Självklart! Fick tips om det av en duktig instruktör i somras och har provat några gånger. Funkar fint för oss, kanske inte passar alla. Du går helt enkelt först ett runt spår och droppar (tex) små korvbitar i stegen (tänk IGP/precisionsspår) och går ut från cirkeln i samma steg som du gick in. Jag markerar gärna spårstarten med en liten 30x30 godisruta.
Sen startar du hunden som vanlig, och medan ni går cirkeln så släpper du små godisar bakom dig i spåret. Om hunden är spårvan (som min) så kan den vilja följa även spåret ut efter varv 1, men jag stannar då bara upp litegrann och då snappar hon upp att spåret faktiskt.. vänta nu… fortsätter
och så kör vi på i några rundor. Svårigheten ökar varje varv, men också intresset, intensiteten och fokuset (upplever jag). När jag väl släpper apporten/förmålet näst sista varvet och hon hittar den på sitt sista varv blir det en tydlig ”aaah! Kolla DÄR är den!
” med nöjd och glad hund. I vanliga skogsspår kan hon ibland igga apporten, men i cirkelspåret tar hon den tveklöst varje gång.