FEI Workshop in Lausanne

Sv: FEI Workshop in Lausanne

PAC skrev:
har du någon rapport från denna micro-röntgen, gärna med bilder i och vad det är för teknisk apparat de använder?

Njae, jag har en professorsavhandling på Tyska...
Bilder den har tagit finns i den och säkert någon beskrivning också, men den är jättetjock så jag vet inte var jag ska titta.

T

Du har en strålande idé, men de som debatterar emot kommer att påstå att hästarna ridits i "dålig rollkur" istället för bra sådan, som nästan bara AvG akn utföra.

De kallar den "feinfokustechnik" vilket ju då blir fin-fokusteknik. Mer än så har jag inte hittat...

T

aha, I see :-)

feinfocustechnic inom vanlig slätröntgen

http://www.gierth-x-ray.de/html/produktdetail.php?id=9&rubrik=1&view=88

det kan man ställa mot fluoroscopy slätröntgen och CT - alla i samma fåra

då skulle faktiskt Kråkenes MRI i högupplösningen av MRI bilderna kunna bidra med att ge den lilla extra kryddan på analysunderlaget för ligamenten för högre säkerställning av det sammanlagda

kanske

här är en annan beskriving
http://vetline.de/marktplatz/produkt-news/anaesthesie/nicht_verkaufte_produkte_8_03/236714.htm

jag förstår det övergripande men inte allt det finstilta där på tyska

Senast ändrad av en moderator:

detta med hästens upplevelser om det är smärtsamt

det du skrev ovan om ligamenten

simmare är en kategori med människor, precis som dansare och gymnaster som det hela går ut på att ha uttöjda ligament för att kunna göra det de gör

så länge man är igång gör det inte så ont - men det är många många av dessa som betalar efter sina karriärer i en dov, molande lågfrekvent smärta i ligamenten och strukturerna - det gör ofta ont för dem om de måste vara stilla länge
Det finns att läsa om detta

Ofta även på människor är det svårt att mäta smärta - men det finns labprover som brukar tas, eftersom ofta sker vissa utsöndringar i kroppen som kommer av det hela - inte bara kortisolnivåerna utan proteiner osv

På människosidan har man kommit väldigt långt nu vad gäller nackar, skador osv i dem - och det som finns inom det borde gå att överföra en del av det till hästar som teoretiskt underlag
I synnerhet eftersom inte hästar kan tala och då inte kan formulera om de känner olika smärtor av olika slag - det finns många olika former av smärtor

jag skall gå igenom materialen osv jag har från humansidan från cervikalområdet. Återkommer.

Sv: FEI Workshop in Lausanne - Andrew McLean

Negative reinforcement underpins all equitation. It relies on the immediate release of pressure as
an instantaneous reward and, in the best cases, is very subtle. Failure to release pressure can
cause conflict and learned helplessness. Confusion and conflict have behavioural and physiological
manifestations that shorten the horse’s working life.
Over-bending as a learned response may be as acceptable as other forms of negatively reinforced
postural responses, such as lateral bending. However, cervical flexion as a result of sustained bit
pressure has a lot more to do with compliance and pain avoidance than suppleness. Therefore,
some forms of Rollkur may be extreme, dangerous and capable of compromising welfare. It may
be dangerous for riders since it can "deaden the brakes" and that can lead to bolting as a
manifestation of habituation, and other unwelcome behaviours. It can compromise welfare since
horses can learn that there is nothing they can do to remove the pressure. If the horse’s head is
on its chest it has nowhere else to go and may be in a state of "learned helplessness".
The immediate incorporation of transient tests for self-carriage in all gaits and movements and at
all levels would effectively reward riders who apply learning theory correctly. Additionally, research
can remove emotiveness from the Rollkur debate by establishing, for the range of equine athletes,
how much contact is neutral; how much rein tension is too much; how can contact be measured;
how can discomfort be measured; how can pain be measured and how learned helplessness
manifests in horses?

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 266
Senast: YlvaG
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 979
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
319
Senast: 95johsv
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka