Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gjorde ett pass överkropp med Sandra Friberg. Är nöjd att jag tog mig i kragen. Mår så jäkla dåligt nu över hur mkt jag anpassar mitt liv efter kroppen, och hur lite gensvar jag får. Känns som att jag lika gärna kan ge upp, men om detta är vad jag får när jag sköter mig bra, så kanske resultatet blir ännu värdelösare om jag skiter i allt. Så jag vågar inte.
 
Jag var lite strategisk och gick till open gym för att köra dagens pass istället för att köra det i grupp med andra. Dels ser jag förjävlig ut p.g.a munsår och skäms lite för det (jag vet, fullständigt orimligt och fånigt) och dels var det en del löpning i dagens pass, så jag hade två anledningar att undvika folk :p

Del 1: 3 inchworms + 5 armhävningar på tå + 10 benböj + 10 KB-svingar. 2 varv.

Del 2: 2 set med max antal "unbroken" pull ups, alltså så många man kunde göra utan att pausa. 3 minuters vila mellan varje set. Det här gick fort för mig - jag gjorde två stycken i set 1 och en i set 2 :laugh: Dock sjukt nöjd med att ha gjort två stycken på rad, i onsdags var jag tvungen att vila emellan och för 6 veckor sedan kunde jag inte göra en endaste pull up!

Del 3: 400 m löpning + 21 KB-svingar + 12 pull ups (här gjorde jag en blandning av negativa och med hopp). 3 varv, ingen vila.

Det blev svettigt till tusen där under del 3 och jag hade i vanlig ordning problem med andningen i löpningen, men jag kämpade på och tog mig igenom det trots att hjärnan skrek NEJ. Nöjd! :)

Imorgon ska jag rida ett dressyrpass och försöka komma ihåg allt jag lärde mig förra helgen!
 
Varit lite si och så med träningen senaste veckorna, pga axeln och en liten förkylning.

Men lyckades komma upp på 60kg x 10 x 3 i squats för någon vecka sedan, äntligen kommit över den mentala spärren efter 5 reps på 60 🥳 mycket andning blev det, men ändå.

Igår markade jag för första gången på säkert en månad, och kom upp på 105kg! Så otroligt kul 🤩
Körde med bälte från 80kg för att prova, rätt nice.

815BA477-0382-46A4-BABA-4F1EA51DEEFF.jpeg
 
Varit lite si och så med träningen senaste veckorna, pga axeln och en liten förkylning.

Men lyckades komma upp på 60kg x 10 x 3 i squats för någon vecka sedan, äntligen kommit över den mentala spärren efter 5 reps på 60 🥳 mycket andning blev det, men ändå.

Igår markade jag för första gången på säkert en månad, och kom upp på 105kg! Så otroligt kul 🤩
Körde med bälte från 80kg för att prova, rätt nice.

Visa bifogad fil 90085
Wow! :love:
 
Woho! Avslutade veckan och började maj med att springa milen under timmen på Växjöloppet! Vet inte exakt tid ännu, väntar på resultatlistorna. Men det kändes himla bra hela vägen och kunde t.o.m. öka lite mot slutet :):):)
 

Bifogade filer

  • DC78FDE3-5E93-4F85-A15E-A6F75D0E340A.jpeg
    DC78FDE3-5E93-4F85-A15E-A6F75D0E340A.jpeg
    454,9 KB · Visningar: 26
Nämen nu känns det som att jag börjar komma ut på andra sidan äntligen! Bebis är strax 6 månader, det är vår och jag är klar med postpartum-träningsprogrammet.

Fyra träningspass den här veckan varav två stycken ”express-pass” på en knapp kvart, de andra två ca en halvtimme vardera. Nya träningsprogrammet är 6 veckor långt, styrketräning utan redskap. Låg tröskel är grejen när man ofta tränar med barn :)
 
Hoppar in i tråden för inspiration! Hej! 😊.
Håller på att återgå till mina normala träningsrutiner efter att ha skaffat hund och börjat jobba igen efter utbildning på distans. Förra året snittade jag nog 4-5 timmar träning/vecka, nu är jag uppe på 2. Sakta men säkert går det framåt. Bild från dagens träning. Helt lagom väder när der puttas upp och cyklas ner 👍
Screenshot_20220501-140235_Video Player.jpg
 
I morgon ska jag springa vårruset.
Hade jag följt mitt program så hade jag varit uppe på 5km ren löpning nu. Men nu blev jag ju sjuk så jag ska springa 3*4min i morgon enligt programmet men på det kommer jag inte 5km. Vad ska jag göra efter det? Bars gå? Blanda?

Livrädd för att gå för fort fram nu när det äntligen funkar
 
I morgon ska jag springa vårruset.
Hade jag följt mitt program så hade jag varit uppe på 5km ren löpning nu. Men nu blev jag ju sjuk så jag ska springa 3*4min i morgon enligt programmet men på det kommer jag inte 5km. Vad ska jag göra efter det? Bars gå? Blanda?

Livrädd för att gå för fort fram nu när det äntligen funkar
Jag skulle låta känslan styra helt. Börja springa långsamt. När du får lust att gå så gör du det. När du känner dig återhämtad prövar du att springa en bit igen. Njut av loppet och se till att få ett behagligt lopp! Hoppas du får roligt!
 
Inledde maj med skidtur, första sen jag skavde av typ all hud på hälen. Min kropp älskar diagonalåkning, hade ond rygg innan men efter 1,5 timme på skidor mår kroppen tipptopp. Men snön 😥 smutsigt och mjukt, tänkte ibland "nu ska jag trycka på i den här backen" men kom ändå knappt framåt 😅. Årets sista i det spåret, ett annat ställe skulle fortsätta att preparera ett tag till och de som ligger mer uppe på fjället är säkert bättre men det blir ju snabbt sämre nu. När snön ändå blivit dålig kan den lika gärna smälta bort så man kan ta sig fram till fots, avskyr verkligen maj-juni.
20220501_192243.jpg
 
Jag och min partner bröt upp i helgen, rätt beslut men gör så ont i själen. Har därför bokat in lite extra träning den här veckan för att inte behöva sitt ensam hemma i lägenheten med än nödvändigt.

Måndag: crossfit, uteritt
Tisdag: eget gympass, eget dressyrpass
Onsdag: crossfit
Torsdag: crossfit, dressyrträning
Fredag: crossfit
Lördag: vila
Söndag: markarbete, löpning?
 
Jag och min partner bröt upp i helgen, rätt beslut men gör så ont i själen. Har därför bokat in lite extra träning den här veckan för att inte behöva sitt ensam hemma i lägenheten med än nödvändigt.

Måndag: crossfit, uteritt
Tisdag: eget gympass, eget dressyrpass
Onsdag: crossfit
Torsdag: crossfit, dressyrträning
Fredag: crossfit
Lördag: vila
Söndag: markarbete, löpning?
Åh, så tungt. Låter helt rätt att fylla veckan med hästar och crossfit, förhoppningsvis får ni lite fint väder också :heart
 
Min planering för veckan är 3-4 pass styrketräning (minst två ”långa” pass) och sen skulle jag vilja starta upp löpningen också! I väldigt lugn takt men typ lite intervaller på känsla bara. Jag har sprungit litegrann när jag lekt med min tvååring och hoppat studsmatta så jag vet att bäckenbotten mm är i bra skick :)
 
Dagens crossfit var verkligen bra medicin då det var mycket skivstång, typ det bästa jag vet.

Första blocket var 5-7 set med 2 reps power clean. Jag startade på 35 kg, tyckte att det kändes rätt bra men så såg jag att flera av de andra som är mycket starkare än vad jag är också hade det som startvikt. Hann tänka att jag gått ut för hårt när coachen påkallade min uppmärksamhet och pekade mot viktplattorna att jag skulle lägga på mer 😅 40 gick som en dans, men på 45 tog det helstopp idag. Lyckades med en men mest misslyckade försök.

Sen var det ett block med 3 varv, och 2 minuters vila mellan varje.
10 deadlift
8 hang power clean
8/10 front squat

De två första är jag rätt stark i, front squats not so much så fick justera vikten på andra varvet.
 
Dagens crossfit var verkligen bra medicin då det var mycket skivstång, typ det bästa jag vet.

Första blocket var 5-7 set med 2 reps power clean. Jag startade på 35 kg, tyckte att det kändes rätt bra men så såg jag att flera av de andra som är mycket starkare än vad jag är också hade det som startvikt. Hann tänka att jag gått ut för hårt när coachen påkallade min uppmärksamhet och pekade mot viktplattorna att jag skulle lägga på mer 😅 40 gick som en dans, men på 45 tog det helstopp idag. Lyckades med en men mest misslyckade försök.

Sen var det ett block med 3 varv, och 2 minuters vila mellan varje.
10 deadlift
8 hang power clean
8/10 front squat

De två första är jag rätt stark i, front squats not so much så fick justera vikten på andra varvet.
Åh, jag hoppas att det dyker upp lite cleans hos oss snart. Länge sedan jag jobbade på dem!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 478
Senast: Trollunge
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 600
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 463
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 754
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp