Olika ridsystem

Sv: Olika ridsystem

Jag är väl en kärring, men jag har faktiskt svårt att tro att elit dressyr i tävlings sammanhang primärt är till för att stärka hästen : ) Faktiskt.


Det är väl det som är pudelns kärna. Vilken sorts dressyr vill vi ha? Spektakulär som är lätt att beundra eller den som "bara" gör hästen mjuk och stark och smidig?
Delvis överlappar de två systemen.
 
Sv: Olika ridsystem

Det är väl det som är pudelns kärna. Vilken sorts dressyr vill vi ha? Spektakulär som är lätt att beundra eller den som "bara" gör hästen mjuk och stark och smidig?
Delvis överlappar de två systemen.

Ja och precis som Flashlight pinpointade så är det ju elit tävlings aspekten som kommer in i bilden här, vare sig det är tävling på djur eller människor som elit tränar och tävlar.
skilnaden är väl att djuren inte bestämmer över sina egna kroppar, och där finns den etiska aspekten, vilket gör det hela mer komplicerat om man vill diskutera det på det planet.
 
Sv: Olika ridsystem

KL
Här är ett intressant argument FÖR LDR.

Snarare redogjorde Svend Erik för hur hästar som bland annat opererats för Kissing Spines rehabiliteras med hjälp av metoder som utnyttjar denna huvudposition.
Läs hela artikeln i Ridsport
 
Sv: Olika ridsystem

Fast det är ju där det blir så förvirrat med vad man kallar vad:confused: Som på bilden är det väl ingen som anser skadligt? Det är ju långt från rollkurpositionen:confused:

Jag tror inte ens rollkurböjningen eller HF är skadlig korta sekvenser på en vältränad häst, det har ajg aldrig trott, däremot undrar jag över de långa stunderna i den positionen men vad vet jag som varken är veterinär eller elitryttare? Det kan jag inte uttala mej om men tycker mer forskning vore önskvärt. Men syftet med det i just Sjefs system har jag synpunkter på, och hur det ser ut att fungera också, men det är en delvis annan sak.

Som sagt, det som visades som LDR är ju just vad som ansetts vara det, och som man tycker är OK, enligt FEI också, men sen kompliceras det av att Sjef länge kallat sitt system LDR......:confused:

Jag undrar om FEI kommer nån vart:o Vore kul att höra diskussionerna, DÄR skulle man vara en liten råtta i ett hörn:banana:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Western Tråden är sammanfogad med inlägg från BBtråden. Förstainlägg: http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15341177&postcount=8 /ricca...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 885
Senast: Bewildered
·
Avel Det kan vara intressant att diskutera om treårstestet på Flyinge där det var en hollänsk domare som dömde enligt deras linjära system...
Svar
11
· Visningar
1 913
Senast: Flippeti
·
Utrustning Jag läste precis färdigt det lilla häftet "The Loriner: Opinions and Observations on Bridle-bits and the Suitable Bitting of Horses...
Svar
2
· Visningar
1 330
Senast: HannaZ
·
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 970
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp