Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var och hämtade ett halvt ton jord, och nio säckar gödning i helgen. Tanken var att jag skulle tömma en del av odlingslådorna, blanda ut det i den nya jorden och gödningen och sen tillbaka ner i odlingslådorna. Men eftersom vi hade hagel och snöstorm större delen av hela dagen igår så blev det inte mycket med det. Istället färdigställde jag mina klätterställningar som jag satt i odlingslådorna, för alla ärtor och bönor jag ska så. Sjukt nöjd med resultatet. Nu vill man ju bara se hur allt klänger och växer och har sig :D

Blev inga bärbuskar och liknande för mig, min plantbudget denna månaden gick åt till nya underkläder :( Gubben skulle vara snäll och tvätta så han hivade alla underkläder inkl bh:n och sidentrosor i torktummlaren. Blev inte jättebra, men vem älskar inte att få köpa nya snygga underkläder :D:love:

Nästa helg ska växthuset förhoppningsvis byggas klart, putsade första vändan på ramen i fredags, så en vända till och sen ska taket och fönstrena på plats innan vi kan lyfta det på plats. :up:

Såhär långt har min alpklematis kommit (Albina plena). Resterande blad håller sig till knoppstadiet ännu och blomning är långt borta. Jag vägrar tro att Stockholm är zon 2, då skulle det inte se ut såhär väl? :p

13041486_10153778361967326_2188024419541170294_o.jpg

Dessutom är det två av mina andra klematisar (klippgrupp 3 och alltså nyligen nedklippta) som fortfarande inte visar några som helst livstecken, så jag börjar tro att de faktiskt dött under vintern. :( De överlevde förra vintern så det känns jättekonstigt.
Min skogsklematis, som alltså är nedklippt, har bara precis börjat få små bladknoppar, samtidigt som min alpklematis som sagt står i blom. Det behöver alltså inte alls vara kört med dina nedklippta! Hav förtröstan!

Min skogsklematis, som alltså är nedklippt, har bara precis börjat få små bladknoppar, samtidigt som min alpklematis som sagt står i blom. Det behöver alltså inte alls vara kört med dina nedklippta! Hav förtröstan!
Tack, jag håller tummarna och ska försöka ha tålamod! Men jag ser heller inga livstecken från en massa av de perenner jag planterade förra året, så tråkigt! Löjtnantshjärta, stjärnflocka mfl. Vill ju ha sommar nu! :D

Mina clematiser har mot alla odds(!) överlevt asens senaste härjningar, en liten stängel var har de men de är fortfarande så små att de knappt syns om man inte gör som jag, trycker ner hela ansiktet i markhöjd med en lupp. Dock har vi haft frost här för första gången på hur länge som helst, så de lär väl ha frusit ihjäl nu istället :rage:
Vi har frost och minusgrader var och varannan natt fortfarande, så det är kanske inte så konstigt att inget vill växa...

Planterade en klematis i höstas, sen kom morsans hund på besök och grävde upp hela den rabatten :rage: men nu ser jag att där kommer små små blad ur jorden så han fick nog inte död på hela iaf :banana:

Det har varit på minussidan även här men idag är det sol, tack så mycket! Växterna verkar dock tämligen obekymrade om det kallare omslaget. Mina klematis visar livstecken med små skott och en del har lite blad. De behöver mer tid och jag tror jag ska vattna på några då det trots allt är torrt. Rosorna börjar även de skjuta skott och mitt olvon har knoppar. Körsbärsträden är på gång så blir det några fina lite varmare dagar kommer de nog slå ut i blom :love:

Jag ska nog inte köpa något alls till trädgården i år, inte från Netto, inte från någonstans. Så det är ett tips; skaffa valp som botemedel mot växtinköpslusta :up:
Det finns en anledning till att vi på sommarstället kommer sätta staket runt landen och att vi hemma kommer fixa nät över pallkragarna.....
Anledningen kallas morotsälskande lagotto (och då pratar vi tant, inte valp :p). :D

:D Tja, lite kan ni ju tro på det :angel: Som en uppbyggande faktor för mig liksom. Men det är klart, Valpus kanske mister intresset för avancerad trädgårdsskövling - eh, skötsel, menar jag - framåt juni, juli sådär ;)
Vad du hoppas :D
Vi har avvaktat att plantera i ett land precis vid huset så hundarna ska ha nånstans att gräva (bara sand så härligt lättgrävt) istället för att vi ska få hål här och där i gräsmattan :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
438
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 758
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 205
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka