Twisted truths of modern dressage ...

Sv: Twisted truths of modern dressage ...

Hur tänker du? Revbenen kan ju röra sig, annars hade vi däggdjur inte kunnat andas? Vi kan också "böja oss" och skapa en vägg ifall det kommer ett slag mot ena sidan revbenskorgen, så vi inte har samma avstånd mellan revbenen hela tiden. De fungerar ju som en skyddskorg åt våra inre organ.

Eller missuppfattade jag din fråga?

Såg att du redan hade svarat, och precis, 3 - 5 grader per kota är det jag menar.

Till Svea: Hur menar du att revbenen ställer till det?

/

Susanne

Sv: Ny PK-tråd? Bokseminarium?

Kul att du läser, återkom med funderingar så kan vi vända ut och in på dem.

Här är lite funderingar...

Läser i boken och undrar om jag förstått det som skrivs rätt.
sidan 47:
N.B.: letting the horse close its poll angle before maintaining a full bend in the neck is similar to teaching it how to get out of the lateral flexion, refusing to take contact in the outside rein and overbening in the end.

Jag undrar vad som menas med "closing the poll (angle)"? Jag gissar att det är att räta ut och tillbaka halsen till "rakt fram". Att tanken är att hästen ska möta yttertygeln innan jag rätar ut. Genom att möta upp med yttertygeln så ber jag om poll flexion.
Lite längre fram finns samma uttryck:

sidan 50:
Maintain the lateral flexion for a few seconds without closing the poll and with a released mouth with a light contact on the reins.

Är jag ute och cyklar eller är det det han menar med closing the poll?

Se där lär man sig något nytt. Jag trodde att främre delen av hästens revbenskorg var ganska fast.

Sv: Ny PK-tråd? Bokseminarium?

Här är lite funderingar...

Läser i boken och undrar om jag förstått det som skrivs rätt.
sidan 47:
N.B.: letting the horse close its poll angle before maintaining a full bend in the neck is similar to teaching it how to get out of the lateral flexion, refusing to take contact in the outside rein and overbening in the end.

Jag undrar vad som menas med "closing the poll (angle)"? Jag gissar att det är att räta ut och tillbaka halsen till "rakt fram". Att tanken är att hästen ska möta yttertygeln innan jag rätar ut. Genom att möta upp med yttertygeln så ber jag om poll flexion.
Lite längre fram finns samma uttryck:

sidan 50:
Maintain the lateral flexion for a few seconds without closing the poll and with a released mouth with a light contact on the reins.

Är jag ute och cyklar eller är det det han menar med closing the poll?

Jag förstår det som att closing the poll angle är att hästen har böjt på halsen så att huvudet åker mot eller bakom lod. "poll angle" är alltså vinkeln mellan huvudet och halsen, sett från sidan. Böjer man för att "få ner hästen på tygeln" som många gör utan att först sidböja halsen lär man hästen att smita ifrån sidoböjningen.

TROR jag.

Ska säga att jag har engelska som modersmål och ville ibland kasta den här boken in i väggen, så frustrerande var den att läsa, dåligt översatt och klumpigt skrivet. Önskar att jag kunde tyska. :mad:

Juu, jag blandar mig in lite med min dåliga svenska.. Philippe Karl är mitt stor hjälte, tyvärr bara via DVD:n och hans böcker. :love:

Någon frågade att hur kan PK veta ngnting om hästens anatomi och värdera olika studier som är gjorda ringt detta. Jag har stor tillit till PKs kunskaper om däggdjuranatomi, han studerade nämligen medisin innan han blev proffs ryttare. Och i den delen av världen är de jätteseriösa med anatomiska studier..;)

Jag är inte någon expert ryttare och inte heller veterinär, men är människoläkare. Och Philippe Karl har rätt. Thoracala ryggen (dvs den delen av ryggen med revben) är stelaste delen av ryggraden och dess rörlighet är ytterst begränsad (hos alla däggdjur). Thorax är ju som en kista som innehåller de mycket viktiga och känsliga organer, hjärtat och lungorna, som skulle inte tåla yttre tryck alls utan att deras funktion skulle bli nedsatt. Revben rör lite uppåt och utåt, men de är ju fäst med rörlig "cartilage" till "sternum" framifrån. (Sorry, det kom lite latin hit, vet inte vad de är på svenska)

Ni kan pröva själv att böja er lite hit och dit och se, det är faktiskt ländryggen och nacken som svarar för det mesta av rörligheten. (Därför har så många människor ont i nedre och inte övre ryggen)

Och varför känner man "svar" på hästryggen när man trycker med inre skänkel? Därför att hästen kan rotera thoracala delen av ryggraden som en enhet, magmuskeln uppåt-utåt, vilket ger mer rum för inre bakben att trampa under.

Poll = nacken. Den del som sitter precis bakom öronen på hästen.

Ang. detta med att böja hästen...

Allt jag säger här kommer från någon tränare, minns inte vilken, eller om det var på någon kurs, eller någon bok... eller någon blandning av allt... Bra källhänvsining :D.

Det vi vill komma åt när vi böjer hästen är att böja bålen "jämnt", dvs höften ska hålla samma böjning som ställningen i nacken för att hästen ska kunna gå på volten och spåra. Ett sätt att gå är att med hjälp av tygellängd (+ sits o kropp om vi rider) ställa hästens nacke och då som genom en kedjereaktion kommer höften att svara per automatik och bålen är böjd (om hästen befinner sig i gynsamma förhållanden dvs, frisk hel och avslappnad). Hästen kan böja halsen utan att ställa i nacken = det blir svårt att fånga höften och bålen är rak. T ex när hästen böjer i halsen närmare manken och rätar ut ställning i nacken, då tappar man "kedjan" och hästen går rak i kroppen trots att den kanske kan se lite böjd ut (i halsen).

Hästen har lättare att jobba jämnt när den är böjd än när den är rak. För är hästen rak så är den varken böjd åt vänster eller höger, vilket gör det svårt för hästen att jämnt bygga sina muskler. Hästens muskler jobbar i par, när den ena kontraherar så slappnar motsatta sidans muskel av och vice versa. Så om vi tänker oss att högra sidans muskel kontraherar och böjer hästen till höger, så slappnar väsntra sidans muskel och länger ut den sidan. Så om ena sidans muskler kontraherar gör det att andra sidans muskler sträcks ut/slappnar av automatiskt. Om vi försöker rida hästen rak så tänkas det att det blir svårare att bestämma vilka muskler som ska jobba. Jag fick en snygg skiss på detta som jag har nånstans... Det låter vettigt för mig...

Sen hörde jag samtidigt: att halsen är den mest mest rörliga kroppdelen, dvs kan böja mycket mer än ryggen/bröstet. Sen att de sista kotorna i länden är (nästintill?) ihopväxta (här är jag inte helt säker på om jag minns rätt ang hopväxta eller i princip hopväxta). Att ryggen egentligen inte kan böjas uppåt, så detta vi vanligen hör att att hästen skulle skjuta rygg när den samlar sig är inte helt korrekt. Den kan svänga och svikta i viss mån upp och ner -men den "skjuter inte rygg".

Ska bli kul att se vad PK säger om detta i sin bok!

Men detta kanske var trådkapning... :o
Tycker att det blir fel när du skriver att den utdragna muskeln är avslappnad- den tänjs.
Som svar på det fetstilta. Det är inget som man kan bestämma, utan är en koll på om man har lyckats lösgöra sidorna lika mkt att den är jämnstark.

För att hästens ska kunna böja sig genom bålen- i rörelse, är avhängigt av vilken individ, träningsupplägg o hur mkt dens ryttare har kunnat hjälpa den till att bli så smidig som möjligt. Balans, tempo samt om individen är rörlig.
Ta en otränad häst alt. felriden. Då är det en omöjlighet.

Sen tror jag inte på att om nacken ställs korrekt så följer höften med. Om man tittar på Karls övningar så lärs det in- med yttersk.
Tycker att mkt av hela stilen är fixerad till hästens huvud- nacke o mun.

Vi vet väl alla att en häst kan bli oerhört mer ridbar då den har fått jobba med sin kropp- utan bettpåverkan. Efter ett hoppass eller tömkörts/ longerats rätt, skrittmaskin eller 1 h. skritt på lång tygel mm mm.

Det är väl mer ryttaren som antingen hjälper eller stjälper sin häst o givetvis hur lätt individen har för att röra sig i största allmänhet..

Det är betydligt mer än hästens skelett som hindrar hur stor böjningen blir.
Man anpassar storleken på volten, graden av böjning efter vad individen klarar av- här o nu. En lång o stor häst kan givetvis inte böja sig lika mkt som en ponny, som har mkt kortare ryggkotor, samt kortare ben- tar ej lika långa steg. Efter ett tag kan den göra en mindre.

Med rätt träning kan nog de flesta böja sig mer än vad försökhästarna kunde förevisa. Skulle vara av större intresse o se vad som hade förändrats på ett års arbete- skillnaden.

Det torde vara av en anledning som man inom TR har större volter för mindre utbildade hästar- en check av hur träningen har gått tillväga.

En skicklig ryttare kan få hästen både mer elastisk o helt ihop o kan då på så sätt få den att böja sig både mer o korrekt- för att den KÄNNER vad som ev. felar. Av den anledningen är det av vikt att att man får hästen att hänga ihop- från bakhov- till bett.

Senast ändrad:

Den där höftställande reflexen skulle jag tro "lärs bort" med tiden?
För oftast skulle jag tro att man åtminstone vid omskolning av en häst behöver lära in det på nytt medans det åtminstone i BB´s bok uttrycks som att det kommer automatiskt när man skolar den unga hästen. Att det med tiden blir lite inlärd muskelspänning i vägen som reflex, både vi och hästarna är ju naturligt ojämnt musklade och vana vid att använda vår kropp på ett visst sätt.
När man jobbar för hand från marken så brukar man lära in att ställning i nacken = ställning i höften. Annars vore det ju i princip omöjligt att t ex lära in diagonalslutor för hand! :p

Det är knappast riktig diagonalsluta, utan mer "felställd" sk. vikning.

Det är återigen böjningen som man måste få till. Det kommer inte med Posten!

En ung häst har sällan problem med ojämnt uppbyggda muskler. Ju större massa desto större risk för att man har ridit till ojämnheter iom vår som regel ensidiga styrka- typ hö. hänt men även "bent".

Håller med om att de säkert inte har "problem" av ojämnt byggda muskler, det är det nog vi människor som står för, att de inte är helt jämnt musklade känns som en annan sak - varför skulle vi annars öva rakriktning? :p

Hursomhelst så går det att lära en häst hur den reflexmässigt med sin kropp ska svara på en hjälp. Därav att det går att lära den ställa utan att vika när man jobbar för hand. Jag har själv upplevt det så jag vet att det går, just att sen dessutom få till diagonalsluta är väldigt svårt eftersom man inte har stöd av något och ändå ska få hästen ändra riktning mot föraren, men det går! :) (finns säkert något youtube-klipp att leta upp i ämnet) Att de viker i nacken är snarare ett tecken på att man inte fått till ställningen ända bak till höften och då får man börja om och försöka rätta till det som felar.

Jag tror att man menar att man vill ha en form som hellre liknar ett u än ett v. Closing the poll låter i mina öron som att den låst huvudet och att man då inte heller får the poll som högsta punkt utan kanske 3:e kotan.
Men jag är ju inte engelsklärare...

Liknande trådar

Avel Klippt från horse2rider För vems skull pressas hingstarna? Är det stoägarna som kräver det eller är det hingstägarna som tror att...
Svar
16
· Visningar
2 217
Senast: Cyllene
·
F
Dressyr Ibland dyker det här och på andra forum upp diskussioner om olika ridsystem dvs system för att träna hästar. (Alternativ som leder till...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
24 419
Senast: flashlight
·
Ridning Postar här också - för kännedom. Nu blir det forskning iallafall.... A most productive workshop was held on 31 January 2006 at...
2
Svar
26
· Visningar
2 746
Senast: true_blue
·
Ridning German judges have discussed and taken a stand: (from www.chronofhorse.com bulletin board) //In German and English// Stellungnahme...
Svar
2
· Visningar
1 094
Senast: Noir3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama