Trasigt mammahjärta

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trasigt mammahjärta

Nej, precis som jag skrev så behöver han inte det. Säkert olika rutiner i olika kommuner. Jag tvivlar på att det alls har med att göra huruvida pappan godkänner flytten eller inte.

Nu har jag själv bara barn i förskolan än så länge men i vår kommun har vi båda alltid måstat skriva på alla papper trots att vi är gifta.

Jag förstår inte heller riktigt varför du hänger upp dig på skolan? Sonen skulle väl inte gå kvar i sin gamla skola då han flyttat med sin pappa? Det är omständigheterna runt flytten som du måste fokusera på, inte det som automatiskt hänt pga flytten.

Fast om inte pappan har visat ett dokument om att han har enskild vårdnad har ju skolan gjort fel som inte kontaktat även mamman och låtit henne få del av info. Så det finns lite att haka upp sig på.

Vilket man också får. Skolan har inte hindrat dig (förutom att rektor varit svår att nå, men det är ju snarare klassföreståndaren man brukar ha kontakt med). Det är naturligtvis inte skolans/dagis/fritids/fotbollsklubbens sak att tillse att du får information som redan getts til barnets pappa, utan det är i första hand upp till föräldrarna att kommunicera med varandra.

Nu har ju kommunikationen havererat i ert fall, men det är fortfarande inte rimligt att tänka sig att alla de instanser jag nämnde plus alla som kan tänkas bli aktuella själva ska ge information åt två håll. Så funkar det ju inte om föräldrarna är gifta heller. Om den ena föräldern tar med barnet till skolstart/läkare/valfritt, så ringer ju inte skolan/läkaren/valfri till den andra föräldern sen. Men tex läkaren kan ju inte veta om de gifta föräldrarna har en fungerande kommunikation, de heller.

Skolan skulle ha gett dig all information separat från början, om du hade bett den om det. Det gjorde du ju uppenbarligen inte.

Nu måste jag åter protestera. Antingen har mina rektorer haft fel eller så är det så att vi lärare (snarare skolan) har skyldighet att se till att informera båda föräldrarna om de har delad vårdnad. Om de däremot säger att vi informerar varandra är det OK men vi ska inte ta det för givet eller lita på den ena utan att ha talat med den andra. Här ser man ju hur förödande det kan bli. Jag har i flera fall fått skicka hem två veckobrev för att båda föräldrarna vill ha när de är separerade. Det har inte räckt med att den ena ska informera den andra. Samma med kallelser till f-möten etc.

Jag tror rakt av att det formellt förhåller sig som du säger, vad gäller att skicka meddelanden till båda föräldrars adresser osv.

Du är dock den första jag hör talas om där detta verkar fungera i praktiken, utan minsta påtryckning från föräldrarna.

Jag skulle därför inte sätta min tillit till att sådant fungerar av sig själv och jag skulle inte bli särskilt förvånad om det inte gjorde det.

Det är ju ändå enkelt att bara säga till själv.

I TS fall ser jag heller inte att det avgörande är att skolan inte hört av sig. Dels därför att skolbytet bara är en följd av att pojken flyttat, dels därför att vårdnadskrisen inte har så himla mycket med skolan att göra. TS hade ju kunnat få alla lappar om varenda utflykt som kräver matsäck och gummistövlar, men ändå inte träffat pojken.

¨Knapplån: Vi i Umeå kommun får INTE ta emot elever där bägge barnens föräldrar har skrivit under papprerna (gäller såväl gifta/ogifta etc) undantag där papper på enskild vårdnad VISAS upp. Gäller både skola och förskola och detta är som jag förstår det lagenliga sättet (ändrades för några år sedan pga ny hårdare lag) så JA skolan som tog emot ts son har gjort fel/ någon har förfalskat en namnteckning.

Får vi inte bådas underskrift ska barnet gå kvar i skola där den gick i skola (skolplikt), alt utredning göras varför den andra inte kan skriva under. Vi har haft föräldrar som skickat papper via post då den andra föräldern bott på annan ort.

MEN när det gäller att skicka information från mig som klasslärare så förutsätter jag att föräldrar som inte säger annat (dvs hör av sig på ngt vis) meddelar varandra. Då all vår information går via e-post så är det som krävs för att få tillgång till informationen att man lämnar en fungerande epost-adress. Då båda föräldrar måste skriva under att eleven ska gå här så vet också båda vem som är barnets lärare samt hur de får kontakt med mig samt hur information utdelas. Jag erbjuder ETT utvecklingsamtal om inget annat avtalas och förmodar att föräldrar delger varandra. Undantag elevvårdskonferens då båda föräldrarna ska kallas om de bägge är vårdnadshavare.

Senast ändrad:

Nu har jag själv bara barn i förskolan än så länge men i vår kommun har vi båda alltid måstat skriva på alla papper trots att vi är gifta.

Och vi har aldrig behövt skriva på nått papper vid flytt och ny skola och då har vi 3 barn och har flyttat flera ggr :cool:

Uppenbart är det olika.

I vår kommun gäller också underskrift av bägge föräldrarna, både för flytt av skola, ansökan till ny skola och till fritids. Jag vet också att de alltid skickar information för kännedom till den andra föräldern. Att flytt ska godkännas av bägge föräldrarna fick jag för mig att det är någon lag på, så lät det iaf när jag pratade med min kommun.

Ja så fort du skickar in en flyttanmälan så får man ju ett papper från skattemyndigheten som BÅDA vårdnadshavarna ska skriva under. NÅGON har förfalskat här, sen märker man ju på rektorns svar att hen inte pratar om det första skolbytet utan om ett annat i samma kommun. Kör på Lipsy, tids nog kommer du att ha ett umgänge med din son och ditt ex kommer dömas för det han har gjort. Det har gått två år, ha tålamod. Lita på din advokat, hon kommer ju komma efter semestern.
Är hans kommuns utredare klara med utredningen ?? Så fort hans soc är klara med utredningen av dom skickas det till tingsrätten, sen får ni båda varsitt ex. Du ska se att detta kommer lösa sig, visst man kan välja att klandra dig för att det har gått två år men jag väljer att se att du faktiskt gör nåt NU.

Ni som pratar om att man ska ha underskrifter för skolbyte. Ja, om det är föräldrar som BEGÄR ett skolbyte. Sonen flyttar till annan kommun, och blir skriven i ny kommun. Då flyttas han automatiskt till den skola som anses mest lämplig (skolväg osv) i den kommunen. Om man vill ha en annan skola då ska det skrivas på parrer.

Hur skulle det annars fungera tror ni? Om familjen flyttar från Göteborg till Stockholm, föräldrarna missar att skriva på papper om skolflytt, ska barnet pendla till Göteborg då?

Och hur tror ni rektorn är inblandad? Han får en lista på namn på barn som ska börja i hans skola. Listan kommer från skolkontoret som fått listan av folkbokföringen och då placerat dem på lämpliga skolor.

Nä. Har man flyttat och de papperna är klara så är det annat som ändras automatiskt. Det är i folkbokföringen hos skatteverket felet ligger.

Och vi har aldrig behövt skriva på nått papper vid flytt och ny skola och då har vi 3 barn och har flyttat flera ggr :cool:

Uppenbart är det olika.

Och jag har aldrig behövt visa upp ngt om enskild vårdnad och det har aldrig ens frågats om dotterns pappa.
Aldrig heller behövt skriva på från oss båda, har bara lämnat den rutan tom och det har faktiskt aldrig ifrågasatts ens, vi har bott i 4 olika kommuner under hennes skolgång (hon har tagit studenten sen 1 år tillbaka ;) )

Delvis knapplån

Jag har inte heller fått skriva på några papper när mina barn har bytt skola. Inte ens när vi valde en annan skola än den som anvisades behövdes några papper skrivas på. Varken av mej eller av deras pappa. Pappan i vårt fall har inte heller behövt skriva på några papper vid dagisbyte eller ens vid dagisstart eller anmälan om att barnen behöver barnomsorg.

Mina barns pappa har av någon andledning satt i system att inte skriva på flyttanmälningar men ändå har barnen skrivits där de har bott dvs. hos mej efter varje flytt.
Skattemyndigheterna gör en utredning om huruvida barnen bor kvar på den gamla adressen eller inte och givetvis kommer de fram till att barnen har flyttat med föräldern. De lär ju inte bo kvar själva på den gamla adressen precis. Att barnen skulle flyttat till den andre föräldern har aldrig ens kommit upp som alternativ.

Det enda märkliga i den här soppan är ju den underskrift som ska finnas på flyttanmälan, den kan man ju undra vem som har skrivit på och varför? Barnet hade ju ändå skrivits på den nya adressen.
Den enda andledning jag kan se till att den har skrivits under är ju för att mamman i det här fallet inte skulle få några papper hem ang. flytten ifrån skattemyndigheterna. Det är ju en ganska märklig orsak eftersom mamman givetvis märker att barnet inte bor kvar på den gamla adressen och man har ju som vårdnadshavare i normalfallet rätt att veta var barnet bor så den nya adressen måste ju ändå uppges.

Jag hoppas att du Ts får igång ett bra umgänge som fungerar för din son, alla barn behöver föräldrar som finns där för dem. Jag hoppas också att du kan se förbi allt som pappan och hans fru har gjort så att du inte låter den ilskan gå ut över umgänget utan att ni kan få det att flyta bra. Det är svårt att vara stor men i det här fallet måste du vara den större människan som kan se över dessa oförätter för ditt barns skull.

Faktum kvarstår : NÅGON har förfalskat mammans underskrift vid flytt från kommunen och DET ÄR olagligt !!! Om du flyttar får du en blankett från skatteverket där BÅDA vårdnadshavarna ska underteckna barnets flytt.....Pratar inte om skolbyte nu utan om den OLAGLIGA underskriften som är gjord.

Precis. Och det är där felet gjorts och det är där de ska koncentrera sig på vad som gått fel. Skatteverkets folkbokföring.

Faktum kvarstår : NÅGON har förfalskat mammans underskrift vid flytt från kommunen och DET ÄR olagligt !!! Om du flyttar får du en blankett från skatteverket där BÅDA vårdnadshavarna ska underteckna barnets flytt.....Pratar inte om skolbyte nu utan om den OLAGLIGA underskriften som är gjord.

Men i praktiken är det OINTRESSANT eftersom barnet precis som TinyWiny skriver (och jag m fl flera gånger tidigare i tråden...) hade skrivits på den adressen, med eller utan mammans påskrift.

MEN vad du är rar när du får hjälp! :mad::mad:

Jag frågar eftersom det är en väg att undersöka hur boendet kunnat ändats hos myndigheterna. Skattemyndigheterna som skrivit sonen på pappans adress samarbetar med försäkringskassan ang barnbidrag och underhåll. Därför är det intressant att veta om fk gjort någon utredning och vad de kom fram till och hur.

Det är väl den biten du har problem med. Att någon sett till att skriva sonen på pappans adress. Alltså fick jag en ide om att fk vara en väg att gå.

Men vill du inte ha hjälp och tips så kan du skita i att läsa dem.:mad:

Förlåt, inte meningen att låta som en kärring mot dig.
Ingen utredning har gjorts. Där emot så fick jag brev från skatteverket att om jag inte godkänner sonens flytt så dras alla bidrag in och en utredning sätts in...det var då jag ringde upp dom och frågade varför denna attityd när dom kunde flytta till en annan kommun utan mitt godkännande, men att det blir utredning om jag inte godkänner flytten dom gjorde till andra sidan gatan.
Då kom det fram att min underskrift hade förfalskats och jag fick prata med deras jurist.
Jag godkände flytten muntligt till handläggaren på SV då jag inte vill att sonen ska bli "pengalös" bara för att pappan har gjort fel.
Jag fick då rådet av SV´s jurist att kontakta FR eller en advokat. Jag valde FR och det ledde ingenstans, fick rådet av dom att skaffa advokat, men ingen info om att jag kunde söka rättshjälp! Så jag började tro att pappan skulle ge med sig och börja samarbeta med mig igen...som förr.
Rättshjälp fick jag info från er här på Buke och sen har det bara rasslat till och hit har jag kommit idag.

förlåt för ett lulligt inlägg...är stressad men ville bara skriva till dig och be om ursäkt

Så då menar du att jag kan ta mitt barn och flytta utan att meddela fadern till barnet??? För då kan jag ju bara förfalska underskriften som SV behöver, eller ??

Men i praktiken är det OINTRESSANT eftersom barnet precis som TinyWiny skriver (och jag m fl flera gånger tidigare i tråden...) hade skrivits på den adressen, med eller utan mammans påskrift.
Det är ÄNDÅ urkundsförfalskning!
Och den stora skillnaden är väl att pojkens mamma hade blivit tillfrågad om var barnet bor när skatteverket gjort sin utredning, om rutan lämnats tom....

Så då menar du att jag kan ta mitt barn och flytta utan att meddela fadern till barnet??? För då kan jag ju bara förfalska underskriften som SV behöver, eller ??

Ja, om du kan tänka dig att förfalska pappans namnteckning, vilket är olagligt. Jag vet inte vilket straff man riskerar, dock.

Men det gäller ju en massa olagliga saker. Du kan bara gå och råna en bank eller kidnappa mitt barnbarn, för den delen. Om du är beredd att begå olagliga handlingar.

Tanken är ju i princip att dels det faktum att något är olagligt, dels det faktum att man straffas om man åker dit, faktiskt avhåller de flesta från att begå brott. Och oftast funkar det ju, men vi lever ju inte i en värld som är 100% fri från olagliga handlingar.

Så egentligen förstår jag nog inte din fråga.

Det var menat till athena som hävdar att barnet hade blivit skrivet där ändå. Det tycker jag är väldigt märkligt när mamman ifråga inte har skrivit under blanketter från SV.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 707
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 071
Senast: Trott
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar