Trasigt mammahjärta

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trasigt mammahjärta

Har dom varit snälla och underlättat för dig ???? KÖR ÖVER dom jävla bönderna. Tala om för advokaten direkt imorgon om vad som sker, spara hans sms där han skriver att hon minsann ska medverka.
Visa dom att du menar allvar, var inte snäll. Det kommer slå tillbaks mot dig och din sons umgänge. Disskutera inte med dom, utan bara säg : Jaha är det så det ligger till. Och sen tar du det med din advokat.

Det första jag gör i morgon är att ringa advokaten.
Jag ska berätta allt och så får vi sen ta ställning efter det.
Anser advokaten att detta är inget jag ska acceptera, happ...in med en ny stämning och ge pappan böter.
Så länge jag har en dom att jag får träffa min son så känner jag att det gör det samma.
Dom måste börja förstå att det är allvar och att man kan inte göra som man vill.

Jag börjar även fundera på vad pappan har för advokat egentligen. Har inte den informerat pappan om vad som händer ifall man bryter mot domen?!

Han vet säkert vad som gäller, men det har ju funkat innan att göra som man vill så han testar dig. Vad du måste göra nu är att vara stark och inte avvika minsta millimeter från domen. Gör bara det du ska göra, avviker dom så ringer du bara advokaten och säger som det är. Att dom gör egna planer som inte ingår, och att du upplever det som ett hinder för sonens umgänge med dig. Var noga med att hela tiden formulera dig i sonens bästa. Typ, är det verkligen bra för min son att hon ska vara där när vi ska umgås, när det är meningen att pappan ska vara med.....etc. För detta handlar ju om sonens rätt till bägge sina föräldrar. Minsta lilla ändring ska du invända mot direkt och säga att detta inte är enligt det som är enligt dom.

Lycka till !!

Jag undrar vad hon är för en människa. Varför tycker hon att hon måste lägga sej i sin sambos barns relation med sin mamma? QUOTE]

Nu verkar ju domen säga att sambon inte får vara med när TS, pappan och barnet umgås, och då är det väl så.

Jag kan dock säga med säkerhet att om jag hade haft ett så litet bonusbarn som inte hade träffat sin mamma på två år, så hade jag mer än gärna varit med de första gångerna de träffades. Jag tycker snarast att det är lite underligt att det inte är beslutat att hon ska vara med i början.

Sambon är ju på många sätt mer av familjemedlem med barnet som det är nu, än vad TS är.

Men jag tycker att det bästa verkar vara att TS talar med advokaten om detta.

Fast, som jag tolkar det som TS skriver, så får jag känslan av att sambon är väldigt kontrollerande och emot att barnet ska få en egen relation till barnet. Barnet verkar ju inte direkt vara otryggt i mötet med mamman och barnets egen far är också med på mötena. Det är ju inte heller en 3-åring, utan ett barn i skolåldern - som förmodligen kan vara utan både pappa och sambo på fritids och sånt... SÅ jag förstår egentligen inte ens varför pappan ska vara med när de träffas. Mamman är ju ingen vilt främmande människa för honom, även om de inte har träffats på länge.

Jag undrar vad hon är för en människa. Varför tycker hon att hon måste lägga sej i sin sambos barns relation med sin mamma? QUOTE]

Nu verkar ju domen säga att sambon inte får vara med när TS, pappan och barnet umgås, och då är det väl så.

Jag kan dock säga med säkerhet att om jag hade haft ett så litet bonusbarn som inte hade träffat sin mamma på två år, så hade jag mer än gärna varit med de första gångerna de träffades. Jag tycker snarast att det är lite underligt att det inte är beslutat att hon ska vara med i början.

Sambon är ju på många sätt mer av familjemedlem med barnet som det är nu, än vad TS är.

Men jag tycker att det bästa verkar vara att TS talar med advokaten om detta.

Jag brukar inte tycka så mycket i sådana här trådar för jag vet alltid för lite. Men nu känner jag att jag behöver tycka till.

Som jag upplever det så känns det som om att pappans kvinna försöker vara mer mamma än hon är. Och det är nog inte utan anledning som det är dömt att hon ska hålla sig borta. Sen så har ju faktiskt barnet sin pappa med sig han är ju inte ensam med mamman.

Jag kan bara instämma i det du skrivet Petruska.
Nu HAR jag ju då ett bonusbarn med en mamma som svikit och åter svikit under en massa år, jag har funnits där, men vem är det som i slutändan får skiten när mamman behagar visa sig?
Jo, det är den där hemska bonusmamman som är en satkärring för att hon bryr sig och är orolig över umgänget.
Men varför ska man bli förvånad? Är man inte biomamma så är man per se en fruktansvärd människa som på något märkligt vis styr och förhäxar biopappan som egentligen är en SÅ snäll människa, BARA inte den där plastmamman hade kommit i i hans liv....

Sen måste jag bara få klarhet i hur dombeslutet är formulerat, står det att bonusmamman inte får vistas i närheten av TS när hon är nära sonen? Mycket möjligt att jag har missat det, men jag hittar inte det i tråden.

Senast ändrad:

Av det TS har berättat för oss tycker jag inte det verkar som att bonusmamman har gjort allt hon kunnat för att barnets relation med sin mamma ska vara bra eller ens vara befintlig. Av det TS beskriver verkar det som att bonusmamman snarare förhindrar umgänget och att pappan känner sig tvingad att hänga på.

Att rätten har beslutat att bonusmamman inte ska vara med vid mötena förstärker ju min teori.

Hur bonusmamman ser på det hela kan vi bara spekulera i.

Hur bonusmamman ser på det hela kan vi bara spekulera i.

Vilket du gör.

SÅ jag förstår egentligen inte ens varför pappan ska vara med när de träffas. Mamman är ju ingen vilt främmande människa för honom, även om de inte har träffats på länge.

Min erfarenhet av både barn och vuxna som är övergivna av den ena av sina föräldrar (vanligtvis pappan), är inte att det är så enkelt. Långt ifrån.

Att det går lätt nu när det är nytt, säger som jag ser det väldigt, väldigt lite om vad barnet tänker och känner och hur det kommer att gå i längden. Vi vet inte heller om TS är att lita på för barnet.

Bonusmamman kan vara en häxa, vad vet vi, men hon verkar åtminstone ha varit där under de senaste åren.

Fast hade bonusmamman (och pappan) underlättat barnets umgänge med sin mamma så hade den här situationen inte uppstått.... :idea:

Det vet vi väl inte? Jag har i alla fall inte fått klarhet i varför TS inte har träffat barnet på så lång tid. De sex milen, eller vad det var, räcker inte som förklaring för mig.

TS behöver så klart inte svara på varför det har blivit som det är, det är ju upp till henne. Men jag menar att vi inte vet.

Det vet vi väl inte? Jag har i alla fall inte fått klarhet i varför TS inte har träffat barnet på så lång tid. De sex milen, eller vad det var, räcker inte som förklaring för mig.

TS behöver så klart inte svara på varför det har blivit som det är, det är ju upp till henne. Men jag menar att vi inte vet.

Varför ska jag förklara det som var?

Det har ju inte mamman heller de åren hon var frånvarande.

nä, men anser du inte att den här tråden är bevis nog på att jag har gjort nånting nu?

Varför ska jag straffas nu, när jag inte gör något fel?

Nä, tänker inte tänka tillbaka utan blicka framåt!
Nya tag och nytt kapitel.
Jag har börjat om och det går framåt. Det enda som känns olustigt är att frun har ett sådant kontrollbehov att hon bara måste vara med!

I domen står det att endast jag, pappan och sonen ska närvara vid dom kommande träffarna nu i början. Dvs frun, fruns syster med pojkvän skulle inte ha varit med när vi möttes. Där bröts domen första gången, men jag struntade i det.
Sen får man höra att frun ska närvara under träningen...för att hon har rätt och vara där anser hon, då bryter dom mot domen en andra gång.

Ska jag fortfarande få höra att jag har varit dålig i 2 år?
Anser inte du att det dom gör är fel?

Jag tycker du ska läsa vilket inlägg jag svarade på innan du blir så förbannad.

Om de gör fel nu påverkar väl inte de två åren du varit frånvarande? Konstigt resonemang du har.

trådstarten står det att pappan flyttade till annan ort med barnet och inte lät mamman träffa barnet. (Dessutom folkbokfördes barnet på sin nya adress genom att mammans namnteckning förfalskades) Att mammans försök att lösa det DÅ var fruktlösa, så hon såg sig tvingad att ge upp.

OM vi nu förutsätter att TS är en normalfuntad mamma, som inte är farlig eller direkt olämplig för sitt barn (vilket jag anser att man bör göra, tills motsatsen är bevisad - även om jag vet att flera här har skräckexempel på att så inte alltid är fallet) så kan man väl absolut se det som att pappa+bonusmamma har underlåtit att underlätta sonens umgänge med sin mamma genom sitt agerande.
Varför de har gjort det vet nog bara de själva, men så länge mamman inte är direkt olämplig som förälder så är det olagligt det som de har gjort.
Man kan skylla mycket flathet på TS, men det är INTE hon som har gjort fel från början! Det är INTE hennes fel att barnet inte fått träffa henne.

*kl*

En annan konstig sak som många här hävdar att bonusmamman visst ska vara med för pojkens skull.... jag fattar inte det Pappan är ju där med barnet och är fullt trygg med honom att bonusmamman ska vara med verkar bara vara för att "pinka in sitt revir". Jag menar vilket trauma skulle barnet få av att inte ha sin bonusmamma där? Som många skriver barnet är inget småbarn längre.

Det är möten med sin mamma som han har känt i flera flera år hon är ingen vilt främmande person. Bonusmamman kan vara med senare hon finns ju med alla andra timmar på dygnet.

Hur går det med anmälan av förfalskningen av din namnteckning TS? Hoppas hon åker dit på det. För vem vet vad hon gör nästa gång hon vill få sin vilja igen..

Varför ska jag förklara det som var?

Det har jag inte sagt att du ska. Jag tycker inte att du ska göra det om du inte vill, och jag har all förståelse för att du inte vill.

trådstarten står det att pappan flyttade till annan ort med barnet och inte lät mamman träffa barnet. (Dessutom folkbokfördes barnet på sin nya adress genom att mammans namnteckning förfalskades) Att mammans försök att lösa det DÅ var fruktlösa, så hon såg sig tvingad att ge upp.

Och jag menar att den förklaringen antingen är otillräcklig, eller visar en förälder med väldigt svagt driv. Så lätt bör det inte vara att hålla en förälder från sitt barn (vilket så klart inte betyder att jag tycker att pappan har gjort rätt).

så kan man väl absolut se det som att pappa+bonusmamma har underlåtit att underlätta sonens umgänge med sin mamma genom sitt agerande.

Så verkar det absolut vara. Att låta bli att underlätta är dock inte samma sak som att omöjliggöra. Men jag menar också att den som så pass lätt låter sig hindras - som TS utifrån den information vi har - faktiskt också allvarligt sviker sitt barn.

Sen spelar det ju ingen roll vems "felet" är, ur barnperspektiv. Mest troligt är att barnet ser att mamman har svikit, genom att inte vara där. Därför behöver pojken stöd i att närma sig sin mamma igen, och vi kan knappt ens gissa hur det kommer att gå eller vilka spår det kommer att sätta i deras relation.

En annan konstig sak som många här hävdar att bonusmamman visst ska vara med för pojkens skull....

Det är möten med sin mamma som han har känt i flera flera år hon är ingen vilt främmande person.

Nu är det ju ingen som säger så, och domen säger inte heller så. Jag säger att jag inte tycker att det hade varit konstigt om domen sagt att hela pojkens nuvarande familj ska vara med i början när de träffar mamman. Men det finns säkert skäl till att domen ser ut som den gör. Vilka de skälen är, vet vi inte.

Jag tror för övrigt att det är lättare för en nioåring att vara ensam med en vilt främmande person (tänk bara ny lärare/vikarie i skolan, inte kommer alla föräldrarna med då), än med en förälder som har varit borta ur hans liv (har svikit).

Jag är förvånad över hur lätt flera i tråden tar på återföreningen mellan mor och son. Har ni inga fader-/moderlösa i er närhet? Har ni aldrig sett hur laddat det är för dem, högt upp i vuxen ålder?

Ja man kan älta om varför mamman inte gjort si eller så, eller så kan man välja att stötta henne för att hon faktiskt försöker göra en förändring. Här och nu. Och styvmamman ska faktiskt enligt dom hålla sig borta.

Och så kan man försöka se saken ur ett barnperspektiv.

Och jag ältar som du ser inte heller. Tvärtom, jag fattar om TS inte vill gå in mer på varför det blivit som det har blivit.

Det handlar inte om att älta. Det handlar om att man måste se vad som hänt och inse att det satt spår i barnet och utgå därifrån när man gör en omstart i umgänget. Det går inte att sudda ut de åren bara för att det kommer en dom. Oavsett vem som gjort fel så är det gjort och det måste man ta hänsyn till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 708
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 071
Senast: Trott
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar