Olika ridsystem

Sv: Olika ridsystem

Bra initiativt

Jag tycker de rider franskinspirerat, det är så mycket som överensstämmer, vad de säger och vad man hör på teorin för "franska tränare" och en fågel har viskat i mitt öra att de haft en fransk där för längre länge sedan, men jag minns inte vilken :o
Mne grunden med separerade hjälper är densamma.

jag är glad att du rankar Huebrtus lösgjordhet som större :bow: :bow: :bow:

Och det rä ju så att avpändbalans inte är lika spektakulärt - så jag tycker du drar helt logiska slutsatser. man ersätter lösgjorheten med något som ser väldigt spänstigt men som iten innefattar hela kroppen

Jacko brukar beskriva detta bra. Ska du få hög rörlighet i en ända så måste du "hålla i" en annan (jacko beskriver bättre)

Totilas själv är ju att beteckna som överrörlig dvs han har större rörlighet i alla leder än gemene häst. Det leder tillhälsoproblem på människa så fårgan är om man gör hästen som art en tjänst att avla på detta.

Kan man säga att man tränar efter andra principer än den klassiska utbildingsskalan och ändå uppfylla de kvalitéerna på tävling?

Det här diskuteras ju världen över - och det är ju helt klart att man tolkar TR väldigt olika. Passar det in eller inte?

Jag tycker du ställer jätteintelligenta frågor - och jag tror vad man ser beror helt och hållet på vad man har upplevt - har man suttit på en lösgjord häst - så känner man igen när den fattas och när den är närvarande. och ärligt så tror jag att enda vägen att komma dit är att gå den vägen du går

Via sitsen

jag är uppriktigt glad över ditt initiativ

:bow: :bow: :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Jättesvårt att tänka och diskutera det här när man förutsätts jobba samtidigt:o Känner att det blir rätt svamligt. .

Inte ett dugg svamligt, helt glasklart såg att du också drar kopplingen till det franska

PK har varit på Samur - men hittat på eget - så jag håller med om att det är stora skillnader också

Igen jätteintressanta tankar och diskussion

För allt handlar om vad man lägger i kvaliteterna



Hur ser en lösgjord häst ut, och de andra kvaliteterna också.

Nu finns allt nedskrivet i ridhandboken och där ses bilder på hur en hästhals ser ut när hästen är på tygeln (givetvis är detta en konsekvens om vad som händer bakifrån)

Det är ständigt diskussioner i domarkretsar om hästar verkligen skall ha så höga poäng när de är så korta i nackarna (dvs nacken tänker inte framåt) oavsett vilken stil och nationalitet man rider) det är nu mest Totilas om är synbart kort i nacken ang LDR, men eftersom de lyfts i mank området av ridstilen så tränas de inte att lyfta manken med muskler - och därför orkar de inte med halsen sträckt hela vägen framåt

Jämför ganaschvinklar så ser du det också

Men jag upplever att en stor del av "publiken" tänker skit i nackdjäveln ser du inte frambenen :devil:

Och jag tror det är där skon klämmer som Stephen Peters sa - publiken vill ha - det går inte att diskutera
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Thank you:D

Jo jag vet att det har diskuterats och som jag skrev till Fiorano har jag sett det likadant på många sätt men sen fått andra frågor. Faktiskt ska jag erkänna att det till en del handlar om när Anky började med western som i mina ögon är något helt annat och ett system som är gjort för att driva kossor över stora ytor länge och allt som hör ihop med det (ok nu var jag lite elak men jag har sett för mycket av dålig westernridning, det jag har sett)

Men sen kan jag se likheterna och det blir helt logiskt istället:idea:
På den här videon tex blir likheterna tydligare och även med PK.

Vi hamnar ju ofta i diskussioner som berör det här som sagt ang "cirkus" eller inte, och diskussionerna om Totilas nu senast, så jag tänkte att det kanske skulle gå att ha en diskussion om just vad de här olika kommentarerna och synpunkterna handlar om - egentligen. Hur fungerar hela systemet och vad ger det för resultat och hur ska man se på det i förhållande till det som hela tävlingstanken bygger på och det som ska värderas? :confused:

Ang kontroll kanske det - så om jag förstår systemet rätt - behövs att ryttarna har effektiva sätt att snabbt ta tillbaka och vara säker på att få kontroll i om med att hästarna är så otroliga i rörelserna och samtidigt väldigt mycket nerv i dem. Därav så mycket rollade, de måste vara säkra på att hästarna snabbt svarar och lägger sig där när dom ber, det måste sitta som en reflex, för att ryttaren ska kunna "leka" med all denna kraft och energi.:confused:

Och ja ang kvalitéerna så tänker jag också att det där med bakifrån är inget hon talar om, det är möjligt att hon anser det helt underförstått men jag tänker att det hon beskriver inte automatiskt ger den kopplingen bakifrån det är mycket framifråntänk, det håller jag med om.

Ang Hubertus häst så ja verkligen, den var även verkligt lösgjord:bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olika ridsystem

Det är därför jag blir så trött på diskussionerna där man beskriver anky som nåt slags skogsrå med svart baksida, och talar om att hennes hästar stapplar ut ur boxarna osv, det blir så oseriöst så man orkar inte ens tänka på vad diskussionen handlar om, jag blir bara irriterad för att man måste ta till vulgärargument, tror man folk är helt dumma:cool:

Att det finns en fram och en baksida vet väl alla vid det här laget, att som du säger i intrevjuer så talas det om korta stunder, och i verkligheten är det väldigt lång tid. väldigt lång tid

Angående stapla ur boxen, vi har alldeles för lite forskning på vad exakt HF betyder för hästens hälsa, men av den beskrivningen som inte kommer från en HF motståndare utan en neutral, drar jag slutsatsen att det inte är så hälsosamt, vill du avfärda den för att den är för stark så helt okey för mig.

Men för mig så säger det om sagt att det kanske inte är så hälsosamt som förespråkarna vill göra gällande.

Och igen så handlar det om vad man läger för betydelse i orden. Den som såg det kanske inte är van vid så stela hästar. För din inre syn kanske du ser en som stapplar mot slakthuset, för den kanske den ser en häst som är stel i kroppen och kanske har ett mer Italienskt språkbruk



Du ser ju bristerna i lösgjordheten, :bow: jag tror ju mer man kan själv - dvs om man är på deras nivå - vilket jag inte är, bäst att tillägga att man ser mer, och att man då skanar något och kan använda den drastiska beskrivningen. jag tog den inte bokstavlig, trodde ingen annan skulle göra det heller

Jag tycker ändå det uttalandet är intressant, vad får denne att säga så - som inte ens är HF motståndare

Jag tycker mer att det speglar en väldigt skild syn på hur TR skall tolkas - än att någon är ett skogsrå för det menar inte jag. Däremot tycker jag Sjef ger obehagliga vibbar - men det är jag nog inte ensam om.

Däremot skall jag tänka på din synpunkt ang det.
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Ja du har nog rätt. Ibland ÖNSKAR man dock att det inte gick att tvinga dem... de är ju för snälla! Svårt att dra gränsen bara mellan att "leda" hästen rätt och "tvinga" hästen rätt så länge man inte skapar spänningar hos hästen.
 
Sv: Olika ridsystem

Ang olika system

Det jag hört om det Franska systemet av en rätt historiskt beläst person, var att det var framtaget för att fransmännen inte hade riktigt samma hästmaterial, att det är gjort för att funka på alla hästar. Och kanske var det också så med den häst som Sjef hade som var av den gamla lågställda typen som han inte tyckte det klassiska passade för, och därför "uppfann" sitt eget

Rent personligen så tycker jag att det är just då som det behövs om man skall få en häst som behåller och klarar av att vara lösgjord trots att den har svårt för sig. Men det ställer jättestora krav på ryttaren, och alla är inte Hubertus

Jag har hört PK helt förkasta utbildningsskalan, men på det sättet han gjorde det verkade det som han inte hade förstått eftersom han inte har det i sin sits

Han har inte samma centrering som Hubbe långt därifrån - och om vi nu skall diskutera ridstilar så tycker jag inte Carde har det heller - men det är som sagt inte i deras system.

Carde har mycket annat - men systemet bygger inte på centrering - det är allt jag säger
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Nej alltså det jag menar är att det är så lätt att hänga på kritik för att man tycker att något ser hemskt ut till exempel, men det är ju inte så välgrundat då, jag själv kan bara bli lite skeptisk av sånt, och vilja förstå mer istället, för att veta vad jag kan stå för och inte helt enkelt.

Men jo jag vill absolut gärna se forskning ang effekterna och jag är alltså emot det sättet som man i praktiken använder rollandet på oavsett, eftersom hon själv ju på denna video bla säger att det ÄR jobbigt för hästen att gå där längre stund så ja. då har hon sagt det själv liksom....Sen gör hon det ändå vilket jag också då tror har andra orsaker, mera kontroll än stretchande, och då är det ett helt annat syfte. Men för hästen lär det vara lika jobbigt ändå

Men sen som sagt, helheten är också enormt viktig att diskutera eller i alla fall bli medveten om, och ta ställning till vad man själv tycker, hur mycket man anser att den klassiska utbildningsskalan och dess kvalitéer är viktiga eller föråldrade:crazy: Vad rider man själv efter, vet man det eller spelar det ingen roll:confused:

Ja som sagt, många frågor som kan vara viktiga att fundera på i alla fall, det har i alla fall jag insett (och jag vet att du har sagt mycket av det:))


Har tyvärr inte ännu hunnit läsa alla intressanta svar pga arbetet men jobbar på det!
 
Sv: Olika ridsystem

Nu kommer några funderingar jag har kring detta.

Är klassiskt alltid bäst? I så gott som alla sammanhang utvecklas metoder med tiden, oavsett om det handlar om teknik, konst, värderingar eller vad som helst. Kan det helt enkelt vara så att det som räknas som klassiskt inte är rätt och därmed bäst? Behöver vi en ny metod för en ny tid?

Ett osystematiskt system? Jag har många gånger hört och läst i intervjuer med Anky att "detta är inget för oerfarna ryttare". För mig har ett system en röd tråd som ska gå att förstå och genomföra redan när man börjar använda det. När vi lär oss bokstäver är det med tanken att vi ska kunna läsa "mor är rar" och så småningom en hel bok. Vi behöver inte lära oss ett nytt alfabet när vi börjar på universitetet, bara anväda det vi redan har lärt oss och utveckla det.

Stretch under rörelse, är det verkligen bra? Jag kan inget i ämnet men jag ser inte detta någon annanstans, inte ens katter eller ballerinor stretchar och springer samtidigt.

Mycket korta formuleringar, jag vet inte vad som är rätt eller fel och kan inte avgöra om en häst är i balans och lösgjord på tävlingsbanan. Jag vet dock vad jag känner när jag ser hästar i rollad form och det känns inte bra. Hur kan det vara skadligt för hästen att bära sitt huvud som den är född?
 
Sv: Olika ridsystem

Och kanske var det också så med den häst som Sjef hade som var av den gamla lågställda typen som han inte tyckte det klassiska passade för, och därför "uppfann" sitt eget

Jag har läst vad det var för häst enligt honom. Ska leta efter det.:idea:

(Och det där låter som en annan inriktning där en del också anser att det finns hästar som det klassiska systemet inte fungerar på:o ....)


Keramin:

Är klassiskt alltid bäst? I så gott som alla sammanhang utvecklas metoder med tiden, oavsett om det handlar om teknik, konst, värderingar eller vad som helst. Kan det helt enkelt vara så att det som räknas som klassiskt inte är rätt och därmed bäst? Behöver vi en ny metod för en ny tid?

Vad är det nya i tiden i så fall?
Jag är verkligen öppen för att man behöver tänka nytt och förändra så jag förstår precis vad du menar. Men vad är eg det nya i så fall, hästarna är kanske av lite annan sort men fortfarande hästar.

Precis det du säger blir en kärnfråga, är det klassiska bäst och varför är det så? Och vad rider jag själv efter och varför? Går det lika bra att nå samma mål på andra sätt, bara att ingen förrut har insett det innan Sjef tänkte till :o
Det Anky gör och säger och det hon visar, skulle ju innebära att man inom det klassiska systemet håller på med fel saker och inte har fattat att det går lika bra med något som nästan är att dressera hästen lite som en hund:confused: Jag menar nu givetvis inte helt och hållet men lite åt det hållet faktiskt. Enkelt i hjälpgivningen, ja! Absolut.

TR är utformat utifrån den klassiska utbildningsskalan men om man kan uppnå samma på tävling (för bedömningsgrunderna utgår ju därifrån) utan den grunden, så ja hur ska man se på det? OCh uppnår man det? Det handlar ju diskussionen om också. Vad ska tävlingsbedömningen utgå ifrån?
Vad är hästarna, vad är systemet och vad är resultatet om man verkligen skulle gå in på det?

Det klassiska systemet handlar ju om att bygga på rätt grunder i hur hästen använder sin kropp under ryttare, och bygga vidare i en logisk ordning för att behålla de grunder man har uppnått vidare när kraven höjs. Ungefär.

Det är utformat under lång tid efter hästar och hästar är hästar, även om de kanske har lite mer nerv numera i dressyrhästarna;) och lite (mycket) mer rörlighet. Varför motiverar det systembyte:confused:

Att man byter höjdhoppstekniker är en annan sak för mej, det här handlar ju om ett helt system med en röd tråd, där det ena följer med och går in i det andra, det handlar inte om enstaka ändringar av en viss teknik. Så jag köper inte riktigt att det behövs behov av förnyelse av hela det systemet så radikalt.

Förstår du hur jag menar?:idea:
 
Sv: Olika ridsystem

Nej alltså det jag menar är att det är så lätt att hänga på kritik för att man tycker att något ser hemskt ut till exempel, men det är ju inte så välgrundat då, jag själv kan bara bli lite skeptisk av sånt, och vilja förstå mer istället, för att veta vad jag kan stå för och inte helt enkelt.

Det tycker jag är jättesunt, men lite beroende på vilken vinkel man komerm ifrån ser det annorlunda ut. Är man hyperhyperanti så ser man bara skogsrå som du kallade det. Är man superimpad så blundar man kanske och tolkar allting alltför välvilligt. Man VILL tro gott om folk, och det är väl en bra egenskap egentligen, men kan också leda till att blockerar sig för att ta in hur det verkligen är. Balans är alltid bäst

.... eftersom hon själv ju på denna video bla säger att det ÄR jobbigt för hästen att gå där längre stund så ja. då har hon sagt det själv liksom....Sen gör hon det ändå vilket jag också då tror har andra orsaker, mera kontroll än stretchande, och då är det ett helt annat syfte. Men för hästen lär det vara lika jobbigt ändå

och det är här som jag inte gillade tolkningen att det handlade om stretch, utan tyckte det handlade om kontroll, för som keramin skriver och som man vet inom humanmedicinen; Man skall stå still i balans om man stretchar och vara väldigt försiktig i ytterläge.

Men sen som sagt, helheten är också enormt viktig att diskutera eller i alla fall bli medveten om, och ta ställning till vad man själv tycker, hur mycket man anser att den klassiska utbildningsskalan och dess kvalitéer är viktiga eller föråldrade:crazy: Vad rider man själv efter, vet man det eller spelar det ingen roll:confused:

Ja som sagt, många frågor som kan vara viktiga att fundera på i alla fall, det har i alla fall jag insett (och jag vet att du har sagt mycket av det:))

jamen precis jätteviktiga frågor

- snart geniförklarar jag dig :D

Det känns för mig som om många bara tar för givet att dessa kvaliteter alltid är närvarnande, och definitivt om det är ett känt namn.

De är kändisar och därmed rider de alltid perfekt hela tiden

Jämfört med mig så gör de givetvis det, men man måste lära sig se och känna igen kvaliteterna hos andra för att ha en vettig målbild för sig själv, för kvaliteterna måste man hitta redan från början en liten dos av.

Du ställer jätteintressanta frågor, och ställer hela frågeställningen på sin spets

 
Sv: Olika ridsystem

KL

Här hittade jag citatet:
"I had a very difficult horse, the horse I had bought for my daughter - that yearling colt. He was extremely difficult so he was a very good learning experience for me. I had to invent a lot of stuff, because in the traditional way, I was not able to ride him. I had to experiment a lot, and I started riding him deeper, more over his back, because he had a tendency of hollow his back and go short in the neck - I had to make him round and his frame go longer. That's actually where it started, and I had very good results with that horse. That was how, he ended up taking me into the Dutch team."

"It was just a matter of testing and experimenting. I couldn't get him on the bit, he was extremely difficult in the mouth, very sensitive, you could not even touch him in the mouth or the back would be gone again. I really had to get a connection on my snaffle to make him stretch. It took about a year and a half, and then we finally agreed - okay I'm going to put you real deep and I'm going to get the contact from there and then I can get you longer. He was also very hot and very sensitive to the leg. He was an extremely difficult horse but at the end, we got it."

För mej ger den här beskrivningen en hel del att fundera över, i alla fall. Hur har man ridit i det gamla systemet, vad är referensramen?

Ett annat citat som komplement:


"We try to get a direct approach to the horse to get a good communication, trying to understand how he behaves, and reacts to whatever you are doing. From there, you make your dressage schedule for that particular horse, because for every horse we do it differently. I think in the old method, that they still call 'classical', works always on the same training methods and they don't ever change it; they only have one system, and that's it. The horse survives, or he doesn't - he fits in the system, and if he doesn't they blame it on the horse: the horse is not good enough. The horse is probably good enough, but he doesn't fit in their system, and since they only have one system, that's it. In our system, we have many ways to get to a horse, we have many more chances to succeed."

Tillsammans med andra citat så skulle det kunna vara nästan ordagrant sånt man läser här på andra forum om varför man valt andra vägar och system som tex AR. Det finns en föreställning i dessa beskrivningar av den klassiska ridningen som statisk, okänslig mot hästen och att man inte anpassar sej efter varje häst. (Låter bekant...:o) Hur såg ridningen ut innan? Vad har man för referensramar?

Det är ju oerhört viktigt att lyssna på hästen vem vill inte det:crazy:
 
Sv: Olika ridsystem

Ja jag tycker det är intressant att ställa frågorna i en diskussion för alla oss som tittar på dressyr och rider själva att ställa frågorna och fundera över det hela! Det är mer än just rollkur i det, det är nog bara det jag vill få fram.:idea:
 
Sv: Olika ridsystem

Ja geni var det ja

För det handlar ju helt om referensramen

Jag måste göra såhär med min häst därför att... Frågan är om det är DENNE som måste göra så för att den inte kan bättre. Oavsett om denne är tränare eller elev

När man ser samma häst med en annan ryttare så helt plötsligt behövs inte det

och igen, "min häst har hållit - den är ett bevis på att jag gör rätt".

Vem bedömer det?

Vi ser alla olika saker, vem säger att den som uttalar det ser alla ofräscheter? det är en massa människor som rider runt på ofräscha hästar i på alla nivåer
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Ok, jag snabbkollade bara clinicen. Jag har inte haft tid att kolla tävlingar på år och dagar. På något sätt är jag alltid uppbokad i stallet då. Lika arg varje gång över att jag missar.;)

Men nu när jag såg clinicen så tyckte jag det såg mkt lugnare ut än jag minns henne rida. För jag har upplevt det som om det varit mer driv förr. Och övriga rollare har jag nog upplevt en känsla av mer stress och spänning i hästarna.
 
Sv: Olika ridsystem

Ja jag tycker det är intressant att ställa frågorna i en diskussion för alla oss som tittar på dressyr och rider själva att ställa frågorna och fundera över det hela! Det är mer än just rollkur i det, det är nog bara det jag vill få fram.:idea:

Jamen precis :bow:
 
Sv: Olika ridsystem

Jag håller med om att det där är en för extrem form för att kalla för stretch. Även om man står still i stretch finns det ytterlägen där det kan bli för mycket stretch och man kan töja så att det blir för sladdrigt i ligament etc.

I rörelse kan man inte sätta hästen i en form med nosen så pass långt in och förvänta sig att bakbenen och bäckenet ska kunna komma in. Öerlinjen räcker liksom inte till då den stretchas ut så enormt fram. Och hästen blir låst i framdelen och på framdelen.

Jag håller också med om att allt detta har med referensramar att göra. De flesta eller iaf väldigt många tror jag aldrig suttit på en helt lösgjord häst.
Det finns ju gott om hästar som går OS som inte är helt loss. Att då förvänta sig att vi vanliga dödliga ska lyckas med det allihop är nog att lura sig själv. Men tyvärr tror jag att många anser att dels deras egen häst rör sig optimalt. Men också att de flesta toppryttare sitter på lösgjorda hästar. Det gör det inte.

Och ser man till medellivslängden för svensk ridhäst och räknar lite på hur många vi dömmer ut varje år så tycker iaf jag att det bör göras något åt hur vi rider även här i Sverige. Vi har inte så dåligt hästmaterial här att de behöver gå sönder i den grad de gör. Där får vi nog se till oss själva. Och till våra tränare. Jag vet inte om problemet med svensk ridning är systemet så mycket som brist på kunskap och känsla hos svenska tränare.

Nu blir jag nog halshuggen. ;)
Men jag upplever det som om det finns otroligt(!) många tränare som inte kan hjälpa sina elever så mycket som iaf jag anser att en tränare bör.
Om det beror på ridsystemet eller hur man utbildar tränare här vet jag inte. Det känns för mig som det senare.

Någon som har åsikter kring det? Alltså hur pass mycket hjälper egentligen tränare/ridinstruktörer sina elever vidare i Sverige? Ligger det på en acceptabel nivå?
 
Sv: Olika ridsystem

Någon som har åsikter kring det? Alltså hur pass mycket hjälper egentligen tränare/ridinstruktörer sina elever vidare i Sverige? Ligger det på en acceptabel nivå?

Många gör det verkligen inte. Tyvärr kan man se massor av dåliga exempel på det. :( Det finns så otroligt mycket hästar i landet och stort behov av tränare och är en så otroligt varierande kvalitet.
Kanske också hur mycket intresse en tränare lägger på varje elev, det kan nog variera väldigt det också.

Ja bara det är ju en stor fråga:idea:


Men nu när jag såg clinicen så tyckte jag det såg mkt lugnare ut än jag minns henne rida.

Det är en "clinichäst":idea: Den har inte riktigt samma egenskaper som tävlingshästarna. Men jag håller nog med ginnies om drivningen men det handlar om just tror jag typen av häst och att balansera med laddning och spänning och kontroll, som ger lite explosionsartade reaktioner emellanåt för skänkeln bla även om den i sig inte är så kraftig, hmmmm....tänker bla på videon med bonfire, den gamla där hon rider för sjef, där det syns, tycker jag, vet inte hur andra uppfattar det?

KL
Oj ser att jag måste läsa ikapp lite, men det får bli efter ridning då:D
 
Sv: Olika ridsystem

Om jag skall vara ärlig och spinna vidare på dina tankegångar så tror jag att det är en sak att "importera" ett ridsystem rent teoretiskt, och en helt annan att behärska det, och förstå det i sin rumpa...

Det står ju redan om alla saker i Tibblins böcker, men vissa bilder särskilt i "ta tyglarna" visar ju inte det som texten säger. Vilket gäller många böcker så inget mot Tibblin så inget personligt mot honom, utan det visar snarare på hur svårt det är att få till allt.

Riktigt bra blir det nästan bara på teckningar

Vad jag stör mig på är att nästan aldrig huvudfelet hos ryttaren åtgärdas

Jag läste en artikel om Elke Funk-Hess som tydligen är så högt utbildad man kan komma i det tyska systemet dvs har mästarexamen.
Hon har en massa "hands on"övningar för att utveckla ryttaren, en massa varianter på "fyrkant"

En av hennes elever säger " många ryttare kan rabbla utbildningsskalan, men vet inte hur man arbetar efter den i sin dagliga träning" och det håller jag med om, för det vet inte tränarna heller

Någonstans i texten står det också om att utbildningen först fokuserar på utbildning av ryttaren långt senare på hästen

Här i Sverige låter vi outbildade ryttare försöka utbilda hästar, och som hon citeras i intervjun - de har sällan styrkan i sin core - "efter halva passet sitter de och håller balansen i tygeln"

Det gör inte Anky, ang filmen

hur många kan rida lätt så utan kontakt i tygeln som på hennes film...

Just där ser man en skillnad i hur man styr - TU (utbildningsskalan) styr med vikten och axlarna, medan hon med innertygel vilket är nono i utbildningskalan

MEN som sagt; hur många kan rida sin häst så - och innan man kan det anser jag inte att man är i stånd att utbilda sin häst - sorry folks
tvärtom anser jag det vara en grundförutsättning

det gäller AR OR OL DL DLR OLW också för den delen :rofl:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Western Tråden är sammanfogad med inlägg från BBtråden. Förstainlägg: http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15341177&postcount=8 /ricca...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 885
Senast: Bewildered
·
Avel Det kan vara intressant att diskutera om treårstestet på Flyinge där det var en hollänsk domare som dömde enligt deras linjära system...
Svar
11
· Visningar
1 913
Senast: Flippeti
·
Utrustning Jag läste precis färdigt det lilla häftet "The Loriner: Opinions and Observations on Bridle-bits and the Suitable Bitting of Horses...
Svar
2
· Visningar
1 330
Senast: HannaZ
·
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 970
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp