Trasigt mammahjärta

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trasigt mammahjärta

Att klassen byter skola vet jag om, det var inte det jag frågade om. Jag skrev klart och tydligt frågan om hur pappan har kunnat skola in sonen i denna skola när han flyttade från "min" kommun. Det han har svarat på om klassen har jag inte ens frågat.
Han skriver att vi föräldrar inte kommer överens, om han då vet det, varför har han då inte kontaktat mig och gett mig info. :crazy: Förstår inte

Han kan omöjligt ha misstolkat mig och mina frågor!

Han skriver inte att ni inte kommer överens. Han skriver att ni inte kommit överens om ev viss sak. Det betyder att ni inte bestämt något, inte hur ert relation är.

Hur pappan lyckats flytta sonon tror jag som sagt inte han kan svara på. Han verkar dessutom tro att du syftar på en flytt som hela klassen gjort och svarar klart och tydligt på detta. Han är väl rektor på skolan där sonen går nu? Då är det inte den skolan sonen kommit till efter han flyttat från er kommun. Inte alls hans område alltså.

Du misstolkar ju, varför skulle han inte kunna göra det?

Tack för uppdateringen. :)

Det känns lite som att rektorn har svarat i all hast och därför misstolkat dina frågor. Lätt hänt om man har mycket att göra, även om det är trist. Jag skulle passa på att hålla liv i kontakten och upprätta telefonkontakt/få till ett möte för att kunna ta det muntligt och om det inte är möjligt fortsätta med brev/mail.

Han skriver inte att ni inte kommer överens. Han skriver att ni inte kommit överens om ev viss sak. Det betyder att ni inte bestämt något, inte hur ert relation är.

Hur pappan lyckats flytta sonon tror jag som sagt inte han kan svara på. Han verkar dessutom tro att du syftar på en flytt som hela klassen gjort och svarar klart och tydligt på detta. Han är väl rektor på skolan där sonen går nu? Då är det inte den skolan sonen kommit till efter han flyttat från er kommun. Inte alls hans område alltså.

Du misstolkar ju, varför skulle han inte kunna göra det?

Han är rektor på dom 3 skolor som finns där.
Ja, jag kanske misstolkar honom, men jag förstår ändå inte hur han kan misstolka mitt mail, plus mina meddelanden som jag har lämnat. Jag nämner ingenting om klassens flytt till någon annan skola.

Klassen ska flytta nu till hösten till en annan skola. Vad har det med och göra hur min son skolades in för 2 år sen?

äsch...känner mig jättetrög nu, men jag förstår inte hur han kan misstolka ett datum för 2 år sen med ett datum om skolstart nu till hösten :confused:

Om jag ställer frågan "för 2 år sen ansökte pappan om skolplats i kommunen till sonen, hur kan han göra det utan mig? När skolades han in och hur har detta kunnat gå till när jag inte har godkänt flytten eller skolbytet från min kommun"

Är det då logiskt att svara att hela klassen plus läraren byter skola till hösten då? :crazy:

Jag kan bara inflika att när mina barn bytt skola så har inte pappan behövt skriva under något. Då har jag flyttat mellan olika kommuner.

Det beror för det första på hur du formulerade frågan. Skrev du precis så "för 2 år sen ansökte pappan om skolplats i kommunen till sonen, hur kan han göra det utan mig? När skolades han in och hur har detta kunnat gå till när jag inte har godkänt flytten eller skolbytet från min kommun" ?

Jag tror han svarat på senaste skolflytten först och främs för att den säkert diskuterats och ifrågasatts nyligen så automatiskt refererar han till den.

Sen tror jag som sagt inte att rektorn har att göra med första skolflytten. Någon på skolkontoret handhar flyttar, inte rektorn. Och jag tror att eftersom sonen är skriven på pappans adress finns det ingen anledning att kontakta dig som ju bor kvar i gamla kommunen, orimligt att sonen går i skola där. Så min teori är problem ligger i att han skrivit sonen i nya kommunen (skattekontoret). Vad säger din advokat?

Det beror för det första på hur du formulerade frågan. Skrev du precis så "för 2 år sen ansökte pappan om skolplats i kommunen till sonen, hur kan han göra det utan mig? När skolades han in och hur har detta kunnat gå till när jag inte har godkänt flytten eller skolbytet från min kommun" ?

Jag tror han svarat på senaste skolflytten först och främs för att den säkert diskuterats och ifrågasatts nyligen så automatiskt refererar han till den.

Sen tror jag som sagt inte att rektorn har att göra med första skolflytten. Någon på skolkontoret handhar flyttar, inte rektorn. Och jag tror att eftersom sonen är skriven på pappans adress finns det ingen anledning att kontakta dig som ju bor kvar i gamla kommunen, orimligt att sonen går i skola där. Så min teori är problem ligger i att han skrivit sonen i nya kommunen (skattekontoret). Vad säger din advokat?

Så här skrev jag frågan Hur har pappan kunnat skriva in sonen på en skola utan min underskrift? Behövs inte min underskrift och godkännande för det?
I samma mail har jag skrivit detta "Orsaken till att jag frågar är att jag ska stämma pappan och frun för egenmäktighet av barn och för urkundsförfalskning. För 2 år sen flyttade dom till *** och jag har inte godkänt flytten eller skolbytet, utan dom har förfalskat min namnteckning för att kunna flytta.
Jag hoppas att du kan hjälpa mig med att svara på mina frågor då detta kommer att tas upp i tingsrätten. Hör gärna av dig så fort du ser detta"

(har tagit bort namn från mailet)

Min advokat vill ha kopior på alla papper från skolan. Ansökan om skolplats, när var och hur detta har gått till. Hon vill även ha kopia på inskolningspapprena. Detta har jag även skrivit med i mailet och ber om kopior hemskickat till mig.

Jag hade ingen advokat när jag skrev mailet till rekotorn från början, därför skrev jag att kopiorna ska hem till mig.

Så här skrev jag frågan Hur har pappan kunnat skriva in sonen på en skola utan min underskrift? Behövs inte min underskrift och godkännande för det?

Nej, precis som jag skrev så behöver han inte det. Säkert olika rutiner i olika kommuner. Jag tvivlar på att det alls har med att göra huruvida pappan godkänner flytten eller inte.

Sen tycker jag att det är under all kritik om man förfalskar en namnteckning för att ändra adress för sina barn. Men man ska vara medveten om att även om inte den andra föräldern skriver under så kommer barnen så småningom att skrivas där de bor. Skatteverket gör en utredning, och om det visar sig att barnen bor stadigvarande hos den ena föräldern så spelar inte namnteckningen nån roll alls.

Det känns lite som att rektorn har svarat i all hast och därför misstolkat dina frågor. Lätt hänt om man har mycket att göra, även om det är trist. Jag skulle passa på att hålla liv i kontakten och upprätta telefonkontakt/få till ett möte för att kunna ta det muntligt och om det inte är möjligt fortsätta med brev/mail.

Det tycker jag också är den mest troliga förklaringen. Sådant händer ganska ofta, tyvärr.

Det är med andra ord helt meningslöst, som jag ser det, att tolka mening för mening i mailväxlingen mellan TS och rektor.

Om TS behöver prata med rektor, är ett personligt möte det enda raka!

Men varför är det du och inte din advokat som sköter korrespondensen mellan dig och rektorn?

Skatteverket gör en utredning, och om det visar sig att barnen bor stadigvarande hos den ena föräldern så spelar inte namnteckningen nån roll alls.

Jag har inget minne av att man någonsin skriver under några papper för att barnen ska gå i en viss skola. Vi har ju skolplikt i landet. Det är ju inte så att jag tillåter att mitt barn går i skola, det är så att jag måste se till att barnet går i skola. Och det har i det här fallet pappan gjort, i den kommun där han och barnet bor och är mantalsskrivna.

Jag ser det alltså inte som underligt att TS inte skrivit under något om detta.

Nej, precis som jag skrev så behöver han inte det. Säkert olika rutiner i olika kommuner. Jag tvivlar på att det alls har med att göra huruvida pappan godkänner flytten eller inte.

Sen tycker jag att det är under all kritik om man förfalskar en namnteckning för att ändra adress för sina barn. Men man ska vara medveten om att även om inte den andra föräldern skriver under så kommer barnen så småningom att skrivas där de bor. Skatteverket gör en utredning, och om det visar sig att barnen bor stadigvarande hos den ena föräldern så spelar inte namnteckningen nån roll alls.

Saken är ju den att hade bara pappan och frun varit ärliga så hade detta varit en helt annan sak. Det är inte omöjligt att jag hade gått med på flytten om dom hade pratat med mig.
Hade dom lagt fram ett förslag och varit villiga att diskutera så hade detta löst sig. Men dom har själva valt att förfalska min namnteckning, dom har avslutat skolan här i min kommun och skrivit in han på en annan. Dom har ljugit, inte svarat på samtal och enbart bara varit otrevliga, gapiga och sura.

Men varför är det du och inte din advokat som sköter korrespondensen mellan dig och rektorn?

Som jag skrev så hade jag ingen advokat när jag ringde/mailade rektorn från början. Det är nu, 2 månader senare som han kontaktar mig. Jag har inte svarat på hans mail nu

Han skriver att vi föräldrar inte kommer överens, om han då vet det, varför har han då inte kontaktat mig och gett mig info. :crazy: Förstår inte

Men du. Det går inte till så att rektor tänker "de kommer inte överens, jag tar på eget initiativ reda på vad mamman heter och var hon bor och så kommer jag ihåg att skicka alla papper även till henne".

Man måste säga till om sådant, vanligtvis vänder man sig nog till klassföreståndaren om detta. Rektor håller ju inte reda på alla småsaker i varenda klass.

Saken är ju den att hade bara pappan och frun varit ärliga så hade detta varit en helt annan sak. Det är inte omöjligt att jag hade gått med på flytten om dom hade pratat med mig.
Hade dom lagt fram ett förslag och varit villiga att diskutera så hade detta löst sig. Men dom har själva valt att förfalska min namnteckning, dom har avslutat skolan här i min kommun och skrivit in han på en annan. Dom har ljugit, inte svarat på samtal och enbart bara varit otrevliga, gapiga och sura.

Men det vet ju inte rektor. Och han/hon kan hursomhelst inte göra något åt det.

Men du. Det går inte till så att rektor tänker "de kommer inte överens, jag tar på eget initiativ reda på vad mamman heter och var hon bor och så kommer jag ihåg att skicka alla papper även till henne".

Man måste säga till om sådant, vanligtvis vänder man sig nog till klassföreståndaren om detta. Rektor håller ju inte reda på alla småsaker i varenda klass.

Om han själv säger till mig att jag kan kontakta honom vad det än gäller med mina frågor så antar jag att det är så. Han skrev själv ner sina telefonnr och mailadresser på ett papper och gav till mig.

Men det vet ju inte rektor. Och han/hon kan hursomhelst inte göra något åt det.

Nä, skrev jag det då? Kolla igen vad jag svarade på så ser du att det inte hade något med rektorn och göra!

dom har avslutat skolan här i min kommun och skrivit in han på en annan.

Men det går inte till så. Om man flyttar till annan kommun och barnet skrivs på adress i den nya kommunen flyttas han automatiskt till lämplig skola i nya kommunen. Det är ingenting man ansöker om. Som Petruska skrev så har vi skolplikt. Barnen blir placerade i en viss skola. Sonen måste byta skola då han skrevs i en ny kommun. Den biten har ju gått rätt till.

Allt faller fortfarnde tillbaka på att skatteverket av någon anledning, troligtvis förfalskad namnteckning, skrivit sonen på en ny adress.

Jag förstår inte heller riktigt varför du hänger upp dig på skolan? Sonen skulle väl inte gå kvar i sin gamla skola då han flyttat med sin pappa? Det är omständigheterna runt flytten som du måste fokusera på, inte det som automatiskt hänt pga flytten.

Men det går inte till så. Om man flyttar till annan kommun och barnet skrivs på adress i den nya kommunen flyttas han automatiskt till lämplig skola i nya kommunen. Det är ingenting man ansöker om. Som Petruska skrev så har vi skolplikt. Barnen blir placerade i en viss skola. Sonen måste byta skola då han skrevs i en ny kommun. Den biten har ju gått rätt till.

Allt faller fortfarnde tillbaka på att skatteverket av någon anledning, troligtvis förfalskad namnteckning, skrivit sonen på en ny adress.

Jag förstår inte heller riktigt varför du hänger upp dig på skolan? Sonen skulle väl inte gå kvar i sin gamla skola då han flyttat med sin pappa? Det är omständigheterna runt flytten som du måste fokusera på, inte det som automatiskt hänt pga flytten.

Varför jag hänger upp mig? Jag vill veta hur man kan avsluta en skola, göra en adressändring och skola in ett barn i en annan skola utan att den andra föräldren på något sätt blir kontaktat! Eller är jag dum i huvudet som ens funderar på det?
Jag har ju inte godkänt flytten från första början :crazy:

Jag har kopia på adressändringen och det är tydligt att det är frun som har skrivit under med mitt namn. Hur har dom lyckats lura en myndighet? Hur har dom lyckats få mina papper som jag ska skriva under? :crazy: Jag förstår att ni inte kan svara på det...men det är frågor som nu kretsar i min skalle!

Ja, detta är polisanmält och kommer att tas upp i höst. Men är det fel av mig att vara ivrig? Får jag inte ha funderingar och tankar om allt utan att någon ska ifrågesätta varför?

Men är det fel av mig att vara ivrig? Får jag inte ha funderingar och tankar om allt utan att någon ska ifrågesätta varför?

Problemet är att du fokuserar din "iver" på fel saker. Du tycks lägga massor av energi på att anta och gissa en massa saker (om vad pappan och frun har gjort samt hur en flytt går till) samtidigt som du tycker det är helt ok att advokaten mitt i allt går på semester och blir oanträffbar...? Det är väl DET om något du ska lägga din energi på för det är ju DÄR som du har möjlighet att få till en ändring eller få fram svar på alla de frågor du har.

Vilken myndighet är det de har lurat menar du..?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 829
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 161
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar