Trasigt mammahjärta

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trasigt mammahjärta

Nu vet jag inte vad du jobbar med, men att soc skulle vara stängt i TS kommun är i så fall olagligt, och att advokaten bara dragit på semester strider mot advokatsamfundets etik. Jag tror alltså inte att det är så det har gått till. Däremot tror jag på att det framstår så för TS.

Soc i min kommun är öppet, det är i pappans kommun det är stängt. Dom som går på soc där hänvisas till grannkommunen. Men sak samma...det är inget som rör mig och inget jag tänker spåna i längre.

Fick iaf ett samtal i morse om att jag inte ska befinna mig på mötet på måndag. Utredning har redan gjorts på mig och är inlämnat av min kommun. Socialen i pappans kommun hade antagit att dom skulle sköta hela utredningen själva.

Så du menar att en advokat inte får ha semester? Mig stör det inte att hon har det, allt är i sin ordning och jag väntar så gärna tills hon är tillbaka till jobbet igen.

Nu tänker även jag ta lite semester...

Ha en trevlig sommar!

Jag uppfattar det som att TS är en person som av något skäl - jag har ingen aning om vilket - har ett väldigt svagt driv. Oroväckande svagt, farligt svagt. Det verkar vara väldigt enkelt att tysta ner TS - som det här med att hon förstått det som både advokaten och soc har sommarstängt. Så lätt att ge upp. Och naturligtvis hela historien - att hon väntat på Godot i två år i relation till barnet. Och att ett avstånd på sex mil - eller vad det var - verkar upplevas som avståndet till Antarktis.

Du får uppfatta mig hur du vill. Du känner inte mig privat utan bara över mina ord på ett forum!
Att du kan uppfatta saker över något som du inte har all fakta om är för mig imponerande!

:cool:

Jag uppfattar det som att TS är en person som av något skäl - jag har ingen aning om vilket - har ett väldigt svagt driv. Oroväckande svagt, farligt svagt. Det verkar vara väldigt enkelt att tysta ner TS -

Exakt sådan är jag oxå. Varit sådan hela mitt liv. Uppfostrad så och erfarenheter i livet har gjort mig fortsatt sådan. Inget jag är stolt över och kan inte/vet inte hur jag ska göra åt problemet. Människor beroende av mig får lida stort av detta. Nackskott?

Exakt sådan är jag oxå. Varit sådan hela mitt liv. Uppfostrad så och erfarenheter i livet har gjort mig fortsatt sådan. Inget jag är stolt över och kan inte/vet inte hur jag ska göra åt problemet. Människor beroende av mig får lida stort av detta. Nackskott?

Och jag tror ändå att det är värst för dig.

Jag ser inte nackskott som lösningen på det problemet, verkligen inte. Det var inte min avsikt att det skulle låta så heller.

Tvärtom tycker jag att det känns sorgligt att människor kan vara så lätta att hindra från saker som de väl rimligtvis egentligen vill - tex ha kontakt med sitt eget barn.

Fast du visar något som är en förutsättning för att kunna göra något åt ett problematiskt beteende, du har insikt.
Utan insikt har man ingen möjlighet att förändra, med insikt har du det, sen är det ju inte alltid att man vet HUR man ska förändras.
Men för ATT man ska/kan/vill göra den förändringen så det så krävs insikt, och det har du.

Rea

Men - åk med på fotbollscupen då! Hur ska de hindra dej? Bo där (campa, t.ex), var med på alla matcherna osv.
Fotbollscup är ett perfekt sätt att umgås med fotbollsintresserat barn!

Fast - som en del förut sagt - socialtjänsten har inte semesterstängt! Hur skulle det se ut? De har ju akuta omhändertagande-ärenden, t.ex.:confused:
Du behöver nog bli lite mer envis, faktiskt! Man får inget gratis här i världen, och det är bra att vara snäll, men man ska inte tro att man får något för det!!

Så du menar att en advokat inte får ha semester? Mig stör det inte att hon har det, allt är i sin ordning och jag väntar så gärna tills hon är tillbaka till jobbet igen.

Advokaten får inte göra sig oanträffbar, utan att ens hänvisa dig till någon annan, nej. Det är väldigt vanligt i kvalificerade yrken att man inte är 100% ledig hela semestern, det är inget konstigt med det. Jag (som dock inte är advokat) får också rycka in ibland mitt i ledigheten, just för att myndighetsutövning och -beslut inte får bli lidande på grund av semestertider.

Detsamma gäller i princip för socialen, även om regelverken är olika dokument, så är principen densamma när det gäller tillgänglighet.

Det är sådant jag menar när jag får intrycket att det är alltför lätt hänt att ditt driv blir bromsat. De hinder du pekar på, bör faktiskt inte ens existera.

Det mest troliga, dock, är väl att både advokaten och soc har gett något slags information till sina klienter om vart de ska vända sig, men att den informationen kanske inte har gått fram. Å andra sidan ska advokaten resp socialen se till att information går fram till klienterna, men sådant kan ju vara svårkontrollerat.

Har ingen sådan information getts, så befinner du dig i ett väldigt utsatt läge, där flera instanser sviker sitt ansvar i allmänhet och dig i synnerhet.

Det är sånt här jag reagerar på i den här tråden. För din del får din advokat jättegärna gå på semester och vara oanträffbar och inte hänvisa dig till någon annan i fall att du behöver hennes tjänster under semestertiden. För dig verkar det finnas all tid i världen och noll anledning att pusha på det här och för mig, som förvisso inte har barn, känns det bara som att de flesta föräldrar skulle vara jäkligt otåliga att kämpa för att få träffa sitt barn. Din avsaknad av driv är förbluffande.

Min mamma är advokat och hon har aldrig helt kunnat gå på semester utan måste alltid finnas tillgänglig på telefon. Har det varit akut har hon varit tvungen att åka in, har det bara varit att begära anstånd eller liknande har någon annan på hennes firma kunnat göra det, men nej, helt ledig har hon aldrig kunnat vara.

Min mamma är advokat och hon har aldrig helt kunnat gå på semester utan måste alltid finnas tillgänglig på telefon. Har det varit akut har hon varit tvungen att åka in, har det bara varit att begära anstånd eller liknande har någon annan på hennes firma kunnat göra det, men nej, helt ledig har hon aldrig kunnat vara.

Exakt, det är ju inte så att man bara kan ta semester, strunta i att begära anstånd och överlåta till klienten att a) ta reda på ifall det behöver göras och b) göra det.

Precis, det är ju just därför man har en advokat, för att kunna slappna av och låta någon som kan det göra jobbet.

Jag hörde ett program på P1 där de gjort en undersökning om hur svårt det var att få tag på myndigheter under semestertider. Och visst det finns regler på att folk ska vara anträffbara MEN det visade sig att det faktiskt inte uppfylldes eller kontrollerades just för att det inte gick att få tag på ersättare som kunde ta över.

Det visade sig att detta var väldigt vanligt förekommande :crazy:

Jag säger inte att ts ljuger, jag kommenterade bara angående advokatens semester. Sen så är ju inte advokater någon "myndighet" heller. :p Jag har själv försökt få tag på olika personer inom min kommun nu angående en annan sak och vet hur förjävligt det kan vara under semestertider, så det säger jag ingenting om.

Jag hade kontaktat en annan advokat, ser det som ett ganska underligt drag från advokaten att först yrka på att allt ska hända pronto pronto och sen gå på semester någon vecka senare och vara helt oanträffbar...

Senast ändrad:

Jag får så många pm om att fortsätta uppdatera tråden. Så här kommer det lite uppdatering.

Jag hade missuppfattat vad sommarstängt innebar hos soc. Mkt riktigt var byggnaden låst pga semestertider då det endast jobbar 2 personer på bygget, den ena pendlar från grannkommunen. Fel av mig, sorry!

Jag har inatt fått ett brev från rektorn.
Jag minns inte om jag har skrivit vad jag skrev till honom efter ett x antal samtal utan något svar eller uppringning. Jag frågade (kortfattat drar jag nu) när, var och hur pappan kan ansöka om skolplats via annan kommun utan min underskrift. Jag frågar varför jag inte har blivit kontaktad när sonen började få problem i skolan. Jag frågade även varför jag inte har fått några brev hem från skolan om föräldrarmöte, samtal, klassträffar osv osv.

Detta fick jag till svar, jag citerar mailet men har tagit bort namnen...

Hej ***!

Jag ber om ursäkt att jag inte har ringt upp dig. Jag har sett dina meddelanden som du har lämnat, men vi har haft fullt upp med politiker och andra besök från hela europa.

Några av dina frågor kan jag svara på redan nu.

När det gäller *** förflyttning till en annan skolan så gäller det hela klassen. Hela klassen kommer att flytta till *** tillsammans med den lärare de har nu. Det är en förändring som skolan har beslutat om för alla. Ingen behöver skriva under detta.

I första hand så brukar elevens vårdnadshavare informera varandra om utvecklingssamtal mm. Fungerar inte detta ska vi naturligtvis iformera dig i fortsättningen.

Sista frågan har sin förklaring i att Ni som föräldrar ej kommit överens om vilka åtgärder som skolan kunde genomföra.

Hör av mig senare.

Hälsningar

Jag fick inte direkt svar på mina frågor och det har dröjt nästan 2 månader innan jag fick något svar tillbaka.
Jag hoppas han hör av sig senare så jag kan ställa om mina frågor...igen!

Men du fick ju svar. Kanske inte de svar du vill ha, men han svarade på dina frågor.

Att flytta till annan skola var inget någon förälder var tillfrågad om. Hela klassen flyttade. Du menade kanske flytten från skolan i din hemkommun? Det kan nog inte denna rektorn svara på. Det är skolnämnden som handhar sådant. Denna rektorn skriver om en flytt hela KLASSEN GJORT.

Att du inte fått info från skolan beror på att de inte vetat om att du vill ha info. Du har aldrig hört av dig och då har de naturligtvis skickat till den förälder som sonen är skriven hos, pappan. det är standard att man gör så och vill den andre föräldern också ha utskick får den höra av sig. Du har helt enkelt inte begärt att få infon. Nu har du gjort det så nu kommer du att få info från skolan.

Och åtgärder, ni kom väl aldrig fram till något konkret på det där mötet ni båda var på?

Att klassen byter skola vet jag om, det var inte det jag frågade om. Jag skrev klart och tydligt frågan om hur pappan har kunnat skola in sonen i denna skola när han flyttade från "min" kommun. Det han har svarat på om klassen har jag inte ens frågat.
Han skriver att vi föräldrar inte kommer överens, om han då vet det, varför har han då inte kontaktat mig och gett mig info. :crazy: Förstår inte

Han kan omöjligt ha misstolkat mig och mina frågor!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 707
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 071
Senast: Trott
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar