Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är klematisen, lavendeln och några dagliljor planterade. Vidrigt väder med regn och hagelskurar så jag har sprungit in och ut för att undvika det värsta. Det får räcka för i dag helt enkelt. Projekt plantera ormhassel är lite mer omständigt så de får vänta tills det är lite bättre väder och jag har hunnit köpa hönsnät. Tänker sorksäkra runt deras rötter för annars kan de bli middag till de små jäklarna.

Jag har hållit mig undan plantskolor och trädgårdsbutiker (och Netto) efter att ha läst om alla påträngande växter där. Men idag var jag "tvungen" att köpa ett par nya trädgårdshandskar för att kunna hantera en del av de nässlor som hade fräckheten att växa där det ska växa en massa andra saker. Jag borrade ner blicken och gick snabbt genom trädgårdsbutiken, så det var bara två krukrosor, tre lavendel och en del kryddor som snikade sig med hem. Förutom handskarna då. Men ojoj, det är många risker. Man tror att man är trygg när man kommer ner bland krukor och sådant men nej. För då står där ett par höga (och lite väl dyra) urnor som skriker att de vill bo hos mig?

Grönsakssådder m m är nu klara i det ena landet: morot, röd lök, gul lök, kålrabbi, spenat, majrova, rädisor och olika sorters sallat förväntas ge delikata middagar i sommar. Kålrabbi blir årets nyhet, det har jag aldrig testat förut. Majrova inte heller så vanligt men har provat något år. Nästa land hoppas jag hinna med nästa vecka och då få ner sockerärter, vaxbönor, bondbönor och rödbetor/gulbetor. Och sedan det sista när dahlior och luktärter ska sättas ut. :love:

Lite stressad att jag inte har fått ner potatisen ännu, men har kommit fram till att ge den en ny plats som hittills inte varit uppodlad/grävd (kan ju vara skönt eftersom jag inte har så mycket odlingsplats att sköta sedan tidigare, ha ha ha) så det är inte riktigt klart. Jag vet att det inte ska behövas så rysligt mycket grävande till just potatis, men tänkte att där blir en finfin plats i skyddat söderläge som jag kan lägga beslag på för planterande senare också.... :up:

Murreva är väldigt söt och sprider sig snabbt, om den hamnar på rätt ställe. Jag har den vita, men jag tror det finns en rosa också.
Max 15cm
Har en del mossflox men de kostar 40kr styck och det är ca 80kvm kvar att fylla.
Vilken höjd på marktäckare talar vi om, förresten? Det finns ju hur många som helst! Daggkåpa blir ju också snabbt många och den blommar i gult, men är ju betydligt högre.

Jag konstaterar också att jag måste hitta ytterligare en plats, för att sätta ramslök. Min lokala Icabutik erbjuder 50 ynka gram i en trist plastförpackning för cirka 35 kronor. Samtidigt meddelar en bekant från Gotland att hans fru och några till hade plockat 34 KILO vilt växande ramslök häromdagen. Tämligen gratis. :arghh:

Tre små elaka lerkrukor, gråa med lite svart i, anföll mig på bauhaus och ville följa med mig hem, så jag var snäll och gjorde dem till viljes :p

Sambon har köpt 8 pallkragar åt mig, så nu har jag fyra lådor (två i varje) att plantera i, när det behagar bli lite varmare ute. Idag har det varit både sol, regn, hagel och snö.

De tidigare ägarna planterade en rad med granar på tomten. De är små än så länge och får därför vara kvar. Men nu har några av dem blivit konstiga, kvastiga mitt på och sedan en lång smal pinne i toppen. Det syns på granen som är längst till vänster i bild:
12940803_1689966811291207_1964534196_n.jpg

Ska jag göra något åt dem?

Är det möjligtvis en F. lapponium valpus som är planterad i hinken? :love: Vill varna för att de växer alldeles för fort även om de blir väldigt vackra att se på. De har också en tendens att inte bara ta över trädgården för de nästlar sig även in i hjärtat på alla de möter.

Finsk lapphund menar jag alltså om ni inte förstod mitt smått löjliga försök till typ latinsk blomnamn :p

Är det möjligtvis en F. lapponium valpus som är planterad i hinken? :love: Vill varna för att de växer alldeles för fort även om de blir väldigt vackra att se på. De har också en tendens att inte bara ta över trädgården för de nästlar sig även in i hjärtat på alla de möter.

Finsk lapphund menar jag alltså om ni inte förstod mitt smått löjliga försök till typ latinsk blomnamn :p

:laugh:

Jo, en F är det :up: Den har växt redan! Fått högre stjälkar/ben eller hur man säger på plant-språk. Tagit över trädgården har den också gjort. Tur att jag inte är så noga, för många knoppar bits av. Valpus anser förmodligen att han ska vara den enda prydnaden i trädgården :D :love:

Hos mig har bladknopparna börjat svälla :crazy:. Bor vi verkligen i samma land... :cautious:
När jag försöker öppna de där bilderna ber datorn mig logga in på mitt google-konto.... Vill inte.

Lika bra det. Jag vill inte se :meh:

Mina första gullvivor har slagit ut, i det allra varmaste läget. Trädgårdslandet är inte redo att fräsas än, jorden reder sig inte. Den är för geggig än.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
438
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 759
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 205
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka