Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad är det gula för blomma? Har helt glömt vad jag stoppat ner för lökar där.
20160422_184132.jpg

Nu vet jag vad den lilla blå vintergröna marktäckaren heter Aubrieta hybrid
Ja jag såg det idag på netto. Stund den inte fanns i rosa, vitt eller gult. Blått är helt fel färg för min slänt. :(

Ni får gärna tipsa om ni hittar billiga marktäckare i "rätt" färg. Behöver väldigt många tyvärr.

Ja jag såg det idag på netto. Stund den inte fanns i rosa, vitt eller gult. Blått är helt fel färg för min slänt. :(

Ni får gärna tipsa om ni hittar billiga marktäckare i "rätt" färg. Behöver väldigt många tyvärr.

Har du tittat på Potentilla-släktet? Det finns flera gula marktäckare där, tex blodrot. Eller kanske gult penningblad (Lysimachia nummularia)?

Har du tittat på Potentilla-släktet? Det finns flera gula marktäckare där, tex blodrot. Eller kanske gult penningblad (Lysimachia nummularia)?
Penningblad finns i större delen av min trädgård. Framförallt i gräsmattan. Vissa sensomrar glimrar gräsmattan i gult :). Det gäller bra för mig att hålla efter den. Hittar den en rabattkant så blir den lycklig och försöker intensivt och invasivt invadera där. Men den är en trevlig motståndare. Jag står ut ;)

Penningblad finns i större delen av min trädgård. Framförallt i gräsmattan. Vissa sensomrar glimrar gräsmattan i gult :). Det gäller bra för mig att hålla efter den. Hittar den en rabattkant så blir den lycklig och försöker intensivt och invasivt invadera där. Men den är en trevlig motståndare. Jag står ut ;)

Till skillnad från lupiner då? ;) :D

Murreva är väldigt söt och sprider sig snabbt, om den hamnar på rätt ställe. Jag har den vita, men jag tror det finns en rosa också.

Vilken höjd på marktäckare talar vi om, förresten? Det finns ju hur många som helst! Daggkåpa blir ju också snabbt många och den blommar i gult, men är ju betydligt högre.

Var trött och grinig igår så tog mig en sväng till handelsträdgården. Det är ett säkert sätt att bli på bättre humör. Köpte med mig lite lavendel och 2 klematis men framförallt kärade ner mig i två ormhasselbuskar. De var dock för stora för att knö in i min V70 så idag hämtade jag kärra och åkte och hämtade hem dem. De stackars buskarna måste ju ha ett hem! Eller hur?! :mad: :D

De stackars buskarna måste ju ha ett hem! Eller hur?!
Absolut :up:. Hemlösa ormhassel måste man ALLTID förbarma sig över ;):D.

Jag har vikt papperskrukor och satt en ny frösådd med diverse grödor, bl.a majsen som rara @Kethets delade med sig av :love::bow:. Sen blev det frilandsvästeråsgurka, en stor och en liten pumpasort (dom ska jag prova höbalsodling på), gräslök och tagetes.

Nu är köksbänken full och jag har inte ens börjat skola om förra sådden av bl.a tomat och chili... :crazy:O_o

Absolut :up:. Hemlösa ormhassel måste man ALLTID förbarma sig över ;):D.

Jag har vikt papperskrukor och satt en ny frösådd med diverse grödor, bl.a majsen som rara @Kethets delade med sig av :love::bow:. Sen blev det frilandsvästeråsgurka, en stor och en liten pumpasort (dom ska jag prova höbalsodling på), gräslök och tagetes.

Nu är köksbänken full och jag har inte ens börjat skola om förra sådden av bl.a tomat och chili... :crazy:O_o
Jag skolade om mina pumpor idag, satte dem nyss och hade inte räknat med att de skulle skuta i höjden så!
Hoppas det blir bra med majsen nu! Jag ska införskaffa nya krukor innan de sås

Jag skolade om mina pumpor idag, satte dem nyss och hade inte räknat med att de skulle skuta i höjden så!
Hoppas det blir bra med majsen nu! Jag ska införskaffa nya krukor innan de sås
Jag rotade i "kruk-förrådet" jag... ;). Jag läste på småbruks sida att han rekommenderade krukor som var 9x9 cm och att man inte skulle skola om dom, dom har tydligen känsliga rötter :eek:. Jag gör som han säger... :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
440
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 759
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 207
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka