Tråden för spår

Snyggt! Haha, det är något med de där korkarna, alltså! +1 på att variera liggtider, körde ett med drygt 5 h liggtid för ett tag sedan och det märks ju att analysen blir annorlunda när de gått många spår med liggtid på 1-2 h.

Jag skulle verkligen vilja få till något längre spår innan veckan är slut, så jäkla mycket annat som äter tid för närvarande…
5 h, wow! Det ska jag försöka testa. Tror hon gått nått som leget 2,5 h men inte mer än så…

Jag har det väldigt lugnt på jobbet just nu så passar på att använda tiden till annat :) Men det är inte alltid det är så lätt att hinna med det man vill.

Du måste ha gjort BH/Vt provet innan du får starta FH. I BH provet är det är (väldigt) enkel lydnad och hunden ligger plats medans en annan hund går sitt lydnadsprogram. Sedan ingår det ett miljöprov där man kollar att hunden är säker när den passeras av joggare, cyklist och bil. Man binder också upp hundarna på rad och förarna går utom synhåll och en okänd hund passerar på några meters avstånd och sen ska man "minga" i en grupp med människor.

Som det ser ut nu låter det inte som något för oss då. Vi får träna och utvärdera på egen hand ☺️

Snyggt! Haha, det är något med de där korkarna, alltså! +1 på att variera liggtider, körde ett med drygt 5 h liggtid för ett tag sedan och det märks ju att analysen blir annorlunda när de gått många spår med liggtid på 1-2 h.

Jag skulle verkligen vilja få till något längre spår innan veckan är slut, så jäkla mycket annat som äter tid för närvarande…

Apropå tidbrist och längre spår. Är det rimligt att jogga upp ett längre spår tror ni? Jag har joggat lite kortare spår med liggtid på kanske max 1h, men har funderat på om man kunde få till ett på några kilometer utan att det behöver ta en halvtimme bara att gå det, förutom att vänta in att det ska lägga sig. Någon som har testat? Är lite sugen på att försöka imorgon om jag hinner.

Apropå tidbrist och längre spår. Är det rimligt att jogga upp ett längre spår tror ni? Jag har joggat lite kortare spår med liggtid på kanske max 1h, men har funderat på om man kunde få till ett på några kilometer utan att det behöver ta en halvtimme bara att gå det, förutom att vänta in att det ska lägga sig. Någon som har testat? Är lite sugen på att försöka imorgon om jag hinner.
Inte testat, men prova och se!
Rena skogsspår i råterräng fixar jag inte att jogga runt, men lättare terräng bör det absolut vara möjligt.

Vi var båda ganska trötta så jag joggade ett kortare spår på drygt 650m. Det var kanske lika bra eftersom det blev lite tjorvigt vid ena vinkeln. Hunden kämpade på med gott självförtroende iaf.

Hade dessutom glömt föremålen i bilen, så det blev att jag lade en trasa som jag hittade i fickan vid spårslutet och den markerade han fint. Är glad att den inte blåste bort... 🫣

Bifogade filer

• Screenshot_20241024-103538.webp
    Screenshot_20241024-103538.webp
    29,3 KB · Visningar: 9
Utmanade mallan med 1900 m och 3,5 Tim liggtid, metallföremål där hon gick över det sista. Märktes på slutet att hon var lite tröttare, troligen därav att hon missade muttern men annars jättenöjd med hennes jobb idag! Gpsen visar dock något helt annat, ser ut som vi missade alla utom en 🙈

IMG_8690.webp

Har börjat med att inte lägga ngt slut, mallan älskar pipbollar så när jag tycker hon spårar på bra i slutet av spåret så skickar jag en boll över huvudet. Har kanske inte märkt någon direkt effekt av det än, men tänker att det kanske får henne kämpa på lite till för snart kommer favoritbollen!

Har börjat med att inte lägga ngt slut, mallan älskar pipbollar så när jag tycker hon spårar på bra i slutet av spåret så skickar jag en boll över huvudet. Har kanske inte märkt någon direkt effekt av det än, men tänker att det kanske får henne kämpa på lite till för snart kommer favoritbollen!

Jag är inte heller så noga med spårslut. Spåret i sig är så belönande, så lite klapp och beröm och eventuellt lite lek räcker gott.

Jag är inte heller så noga med spårslut. Spåret i sig är så belönande, så lite klapp och beröm och eventuellt lite lek räcker gott.
Skönt! En träningskompis tyckte det var helt skruvat att jag inte hade slut, men hade heller inget bra svar till varför det behövdes.

Skönt! En träningskompis tyckte det var helt skruvat att jag inte hade slut, men hade heller inget bra svar till varför det behövdes.

Jag tänker att ett spårslut är viktigt i början, med gröna hundar. Men har du en hund som belönar sig själv i arbete så är ju spåret också = belöningen. Och varierad träning håller i alla fall min hund nyfiken. (skulle man märka att motivationen tryter så för all del, prova boosta spårsluten igen)

Hör också till Team "Inget Spårslut", har varit bortskämd med hundar som skulle kunna spåra till världens ände och tycker spåret är belöningen. :angel:

Hör också till Team "Inget Spårslut", har varit bortskämd med hundar som skulle kunna spåra till världens ände och tycker spåret är belöningen. :angel:
Min Sonnie är likadan, tar spårslutet som vilken apport som helst och fortsätter sedan gärna spåra min utgång om jag inte är snabb nog och selar av, oftast spårar han min utgång till bilen ändå men lös :laugh:

Idag har vi både en trött tjej och nöjd matte. Tränat spårupptag och 3 spår på kanske 20 meter vardera. Underlag på både grus och asfalt. Sista spåret var med en vinkel, dock inte 90 grader än, som hon tog fint.

Hur långt efter ungefär är det möjligt för en tränad hund att spåra en människa i skog? Tänker på fallet nu med de två äldre försvunna personerna vid Boxholm.

Hur långt efter ungefär är det möjligt för en tränad hund att spåra en människa i skog? Tänker på fallet nu med de två äldre försvunna personerna vid Boxholm.

Går inte riktigt att svara på. Beror på så många faktorer, som väder/vind och underlag för att nämna något. Men det finns ju exempel där man lyckats spåra många dagar senare eller till och med en eller par veckor senare.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
486
Senast: Emiro
·
Hundträning Allmänna frågor om hundträning * Vad räknas som hundträning, enligt er? * När, anser ni, är ett träningspass och hur skiljer det sig...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 101
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 358
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar