Twisted truths of modern dressage ...

Sv: Twisted truths of modern dressage ...

Står det någonstans i hans böcker att man alltid ska rida med en väldigt hög hand o inte tillåta eftergift?

Tycker mig se i hans ridning att just det handlar om korrigering- vilket alla inte vet- hur, var o när det ska användas.

Är den frågan verkligen ställd till mig?
Jag har inte nämnt någon författare i den här tråden.

Det har ej handlat om svåra felridna hästar, utan att man har trott att man får hästen att ej gå på bogarna- samlad, vilket har resulterat i hästar som går med sänkt rygg o aldrig tillåts få söka sig dit de vill.

Här har det desssutom även handlat om hästar som går med för hög nacke av sig självt.
Inte sällan från AR till nu detta:crazy:

Tack för svar Helan- misstänkte det.

Hej Axel! och andra!

Har du varit på kursen på Helmer eller har du sett någon annan jobba enligt hans metod?
Jag har inte varit på kurserna, men sett videosarna. Känner mig sympatiskt inställd till PK, men tror att hans metod är (mycket) svår att behärska. Känner flera som går på kursen och ser med spänning fram emot fortsättningen. De som går kursen verkar nöjda, och om hästarna visar förbättring över tid, så är det bara att buga o bocka....:cool:

Till Lucidor oxå-

De jag känner som måste korrigera tar då hjälp- ofta o gör inte ngt på eget bevåg när de rider själva. När nya/ svåra saker ska läras in krävs tillsyn ofta.

Kruxet med KR är väl att det sker väldigt sporadiskt pga för få tillfällen med Karl eller att man inte har den grundläggande kunskapen/ förståelsen för vad metoden går ut på.

Vill inte lämna ut "tränarnas" namn.
vad krävs egentligen för att kunna utge sig som tränare? Rida några ggr?

Vet "alla" inom din ridning hur man korrigerar på rätt sätt på svåra felridna hästar?

Det tror jag ingen kan till 100%, man får prova sig fram tills man hittar ett system som passar respektive häst. Men de flesta inom "min" ridning väljer att om-utbilda hästen från grunden för att få alla bitar på plats. På så sätt får man inte en svår-riden häst utan en enkel samarbetsvillig häst, och man slipper korrigera felen som oftast är missuppfattningar för att hästen inte förstår vad man menar.

Vill inte lämna ut "tränarnas" namn.
vad krävs egentligen för att kunna utge sig som tränare? Rida några ggr?

Vi får kalla oss tränare enligt "Ecole de Legerete", dvs Philippe Karls utbilding efter genomgångna rid/teori/pedagogikprov efter 3 år. Jag kan dock kalla mig tränare ändå eftersom jag tidigare har Strömsholms-utbildning i grunden, och flera av de andra som tränar för PK har andra utbildningar bakom sig.

ALLA: nu startar jag en ny tråd om detta eftersom denna tråd skulle handla om BOKEN:p

Hej Axel! och andra!

Har du varit på kursen på Helmer eller har du sett någon annan jobba enligt hans metod?
Jag har inte varit på kurserna, men sett videosarna. Känner mig sympatiskt inställd till PK, men tror att hans metod är (mycket) svår att behärska. Känner flera som går på kursen och ser med spänning fram emot fortsättningen. De som går kursen verkar nöjda, och om hästarna visar förbättring över tid, så är det bara att buga o bocka....:cool:

Flera av hästarna såg ut som om de var helt nya hästar, redan efter andra kursen. Det var mycket intressant att se.

Metoden är inte svår att behärska egentligen, det svåra är att omskola sig från en massa olater som man lagt sig till med under alla år man ridit utan att veta vad man egentligen har gjort.

Är det som en ridmanual eller mer filosofiskt inriktat? Annat.?

Det är både och, fast kanske inte lika filosofiskt som Bents böcker, utan lite mer konkret och rakt på.
Annat; nja, För mig blev det nästan en "väckelse-bok", det är det närmaste religiös upplevelse jag nånsin haft (förutom den gången jag fick till en fantastiskt piaff på mitt lilla halvblod som tyvärr är borta nu).

Ja,det går fortfarande att anmäla sig som fotfolk, sista chansen är till kursen i början av december, sen stängs det fär nya deltagare till år 2011. PM-a om du vill ha kontaktuppgifter till arrangören.

Känner mig sympatiskt inställd till PK, men tror att hans metod är (mycket) svår att behärska. Känner flera som går på kursen och ser med spänning fram emot fortsättningen. De som går kursen verkar nöjda, och om hästarna visar förbättring över tid, så är det bara att buga o bocka....:cool:

Instämmer!!
Tycker karln har massa sunda värderingar men att det verkar SVÅRT!! att rida enligt filosofin. Har oxå hört min tränare säga (dock skämtsamt) att den enda som kan rida enligt PK e PK.

Hej Koppar!
Jag har gett ett svar till dig i tråden Klassisk Dressyr enligt Philippe Karl.

Vi får kalla oss tränare enligt "Ecole de Legerete", dvs Philippe Karls utbilding efter genomgångna rid/teori/pedagogikprov efter 3 år.

Om jag inte såg fel eller missförstod så var det åtminstone någon av hans elever som höll kurser i "klassisk dressyr" redan efter den första fyradagarskursen med PK. Menar inte att det inte skulle vara OK att göra så (den personen jag såg annonsera kallade sig inte för Legerete-tränare eller nåt sånt) men känns det som att man behärskar en metod tillräckligt bra efter ett kort inledande kurstillfälle för att lära ut det?

Spånar bara, menar inte att trampa någon på tårna.

Om jag inte såg fel eller missförstod så var det åtminstone någon av hans elever som höll kurser i "klassisk dressyr" redan efter den första fyradagarskursen med PK. Menar inte att det inte skulle vara OK att göra så (den personen jag såg annonsera kallade sig inte för Legerete-tränare eller nåt sånt) men känns det som att man behärskar en metod tillräckligt bra efter ett kort inledande kurstillfälle för att lära ut det?

Det måste vara mig som du trampar på tårna i så fall, för jag har haft 3 kurser sen i våras då första PK-kursen hölls.

Nej, jag kallar mig inte tränare enligt Légèreté, men däremot har jag all rätt att få lära ut klassisk dressyr. Det gör jag med bakgrund av att jag tidigare tränat klassisk dressyr för olika tränare, samt att jag dessutom har en ridinstruktörsutbildning (RIK) från Strömsholm i grunden. Har arbetat som ridlärare på flera olika ridskolor (vanlig ridning) och arbetat som unghästutbildare i Skåne samt utomlands, och tävlat msv hoppning. Därför kan jag instruera mina elever på ett fullgott sätt, och har trots få egna kurstillfällen för PK full "kläm" på grunderna i den Klassiska Dressyren. Mycket har jag under åren studerat in via faktatexter och böcker, dessutom har jag öga för vad som är rätt och fel samt en pedagogik som mina elever tycker har gett dem en fantastisk start i den klassiska dressyren. Jag lär ut grunderna, och lär inte mina elever något som jag själv inte behärskar eller själv har tränat på. Hoppas att du anser att det är en bra filosofi, jag vill ju ge alla chansen att prova på och DESSUTOM måste vi som elever till PK ha egna elever, eftersom vi ska kunna bevisa att vi även kan lära ut detta vidare. Våra elever ska nämligen göra samma ridprov som vi får göra i slutet, och hur fixar man det om man inte har haft träningar innan?

Våra elever ska nämligen göra samma ridprov som vi får göra i slutet, och hur fixar man det om man inte har haft träningar innan?
Kändes som ett väldigt bra upplägg!!

Jag spånar också bara, men om denne redan var tränare innan (tränare kan man ju vara på olika nivå sas) så känns det nog ganska logiskt att denne vill lära sig -dvs öva på- att träna det som lärts in på kurserna för att befästa det och se hur ryttarna reagerar/vad man inte får till pedagogiskt osv?
Om personen ifråga aldrig har ridit enligt klassiska metoder tidigare så blir det såklart fel om man marknadsför sig som tränare inom klassisk dressyr, men annars ser jag det som ganska logiskt.

Ja, det tycker jag också, för vad är en tränare som inte kan lära ut?
Tror däremot att det kan bli riktigt svårt att hitta hängivna elever som vill ställa upp på detta helhjärtat, då ridfilosofin fortfarande är så pass ny här i Sverige. Min utbildning och mitt diplom faller ju om jag inte har några duktiga elever, eller om eleverna blandar och rider lite enligt PK och lite enligt Craig och lite enligt Bent.

Jag spånar också bara, men om denne redan var tränare innan (tränare kan man ju vara på olika nivå sas) så känns det nog ganska logiskt att denne vill lära sig -dvs öva på- att träna det som lärts in på kurserna för att befästa det och se hur ryttarna reagerar/vad man inte får till pedagogiskt osv?
Om personen ifråga aldrig har ridit enligt klassiska metoder tidigare så blir det såklart fel om man marknadsför sig som tränare inom klassisk dressyr, men annars ser jag det som ganska logiskt.

För att bli antagen så krävdes det att man redan hade tränarverksamhet i grunden.

Jag har haft stor nytta av mina elever redan, för att jag märker att det vi lärt oss på PK kurserna är VÄLDIGT logiskt och verkligen fungerar, även om man inte är så van sen innan.

*kl*

Update:

Boken har kommit och den verkar hur bra som helst! Finns hur mycket som helst att läsa och det kommer säkert att ta mig månader att gå genom och omfatta allt.

Tex att hästen inte kan böja ryggraden så det där som man fått lära sig om att hästen skall vara "jämnt böjd" på volten stämmer inte riktigt. Och en hel del om rollkur och vad det gör med hästen. Så långt har jag kommit nu :).

*kl*

Update:

Boken har kommit och den verkar hur bra som helst! Finns hur mycket som helst att läsa och det kommer säkert att ta mig månader att gå genom och omfatta allt.

Tex att hästen inte kan böja ryggraden så det där som man fått lära sig om att hästen skall vara "jämnt böjd" på volten stämmer inte riktigt. Och en hel del om rollkur och vad det gör med hästen. Så långt har jag kommit nu :).

Kul att du fått boken och börjat sätta dig in i det hela. Du kommer nog att märka att det finns en hel del självklarheter i den som man själv inte vetat innan eller ens reflekterat över. Jag bläddar ganska ofta i boken och fördjupar mig i sånt som jag funderat över under det senaste ridpasset exv. Ska bli spännande att höra mer om vad just du reflekterar över. Just ryggens böjning blev jag också förvånad över, men det känns ju logiskt när man får veta hur det ligger till.

Just ryggens böjning blev jag också förvånad över, men det känns ju logiskt när man får veta hur det ligger till.

Men har du RIK utbildning borde du veta detta :confused:

Har du RIK 1 eller mer utbildning ?

Från en som oxå har RIK utb men som redan fick utb i detta med ryggens förmåga att böja i sidled från 1-an.

Det finns RIK 0 oxå- som inte innebär mkt:angel:

Tycker att det är många som utger sig för att vara "tränare" fast de har gått en del av många kursdelar. Se CR m fl.

RIK 0 var väl på 1 månads utbildning.
Vad är då 2 eller 4 dagar?
Nada.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Klippt från horse2rider För vems skull pressas hingstarna? Är det stoägarna som kräver det eller är det hingstägarna som tror att...
Svar
16
· Visningar
2 217
Senast: Cyllene
·
F
Dressyr Ibland dyker det här och på andra forum upp diskussioner om olika ridsystem dvs system för att träna hästar. (Alternativ som leder till...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
24 419
Senast: flashlight
·
Ridning Postar här också - för kännedom. Nu blir det forskning iallafall.... A most productive workshop was held on 31 January 2006 at...
2
Svar
26
· Visningar
2 746
Senast: true_blue
·
Ridning German judges have discussed and taken a stand: (from www.chronofhorse.com bulletin board) //In German and English// Stellungnahme...
Svar
2
· Visningar
1 094
Senast: Noir3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama