Tråden för spår

Ett spår motsvarande lägre klass idag, men med upptag istället för påvis. Upptaget var sååå jäkla snyggt 😍 spåret som helhet var lite högt och lågt. Hon är mitt i löpen och inte sitt allra skärptaste jag, så hon fick arbeta en del under vissa sträckor trots att det inte egentligen var så tekniskt svårt (för vad jag vet att hon kan lösa). Men det var ju meningen också :)

IMG_7505.webp

Idag ska vi ha en spårdag hemma hos en ny klubbkompis som har en massa mark. Vi blir runt 12 hundar, blandat bruks och IGP, valpar och elit/IGP3 hundar om vart annat. Ska bli sååå himla roligt. Och jag planerar att Daisy ska få prova jordspår för första gången.

Bifogade filer

• FB_IMG_1731072259215.webp
    FB_IMG_1731072259215.webp
    79,6 KB · Visningar: 15
Blev ett spår idag med, med fokus på apporterna. Så ett enkelt appellspår med 10 apporter och massor av baconost. En jäkel blev faktiskt kvar… men nog gjorde det susen ändå. Första apporten var hon beredd att kliva över, men sen blev hon minsann noggrannare 😉

F1A4EE2E-013B-4761-97F5-1A732A373D12.webp

Sämre spårmarker har man ju haft! Daisy går från klarhet till klarhet och hennes mamma fick sina första spår på fyra år och var uppenbart överlycklig över att få vara med.
En klart bra dag med duktiga hundar och trevliga människor. En öppen eld och massa grillad korv är givetvis en bonus 😁.

Bifogade filer

• IMG_20241110_172717.webp
    IMG_20241110_172717.webp
    50,7 KB · Visningar: 14
Sämre spårmarker har man ju haft! Daisy går från klarhet till klarhet och hennes mamma fick sina första spår på fyra år och var uppenbart överlycklig över att få vara med.
En klart bra dag med duktiga hundar och trevliga människor. En öppen eld och massa grillad korv är givetvis en bonus 😁.
Så himla kul att få träffas och göra det man tycker är bland det roligaste man vet :)
Här saknas det träningskompisar tyvärr. Blir vid kurstillfällena som man får nörda ned sig lite.

Så himla kul att få träffas och göra det man tycker är bland det roligaste man vet :)
Här saknas det träningskompisar tyvärr. Blir vid kurstillfällena som man får nörda ned sig lite.

Vad synd! Här har vi riktigt bra sammanhållning i rasklubben, så inte bara träningskompisar utan även de som brinner för samma ras :) Hoppas du hittar ett gäng att spåra med även mellan kurserna.

Det är verkligen guld värt med bra träningskompisar oavsett gren.
Men sen är det ju alltid så att det krävs att "Någon" tar tag i att dra ihop saker för att det ska hända något. Jag är ganska ofta den där "Någon" ☺️. Idag var det fler som inte är i vanliga tränings gänget som hakade på för att de blev inbjudna av någon av oss och vips så blev gänget större.

Bifogade filer

• FB_IMG_1731256723134.webp
    FB_IMG_1731256723134.webp
    208,3 KB · Visningar: 11
Tagit tag i spårandet senaste tiden. Det har blivit så tydligt på höstens jakter att det behövs fler eftersökshundar i laget och det var ju ändå tanken när vi köpte honom, så vi får väl se vad det kan bli av honom. Har bara lagt några enkla spår hittills och han har fattat grejen rätt fort. Han är ju van att söka fågel innan men lite annorlunda nu med klöv🙂
Vet inte riktigt vilken sele jag ska använda. Allra bäst funkar hans björkis dragsele men jag vill gärna ha olika utrustning för olika ändamål för att göra det tydligt. Och just med draget är jag extra noga med att när den selen är på så är det framåt som gäller. Men tycker att linan trasslar så mycket mindre med den selen eftersom fästet är långt bak

Tagit tag i spårandet senaste tiden. Det har blivit så tydligt på höstens jakter att det behövs fler eftersökshundar i laget och det var ju ändå tanken när vi köpte honom, så vi får väl se vad det kan bli av honom. Har bara lagt några enkla spår hittills och han har fattat grejen rätt fort. Han är ju van att söka fågel innan men lite annorlunda nu med klöv🙂
Vet inte riktigt vilken sele jag ska använda. Allra bäst funkar hans björkis dragsele men jag vill gärna ha olika utrustning för olika ändamål för att göra det tydligt. Och just med draget är jag extra noga med att när den selen är på så är det framåt som gäller. Men tycker att linan trasslar så mycket mindre med den selen eftersom fästet är långt bak
Jag har samma sele i draget som i spåret. När linan kommer fram så är hon väldigt klar över vad vi ska göra.

Jag la skogsspår i går, mer förvirrad än vanligt tydligen för när jag hämtat hund o grejer och gått ut till spårstarten så hade jag glömt linan i bilen. Fick bli frispår, trodde jag skulle få springa som en tok efter hunden men det blev rask promenadtakt, duktig hund!

Lade ett spår igår. Siv gick ganska bra. Tappade bort sig i ena vinkeln och vimsade lite men gick i övrigt bra. Leffe var rent hopplös. Han fullkomligt skiter i spåret. Följer det typ 10-15m och sen går han åt ett annat håll. Han som är så duktig och han har ju verkligen älskat att spåra. Känns skittråkigt.
Förra veckan lade jag ett litet spår på gärdet utanför huset. Då gick han bra men struntade i vinklarna. Men det räckte med ett harklande från mej så kom han på att han skulle gå tillbaka till spåret.

Kan jag lägga ett "viltspår" hemma på tomten eller på åkern där hästarna går på sommarbete (mina föräldrar äger marken så inga problem så sett) utan att locka till mig rovdjur? 😅🙈 Känns som den mest korkade frågan, men jag har en rådjursklöv i frysen men har inte tiden att åka iväg och lägga ett spår, och jag vill enbart göra det som berikning åt min Whippet.

Vi har testat på viltspår innan och jon är duktig men just pga avsaknad av tid och möjlighet att åka iväg så blir det aldrig av att hon får gå nått sånt hemma. Men så blir jag nojig, då vi har både varg och lo i krokarna ibland (senast förra vintern sågs ett lodjur passera grannens tomt).

Precis som attheedge har jag också dragsele för spår. Min blir iaf väldigt het i spåret så han drar lätt mer där än när vi springer.

Tänker att val av lina och kontext i övrigt fungerar ganska bra för att hjälpa honom att förstå vilken aktivitet som gäller.

Kan jag lägga ett "viltspår" hemma på tomten eller på åkern där hästarna går på sommarbete (mina föräldrar äger marken så inga problem så sett) utan att locka till mig rovdjur? 😅🙈 Känns som den mest korkade frågan, men jag har en rådjursklöv i frysen men har inte tiden att åka iväg och lägga ett spår, och jag vill enbart göra det som berikning åt min Whippet.

Vi har testat på viltspår innan och jon är duktig men just pga avsaknad av tid och möjlighet att åka iväg så blir det aldrig av att hon får gå nått sånt hemma. Men så blir jag nojig, då vi har både varg och lo i krokarna ibland (senast förra vintern sågs ett lodjur passera grannens tomt).
Vi har också mycket varg och lo, så jag fattar.
Jag har varit med om söndertuggad klöv av räv.

Om du vill kan du bära med dig klöven och slänga fram den vid spårslutet i någon buske eller så istället. Vår hund har inte märkt kastet när vi har gjort så iaf, han har ju haft näsan i backen.

Precis som attheedge har jag också dragsele för spår. Min blir iaf väldigt het i spåret så han drar lätt mer där än när vi springer.

Tänker att val av lina och kontext i övrigt fungerar ganska bra för att hjälpa honom att förstå vilken aktivitet som gäller.
Just det jag är rädd för, vill inte uppmana mer än nödvändigt att öka tempot i spåret:angel: Han blir het som en get när dragselen kommer fram 😅 Men med mer vana i spåret och svårare spår så lär han väl sig till slut att skilja på det.

Vi har också mycket varg och lo, så jag fattar.
Jag har varit med om söndertuggad klöv av räv.

Om du vill kan du bära med dig klöven och slänga fram den vid spårslutet i någon buske eller så istället. Vår hund har inte märkt kastet när vi har gjort så iaf, han har ju haft näsan i backen.
Ja, jag har nog inte tänkt låta spåret ligga så länge heller, utan mer gå spåret, gå och hämta hunden hos min mamma och sen låta henne gå spåret innan vi går hem :) (vi bor grannar). Har nötblod i frysen med för att förstärka spåret, men bara orolig att rovdjuren blir lockade av doften och kommer på besök. Räcker med att älgarna skrämmer hästarna ibland 😅

Jag har bara ”första bästa selen jag köpte” när jag spårar bruks eller viltspår, i IGP/precisionsspåret har vi (fast) kedja, och helt ärligt glömmer jag ibland (ofta) sele och kör i vanliga halsbandet. Var väl petigare i början men hon är så spårsäker nu att utrustningen är oväsentligt. Dra får hon inte göra i spåret! Motor och målmedvetenhet däremot, absolut.

”Första bästa selen” (en Rukka) och senast vi körde viltspår tidigare i höstas:

FA9FF46C-A720-4E65-A0EF-642CF468CE97.webp

Vi har såhär i elfte timmen innan vintern äntligen kommit igång på riktigt med spårandet. Det märks att tydliga rutiner och fokus på spårstarter gett resultat. Nu vet hon precis vad flaggan betyder och hon startar spåret lugnt och fokuserat men ändå med intensitet.
Jag har också hennes mamma hemma sedan i lördags. Hon har så vitt vi vet inte spårat på fyra år men hon gör det såååå bra. Kanske en blivande FH hund!

Bifogade filer

• IMG_20241113_152632.webp
    IMG_20241113_152632.webp
    554,3 KB · Visningar: 8
Just det jag är rädd för, vill inte uppmana mer än nödvändigt att öka tempot i spåret:angel: Han blir het som en get när dragselen kommer fram 😅 Men med mer vana i spåret och svårare spår så lär han väl sig till slut att skilja på det.

Visst har du också jaktlabbe? En väldigt erfaren viltspårdomare jag pratade med sa att de nästan alltid är sådana och att det inte går att göra något åt det i just viltspår. Min hund drar inte mer i dragselen än utan, utan den största skillnaden verkar vara att han kan andas ordentligt 😂

För just viltspår har jag inte tyckt att draget är ett stort problem eftersom intensiteten inte tycks innebära att han kollrar bort sig. En fördel med draget är att det kan fungera som verktyg för att läsa hunden, tycker jag. Drar min hund mycket och målmedvetet så vet jag att han är i spårkärnan för viltspår. Mindre drag med ojämn belastning antyder att han är mer osäker. Lite förenklat men...

I personspår jobbar jag för fullt med att få ner tempot, bl.a. utifrån tips här. Jag tycker att det blir bättre faktiskt.

Visst har du också jaktlabbe? En väldigt erfaren viltspårdomare jag pratade med sa att de nästan alltid är sådana och att det inte går att göra något åt det i just viltspår. Min hund drar inte mer i dragselen än utan, utan den största skillnaden verkar vara att han kan andas ordentligt 😂

För just viltspår har jag inte tyckt att draget är ett stort problem eftersom intensiteten inte tycks innebära att han kollrar bort sig. En fördel med draget är att det kan fungera som verktyg för att läsa hunden, tycker jag. Drar min hund mycket och målmedvetet så vet jag att han är i spårkärnan för viltspår. Mindre drag med ojämn belastning antyder att han är mer osäker. Lite förenklat men...

I personspår jobbar jag för fullt med att få ner tempot, bl.a. utifrån tips här. Jag tycker att det blir bättre faktiskt.
Ja det stämmer att det är en jaktlabbe 🙂Pust! Jag som far som en vante efter honom när han drar i dragselen, speciellt i bökig terräng😅 får försöka jobba för så lågt tempo som möjligt i alla fall 😁

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 244
Senast: Roheryn
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
520
Senast: Emiro
·
Hundträning Allmänna frågor om hundträning * Vad räknas som hundträning, enligt er? * När, anser ni, är ett träningspass och hur skiljer det sig...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 119
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 378
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar