Trasigt mammahjärta

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trasigt mammahjärta

Problemet är att du fokuserar din "iver" på fel saker. Du tycks lägga massor av energi på att anta och gissa en massa saker (om vad pappan och frun har gjort samt hur en flytt går till) samtidigt som du tycker det är helt ok att advokaten mitt i allt går på semester och blir oanträffbar...? Det är väl DET om något du ska lägga din energi på för det är ju DÄR som du har möjlighet att få till en ändring eller få fram svar på alla de frågor du har.

Vilken myndighet är det de har lurat menar du..?

Har man inte lurat en myndighet om man förfalskar någons namnteckning för att få sin vilja igenom via skatteverket? Dom har ju på nått sätt sett till att mina papper kommer hem till dom istället...
Gör man en adressändring på ett barn så får ju båda föräldrarna som har gemensam vårdad papper som man ska skriva under och skicka tillbaka.
Man kan inte göra det via adressandring.se när det gäller barn under en viss ålder.

Gör man en adressändring på ett barn så får ju båda föräldrarna som har gemensam vårdad papper som man ska skriva under och skicka tillbaka.
Man kan inte göra det via adressandring.se när det gäller barn under en viss ålder.

Inte riktigt så. Den förälder som beställer adressändring på adressandring.se får en blankett som den andra föräldern måste underteckna. Och, som jag m fl sagt - det har inte avgörande betydelse. Det som har avgörande betydelse är var barnet bor och vem som ansvarar för barnet.

Inte riktigt så. Den förälder som beställer adressändring på adressandring.se får en blankett som den andra föräldern måste underteckna. Och, som jag m fl sagt - det har inte avgörande betydelse. Det som har avgörande betydelse är var barnet bor och vem som ansvarar för barnet.

Är det inte så att man måste knata in på skatteverket och göra adressändringen där för sitt barn? Papper skickas då till den andra vårdnadshavaren så förfalskning inte kan ske?

Är det inte så att man måste knata in på skatteverket och göra adressändringen där för sitt barn? Papper skickas då till den andra vårdnadshavaren så förfalskning inte kan ske?

Nej. Det går till precis så som jag skrev ovan. Jag har gjort det flera gånger.

Jag vill veta hur man kan avsluta en skola, göra en adressändring och skola in ett barn i en annan skola utan att den andra föräldren på något sätt blir kontaktat! Eller är jag dum i huvudet som ens funderar på det?

Här är ingen som påstår att du är dum i huvet. Vi är flera som i inlägg efter inlägg förklarat skolflytten för dig.

Jag har ju inte godkänt flytten från första början :crazy:

Nej, det är det inte heller någon som påstår.

Jag har kopia på adressändringen och det är tydligt att det är frun som har skrivit under med mitt namn.

STOPP!!!!! Det där får du ta och ligga lågt med. Du har inget bevis på att det är hon som skrivit under papper i ditt namn. Hon är inte dömd för det. Eftersom du anmält detta och det görs en utredning ska du vara extra försiktig att anklaga henne för att det. Vänta med sånt till dom kommer.

Hur har dom lyckats lura en myndighet?

Det ska polis och advokat klara upp.

Men är det fel av mig att vara ivrig? Får jag inte ha funderingar och tankar om allt utan att någon ska ifrågesätta varför?

Vem ifrågasätter? Alla här försöker förklara för dig så du kan lägga din iver på rätt ställen. Att hetsa upp sig över att sonen går på den skolan är inte rätt mål. Skolbytet är bara en följd av flytten.

Fokusera din iver på att försöka få kontakt med honom i stället.

Jag måste fråga dig en annan sak som jag funderat över i samband med flytten. Ekonomin. Jag ser inget i tråden om ekonomiska aspekter - betalar du underhåll? Går barnbidraget till pappan? Vad har FK gjort för utredning om var sonen bor?

Jag frågar därför att om ett barn byter bostad och alltså är skriven och bor 100% hos en förälder så gör ju försäkringskassan en utredning ang underhåll och barnbidrag. Har det gjorts? Har du tagit del av en sådan utredning?

Jag måste fråga dig en annan sak som jag funderat över i samband med flytten. Ekonomin. Jag ser inget i tråden om ekonomiska aspekter - betalar du underhåll? Går barnbidraget till pappan? Vad har FK gjort för utredning om var sonen bor?

Jag frågar därför att om ett barn byter bostad och alltså är skriven och bor 100% hos en förälder så gör ju försäkringskassan en utredning ang underhåll och barnbidrag. Har det gjorts? Har du tagit del av en sådan utredning?

Pappan får bidragen. Något utredning har ej gjorts, utan detta har vi kommit överens om själva då sonen är boende hos honom.

Betaler du underhåll?

Bodde sonen 100% hos pappan innan de flyttade till annan ort? Hur länge har han gjort det? Var han skriven hos pappan redan tidigare?

Betaler du underhåll?
Bodde sonen 100% hos pappan innan de flyttade till annan ort? Hur länge har han gjort det? Var han skriven hos pappan redan tidigare?

Nej, han var lika mkt hos mig som hos sin pappa, ibland mer eller mindre beroende på hur vi jobbade under vissa perioder. Det jämnade ut sig i längden och det var aldrig några diskussioner om vem som hade sonen mer eller mindre. Vi delade då på underhållet.
Vi kom överens om att sonen skulle skrivas över på pappans adress då jag flyttade till ett annat område, så han fick gå kvar på samma dagis som han var van vid.

Idag får pappan hela underhållet av mig, hur skulle han annars få det?!
Underhållet är inte mina pengar så jag ser ingen anledning till att hålla i dom.

Va? Delade på underhållet? Delar man tiden barnet bor hos en finns det inget underhåll. Underhåll betaler ickeboendeföräldern till boendeföräldern som ersättning för sin del av barnets behov. Vill man inte handha det själv går det genom försäkringskassan. Men fortfarande betaler ickeboendeföräldern en fastställd summa varje månad.

Betaler du en alltså fastställd summa i underhåll varje månad till pappan eller försäkringskassan? Du uttryckte det väldigt luddigt.

Hur har dom lyckats lura en myndighet?

Just att skriva en falsk namnteckning, är väl troligen det enklaste sätt att lura en myndighet som finns. Och det är så det har gått till, enligt din berättelse. Det är väl inget särskilt konstigt med det, så sett? Det underliga är väl att pappan velat/vågat göra så, då det ju faktiskt är olagligt.

Men det betyder ganska lite ur vårdnadssynpunkt var barnet är skrivet. Barnet måste ju vara skrivet någonstans, men i praktiken handlar det ju mest om vilken kommun som är ansvarigt för barnets skolgång och barnomsorg.

Skolbyten osv är inte alls en så byråkratisk procedur som du verkar tänka dig. Man meddelar helt enkelt att barnet ska flytta och så meddelar man den nya kommunen att barnet flyttat dit. Det är inget som dras i långbänk med en massa underskrifter och godkännanden. Barn måste gå i skola, och därför är detta smidigt ordnat, i princip.

Just att skriva en falsk namnteckning, är väl troligen det enklaste sätt att lura en myndighet som finns. Och det är så det har gått till, enligt din berättelse. Det är väl inget särskilt konstigt med det, så sett? Det underliga är väl att pappan velat/vågat göra så, då det ju faktiskt är olagligt.

Men det betyder ganska lite ur vårdnadssynpunkt var barnet är skrivet. Barnet måste ju vara skrivet någonstans, men i praktiken handlar det ju mest om vilken kommun som är ansvarigt för barnets skolgång och barnomsorg.

Skolbyten osv är inte alls en så byråkratisk procedur som du verkar tänka dig. Man meddelar helt enkelt att barnet ska flytta och så meddelar man den nya kommunen att barnet flyttat dit. Det är inget som dras i långbänk med en massa underskrifter och godkännanden. Barn måste gå i skola, och därför är detta smidigt ordnat, i princip.

Jag har förstått det nu att det är inget som båda föräldrarna behöver vara inblandade i. Jag tycker ändå att det är konstigt att den ena föräldern kan hux flux byta skola utan den andra förälderns medvetande/godkännande. Har man gemensam vårdnad så tycker iaf jag att man ska få ta del av allt som har med barnet och göra.

Va? Delade på underhållet? Delar man tiden barnet bor hos en finns det inget underhåll. Underhåll betaler ickeboendeföräldern till boendeföräldern som ersättning för sin del av barnets behov. Vill man inte handha det själv går det genom försäkringskassan. Men fortfarande betaler ickeboendeföräldern en fastställd summa varje månad.

Betaler du en alltså fastställd summa i underhåll varje månad till pappan eller försäkringskassan? Du uttryckte det väldigt luddigt.

Jag menade att vi delade på "underhållet" behövade han nya kläder köpte tex jag det, behövde han nya skor köpte pappan osv. Det var så jag menade! Ber om ursäkt att det blev luddigt och konstigt.

Vad du har med min ekonomi och göra får du gärna förklara...förstår inte varför jag ska berätta för dig om jag betalar underhåll eller inte :cool:
Så du får gärna förklara varför den ekonomiska biten är så viktig för dig...själv anser jag att det är privat.

Har man gemensam vårdnad så tycker iaf jag att man ska få ta del av allt som har med barnet och göra.

Vilket man också får. Skolan har inte hindrat dig (förutom att rektor varit svår att nå, men det är ju snarare klassföreståndaren man brukar ha kontakt med). Det är naturligtvis inte skolans/dagis/fritids/fotbollsklubbens sak att tillse att du får information som redan getts til barnets pappa, utan det är i första hand upp till föräldrarna att kommunicera med varandra.

Nu har ju kommunikationen havererat i ert fall, men det är fortfarande inte rimligt att tänka sig att alla de instanser jag nämnde plus alla som kan tänkas bli aktuella själva ska ge information åt två håll. Så funkar det ju inte om föräldrarna är gifta heller. Om den ena föräldern tar med barnet till skolstart/läkare/valfritt, så ringer ju inte skolan/läkaren/valfri till den andra föräldern sen. Men tex läkaren kan ju inte veta om de gifta föräldrarna har en fungerande kommunikation, de heller.

Skolan skulle ha gett dig all information separat från början, om du hade bett den om det. Det gjorde du ju uppenbarligen inte.

De strikta regler du vill ha, gäller vad jag vet i princip bara då man ansöker om pass för en omyndig. Då kollar passmyndigheten rätt noga att båda vårdnadshavare skriver under medgivandet om att barnet får ha ett pass.

Det som är konstigt för mig, är att du har gått och väntat på information, istället för att själv ringa och be om den. Skolan kan ju inte veta att du och mannen inte pratar med varandra.

Vilket man också får. Skolan har inte hindrat dig (förutom att rektor varit svår att nå, men det är ju snarare klassföreståndaren man brukar ha kontakt med). Det är naturligtvis inte skolans/dagis/fritids/fotbollsklubbens sak att tillse att du får information som redan getts til barnets pappa, utan det är i första hand upp till föräldrarna att kommunicera med varandra.

Nu har ju kommunikationen havererat i ert fall, men det är fortfarande inte rimligt att tänka sig att alla de instanser jag nämnde plus alla som kan tänkas bli aktuella själva ska ge information åt två håll. Så funkar det ju inte om föräldrarna är gifta heller. Om den ena föräldern tar med barnet till skolstart/läkare/valfritt, så ringer ju inte skolan/läkaren/valfri till den andra föräldern sen. Men tex läkaren kan ju inte veta om de gifta föräldrarna har en fungerande kommunikation, de heller.

Skolan skulle ha gett dig all information separat från början, om du hade bett den om det. Det gjorde du ju uppenbarligen inte.

De strikta regler du vill ha, gäller vad jag vet i princip bara då man ansöker om pass för en omyndig. Då kollar passmyndigheten rätt noga att båda vårdnadshavare skriver under medgivandet om att barnet får ha ett pass.

Det som är konstigt för mig, är att du har gått och väntat på information, istället för att själv ringa och be om den. Skolan kan ju inte veta att du och mannen inte pratar med varandra.

Nä okej...du har rätt

Dessutom är det så, att "numer" får man söka den mesta informationen själv ang barnens skolgång. Så är det åtm här. Jag har haft barn i skolan i fem år, och det har hänt otroligt mkt under de åren. I början fick man lappar hem om allt möjligt (och där kunde det absolut strula med skilda föräldrar!), nu finns allt på nätet. Och då menar jag allt. Man måste själv aktivt hitta information om badresor, studiedagar, läxor osv. Allt!

Detta gäller för övrigt även fritidsaktiviteter som fotboll osv. Jag tycker själv att det är otroligt praktiskt, men förstår de föräldrar som inte använder internet på samma sätt som mig. För dem måste det vara ganska jobbigt.

Inte ens då skulle jag vilja säga. Vi fixade pass till barnen nyligen och vi skrev på intyget hemma, min mamma bevittnade och sen var det bara för mig att gå och fixa pass :grin:

Vad du har med min ekonomi och göra får du gärna förklara...förstår inte varför jag ska berätta för dig om jag betalar underhåll eller inte :cool:
Så du får gärna förklara varför den ekonomiska biten är så viktig för dig...själv anser jag att det är privat.

MEN vad du är rar när du får hjälp! :mad::mad:

Jag frågar eftersom det är en väg att undersöka hur boendet kunnat ändats hos myndigheterna. Skattemyndigheterna som skrivit sonen på pappans adress samarbetar med försäkringskassan ang barnbidrag och underhåll. Därför är det intressant att veta om fk gjort någon utredning och vad de kom fram till och hur.

Det är väl den biten du har problem med. Att någon sett till att skriva sonen på pappans adress. Alltså fick jag en ide om att fk vara en väg att gå.

Men vill du inte ha hjälp och tips så kan du skita i att läsa dem.:mad:

Att du inte fått info från skolan beror på att de inte vetat om att du vill ha info. Du har aldrig hört av dig och då har de naturligtvis skickat till den förälder som sonen är skriven hos, pappan. det är standard att man gör så och vill den andre föräldern också ha utskick får den höra av sig. Du har helt enkelt inte begärt att få infon. Nu har du gjort det så nu kommer du att få info från skolan.

Fast inte helt.
Vi på skolan ska se ett intyg på enskild vårdnad och inte ta en förälders ord för säkert. Om man litar blint på det så kan det bli som i detta fallet. Skolan SKA hålla målsmän underrättade, vi ska inte missa så här pga en förälder undanhåller den andra saker och antagligen sagt till skolan att de inte behöver kontakta den andra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 707
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 071
Senast: Trott
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar