Tråden för spår

Jag och min äldste spaniel har harvat på med viltspår ett bra tag och frustrationen har stundom varit stor, men plötsligt händer det. I går gjorde han sitt livs spår vilket passande nog var vid ett provtillfälle och resulterade i ett tredje förstapris. Nu är han äntligen champion :love:
Grattis, perfekt timing!

Grattis, perfekt timing!
Tack! Ja, verkligen. Det roligaste var nog att domaren efter spåret frågade om hunden brukar driva med mig. Det är något jag har sagt till mitt träningsgäng (som också var där), att det ibland känns som om han går av spåret för att se vad jag gör. I går gjorde han en liten åtta på ett ställe innan han fortsatte. Mycket diskret, men de som gick bakom såg tydligt att det inte var något han gjorde för att han tappade spåret. Lustig hund.

Så drygt :meh: Hade taggat upp ordentligt på att lägga ett hyfsat långt, hårt spår på isen idag. Istället börjar det snöa, och kommer sådär 3-5 cm pudersnö på isen och gör det snorhalkigt överallt. Hundarna glider omkring som bambi, och mina broddar hjälper föga. Nähää, blev inget spår idag….

Så drygt :meh: Hade taggat upp ordentligt på att lägga ett hyfsat långt, hårt spår på isen idag. Istället börjar det snöa, och kommer sådär 3-5 cm pudersnö på isen och gör det snorhalkigt överallt. Hundarna glider omkring som bambi, och mina broddar hjälper föga. Nähää, blev inget spår idag….

Segt! Hoppas att du får revansch snart!

Hur länge brukar du låta den typen av spår ligga, när det inte kommer snö dvs?

Jag har också kört spår igår och idag. Har märkt att hunden är mycket mer noggrann i kylan, även om jag har haft väldigt kort liggtid (max 30 min). Förra vintern körde jag bara viltspår med valpen, men då drog han som en tok...

Segt! Hoppas att du får revansch snart!

Hur länge brukar du låta den typen av spår ligga, när det inte kommer snö dvs?

Jag har också kört spår igår och idag. Har märkt att hunden är mycket mer noggrann i kylan, även om jag har haft väldigt kort liggtid (max 30 min). Förra vintern körde jag bara viltspår med valpen, men då drog han som en tok...

Inte länge alls för den typen av spår, kan gå på dem ganska omgående vilket gör det perfekt för trötta vardagskvällar :) Precis som du skriver max 30 min, ofta kortare.

Och jag behover kontakta spar dommaren som lovade hjalpa mig igen. Jag har skyllt pa hjartattacken for att dra pa det hittills, men jag ar verkligen supersugen pa att se om vi kan "fixa" min malle sa han vill spara igen. Det vore sa mycket enklare om jag kunde lagga ett spar for honom och han blev trott.:p

Inte länge alls för den typen av spår, kan gå på dem ganska omgående vilket gör det perfekt för trötta vardagskvällar :) Precis som du skriver max 30 min, ofta kortare.

Skönt att jag har gjort rätt av misstag då! 😁 Om det ska vila så kort är det ju enkelt löst att gå spår varje dag. Bobbo älskar det, så det låter ju perfekt för oss båda ☺️

Vi passade på att spåra i helgen. En mycket positiv sak med barmark.

Spåren låg i 3 h på grund av lite dålig planering från min sida.

Helix 10,5 år spårade sina 400 m mycket fint men missade en liten pinne.

Åysan 4,5 år fick kämpa lite mer i sitt 1300 m långa spår. På ett ställe ville hon byta spår, gissar på korsande människa. Lite senare ville hon inte följa spåret. Gissar på viltstörning (vildsvin). Hon har reagerat liknande innan vid något tillfälle. Tror att hon i tycker det blir för jobbigt med mycket grisdoft. Klurar på hur jag kan ge henne mer självförtroende i dessa situationer. Svårt att planera den typen av störning men jag vet några ställen där grisarna ofta är och bökar så får se om jag kan lägga lite motivationsspår på dessa platser. Någon som har någon annan idé vad jag kan göra? Hon vill alltså inte spåra/jaga viltet utan blir lite låg och släpper människospåret.

Vi passade på att spåra i helgen. En mycket positiv sak med barmark.

Spåren låg i 3 h på grund av lite dålig planering från min sida.

Helix 10,5 år spårade sina 400 m mycket fint men missade en liten pinne.

Åysan 4,5 år fick kämpa lite mer i sitt 1300 m långa spår. På ett ställe ville hon byta spår, gissar på korsande människa. Lite senare ville hon inte följa spåret. Gissar på viltstörning (vildsvin). Hon har reagerat liknande innan vid något tillfälle. Tror att hon i tycker det blir för jobbigt med mycket grisdoft. Klurar på hur jag kan ge henne mer självförtroende i dessa situationer. Svårt att planera den typen av störning men jag vet några ställen där grisarna ofta är och bökar så får se om jag kan lägga lite motivationsspår på dessa platser. Någon som har någon annan idé vad jag kan göra? Hon vill alltså inte spåra/jaga viltet utan blir lite låg och släpper människospåret.
Du kan dra en vildsvinsskank över spåret? Så kontrollerar du hur mycket och var störningen kommer. Kanske låta henne undersöka vildsvinsskanken också?

ÄLSKAR alla dagar med barmark!
Idag fick båda tjejerna ett spår på golfbanan. Framförallt den äldre tyckte att det var jobbigt och det märks att hennes grundutbildning inte varit så befäst. Men hon krigar och man ser lyckan i henne när jag tar fram spårkedjan. Jag har en liten tanke om att testa FH-spår om hon fortsätter tycka att det är lika roligt. Hon blir 7 år i vår och har inte spårat på drygt 4år när hon gjorde sin IGP1.
Daisy tycker att spårandet är väldigt kul men än så länge känner jag inget större WOW bak i linan. Men jag är övertygad om att det kommer när hon mognat. Hon är så väldigt långt fram i lydnaden och allt kan ju inte bara gå på räls.

Bifogade filer

• IMG_20241219_140423.webp
    IMG_20241219_140423.webp
    416,2 KB · Visningar: 7
ÄLSKAR alla dagar med barmark!
Idag fick båda tjejerna ett spår på golfbanan. Framförallt den äldre tyckte att det var jobbigt och det märks att hennes grundutbildning inte varit så befäst. Men hon krigar och man ser lyckan i henne när jag tar fram spårkedjan. Jag har en liten tanke om att testa FH-spår om hon fortsätter tycka att det är lika roligt. Hon blir 7 år i vår och har inte spårat på drygt 4år när hon gjorde sin IGP1.
Daisy tycker att spårandet är väldigt kul men än så länge känner jag inget större WOW bak i linan. Men jag är övertygad om att det kommer när hon mognat. Hon är så väldigt långt fram i lydnaden och allt kan ju inte bara gå på räls.

Det är så härligt när de verkligen kopplar spårkedjan till —> superroligt arbete 😍

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 809
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 353
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 220
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 147
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar