Olika ridsystem

Sv: Olika ridsystem

KL
Men jag håller med Susan om att det inte är rätt ände att försöka placera nosen djupt, som en lugnande åtgärd. (Jag tror inte ens Sjefs inlärning av att gå djup handlar om det så nu lämnar jag den diskussionen åt sidan , utan vi andra hobbyryttare mfl, pratar jag om här:idea:)

Jag tycker att hela ridupplägget är viktigare, och att det leder, om man är tillräckligt grundlig själv, till att hästen släpper och kommer igenom och som ett resultat av det går att variera i formen mera "av sej själv" dvs huvudet kommer när kroppen är mera igenom. Jag har i alla fall svårt att få hästen djupare innan dess, och samtidigt rida för att få loss hästen men det beror kanske på att jag rider för dåligt då:cool:.

Det blir bara en kamp om formen i så fall som kommer att handla om tygeln,


ja det var det jag ville få fram
 
Sv: Olika ridsystem

Eller så kan man också se hästar på bukenivå som är välmusklade med fina överlinjer o svala, fina ben. Men som ändå inte är ko-lugna. Det finns sådana! Man behöver inte leta kroppsliga fel i precis allt. Man måste däremot kunna läsa sin häst, vara ödmjuk och försöka skapa förtroende.

Varför måste det vara antingen eller. och varför stänga dörren innan man har kollat vad som finns på andra sidan?

Välmusklad och svala ben säger ingenting om hur fräsch hästen är muskulärt - det kan dock rätt lätt checkas av med rörlighetstest

Gissa hur många som får godkänt där :angel:

Av det drar jag slutsatsen att många fler hästar har kroppsliga problem än vad deras ägare är mottagliga för, mao är de inte tillräckligt ödmjuka

Nu säger inte jag att allas hästar är halta - visst finns fräscha hästar, men jag har sett ett klart samband mellan attityd till träning och hur "övertränad" hästen är

Rider man inte sin häst Losgelassen enligt Utbildningsskalan så får den problem - det är därför Losgelassenheits kvaliteten är så viktig:cool:

Man kan inte hoppa över den .eek:

Det går inte utan att hästen får betala dyrt

Gissa varför jag låter som en skiva som har hakat upp sig

jag har sett det igen, och igen, och igen, och igen, och igen, och igen, och igen, och igen ...

och jag har pratat med andra hästbehandlare - ingen tycker jag är fel ute

ingen

of the record givetvis. Få orkar ta den konflikt som blir om man tar bladet från munnen
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Bara en fundering. Vem har skrivit att den måste lägga hästen i HF för att komma till ridning? Jag läser det mesta i tråden men hittar det ingenstans :confused:

Först skrev jag LDR, men sedan tänkte jag att eftersom FEI numera har gjort det till synonym med HF så gick det ju lika bra att byta ut ordet :angel:


Sedan skrev du såhär i ditt första inlägg

Om jag utgår från min holländare så är han en osäker individ som behöver en dominant ridning, kan mycket väl tänka mig hyperflex av någon som behärskar det tror jag han skulle gilla i en liten omfattning.

det är väl mest det jag reagerat på
 
Sv: Olika ridsystem

du har uppenbarligen VÄLDIGT svårt för nyanser när du kommer med påståenden att hästar som är sprättiga och skyggar ofta har skelett problem, samt när du i samma andetag känner dig manad att understryka att ingen ngnsin INTE håller med dig. Vad skall detta styrka menar du? att du vet bäst? det gör du inte för en sekund i min värld, när du kommer med befängda påståenden som att de flesta hästar som skyggar och hoppar har skelett problem. det är ju rent ut befängda påståenden, och skall du ha ngn som helst kredibilitet när du skriver sånt får du backa upp det påståendet betydligt bättre.
 
Sv: Olika ridsystem

Välmusklad och svala ben säger ingenting om hur fräsch hästen är muskulärt - det kan dock rätt lätt checkas av med rörlighetstest

Gissa hur många som får godkänt där :angel:



och jag har pratat med andra hästbehandlare - ingen tycker jag är fel ute

ingen


Rörlighetstest i form av?

Som sagt, elithästarna checkas, det förebyggs, där är equiterapeut inkopplad.


Hästbehandlare i form av?
 
Sv: Olika ridsystem

Precis så där vill många bortrationalisera hästens signaler

jag är inte så oseriös att jag bygger min världsbild på mina egna hästar - snarare är mitt yrke och mina erfarenheter där en hjälp att tro på mina hästars signaler framför experterna - för hästen har alltid rätt.

Eftersom du drar in min häst -Jag trodde ett tag att den ena var undantaget som bekräftade regeln när alla sa hon var frisk både före och efter -operationen men Nej hon hade rätt. Ngt var knas sa hon och ja det var det - tur för henne att jag lyssnade och inte tvingade annars hade hon varit halt nu

Som hovis träffar man tusentals hästar: Är man engagerad så ser man rutinkring och man ser hur en hel del av dem rids, och man har hur det talas om dessa hästar

och ja många tillskrivs alla möjliga psykologiska egenskaper - men sedan när man skor dem - så undrar man vem som har de där psykologiska egenskaperna egentligen :crazy:

Hästar kan bara tala genom kroppsspråk - sedan beror det på ryttarens attityd om den lyssnar på mästarna som har sin erfarenhet att hästar bara protesterar om vi forcerar eller skrämmer dem

Nu är jag ingen mästare . men undantaget från unghästar som testar, är jag helt enig

Det ÄR ju ett flockdjur :idea:

Har man en konfliktrelation där man måste dominera med ett flockdjur då är något fel, väldigt fel

Sedan behöver man inte tolka allt kategoriskt och tillskriva mig att vara svart vit. För JAG kan se nyanser.
Ingen glider runt på en räkmacka, men kallar man sin häst äckel - eller anser sig behöva dominera den - då har man hamnat fel.

Det kan hända den bäste, och inget är för evigt, men man behöver kanske ett wakeup call

Sedan vet jag det är inte så lätt att hitta felen för de som behandlar - när de inte kan prata: men hästen är ett flockdjur det är naturligt för den att följa om den begriper och det inte är obehagligt

För mig är det ett under att hästar är så snälla som dom är - när man ser hur de mår: Otroligt tålmodiga djur.

Och nu pratar jag ur min yrkeserfarenhet - och om saker som inte kan sägas högt IRL

Men rent etologiskt dvs vetenskapligt angående flyktdjur så väljer de vid stress flight ( dvs flykt) om de inte är trängda - först då kommer fight reaktionen

Tyvärr tillskriver alltför många människor sin egen kampvilja - hästen

Sorgligt - och det måste pratas om i detta sammanhang. För den som inte är en del av lösningen - är en del av problemet

Som det formulerades på Boston Public igår :)
Nu är du igång igen:crazy:
Det var väl inte förrän din beridare kom som felet uppdagades.
m a o märkte du inget när du skodde:grin:

Senare skyllde du din egen felskoning på experter som hade gett råd.

Du får nog sopa bakom dörren först.

Det är inte så lätt att hitta fel eftersom de inte kan prata. Det man kan göra är att vara lyhörd o kolla upp den vid ev. misstanke.
Hästar med ryggproblem kan leva om, men det finns även individer som faktiskt har ont som inte uttrycker det alls. Därför kan mkt upptäckas på mkt tidigt stadie genom daglig palpering o varierat arbete samt vilor.

Om hästen nu lever om kan man sätta upp ett proffs som ofta kan känna om det bara tar emot lite eller om den verkar ha ngt fel. Är det övergående eller kvarstår problemet?
Många fel känns mkt lättare än vad de syns- om man känner sin häst.
 
Sv: Olika ridsystem

En ET jag har kontakt med har faktiskt inte jättemkt gott att säga om de elithästar h*n behandlar. Om deras kroppar alltså. De är felridna, även på hög nivå. Inte alls ovanligt, enligt denna ET. Snarare ovanligt att hästar på hög nivå mår bra i kroppen.

Men hästägarna hör det de vill höra.
 
Sv: Olika ridsystem

Så var skriver jag att jag rider HF?läs vad som står och sluta anta. Undrar du ngt - fråga rakt av utan omskrivningar i stället, det blir så mycket trevligare då.
 
Sv: Olika ridsystem

Varför måste det vara antingen eller. och varför stänga dörren innan man har kollat vad som finns på andra sidan?

Välmusklad och svala ben säger ingenting om hur fräsch hästen är muskulärt - det kan dock rätt lätt checkas av med rörlighetstest


Ja, inte vet jag. Jag tycker du är ganska svartvit i ditt synsätt. Hästen behöver inte ha ont i alla lägen. Den kan vara lättskrämd därför att den är det till sin natur, man måste inse att även hästar är unika individer. Jag tvivlar inte på att du sett både det ena och det andra. Men jag tvivlar däremot på att man behöver rörlighetstest o diverse undersökningar hit o dit om man känner sin häst. Lära känna sin hästs muskler kan vem som helst med intresset göra, man måste inte anlita en vet eller ET i tid o otid. Det är mycket nyttigt att kunna massera o stretcha sin häst själv, medan man låter en utbildad erfaren person gå igenom hästen ibland för att "pejla läget".

För övrigt undrar jag om vi talar om samma sak. Pratar du om lättskrämda hästar i allmänhet? Eller om hästar som exploderar under vissa omständigheter i ett bestämt träningsmoment?
 
Sv: Olika ridsystem

En ET jag har kontakt med har faktiskt inte jättemkt gott att säga om de elithästar h*n behandlar. Om deras kroppar alltså. De är felridna, även på hög nivå. Inte alls ovanligt, enligt denna ET. Snarare ovanligt att hästar på hög nivå mår bra i kroppen.

Men hästägarna hör det de vill höra.

Ja det är väl allmänt känt, men det är fortfarande inte stärkande som argument till påståendet att de skulle ha skelettala problem för att de skyggar.

KL
tror det är lite av en utopi att tro att ngn elit häst skulle vara helt obesvärad i sin kropp. Det är inga elit människo idrottare heller. det SLITER, och kroppen tar stryk. Lägg då till att hästen inte är menad att bära ngn på ryggen ö.h.t.
Man behöver sätta perspektiv på saker och ting, och se de för vad de är.
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Nej, det är kanske en utopi att elithästar ska vara "fräscha", men dressyr är till för att stärka hästen. Jag förstår att hopphästar inte är toppfräscha t ex. :o

Men när elitdressyrhästar har låsta mankar och låsningar i ryggen och ryttarna inte har koll på varför eller ens ATT de har det - då funderar man ju.

På andra sidan skalan har ET:n även en f d OSryttares hästar, som det inte finns något att behandla i stort sett, utan som det istället är som att behandla "facit". Det finns ryttare som rider sina hästar på hög nivå och samtidigt sjukgymnastiskt. :bow:
 
Sv: Olika ridsystem

Så var skriver jag att jag rider HF?läs vad som står och sluta anta. Undrar du ngt - fråga rakt av utan omskrivningar i stället, det blir så mycket trevligare då.

Kanske ska förtydliga att dominant ridning för mig är nog e.g att ta plats i sadeln, att vara ledare. Jag har nog mest bett om ursäkt för att jag öht sitter där och det funkar inte på min häst. Inte förrän jag har fått lite jävlaranamma och därigenom blir tydlig med vad jag vill så gör han. Det har känts väldigt dominant för mig men jag växer så sakta in i rollen då han behöver det då det är en osäker individ.

Sen vidhåller jag att han nog är en typ som säkert skulle funka bra att "rolla" då han är lite utav den typen som Anky har - fast helt utan de kvaliteer dessa hästar besitter.
 
Sv: Olika ridsystem

men du gör samma sak här som i fångtråden

Du hittar på efter eget huvud och kommer med rena lögner - jag orkar inte ens läsa dina påhitt

svarar man så hittar du bara på nytt
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Rörlighetstest i form av?

Som sagt, elithästarna checkas, det förebyggs, där är equiterapeut inkopplad.


Hästbehandlare i form av?

Dels har ET en rätt lång lista med rörlighetstest, sedan är stretching ett rörlighetstest av muskler

ja elithästarna checkas - även jag har kontakt med ET som behandlar eliten, de tyckte mina var friska särkskilt i jämförelse med eliten. varav jag då ansåg den ena ha ont - eller jag - den ansåg att den hade ont

Jag säger som Jacko ang eliten och folk däromkring
- folk hör vad de vill höra - och tror vad de vill tro


Hästbehandlare är veterinärer främst (klinik givetvis) , annars massörer hästsjukgymnaster, ET, vissa tränare som arbetar för hästhälsa.

Om alla dessa är bekymrade ang hästhälsa rent generellt - så betyder det att fler hästar har ont än vad ägarna vill veta - det är inte synonymt med att alla hästar har ont
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Ja, inte vet jag. Jag tycker du är ganska svartvit i ditt synsätt. Hästen behöver inte ha ont i alla lägen. Den kan vara lättskrämd därför att den är det till sin natur, man måste inse att även hästar är unika individer. Jag tvivlar inte på att du sett både det ena och det andra. Men jag tvivlar däremot på att man behöver rörlighetstest o diverse undersökningar hit o dit om man känner sin häst. Lära känna sin hästs muskler kan vem som helst med intresset göra, man måste inte anlita en vet eller ET i tid o otid. Det är mycket nyttigt att kunna massera o stretcha sin häst själv, medan man låter en utbildad erfaren person gå igenom hästen ibland för att "pejla läget".

Många osm sysslar med hästbehandling rekomenderar stretch som ett sätt attha koll på hästens muskelstatus - gör man så du har man det ändå :bow:. Det har få, många anlitar en massör - som man vill skall bekräfta att man gör rätt

För övrigt undrar jag om vi talar om samma sak. Pratar du om lättskrämda hästar i allmänhet? Eller om hästar som exploderar under vissa omständigheter i ett bestämt träningsmoment?

Det senare givetvis, det finns ingen anledning att tolka det till smärta om man inte ser ett mönster - men alal är inte ens intresserade av att fundera över mönster

utan går direkt på att härleda problemen till att det är ett sto
den är röd
den är röd med vita tecken

Den är efter den och den hingsten

Vissa gör det lätt för sig - för de klarar bara av att strykas medhårs. Alla är inte så. Vissa är mer uppmärksamma än andra

Visst finns det jättebra hästfolk, men det finns också andra och det är ett problem, som är svårt att prata högt om
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Nu är du igång igen:crazy:
Det var väl inte förrän din beridare kom som felet uppdagades.
m a o märkte du inget när du skodde:grin:

Beridaren kom aldrig - så det hittar du på.

men det som är intressant i det hela - jo det märktes att ngt var knas redan när hon verkades som 1 åring.

Men precis som du säger - de kan inte prata - och det tog tid innan vet och jag förstod var vi skulle leta

Anledningen att jag svarar ang min egen häst är att det inte är en garant bara för att veterinär inte hittar problemet att det inte finns

Hästen är den som vet själv om den har ont Och jo den kan prata med kroppsspråk, men då brukar den kallas tjurig.....

Jag säger inte att alla hästar har ont

Men jag talar om det jag ser live - jag ser alldeles för många hästar där man tror att det är ett hanteringsproblem, eller ett ridproblem - medan en erfaren hästmänniska skulle säga - åk till klinik, och en del tränare säger det.

Men gör ryttaren det - nej

det ÄR ett problem

Likaså talar jag om erfarenhet i kulisserna. Ingen av de hästar jag har varit ens i närheten av som exploderat vid ridning - har inte slutat som döda, pga av skelettproblem förr eller senare, men många dröjer alldeles för länge

Och de som dröjer för länge tolkar ofta problemen att de sitter i huvudet på hästen. Man tar väl den lättaste (för en själv) tolkningen. man kalla rsig erfarneh, men är rätt okunnig :crazy:

Sedan att jag sett det så mycket - innebär inte att det är bara det jag ser. Eller bara det som finns

Jag kan dock säga att det brukar hänga ihop med höga tankar om den egna ridningen, och låga tankar ang hästens medgörlighet.

Det är min erfarenhet
 
Sv: Olika ridsystem

OK, då är jag med på hur du menar. Om hästen i ett visst moment brukar protestera kraftigt o man inte kan härleda det till sin egen hjälpgivning, utrustning eller annat förklarligt problem så skulle även jag misstänka något kroppsligt bekymmer.
 
Sv: Olika ridsystem

Nej, det är kanske en utopi att elithästar ska vara "fräscha", men dressyr är till för att stärka hästen. Jag förstår att hopphästar inte är toppfräscha t ex. :o


Jag är väl en kärring, men jag har faktiskt svårt att tro att elit dressyr i tävlings sammanhang primärt är till för att stärka hästen : ) Faktiskt.
 
Sv: Olika ridsystem

Nä, du har kanske rätt. Tyvärr. :crazy: Men jag tycker ändå det är konstigt. Dressyrrörelserna har ju trots allt uppfunnits en gång i världen för att lösgöra och stärka hästarna.
 
Sv: Olika ridsystem

Nä, du har kanske rätt. Tyvärr. :crazy: Men jag tycker ändå det är konstigt. Dressyrrörelserna har ju trots allt uppfunnits en gång i världen för att lösgöra och stärka hästarna.

Men det är väl som mackan säger att det är samma som med människor. Gymnastik och träning är viktigt och stärkande men sen som eliten tex gör så pressar dom gränser hela tiden för tävlingens skull också (människor alltså) och dom har väl rätt ofta ganska slitna kroppar bitvis men är ändå vältränade, se på våra friidrottare, fotbollsstjärnor och andra med skador och sånt, som det känner av men hanterar ändå, och ofta sätter sånt stopp till slut.

Men hobbyhästar kan ju ha lika mycket fast de inte kollas och inte kan prata, så man kanske inte ens vet om det. :crazy:
 

Liknande trådar

Western Tråden är sammanfogad med inlägg från BBtråden. Förstainlägg: http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15341177&postcount=8 /ricca...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 885
Senast: Bewildered
·
Avel Det kan vara intressant att diskutera om treårstestet på Flyinge där det var en hollänsk domare som dömde enligt deras linjära system...
Svar
11
· Visningar
1 913
Senast: Flippeti
·
Utrustning Jag läste precis färdigt det lilla häftet "The Loriner: Opinions and Observations on Bridle-bits and the Suitable Bitting of Horses...
Svar
2
· Visningar
1 330
Senast: HannaZ
·
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 970
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp