då... hur menar man med spänd? Eller hur menar Du med spänd? För en viss spänning måste ju finnas där när man tränar muskler. Och om man vill undvika denna typen av spänning, då pratar man om två helt olika tankesätt. Det ena är ett där man ska få hästen att ta i allt vad den orkar med vissa specifika muskler och även får fram dessa spektakulära gångarter. Det andra sättet är att få hästen lugn, lydig och bärig med egentligen oförändrad luft under magen.
 
Sv: Olika ridsystem

Nu får du skaffa nya glasögon:rofl:

kolla skummet mellan bakbenen!!!!!

Jadå det såg jag och jag hade först t o m påpekat (för att ingen skulle tro att jag missat det tänkte att det skulle komma:angel:)

Men tyckte sen det var för självklart och strök. För poängen var ju ändå att hästen är otroligt svettig just på halsen, En häst som svettas lätt, blir svettig över hela kroppen. flanker, mage, bakben och- mellan bakbenen:idea: ,men inte så extra mycket på halsen.
 
Sv: Olika ridsystem

Jadå det såg jag och jag hade först t o m påpekat (för att ingen skulle tro att jag missat det tänkte att det skulle komma:angel:)

Men tyckte sen det var för självklart och strök. För poängen var ju ändå att hästen är otroligt svettig just på halsen, En häst som svettas lätt, blir svettig över hela kroppen. flanker, mage, bakben och- mellan bakbenen:idea: ,men inte så extra mycket på halsen.

Men, att man ser just svetten på halsen hade jag någon tanke om att svetten fungerade så att när den så att säga vibrerar/rör sig/ stimuleras så bildades skummet? Och då kommer den bli synlig mellan bakbenen där det är tätt och rörlig, samt halsen där tyglarna ligger emot och rör sig lite upp och ner. Eller är det någon annan kemisk förening som är inblandad? Ammoniak? Beblandning?
Jag tror inte att svettet behöver betyda ngt i detta fall då den säkert svettas jämnt över hela kroppen men pga det jag skrev ovan så kanske det bara bildas skum på vissa ställen? Tankar?
 
Sv: Olika ridsystem

Hittade det här videon på Anky som rider en häst som jag tycker har en trevligare form (bitvis) än den på clinicen med Edward. Är det åt det här hållet du menar eller menar du att hela systemet är fel och var är då den ryttaren som följer systemet? :)

http://www.youtube.com/watch?v=E6FJ7SJnUOc
 
Sv: Olika ridsystem

Där tror jag iof att vi menar samma sak men uttrycker oss lite olika? Hästen ska sitta ihop osv men det gör den ju om den "är på hjälperna" så som ett proffs ridit den. Ett proffs som Minna telde t.ex. I fysisk balans tycker jag man kan se att den är. Bara det att den är otroligt framme, uppe, balanserad och rak även när Edward bara skänklar igång den utan ngn som helst kontakt med tyglarna eller förberedelse, man ser att kroppen arbetar. Den psykiska balansen är ju just den jag nämnde. Att hästen är lätt att påverka och att den är trygg (så trygg som en häst kan bli med tanke på naturlig instinkt).
Sen att skillnaden inte blir så stor kanske har lite att göra med att vi inte exakt vet vad han vill uppnå och att hästen redan är rak och fin.

Jag tror vi kanske helt enkelt tolkar lite olika det vi ser eller ser olika?

Jag gillar egentligen inte alls det här eftersom jag skulle ge vad som helst för att rida som Anky eller EG (fast jag skulle använda min talang annorlunda då:o)

Så jag betonar igen att det är inte ridskickligheten det handlar om -utan hur man väljer att använda den.

Jag ser inte att den är ärligt på hjälperna i den bemärkelsen, det är som jag tycker snarare åt forcerat i att den s a s reagerar "iväg" på hjälperna och tas tillbaka ganska stort, det är mycket hand faktiskt och rätt så stora hjälper, och det blir lite av-på och hästen går iväg och sprätter till som reaktion, spänns som det ser ut medvetet mera, inte i pilbågen, utan för få explosiviteten-
Jag ser inte heller varken den fysiska eller mentala balans man skulle kunna begära, jag ser mycket taktändringar bitvis och t o m falla iväg framåt ibland. Som exempel. Men det är inte heller prioriterat.

Det är inte ens ett försök att få till det jag saknar, det handlar ju inte alls om det utan att det är verkligen som dom säger, ett annat sätt att få till en tävlingsridning där man balanserar på den här vulkanen som Sjef pratar om.

Han är ju väldigt avspänd men med SPÄNNING i bågen, alltså kvick på hjälperna utan att bli rädd.

Jag ser en jättemjuk o rörlig häst, men som inte riktigt tillåts att vara avspänd, ridningen går emot det, den vill tvärtom skapa spänning för sakens skull, för att använda till att kontrollera och få fram det spektakulära som sagt. Som jag skrev ovan.

Det är vad jag ser:)
 
Sv: Olika ridsystem

Men, att man ser just svetten på halsen hade jag någon tanke om att svetten fungerade så att när den så att säga vibrerar/rör sig/ stimuleras så bildades skummet? Och då kommer den bli synlig mellan bakbenen där det är tätt och rörlig, samt halsen där tyglarna ligger emot och rör sig lite upp och ner. Eller är det någon annan kemisk förening som är inblandad? Ammoniak? Beblandning?
Jag tror inte att svettet behöver betyda ngt i detta fall då den säkert svettas jämnt över hela kroppen men pga det jag skrev ovan så kanske det bara bildas skum på vissa ställen? Tankar?


Nja visst kan det vara så men det syns väldigt lite på andra delar av kroppen tycker jag, Även vid schabrakkanten vid magen osv borde det bli lite löddrigt om den var mera jämnt svettig, Men det är kanske nåt jag skulle slå vad om allt för mycket:laugh:

Jag veta bara från mina hästar och dom jag har egen erf av att svett på halsen kan slå ut på 10 sekunder om hästen är/blir verkligt stressad, medan en svettig häst efter ett bra arbetspass är inte mera svettig på halsen, än på andra ställen, som längre bak, mage, flanker, lår osv. Faktiskt kanske t o m mndre än på en del andra ställen.

Men det där var bara iakttagelser av det som syns och enligt mina egna erf. :idea:
 

Liknande trådar

Western Tråden är sammanfogad med inlägg från BBtråden. Förstainlägg: http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15341177&postcount=8 /ricca...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 885
Senast: Bewildered
·
Avel Det kan vara intressant att diskutera om treårstestet på Flyinge där det var en hollänsk domare som dömde enligt deras linjära system...
Svar
11
· Visningar
1 913
Senast: Flippeti
·
Utrustning Jag läste precis färdigt det lilla häftet "The Loriner: Opinions and Observations on Bridle-bits and the Suitable Bitting of Horses...
Svar
2
· Visningar
1 330
Senast: HannaZ
·
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 970
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp