Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns det någon här som inte har mördarsniglar? Hur gör ni med köp av plantor?
Jag har inga. Däremot sägs det att plantskolan i stan har och även villaområdet intill.

Kollar igenom rötterna och vid minsta misstanke sköljer jag. Bort med all jord, och dissekerar så det inte finns minsta möjlighet till ägg kvar.

Fast jag köper inte perenner speciellt ofta. De flesta byter jag med grannar och vänner. De få jag köper kollar jag alltså. Vet att det finns de som har karantän för köpeplantor i plastsäck några dagar för att se om det kommer något.... Verkar jobbigt.

På ett trädgårdsmöte träffade jag en entusiast som berättade att de de senaste åren tillbringat flera TIMMAR varje kväll med att plocka sniglar. Fy, undrar om jag skulle orka hålla på då?

Jag har inga. Däremot sägs det att plantskolan i stan har och även villaområdet intill.

Kollar igenom rötterna och vid minsta misstanke sköljer jag. Bort med all jord, och dissekerar så det inte finns minsta möjlighet till ägg kvar.

Fast jag köper inte perenner speciellt ofta. De flesta byter jag med grannar och vänner. De få jag köper kollar jag alltså. Vet att det finns de som har karantän för köpeplantor i plastsäck några dagar för att se om det kommer något.... Verkar jobbigt.

På ett trädgårdsmöte träffade jag en entusiast som berättade att de de senaste åren tillbringat flera TIMMAR varje kväll med att plocka sniglar. Fy, undrar om jag skulle orka hålla på då?
Nej, om de kommer hit så får jag skaffa ankor som får gå och plocka, lär bli lite bortfall pga vägen bara. Jag avskyr de odjuren, finns hos mina föräldrar och jag tycker de är vidriga.

Finns det någon här som inte har mördarsniglar? Hur gör ni med köp av plantor?
Jag har inga heller. Ännu vill säga. De kommer väl komma till Gudhem med till slut, men just nu finns inte en enda. Den dagen de kommer ska jag skaffa ankor trots att jag har lite av en fågelfobi.

Jag kollar igenom plantor noga och jag kollar även mina bildäck så inget överlevt. Men man kan inte vara hur försiktig som helst för jag får ju gäster som kommer och hälsar på mm. Men jag är väldigt petig med vart jag köper plantor ifrån.

Oj, vad jobbigt ni verkar ha det med hemlösa plantor i Sverige. Här skuttade bara en liten borstnejlika ner i kundvagnen - eller snarare i dotterns famn - idag.

I natt har det SNÖAT! Jag har inte ens vågat se efter hur mina små plantor mår...

Jag är faktiskt lite gråtfärdig... jag har dåligt med torr ved för att kunna elda röken i sommar så nästa jobbvända norrut ska jag till särbon och hämta lite där. När vi pratade i telefon nu på kvällen sa han att jag skulle ta med mig några gamla fönster också.

Han blev lite tyst och så sa han att: "Ja, du vill väl gärna ha ett litet växthus?" :love:

Jag har en underbar man :heart

Så gör mina grannar också varje kväll, hela sommaren. De har en mycket fin liten trädgårdstomt som är mycket mer pedantiskt skött än det mesta av mina odlingar.

Jag sneglar skamset ner när jag passerar dem i deras snigeljakt samtidigt som jag ser mina hästhagar med några tiotusentals kvadratmeter frodigt gräs intill. De markerna måste generera tusentals av nya sniglar, medan grannarna envist kämpar med att mörda några hundra varje dag. Och jag ids inte och kan inte ta mig tiden till ett så systematiskt snigeldödande, jag klipper en här eller där när den råkar komma framför mig och det får räcka.

Blir de för jobbiga i mina grönsaksodlingar (sniglarna alltså, inte grannarna!) så ska jag elektrifiera träsargarna runt om på något bra sätt. Hittills har de inte ställt till med så stor oreda, de siktar nog på grannarna hela tiden.

Jag är faktiskt lite gråtfärdig... jag har dåligt med torr ved för att kunna elda röken i sommar så nästa jobbvända norrut ska jag till särbon och hämta lite där. När vi pratade i telefon nu på kvällen sa han att jag skulle ta med mig några gamla fönster också.

Han blev lite tyst och så sa han att: "Ja, du vill väl gärna ha ett litet växthus?" :love:

Jag har en underbar man :heart
Fan, jag trodde min sambo jobbade i Norge. Men det är till dig han fixar när han säger att han jobbar alltså?! :mad:

:p:heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
438
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 758
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 205
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025