Twisted truths of modern dressage ...

Sv: Twisted truths of modern dressage ...

Läs boken :idea:. Där finns en bild som visar bra vad han menar.
Jag har inte boken här nu så jag kan inte utveckla detta mera för tillfället.

En bild?

Jag vill veta hur det är i verkligheten för enligt mig så låter det mer som om PK har problem med att böja en häst korrekt och därför enbart böjer i halsen vilket enligt mig är ett nybörjarfel. Mitt förtroende för PK blir ju inte större av detta uttalandet direkt med tanke på dom filmer man sett på honom och när han har träning (ja där springer en häst runt med förböjd hals och därmed bogen ut till ingen nytta)

Att böja en häst korrekt är nästan det svåraste som finns för det innebär att hästen måste vara enormt rakriktad innan den kan klara av att böja sig utan att trilla hit och dit med bogar och revben och allt vad det är.

Jag kan dock hålla med om att det självklart är svårt att se HUR hästen egentligen böjer sig eftersom ingen har röntgensyn.

Jag utgår iallafall ifrån en rak hals med lite ställning och sedan då när jag böjer i mitten så blir det någorlunda jämn böjning iallafall, När jag rider en 10 meters volt så spårar hästen, den puttar inte ut någonstans med bogar eller revben åt fel håll och då blir volten rund, jag vet inte hur om inte hästen kan böja sig men rund blir den iallfall, Hur kan det komma sig :confused:

Jag utgår iallafall ifrån en rak hals med lite ställning och sedan då när jag böjer i mitten så blir det någorlunda jämn böjning iallafall, När jag rider en 10 meters volt så spårar hästen, den puttar inte ut någonstans med bogar eller revben åt fel håll och då blir volten rund, jag vet inte hur om inte hästen kan böja sig men rund blir den iallfall, Hur kan det komma sig :confused:

Undrar jag med:o Om hästen faktiskt klarar att gå där och hålla voltspåret utan böja i halsen? Utan dragande i tygel för att få den att svänga? Även vid tex tömkörning när jag faktiskt ser att hästen spårar på voltspåret:confused:

Det skulle ju inte gå då:confused:

KL

Det är lite intressant hur en persons utsagor i en bok tas för fakta:confused:
Hur är det underbyggt? Hans egna erfarenheter? På andra sätt?

Är inte hela tråden reklam, f ö?

HUGA!

Man svarar på inlägg utifrån vad som står i inläggen - och det är vad man ska göra på ett diskussionsforum - egna meriter IRL ska inte behöva redovisas.

Nej inte redovisa meriter....det kan man absolut inte kräva det är ett diskussionforum där alla ska kunna vara med. MEN om man påstår saker med stor bestämdhet, som att man VET, så måste man tåla frågor om egna konkreta erfarenheter, inte utbildingar eller när och var och hur man gjort men konkreta svar på vad man grundar sina påståenden på, i den egna ridningen. Det räcker med tex konrketa exempel på den egna kära hästen, bara. SÅ att man vet hur personen menar att den gör.

Det har Helan gjort:bow: Inte du, däremot, trots frågor:o

OM man säger att man är instruktör kanske man ska berätta var man utbildat sej, jag vet inte:confused: Men att redogöra för hela upplägget med elever börjar misstänkt likna reklam så där håller jag med C_L......

Senast ändrad av en moderator:

TILL MODERATOR:

Jag har svarat utefter de frågor jag har fått. Om du anser att mina svar eller hela tråden är reklam, vänligen ta bort det.

Mvh Helan

Svarar till alla:

Jag sitter för tillfället dock på annan plats än boken, så jag kan inte kolla källhänvisningar etc. Men....

Det har gjorts en studie på ett antal hästar där de filmats rakt uppifrån under rörelse på voltspår. Mycket intressanta bilder faktiskt. Denna studie har jag för mig gjordes av en tysk veterinär. Bilderna visar att hästen är rak i ryggen under arbetet på volt och att det är halsen & nacken som är mest böjd. Det beror på (om jag nu minns rätt) att de första 8 ryggkotorna inte är rörliga över huvud taget. De ryggkotor som är placerade under sadeln är endast lite rörliga. Kotorna i länden är återigen inte rörliga men rörligheten ökar i och med svanskotorna. De är de mest rörliga kotorna tillsammans med halsen. (ni som har andra fakta, rätta mig om jag har fel).

Det är bland annat på dessa studier som PK bygger sina påståenden. Rätt eller fel? Jag har själv försökt googla och hittat en del intressanta sidor, men veterinära termer på engelska är ganska segt.

Om en ryttare så vill böja hästen i bålen medan det är bevisat att ryggkotorna här är orörliga eller endast lite rörliga så kämpar den antagligen förgäves om detta stämmer.

OK, så då undrar man vad hästen gör när den spårar jämnt på en volt:confused:

Frågan är om förmågan att böja kan variera något med hur hästens rygg arbetar:confused: Synd att man inte kan fota uppifrån själv, för att se. Från marken ser det ut som att hästen går med samma böjning som voltspåret (vid tex tömkörning) En häst med sänkt, stum rygg kan nog ha svårare att böja, men det är bara vad jag föreställer mej. :confused:

Jag kan inget om anatomi och hinner inte googla nu. Men hur arbetade hästarna som fotograferades, dvs vilka var förutsättningarna?

OK, så då undrar man vad hästen gör när den spårar jämnt på en volt:confused:

Frågan är om förmågan att böja kan variera något med hur hästens rygg arbetar:confused: Synd att man inte kan fota uppifrån själv, för att se. Från marken ser det ut som att hästen går med samma böjning som voltspåret (vid tex tömkörning) En häst med sänkt, stum rygg kan nog ha svårare att böja, men det är bara vad jag föreställer mej. :confused:

Jag kan inget om anatomi och hinner inte googla nu. Men hur arbetade hästarna som fotograferades, dvs vilka var förutsättningarna?

Hästarna linlöptes bl.a på volt vad jag minns med bildminnet.

Alla hästar har väl olika förutsättningar. Det handlar ju ganska mycket om hur deras muskler i rygg, hals och sida har förmåga att samarbeta (dra ihop sig och tänja ut sig). Om man ser en häst uppifrån som går framåt på rakt spår kan man se tendenser till att ryggen rör sig precis som på en ödla. Ena sidan drar ihop sig, den andra sträcks ut. Det gör att man kan tänka på ett lite annat sätt gällande voltarbetet.

Hur den gör när den spårar; hm, bra fråga. Ska kolla upp detta. Måste vara så att den vinklar/roterar i höften och trampar under sig med bakbenen på det viset. Att den ser ut som om den böjer sig i sidan på volt kan nog de flesta hålla med om, men det verkar sannolikt vara en synvilla (kanske eftersom det sitter en rund och go mage där på mitten)

Hinner inte skriva mer nu på ett tag. Jobb, jobb, jobb!:eek:

Hänger inte med här:angel:
Men om man böjer halsen så gör ju hästen som Fio skrev- kan gå med rak kropp o ev. sladda med baken. Den kan väl böja sig ngt i länden iallafall.:confused:

hästar som inte vill böja sig i bålen rider man ju raka- för att få till det, men har hästen lärt sig en lättare teknik så.....blir den skitstel:crazy:

Borde också jobba:o:cool:

Hinner inte fundera mer, jag heller... Ang ödlan så ja, de kan länga resp korta sin sida, de kan ju dessutom flytta in både bogar och bakben.....eller hur är eg böjningen i skolorna annars?:confused:

Hänger inte med här:angel:
Men om man böjer halsen så gör ju hästen som Fio skrev- kan gå med rak kropp o ev. sladda med baken. Den kan väl böja sig ngt i länden iallafall.:confused:

hästar som inte vill böja sig i bålen rider man ju raka- för att få till det, men har hästen lärt sig en lättare teknik så.....blir den skitstel:crazy:

Ja, jag vet inte var de kan böja sig i vilka kotor, I skolor tex känns det som att den böjer i sidan:confused:

Ja om man böjer halsen så lär inte resten böja utan bara halsen. Men om halsen är rak, och hästen spårar - så böjer den ju nån annanstans:confused:

Men om halsen är rak, och hästen spårar - så böjer den ju nån annanstans:confused:

Självklart gör den det men det är betydligt enklare att påstå att hästen bara kan böja sig i halsen om man inte själv klarar av annat, för hur annars kan man sälja en bok :confused:

Annan forskning har ju gjorts och i den kan hästen böja sig max som en 6 metersvolt vilket jag anser mer troligt för det är ju ungefär där som böjningen ligger i diagonalslutorna i Grand Prix tex.

Det känns som om forskning idag görs om man vill bevisa just sitt påstående men det är klart att hästen inte kan böja sig i kroppen om man enbart förböjer halsen , det säger sig självt utan forskning!

Det är inte PK som har gjort denna undersökning för att kunna sälja en bok, det verkar lite långsökt tycker jag. Det är en veterinär studie som ligger som grund för påståendet.
Visst kan en häst böja sig och gå en 6 metersvolt, frågan kvarstår dock VAD är det som böjer resp vinklar sig.

Nu måste jag verkligen jobba. Annars inga pengar, ingen häst.:(

Hästarna linlöptes bl.a på volt vad jag minns med bildminnet.

Då är det ingen bra studie enligt mitt sätt att se det. För på en lina kan ju hästen göra precis det som vi inte vill när vi rider - den kan skjuta ut ytterbog och lägga vikten inåt...

Dvs det är svårt att få hästen att spåra genom att de linlöps på volt.
Om det inte är tömkörning som gjorts vill säga?:confused:

Läs boken :idea:. Där finns en bild som visar bra vad han menar.
Jag har inte boken här nu så jag kan inte utveckla detta mera för tillfället.

Men ändå är du tillräckligt insåld för att veta att PK:s sätt är det korrekta?:confused:

För om du inte vet mer, och inte sett mer än en bild, av ett system som du förespråkar - då blir man ju mörkrädd...:eek:

KL

Tror ni som ska undervisa i detta system eller förespråka det, måste sätta er bättre in i metoden...:crazy:
För om ni lär ut att ryttaren bara ska böja hästen i halsen då kommer de få stora problem med hästens kropp senare.:devil:

För att hästen ska bli hållbar måste den spåra och lägga över mer vikt på bakbenen, låter man dem gå framtunga i manken och inte spåra så kommer de tyvärr inte att hålla.
(jag vet att ni inte håller med om att de rids så men inga bilder eller filmer har fått mig att tänka annorlunda).

Man kan ju lösa det genom att skritta eller inte rida alls men det gynnar ju ingen heller...

Det är inte PK som har gjort denna undersökning för att kunna sälja en bok, det verkar lite långsökt tycker jag. Det är en veterinär studie som ligger som grund för påståendet.
Visst kan en häst böja sig och gå en 6 metersvolt, frågan kvarstår dock VAD är det som böjer resp vinklar sig.

Nu måste jag verkligen jobba. Annars inga pengar, ingen häst.:(

Men hästen måste ju spåra annars blir ju inte volten rund eller hur? Så om hästen spårar på en 6meters volt måste ju hästen vara någorlunda jämnt böjd genom hela kroppen eller hur? För hur annars bär den sig åt för att lyckas spåra ??

Det kräver en otroligt rakriktad och genomarbetad häst rent muskulärt för att klara av att genomföra den böjningen och det är ju det som är så svårt.

Här kommer den där filmen igen med mannen som rider lektion för PK och han håller ju på med just böjning och tro sjutton hästen inte kan böja i kroppen med den metoden :eek:

Allvarligt talat kan NÅGON verkligen ställa sig upp och tycka det här är rätt och så här skall man böja en häst :eek:

http://se.youtube.com/watch?v=W2-VfCoXTF8&feature=related

Den mer extrema formen av böjning tar mina tankar till Anky van Grunsven, mycket likt faktiskt. Följde hennes framridningar i Aachen för ett par år sedan och då hyperflexade hon mer i sidled, liknande detta och inte så mycket framåt & djupt...

Hon kanske tagit lite influenser härifrån?:confused:

Men hon klarar ju av en böjning i kroppen på sina hästar, denna hästen böjs verkligen bara i halsen...
Dessutom sänkt rygg, bakbenen bakom...

Här kommer den där filmen igen med mannen som rider lektion för PK och han håller ju på med just böjning och tro sjutton hästen inte kan böja i kroppen med den metoden :eek:

Allvarligt talat kan NÅGON verkligen ställa sig upp och tycka det här är rätt och så här skall man böja en häst :eek:

http://se.youtube.com/watch?v=W2-VfCoXTF8&feature=related

1) Förstår du Italienska och kan tala om för oss vad som sägs på filmen?
2) Om inte, så vet vi inte vad PK har för åsikt om ridningen.
3) Vet du om denna ryttare har ridit många lektioner tidigare för denna lärare?
4) Det kanske är första gången? Jag förstår inte språket och det framgår ingenstans om vem och vad som görs här.
5) Vad vet du om hästen? Hur den varit riden tidigare?
6) Vad vet du om ryttaren?

Nej, jag tycker inte ridningen ser harmonisk ut alls. MEN jag kan inte döma av en filmsnutt eftersom jag inte vet nåt om bakgrunden eller vad som sägs. Kanske borde du också tänka så.

Ingen som kan detta vackra språk som kan översätta??

"Mano baso" säger han flera gånger.
Kan det betyda att han vill att ryttaren ska sänka sina händer?:confused: Mano betyder hand i alla fall.
Fullt logiskt i så fall, jag vill också sänka händerna på karlsloken.

Han berömmer honom flera gånger också "bueno"...

Liknande trådar

Avel Klippt från horse2rider För vems skull pressas hingstarna? Är det stoägarna som kräver det eller är det hingstägarna som tror att...
Svar
16
· Visningar
2 217
Senast: Cyllene
·
F
Dressyr Ibland dyker det här och på andra forum upp diskussioner om olika ridsystem dvs system för att träna hästar. (Alternativ som leder till...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
24 419
Senast: flashlight
·
Ridning Postar här också - för kännedom. Nu blir det forskning iallafall.... A most productive workshop was held on 31 January 2006 at...
2
Svar
26
· Visningar
2 746
Senast: true_blue
·
Ridning German judges have discussed and taken a stand: (from www.chronofhorse.com bulletin board) //In German and English// Stellungnahme...
Svar
2
· Visningar
1 094
Senast: Noir3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama