Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kul att du läser, återkom med funderingar så kan vi vända ut och in på dem.
Här är lite funderingar...
Läser i boken och undrar om jag förstått det som skrivs rätt.
sidan 47:
N.B.: letting the horse close its poll angle before maintaining a full bend in the neck is similar to teaching it how to get out of the lateral flexion, refusing to take contact in the outside rein and overbening in the end.
Jag undrar vad som menas med "closing the poll (angle)"? Jag gissar att det är att räta ut och tillbaka halsen till "rakt fram". Att tanken är att hästen ska möta yttertygeln innan jag rätar ut. Genom att möta upp med yttertygeln så ber jag om poll flexion.
Lite längre fram finns samma uttryck:
sidan 50:
Maintain the lateral flexion for a few seconds without closing the poll and with a released mouth with a light contact on the reins.
Är jag ute och cyklar eller är det det han menar med closing the poll?
Tycker att det blir fel när du skriver att den utdragna muskeln är avslappnad- den tänjs.Ang. detta med att böja hästen...
Allt jag säger här kommer från någon tränare, minns inte vilken, eller om det var på någon kurs, eller någon bok... eller någon blandning av allt... Bra källhänvsining .
Det vi vill komma åt när vi böjer hästen är att böja bålen "jämnt", dvs höften ska hålla samma böjning som ställningen i nacken för att hästen ska kunna gå på volten och spåra. Ett sätt att gå är att med hjälp av tygellängd (+ sits o kropp om vi rider) ställa hästens nacke och då som genom en kedjereaktion kommer höften att svara per automatik och bålen är böjd (om hästen befinner sig i gynsamma förhållanden dvs, frisk hel och avslappnad). Hästen kan böja halsen utan att ställa i nacken = det blir svårt att fånga höften och bålen är rak. T ex när hästen böjer i halsen närmare manken och rätar ut ställning i nacken, då tappar man "kedjan" och hästen går rak i kroppen trots att den kanske kan se lite böjd ut (i halsen).
Hästen har lättare att jobba jämnt när den är böjd än när den är rak. För är hästen rak så är den varken böjd åt vänster eller höger, vilket gör det svårt för hästen att jämnt bygga sina muskler. Hästens muskler jobbar i par, när den ena kontraherar så slappnar motsatta sidans muskel av och vice versa. Så om vi tänker oss att högra sidans muskel kontraherar och böjer hästen till höger, så slappnar väsntra sidans muskel och länger ut den sidan. Så om ena sidans muskler kontraherar gör det att andra sidans muskler sträcks ut/slappnar av automatiskt. Om vi försöker rida hästen rak så tänkas det att det blir svårare att bestämma vilka muskler som ska jobba. Jag fick en snygg skiss på detta som jag har nånstans... Det låter vettigt för mig...
Sen hörde jag samtidigt: att halsen är den mest mest rörliga kroppdelen, dvs kan böja mycket mer än ryggen/bröstet. Sen att de sista kotorna i länden är (nästintill?) ihopväxta (här är jag inte helt säker på om jag minns rätt ang hopväxta eller i princip hopväxta). Att ryggen egentligen inte kan böjas uppåt, så detta vi vanligen hör att att hästen skulle skjuta rygg när den samlar sig är inte helt korrekt. Den kan svänga och svikta i viss mån upp och ner -men den "skjuter inte rygg".
Ska bli kul att se vad PK säger om detta i sin bok!
Men detta kanske var trådkapning...
Poll = nacken. Den del som sitter precis bakom öronen på hästen.
Ja men att veta det förklarar fortfarande inte vad den meningen betyder