Olika ridsystem

Sv: Olika ridsystem

Nu är jag ingen Kalenderbitare
men Steinbrecht var den som myntade föregångsuttrycket till
Calm Straight Forward. kan det vara - "Ride your horse forward an make him straight"?

KL

Men sedan att referera till Gamla Mästare. Bent hänvisar ju till Guernierre, men vissa citat från guernierre passar inte alls ihop med AR. Så tyvärr marknadföring är en stor del av många ridstilar.


Det känns på samma sätt som att referera till valda delar av biomekanik, utan att ta hänsyn till hela vetenskapen

Jag förkastar inte alls allt vad andra tränare säger, det finns klokskaper i allt från AR - OLW

Men när man använder lösryckta citat för att rättfärdiga det man håller på med. Eller haussa sig själv som förnyare av Dressyren - utan ett genuint intresse för idrottsmekanik - då tappar jag faktiskt respekten. Sedan är det väl mer utmanande att tappa respekten för Sjefs seriositet än för Bents

Liksom Flash tycker jag tycker man måste hålla isär saker. Att jag inte har någon respekt för teorierna som framförs runt varför HF och det systemet, innebär inte att jag förkastar Holländska ryttare i världseliten som odugliga.

Som Flash säger så handlar det inte om att inte kunna - utan att inte vara intresserade av den aspekten

En viktigt distinktion som sagt


Tänkte igår när jaggick ur på detta med spänning

Det mest lärorika jag varit med om var faktiskt balkenhols clinik, för det var vid ett flertal tillfällen som hästarn blev spända och tappade sin diagonal i piaffträningen tex eller i piruttgaloppen.
De svenska ryttarna fortsatte bara driva i det läget, medan B sa nonono, och när han själv red så lättade han ur i handen och skänkeln - hästen slappnade av och så fortsatte han

Gör om, gör rätt

Helt fantastiskt att se när han hoppade upp och hästarna fick en ärlig chans att göra rätt.

Inte heller Svenska ryttare är odugliga - de bara inser inte att det finns en dimension till ang utbildnings skalan

Såg också i ridsport att de som skall se till så vi rider efter utbildningskalan i Sverige är en del av dem som det gick riktigt illa för på Balkenhols clinic - och som är rätt förtjusta i Ankys stil

Hur får man ihop det?
 
Sv: Olika ridsystem

KL

Nu lägger jag till ang ridningen och sen ska jag hålla tyst ett tag.... Bara mina funderingar inget annat. Vi som inte rider en massa hästar dagligen har kanske många ridtimmar totalt i livet men ändå förhållandevis begränsat antal hästar, eftersom de flesta har en eller kanske två som man ändå rider mesta tiden. Det blir några under ett ryttarliv men inte oändliga mängder som man verkligen arbetar med över tid. Man går efter egna erfarenheter helt enkelt. Det är det man har. Och det ska man vara medveten om när man kommer med åsikter och jag hoppas jag är det också.

Den häst som Sjef beskriver som han "uppfann" metoden på, låter på många sätt som en hel del fullblodshästar. Jag har haft flera och ridit många och genomgående har de ett par saker som försvårar, de har genom galoppträning lärt sej att lägga sej i handen som stöd i de häga farterna och får lätt på så sätt ett komplicerat förhållande till bettet och till handen - som ridhästar. Att de har känsliga munnar gör det ännu svåare. (Gissar att travare har samma eller snarare värre problem där. De jobbar ju ännu mer annorlunda)

De är dessutom extremt känsliga och har problem att acceptera skänkeln. Jag kan känna igen hans beskrivning av den hästen med ryggen som försvinner och svårigheten att få en ärlig kontakt.

Tittar man på fullblod generellt så hur många ser bra ut när de jobbas:confused::o Inte många tyvärr. De undviker en ärlig kontakt, går med huvudet högt eller växlar med att dyka ner djupt, fin böj med nacken nere blir "kompromissen", ryttaren är nöjd men hästen går med raka bakben på bogarna:o
Eller bakom hand med ännu finare böj.....
Allt är sätt att undvika en ärlig kontakt och givetvis då pga hästen arbetar inte rätt bakifrån, den vinklar inte i lederna, den går i framvikt osv. Att som på halvblod rida fram till handen kan vara svårt om hästen inte heller accepterar skänkeln. (Det är olika dock).

Man ser ofta fullblodsryttare med långa tyglar, gärna lös sladdrig och falsk kontakt. Hästen undviker på olika sätt och vissa sätt känns ok för ryttaren och den får gå där som en slags tyst överenskommelse:cool:. Många fullblod som är ridhästar ser i ärlighetens namn ut som rean öken för att de är så felridna och det här är ofta svårigheterna man har som jag beskrev.

Min stämmer nog rätt bra med en sån som Sjef kom på sitt system på:angel:

Det är svårt. Min kan absolut kallas "dominant" dessutom om man vill, jag tror att Sjef skulle göra det....explosiv och superkänslig och mycket mycket nerv. Just den här sorten hade jag ingen stor vana av. Jag har ridit med dom långa tyglarna för att jag trodde det var bättre, jag har gjort alla tänkbara fel, har kommit en bit och fått backa för att jag har tappat grunder igen. Det är så otroligt mycket häst att hålla reda på som slinker ur på alla upptänkliga sätt. Som det känns emellanåt.:cool:

Jag kan förstå att man blir lite desperat för att hitta sätt och han hittade ett sätt att "få kontroll" och det är verkligen känslan av vad det handlar om många gånger. Det blir lätt springa iväg, inte vänta, inte använda kroppen rätt.

Sen kan man överföra det till andra hästar med liknande egenskaper, att få eftergivenheten och kontrollen ganska snabbt, och behärska den där energin och verkligen som ryttare känna att man har kontroll. För det är ju mycket positivt med hästens egenskaper om man nu lyckas "använda" dom till sin fördel istället för att kämpa emot. Men det tar ju tid och tålamod. Men ur det här perspektivet så förstår jag det logiska i rollkuren och att det används så flitigt på framridingar.

Jag har sett Anky rida en annan typ av häst btw, på värmningen i Globen och hon rider då för ögat mycket mera sympatiskt än många andra ryttare (bla ett par på riktigt spända hästar) Men sen rider hon ju i sitt system och det är jag skeptisk till även då, eftersom det ser ut som det gör.

Med en häst som är superrörlig och elastisk och med den där energin under kontroll blir det ju fantastiska resultat när det gäller utstrålning och ger helt annat intryck än hästar som inte har den mentala delen som dessa hästar har. Det är väl dessa hästar som han kallar de moderna som kräver andra ridsätt......dagens Steinbrecht....fast jag tycker han hamnar fel, och går ifrån de grundläggande värderingarna och det vet jag inte om Steinbrecht hade gjort:cool:

Anky mfl skulle mycket väl kunna nå samma resultat genom den klassiska utbildingsskalan och tålamod. Jag tycker att dominera och dressera är inte ett alternativ och en väg.

Ja nu har jag spånat om mina tankar och håller tyst ett tag:angel:
 
Sv: Olika ridsystem

Vet inte om man ser så bra, men det handlar mer om att rida bäckenet mot handen i varje språng när man swingar:d, stället för att handen mot magen i varje språng:o, eller hård hand och studsande rumpa i varje språng:crazy:

För att rida rumpan mot "hästens nacke" i varje steg så måste man vara avslappnad i höften så att höftleden kan öppnas varje gång som rumpan går framåt.

detta är helt avgörande i upptagningar - för gör man det inte släpper man inte upp hästens rygg och hästens bakdel släpps inte in under, och då kan den inte svara på tygeln ner i bakhoven - och då blir det ett dragande

Släppa in bakdelen under = pilbåge bakifrån = den kommer att vara diagonal dvs ha takt

Tyvärr så säger många tränare driv in i halten - men glömmer tala om hur .angel:

http://www.youtube.com/watch?v=VNdqFTNnkQI


detta är inget skolexempel - men den var i slowmotion

När det är helt perfekt är överlivet stilla för at bäckenet rör sig stället, många gångar fram och tillbaka med överlivet istället för denna bäckenswing
 
Sv: Olika ridsystem

men Steinbrecht var den som myntade föregångsuttrycket till
Calm Straight Forward. kan det vara - "Ride your horse forward an make him straight?

Ja han sa i alla fall så och var emot den tidens (innan honom då) ridning:
Bla:

The rider who has been schooled in such a seat (den gamla ridstilen i barocksadlar o liknande) will present, after a long struggle, not a thoroughly schooled horse – that is a horse whose natural talents have not only been channelled and made subservient by dressage training but have also been developed by suitable exercises – but a wooden machine which, although working mechanically is devoid of all elasticity and freshness in its way of going. Such horses are certainly not likely to produce enthusiasm for the art because their dull, mechanical way of going fatigues the rider and wears the horse out before its time

Han sa också bla:


Steinbrecht was an advocate of the English saddle, not just for hunting and steeplechase but also for dressage riding, because it demanded a balanced seat on the part of the rider:
“While the old masters, on their dressage saddles knew how to advance the art of riding to a high level under greater expenditures of time and strength on the part of horse and rider, we, if we reach the same level with our lighter, more agile, and nobler horses, will have produced a more perfect art since we have attained this goal with nothing but simple, natural means.”

Låter väldigt likt det Sjef säger idag faktiskt.
 
Sv: Olika ridsystem

Både Ulla Salzgeber och Isabell werth ha rbäcken värdiga Sambadrottningar. på tävling går hästarna för korta i nacken och i för stark kontakt tycker jag. Och Isabelle rider ju också överböjd i nacken ibland - dock gör hon annat också

och på denna film är det bäckenswing, det finsn ännu bättre filmer där hon sitter i pirnic helt lodrät med överlivet trots att hästen ökar i full galopp. men det som var kul här var att det är 3 sek lättridningsteknik

Även i lättridning så skall ryttarrumpan gåmot nacken och höftleden öppnas. Asa jbbigt för lårets framsida

http://www.youtube.com/watch?v=eaKmUBcMGyI

Kolla sedan avståndet mellan framvalv och Isabells övre lår hur det minskar när höftleden öppnas när hon sitter ned i trav och galopp


Det är en helt annan teknik än att halvståd i ridbyxorna med låst höft
 
Sv: Olika ridsystem

och jag tror att Steinbrecht skulle vara lika kritisk mot Sjef :o då han ju anses vara den klassiska ridkonstens fader, dvs Steinbrecht

Den gamla ridstilen och sadlar omöjliggjorde ryggswing hos hästen

Sjef kanske håller med i fraserna men han är i alla fall ointresserad av ryggswing, så jag ser den stilen som en tillbakagång mot mindre följsamhet.
Liksom detta påfund med kilar på Dressyrsadlar - vad var då vitsen att komma ifrån bladsadlarna :devil:

jag skall leta artikel ang Steinbrecht i em.

Nu göra nytta :o
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Ja det tror jag också, jag menar att jag håller med, men skriver bara det som sagts, för det är intressant. Jag tror man behöver den inverkan de har i Sjefs system bla i tygeln med den sitsen, så att säga. Det hänger också ihop precis som rollandet:idea:.

Sen kan jag också tycka att Sjef drar det åt sitt håll och håller med i ord (säger nästan samma saker faktiskt nästan ordagant ibland) att han tolkar fritt från det han vill uppnå, och hamnar fel. Det är min åsikt, och jag tror nog Steinbrecht skulle haft synpunkter eftersom Sjef i mina ögon går ifrån grunder som han nog inte skulle gillat.

Det här var mera som lite kuriosa eller mera grund för hur stor diskussionen är som system.:idea:
 
Sv: Olika ridsystem

Ja kände att jag ville lägga till att jag inte tycker det här kontroll/signalsystemet är bra alls på den här sortens hästar egentligen, även om jag förstår behovet av att få kontrollen.
Jag tycker tvärtom att det är mera säte, mera bål, mera diagonalt arbete som är vägen och som fungerar och som gör skillnaden, det är minst lika viktigt på dessa hästar som på andra, bara för att klargöra det om det blev otydligt. :confused:
 
Sv: Olika ridsystem

Jag tror säkert systemet kan fungera i kontrollsyfte. Men det ger ingen ridkvalitet iom att hästen inte kan röra sig genom kroppen.

Jag är med dig på vad du menar med fullbloden. Jag har ju inte ridit många engelska fullblod. Däremot araber och spanjorer. Och jag har själv också suttit med för långa tyglar och grejat för att få fram dem till handen och räta ut halsen på dem, inte velat störa dem etc etc.

Men nu mer har jag lärt mig annat. Jag lyckas få fram dem till handen i kontakt utan att själv börja gå bak med handen.

Jag har idag suttit och ridit lektion på PREn jag rider. Han är överrörlig och snabb tom för att vara PRE. Han är också dominant och försöker gärna tjuva till sig kontroll i form av väg eller tempo. Som tur är så är han väldigt välriden och hålls på mattan dagligen av sin matte.
Den här hästen försvinner gärna från båda hand och skäkel om man inte ser upp. Och det är väldigt nyttigt för mig att rida honom i handtränings-syfte. Går jag bak med handen eller blir för grov i handhjälperna så släpper han ryggen då han kommer ihop för mycket fram och inte går fram till handen.
Med honom så får man verkligen jobba på enbart sitsridning.

Och det är fasen så svårt om man inte klarar av att sitta ordentligt i alla rörelser. Vilket jag inte fixar i traven nu hela tiden. Det där bäckensvinget som Susan pratar om är jag inte stark nog i magen för att fixa hela tiden nu. Pang så är hästen med tappad rygg igen. Fixar jag formproblematiken i rumpan istället om han släpper ryggen/pilbågen så blir det ingen backning genom överlinjen/halsen som det kan bli lite smått om man försöker åtgärna pilbågen i handen eller farten i handen för den delen.
Dock kan vi här lyfta underlinjen upp genom att höja handen upp och fram, aldrig bakåt. Jag har gjort för stora rörelser på den här hästen. Idag fick jag skäll och minskade ner lyftet med bättre resultat.
Våra är ju tränade att då lyfta och runda/suga upp underhalsen och komma fram med nosen. Det brukar lyfta manken i sin tur ngt om man rider dem rätt i övrigt.

Vi pratade om sitsrörelserna idag tränaren och jag (planerade sitsträning iom att jag inte mer bara sitter på min egen lilla krypgångare). Och på Ferarri-hästar är det nog många som vill ha mer i handen för att lura sig att rygg är uppe(i rollkur så hålls ju främre delen upp statiskt iaf till viss del) samt hålla takten/tempo om man inte lyckas öppna höfter och släppa igenom svinget själv och sitta kvar i balans. Då kanske Rollkur/HF lockar.
 
Sv: Olika ridsystem

Jag tror säkert systemet kan fungera i kontrollsyfte. Men det ger ingen ridkvalitet iom att hästen inte kan röra sig genom kroppen.

Ja, det är precis det jag menar, men med rätt sorts mycket rörliga hästar kan det ändå ge intryck av att de ändå är igenom och har de kvalitéer som krävs som tex lösgjordhet, vilket det ju uppenbarligen gör också.

Det är där jag menar att han avviker från sin förebild, det här är förnyelse där man tar bort eller kanske snarare går förbi eller fuskar med grunder, för att få samma intryck s a s oavsett om det verkligen finns där.

Att jag drar paralleller till fullbloden är bara just för att de själva har sagt flera gånger att de vill ha hästar som är som fullblod mentalt och känsligheten osv. Sen är det inga andra jämförelser ang rörelser mm, men det han beskriver om sin "problemhäst" är ju just den typen av problem man kan få med såna.

Men den vägen för att få "eftergiften" och kontrollen är något helt annat än den klassiska vägen. Som sagt leder systemet till helt andra associationer ang filosofier som jag inte, från mitt sätt att se på ridning kan tycka är ok.

Jag tycker det har varit väldigt intressant att försöka förstå det här och de skillnader i hela systemen som faktiskt finns, även bortsett från rollkuren, det gör det i alla fall lättare för mej att bilda mej min uppfattning. FÖr det jag inser är att rollkuren är inte något man kan plocka bort ur det hela, och sen är det ett ok system, för det tror jag inte fungerar, det ena bygger på det andra. Och det handlar inte om stretch några sekunder som man kan tro (som jag kunde tro) det är logiskt att de ofta rider så långa stunder, det beror ju på hur mycket som behövs för kontrollen - på just den hästen.....det säger de själva när man läser beskrivningar av systemet på olika håll.

Vi får se vad som händer med den där arbetsgruppen och vad den kommer fram till och hur resultatet blir i praktiken:cool:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olika ridsystem

Mest KL
En intressant forskning av veterinärer/forskare vid SLU finns att läsa om i senaste Hästfocus. Den heter "Ridningens påverkan på hästens prestation".
Det är bra att det forskas på detta för det finns många frågetecken och många "sanningar" utan grund. Ett steg i rätt riktning tycker jag. Detta är bara början och mer kommer. Med tanke på er diskussion så kan det vara bra att få en infallsvinkel till.
 
Sv: Olika ridsystem

Och det är fasen så svårt om man inte klarar av att sitta ordentligt i alla rörelser. Vilket jag inte fixar i traven nu hela tiden. Det där bäckensvinget som Susan pratar om är jag inte stark nog i magen för att fixa hela tiden nu.

Själva swinget kräver ingen styrka - det som kräver styrka är att sitta i en fysiologisk balans - hålla upp kisseriet om man har tendens till svank, och behålla överkroppen ovanpå bäckenet så att inte det kommer efter däremot. Kan nog Lektra skriva under på :D

Dock kan vi här lyfta underlinjen upp genom att höja handen upp och fram, aldrig bakåt. Jag har gjort för stora rörelser på den här hästen. Idag fick jag skäll och minskade ner lyftet med bättre resultat.
Våra är ju tränade att då lyfta och runda/suga upp underhalsen och komma fram med nosen. Det brukar lyfta manken i sin tur ngt om man rider dem rätt i övrigt.

Appropå olika ridstilar och vad man anser skapa vad. Så tänker jag att om det vore så lätt - varför funkar det inte för världsryttarna då? :o När jag googlade runt efter filmer igår så hittade jag den med Haddad som varit uppe, hon säger samma sak, likväl så sker det inte och hon kan en fantastisk massa saker OBS ingen "dissning" av henne, men hon rider inte igenom sprången i galoppen, glappar med rumpan, och då blir för mig detta lyftande av halsen som ett "istället för".
Jag kunde haft henne som ett exempel på en ryttare som inte swingade med bäckenet, men det kändes för provokativt.

Och jag vill påpeka att alla behöver inte rida efter Utbildnings skalan, men detta ingår i förutsättningen för att kunna göra det, det är därför jag tar upp det ang olika ridstilar.
Alla förklarar ju ridning utifrån hur de förstår den. Såhär är det såhär hänger det ihop.

Men för mig så hänger det inte ihop så.:crazy:

För mig är det glasklart detta med relativ versus absolute elevation. Dvs att framdelen måste höjas bakifrån - vad som händer om man försöker höja framdelen med handen - så ser vi ju vad som händer

Och många ser inte skillnaden..... :mad:



Vi pratade om sitsrörelserna idag tränaren och jag (planerade sitsträning iom att jag inte mer bara sitter på min egen lilla krypgångare). Och på Ferarri-hästar är det nog många som vill ha mer i handen för att lura sig att rygg är uppe(i rollkur så hålls ju främre delen upp statiskt iaf till viss del) samt hålla takten/tempo om man inte lyckas öppna höfter och släppa igenom svinget själv och sitta kvar i balans. Då kanske Rollkur/HF lockar.

Om man hamnar i bakvikt på en Ferrari så skjuter den ut som en vattenskida under en. det är lätt att hamna i en ond cirkel där, och då känns det verkligen inte som man har en kontroll

I och med att hästen arbetar fel och "skjuter mot" handen så funkar ju inte bromsen längre. Lösningen är ju att få tillbaka svikten i bakbenen så hästen kan bromsa

Här tror jag att det stora biomekaniska missförståndet ligger.

Jag har ju haft två hästar med skelettproblem i hals/ryggkotpelare, när den hålls stel så kan inte hästen gör annat än ånga på framåt, för skall den göra något annat så måste den svikta i bakdelen och öka pilbågen - det går ju inte när den spänner sig

För ryttaren känns det dock som ett problem i munnen, men det är ett problem i ryggen

Samma sak är ju att många Nordisar som flängrids i skogen också upplevs som ett godståg och de går inte att svänga - samma sak där. En statisk hållning i ryggen minskar ridbarheten

En korrekt hållning i ryggen - ökar ridbarheten

Eller nej - det är där det sitter:(.

Att skapa rätt kontakt med bettet är ju att sätt hästen på hjälperna - och rätt kontakt sker ju med att hästen börjar välva pilbågen via bäckenet, och är den då rak och avslappnad kan det följas upp framåt

Jag har varit på clinic med tränare som säger sig använde denna tygelhjälp som du refererar till - men jag har då aldrig sett ngn pilbåge av det. Ja de säger att saker händer - men - nej - inte riktigt

Man kan alltid ha fel - och jag ser fram emot att bli emotbevisad
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Halskotpelaren och ryggen är en enhet

dvs man kan inte bara påverka halsen utan att påverka ryggen,

det är bevisat i försöken att halsens position påverkar ryggens position. Höjs hästhalsen så sänks bröstryggen och man bryter pilbågen

Enligt min riderfarenhet så är pilbågen så himla svår att behålla och varje hyssande med halsen sabbar det hela.

Jag tänker så här - varför skulle människor som Balkenhol och Kottas och Hubbe HH meyer zu Strohen (som olika representanter för Klassisk Dressyr) Anse att det kräver ett helt års galoppande i balans en öppen form för att stärka hästen så den orkar behålla pilbågen, och därmed går att träna - om det vore så lätt att detta trappsteg upp med handen kunde fixa det på en gång. :confused:

den översta tänker bakåt med halsen - den undra har pilbåge och tänker därmed framåt med halsen

Zettla.jpg


Drar någon en logisk slutsats vad som händer med frambenens aktion på bekostnad av bakbenen om man höjer hästhalsen? - med flit :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Däremot är hjälpen trappsteget en bra signal till hästen att länga ramen och öka

Om den arbetar rätt bakifrån så kommer den då att veva på i längre steg med bibehållen takt (tills man tappar balansen :o)

Där är ju jätteintressant att se skillnad på ryttare som har hästen på bäckenet - de ger med handen och hästen brassar på järnet - och ändå kan de ta tillbaka den mjukt efter diagonalen

jämför med Totilas som har samma halslängd hela ökningen

Och ja det står i TR att halsen och ramen skall längas i en ökning i TR OCH att hästen skall behålla sin diagonal dvs takt.

Hoppsan
 
Sv: Olika ridsystem

jag tänkte under mina ärenden igår..

Ja varför Holländarna rollar det verkar vi vara överens om

Men varför Rollar Isabell, eller varför rider Ulla enligt ryktet med överböjning? Och Zeilinger förespråkar ju det också... Och ja hur rider Brink egentligen - på en film från Tullstorp så var det ju rätt böjd hals om man säger så. och nu Kittel

Och ändå så vill en och annan ryttare inte - utan betonar - Hallå så här rider man enligt utbildningsskalan

http://www.youtube.com/watch?v=x8v0Eh8VeAE

jag tror Sjef har svarat för många år sedan - För att man vinner

Men då har ridsporten verkligen problem och det är väl det man inser nu

Att man kommit ifrån Dressyr som gren och allt vad den står för enligt riktlinjerna - och att det nu är en materialsport.

Bortsett från en och annan hjälte som försöker bevara ridtraditionerna
 
Sv: Olika ridsystem

kl

Om jag utgår från min holländare så är han en osäker individ som behöver en dominant ridning, kan mycket väl tänka mig hyperflex av någon som behärskar det tror jag han skulle gilla i en liten omfattning. Denna dominanta ridstil, stretchen och lösgjordheten i skallen so kommer av att "hänge sig" såsom hästarna gör när de rollas. För det är inte roll i spänning jag menar. När lösgjordheten uppnås i skallen (återigen utifrån mina egna erfarenheter) finns det inte heller något motstånd i kroppen. Hans spänningar finns endast i skallen, slappnar han av där sitter det inte heller fast något i kroppen.

Är det skillnad på hästmtrl som "passar" för ett sådant ridsystem? Ett halvblod av den gamla typen känns ínte som den mest optimala? De holländare jag har träffat har samma mentala stress / spändhet som min häst, kan det vara så att de ÄR så och kräver annan ridning - kanske anledningen till att man tar dessa genvägar för rider man enligt utbildningsskalan så tar det förbannat lång tid innan de mentalt slappnar av?

Jag har skrivit det förut - men jag vet vad hyperflex gör för min egen kropp. Den energin som alstras när man är i "tävlingskondition" och i det genomstretchar/överstretchar kroppen.. det är en energikick som heter duga - man kan hoppa över berg!! Kanske är det samma för hästarna?
 
Sv: Olika ridsystem

jag tänkte under mina ärenden igår..

Ja varför Holländarna rollar det verkar vi vara överens om

Men varför Rollar Isabell, eller varför rider Ulla enligt ryktet med överböjning? Och Zeilinger förespråkar ju det också... Och ja hur rider Brink egentligen - på en film från Tullstorp så var det ju rätt böjd hals om man säger så. och nu Kittel

Och ändå så vill en och annan ryttare inte - utan betonar - Hallå så här rider man enligt utbildningsskalan

http://www.youtube.com/watch?v=x8v0Eh8VeAE

jag tror Sjef har svarat för många år sedan - För att man vinner

Men då har ridsporten verkligen problem och det är väl det man inser nu

Att man kommit ifrån Dressyr som gren och allt vad den står för enligt riktlinjerna - och att det nu är en materialsport.

Bortsett från en och annan hjälte som försöker bevara ridtraditionerna

Då kommer vi ju tillbaka till att problemet ligger på domarplanet, jag förstår inte domare som då tex Eric Lette som säger en sak och dömer en annan sak. Antingen får dom ju vara överens om att det här är det bästa och så får dom väl stå för det då när de blåser om öronen!

Man kan inte i ena ögonblicket förkasta hur ryttarna tränar och sedan i nästa ögonblick ha dom som etta! Det är dubbelmoral av stora mått...
 
Sv: Olika ridsystem

Men då har ridsporten verkligen problem och det är väl det man inser nu

Ja det blir min slutsats att man har;) :)
Det blir en mycket större fråga än rollande på framridningen med andra ord även om det är viktigt.

Den där filmen är bra!


fio:
Man kan inte i ena ögonblicket förkasta hur ryttarna tränar och sedan i nästa ögonblick ha dom som etta! Det är dubbelmoral av stora mått...

Ja det är ju precis det som blir konsekvensen!
 

Liknande trådar

Western Tråden är sammanfogad med inlägg från BBtråden. Förstainlägg: http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15341177&postcount=8 /ricca...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 885
Senast: Bewildered
·
Avel Det kan vara intressant att diskutera om treårstestet på Flyinge där det var en hollänsk domare som dömde enligt deras linjära system...
Svar
11
· Visningar
1 913
Senast: Flippeti
·
Utrustning Jag läste precis färdigt det lilla häftet "The Loriner: Opinions and Observations on Bridle-bits and the Suitable Bitting of Horses...
Svar
2
· Visningar
1 330
Senast: HannaZ
·
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 970
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp