Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
För er som inte vet det,Granngården online,har 20% på alla växter idag !! Bara idag och bara online :angel:
Och nästa veckas Netto reklam erbjöd ett gäng marktäckare i flera olika färger bla.:banana:

Själv ska jag åka o köpa en gräsklippare.

Redan sett det men kommer faktiskt inte att handla :D jag måste få till någon plan för trädgården och inte bara köpa på infall :p Det gäller bara större grejor då ;)

De första tulpanerna har slagit ut i vackert knallrött, det är de jag tog bild på. Glädje infann sig dessutom i morse när jag såg att det regnat under natten så att jag slipper vattna på ett par dagar, t.o.m min totalt avtrubbade sambo kommenterade häromdagen att "det regnar ju aldrig i den här stan!". Och ändå vill han så gräs på åtskilliga hundra kvm som måste vattnas...

Jag har inte sett torpträdgården sedan påsk och då var det nog ingenting som kommit igång än. Nu har min kära mor rapporterat att endast två grenar på New dawn-rosen lever och även Pink the fairy är lite väl ledsen. Skulle visst ha grävt ned dem lite djupare alternativt kupat dem. :idea: Ska klippa ned och rädda vad som räddas kan om några veckor.

Men mina hosta, kaukasisk förgätmigej och alunrot i kornellbuskaget verkar vara på gång. :) ska lägga allt krut på att få klart huset denna säsong men tror att dessa kanske ska få få lite fler skuggkompisar. Tips på någon favorit? Vill få en fin matta med perenner som kan hålla borta ogräs därifrån nu när vi rensat så fint i busken. Jag gillar verkligen växter med fläckiga blad, gör sig så fint i skugga mot trädgrenar och stenar. Blir bra sugen på trädgårdspyssel när jag läser här, men ska försöka hålla fokus. :D

*phuu* Idag blev sambon och jag klara med att hägna in en del av trädgården med gunnebostängsel, fy vilket slit det hara varit! Vi passade på att så lite gräs i hagen också så nu hoppas jag på lite varma vårdagar så det kan börja gro.

Funderar på om man kan plantera rådhusvin eller liknande för att dölja det fula stängslet, tror ni det skulle funka? Det är soligt läge, men gjorden är halvlerig.

Till skillnad mot alla :confused: så har jag haft en dag med strålande sol och +5 (vilket var ganska ok att jobba i), så jag har haft en trädgårdsdag i dag :love:. Rensat i några pallkragar och fyllt på med gödsel (dvs. först mockat hage för att samla gödsel...), klippt ner en jättenyponros :cry:. Vi ska bygga ut huset lite och den måste flyttas, så jag hoppas att jag nu efter klippning kan gräva upp den och få den att rota sig på något annat ställe :idea:.
Fick BARNET att hjälpa mig att bära fram ett bord till uteplatsen, sen lite rengöring av bord och stolar... inte det roligaste av jobb, men fint blev det :up:.

Nu börjar det:
rwl0eCvbPoHEW7JTRVRvynKp-SntLAll9UpXa98IzpUXUwtdEEQo3l4l2GzrmT363O1U1HQSthmD5hemDxBASLj0z0b7ACBaNeD0XpWh2mZTZ7jkeBvr1Dlt0vQQIlna5gAg_7X0TgqY_7uj5AI389i10KbpWO9FZpQ85CdZqyQIZp_JZ6NmuH4MZlDCXGX4dHfegQCpe98Kaj_vqUo9hOTdwVUbYest7gWXGxB8DEODrLNyzvZTGp4pkawJDx9o8udOxKVHI1ayF1n8-YyuuJdl0Wl7UMEzgGAZyANWEqgEQmlrM0jr9Mi166RM4cES2VcLI-Ok6SDF2ykfVN9iVO7S3paVn_F8nhmqs5jQuuPRofgZBv79Y9yCpAyM64DJOgQHkhkofA5S-_6MCFkyPsdveiBxua9zTRByCLuNMZom8xmeTK8p5O30At30qAAcikHuRHzJki7Az4aRo5pCkQPSS4en4eJN2HmyYXWzf_Y6CAXBqgMe4XB0g86GgwHlSctBMxavBeKqv6ciIWeiI0P62lLT6pwgylgN1wHWnosPGSjOWBEWBmsZu7D5RSWZObwk=w561-h748-no
Jag kan inte se :arghh:

För er som inte vet det,Granngården online,har 20% på alla växter idag !! Bara idag och bara online :angel:
Och nästa veckas Netto reklam erbjöd ett gäng marktäckare i flera olika färger bla.:banana:

Själv ska jag åka o köpa en gräsklippare.
Självklart säljer de rosenbräcka för 10 kronor styck när jag idag "fyndade" dessa för 20kr styck. Jag som var så nöjd över mitt fynd. :arghh:
Får väl tröstshoppa lite fler på netto i veckan.

Självklart säljer de rosenbräcka för 10 kronor styck när jag idag "fyndade" dessa för 20kr styck. Jag som var så nöjd över mitt fynd. :arghh:
Får väl tröstshoppa lite fler på netto i veckan.
Ja sa ju det!:D Fast jag visste ju inte vad dom hette,eftersom att jag köpte dom små blå sakerna.

Såhär långt har min alpklematis kommit (Albina plena). Resterande blad håller sig till knoppstadiet ännu och blomning är långt borta. Jag vägrar tro att Stockholm är zon 2, då skulle det inte se ut såhär väl? :p

13041486_10153778361967326_2188024419541170294_o.jpg

Dessutom är det två av mina andra klematisar (klippgrupp 3 och alltså nyligen nedklippta) som fortfarande inte visar några som helst livstecken, så jag börjar tro att de faktiskt dött under vintern. :( De överlevde förra vintern så det känns jättekonstigt.

Nytt projekt i vår trädgård.
Den här lilla hörnan ska göras om till lite mer naturnära. Till höger om bildne är en obebygd tomt och det kommer in en massa ogräs därifrån. Dessutom är marken rätt ojämn och trist att klippa. Så min man (!) tyckte att vi kanske kunde ha lite mer ängslikannde där. Hans kärleksfulla fru (moi!) såg genast oanade möjligheter att leka med perenner och diverse skojigheter. Problemet är dock att ytan det gäller (typ efter den böjda gångern och fram till efter träden (man ser lite svagt en betongkant där) är ca 2*5 meter och därmed inte jättestor.
20160424_120837.jpg

Tips hitåt tack!

Jag skulle vilja ha:
-ngt kul för barnen, t ex en balansstång
-marktäckare som tål att man går på dem
-ett par halvhöga perenner för att ge mer textur
-kanske en syren

Ett berg och en grotta vore också coolt, men jag inser ju våra begränsningar...

Såhär långt har min alpklematis kommit (Albina plena). Resterande blad håller sig till knoppstadiet ännu och blomning är långt borta. Jag vägrar tro att Stockholm är zon 2, då skulle det inte se ut såhär väl? :p

13041486_10153778361967326_2188024419541170294_o.jpg

Dessutom är det två av mina andra klematisar (klippgrupp 3 och alltså nyligen nedklippta) som fortfarande inte visar några som helst livstecken, så jag börjar tro att de faktiskt dött under vintern. :( De överlevde förra vintern så det känns jättekonstigt.
Zon IV har inga utslagna knoppar alls.
Tror du har för bråttom....

Mina clematiser har mot alla odds(!) överlevt asens senaste härjningar, en liten stängel var har de men de är fortfarande så små att de knappt syns om man inte gör som jag, trycker ner hela ansiktet i markhöjd med en lupp. Dock har vi haft frost här för första gången på hur länge som helst, så de lär väl ha frusit ihjäl nu istället :rage:

Många minusgrader inatt (eller ja, -5 men allt är relativt). Mina penséer ser inte riktigt glada ut längre :(

Jag var tvungen att ut och kolla mina också (-3 som kallast i natt enligt digitala termometern så det har nog varit -5 här också). Penséerna ser lite deppiga ut men de är ju tuffa så de kan ju komma igen. Gör de inte det så är det så, det är ju en del av charmen med odlingar att man inte vet hur det blir (plus att de kostade 24,90 för en 10-pack på Plantagen :D).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
438
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 759
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 205
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka